Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Toch eigenlijk wel zot als je erover nadenkt: meteen al in die rabbit hole van huishouding en zorgtaken. Maar de mens is een mimetisch wezen: ze doet gewoon haar moeder na, net zoals de zoon zijn vader zou nadoen. Mijn dochter heeft nooit echt met poppen gespeeld, wel een beetje met barbies maar ze is wel dol op zich verkleden als een of andere prinses. Strijkparels vindt ze ook de max, maar ook van die "sticky spiders" die je tegen de radiator kan gooien en die dan naar beneden komen gekropen.
Wat rabbit hole, ik zou het toch nuanceren... Mijn zoon is dan wel zot van zijn treinbanen maar evengoed van zijn keukentje. Hij is dit weekend gaan spelen bij vrienden en daar heeft hij ook heel de tijd winkeltje gedaan. Paar weekends terug ook kraal-armbandjes gemaakt. Dusja, aan die leeftijd kunnen ze veel leuk vinden dat eigenlijk "aan het andere gender toebehoord".

Wat betreft de originele vraag: als dat meisje graag speelt met het speelgoed van broer, kan je evengoed op dat elan verder gaan?

Waar spelen meisjes van twee graag mee? :unsure:
Voor de broer was het gemakkelijker, en ze speelt ook veel met speelgoed van broer. Maar ik zou graag hebben dat ze wat dingen van zichzelf heeft, iets wat ze bv. Ook af en toe kan meenemen.

Knutselmateriaal hebben we met hopen, maar in tegenstelling tot jongens (waar auto en actiefiguurtjes van marvel gemakkelijke keuzes zijn) weet ik niet wat ik voor een meisje zou kiezen. Voor Barbies is ze precies nog wat te jong …
TImio?

Waar spelen meisjes van twee graag mee? :unsure:
Voor de broer was het gemakkelijker, en ze speelt ook veel met speelgoed van broer. Maar ik zou graag hebben dat ze wat dingen van zichzelf heeft, iets wat ze bv. Ook af en toe kan meenemen.

Knutselmateriaal hebben we met hopen, maar in tegenstelling tot jongens (waar auto en actiefiguurtjes van marvel gemakkelijke keuzes zijn) weet ik niet wat ik voor een meisje zou kiezen. Voor Barbies is ze precies nog wat te jong …
Tablet en cocomelon als voorbereiding op de middag in de kleuterklas :sarcastic:

Gohja keukentje en winkeltje zie ik toch eerder als dingen voor zowel jongens als meisjes. En het is toch idd niet vreemd dat ze mij als mama wat nadoet, andersom speelt ze buiten ook graag voetbal, of loopt ze achter papa met haar eigen grasmachine (al is dat iets dat ze dus al heeft vanaf 1,5 jaar ofzo). Het zijn ook de dingen die ik als kind leuk vond, dus als je iets koopt voor je kind op die leeftijd denk je daar toch ook aan terug als je in hun plaats moet kiezen.

Zoontje heeft ook poetsgerief gekregen toen hij ongeveer 2 was. Een mini borstel, zwabber, stoffer en blik... Hij heeft er veel mee gespeeld.
En nu heeft hij een werkbank met echt werk gerief. 🤷

Nu ik eraan denk, den oudste zoon was helemaal in doen wat mama doet. Dus keukentje, speelgoed strijkijzer enz.. En toen zijn broer werd gebeuren een pop zodat dat langs zijn mama kon zitten en hij de pop borstvoeding kon geven.

Is ondertussen wel veranderd naar 11 jarige puber waar nix mee aan te vangen is (en ik bedoel dat goed, puberteit slaat hier hard in bij een deze)

Nr 2 is 9 en is altijd bezig met mannetjes, Lego, Playmobil, maak niet uit. Met mannetjes spelen is voor hem belangrijk. Hij is ook met gaming meer bezig hoe zijn manneke eruit ziet dan met het spel zelf.

Ik vind dat toch echt moeilijk, ofwel zijn alle scholen in de buurt hier gewoon vrij goed.
Die "red flags" zijn wel deels afhankelijk van uw eigen visie op onderwijs natuurlijk :)
Net eerste aflevering van 'basisschool Balder' gezien.
Exact 1 minuut met de directeur heb ik nodig om vast te stellen dat de onderwijsvisie hoogstwaarschijnlijk niet zal stroken met wat ik wens 🙂

Nu, daar is het ook wel extreem natuurlijk.
Een directeur vol tatoeages met een pet aan van een muziekgroep in sportshort, die dweept met alternatieve onderwijsmethodes, en er eerder uitziet als een alternatieve maatschappelijk werker van een moeilijke wijk.

Het kan misschien toch goed zijn, maar de kans lijkt mij klein.

Wat die kinderen daar nodig hebben is orde en structuur, gedragen door de hele school.
Exact dit: https://www.hln.be/onderwijs/in-het...eld-wij-hebben-ook-zon-school-nodig~aebaa241/

Ik kan niet het hele artikel lezen, maar ik heb weinig behoefte om mijn kinderen naar een superstrenge school te sturen. Laat ze dan maar 2,5j extra schoolzitten, als ze daardoor tenminste een leuke schooltijd hebben.

Je kan zoveel nadenken als je wil, die scholen vertellen op hun opendeurdag heus niet dat ze de kinderen voor tv zetten. Het is overal een goednieuwsshow.En de informatie die je van ouders te horen krijgt is eveneens heel subjectief. Wie gaat er zeggen dat zijn kind naar een slechte school gaat? Hoe veel ouders hebben ervaringen met dezelfde leerjaren in meerdere scholen? En wie zegt dat wat 2j geleden misschien wat minder liep intussen niet is geremedieerd? Ik vind dat er heel weinig informatie is op basis waarvan je een school kan kiezen...
Omdat onderwijs in Vlaanderen natuurlijk ook grotendeels gelijk is, de verhaaltjes zijn dan ook vrij gelijk. Je kan altijd kiezen voor methodescholen als je een ander aanpak wilt, of privé school in het extreme geval. Je kan ook altijd een evaluatie maken tussen bv. het katholieke net of gemeenschapsonderwijs.

Ik blijf erbij, een school valt of staat met de kwaliteit van leerkrachten. Dat is net een heel moeilijk evaluatie die je als externe nieuwkomer amper tot niet kan maken. De situatie kan ook zo snel veranderen, die goede leerkracht(en) is plots out, gaat deeltijds werken, gaat weg, etc. en er komt een vervanger - of erger een vervanger om de paar weken die er misschien weinig van bakken. Of je kind kind gaat plots van een kleine klas naar een heel grote klas het volgende jaar omdat de school een herindeling van zijn klassen moest doen, enzoverder. Je kind kan ook in een niet zo aangename of moeilijke klas terechtkomen, je kiest niet wie er bij je kind in de klas gaat zitten. Dan mag je nog zoveel geloven in de visie van de school, maar daar kunnen ze ook weinig aan veranderen. Scholen zijn heel hard beperkt qua personeel en budget.

Alsook vind ik het sociale belangrijk, ga je jouw kind naar school sturen 20km verder omdat je denkt dat ze daar een betere visie hebben? Het is toch aangenaam als je in jouw dorp (stedelijk zal dat anders zijn) kan opgroeien met jouw leeftijdsgenoten imo. Naar school gaan is niet hetzelfde dan een namiddagje naar de jeugdbeweging gaan. Ik had in het lager een zalige tijd, mijn beste vriend van op school woonde 500 meter verder en wij hebben talloze uren samen gespendeerd en zijn op de dag vandaag nog altijd heel goede vrienden. Geweldige jeugd hebben wij gehad.

Net eerste aflevering van 'basisschool Balder' gezien.
Exact 1 minuut met de directeur heb ik nodig om vast te stellen dat de onderwijsvisie hoogstwaarschijnlijk niet zal stroken met wat ik wens 🙂

Nu, daar is het ook wel extreem natuurlijk.
Een directeur vol tatoeages met een pet aan van een muziekgroep in sportshort, die dweept met alternatieve onderwijsmethodes, en er eerder uitziet als een alternatieve maatschappelijk werker van een moeilijke wijk.

Het kan misschien toch goed zijn, maar de kans lijkt mij klein.
Waren ze van die directeur niet tevreden ergens in Brugge? Ik kan me inbeelden dat iemand met zo'n ideeën een meerwaarde kan betekenen in een school waar de basis goed loopt, terwijl in zo'n Balder je nood hebt aan een ander type mensen dat wat praktischer en pragmatischer is.

Hoe hij er uitziet...gohja, het is 2025. Hoe een onderbetaalde ambtenaar naar zijn werk gaat is het minst van mijn zorgen. Uiteindelijk kan je daar eender welke directeur zetten, de problemen zijn gewoon gigantisch.
Wat die kinderen daar nodig hebben is orde en structuur, gedragen door de hele school.
Exact dit: https://www.hln.be/onderwijs/in-het...eld-wij-hebben-ook-zon-school-nodig~aebaa241/
Ik heb geen abonnement op die rioolgezet, maar gaat dat over kinderen met dezelfde problemen? Want als je de probleemgevallen weert is het gemakkelijk uit te blinken natuurlijk, als je al een preselectie hebt van "ideale" leerlingen. Ik neem dat soort vaststellingen altijd met een portie zout.

Ik kan niet het hele artikel lezen, maar ik heb weinig behoefte om mijn kinderen naar een superstrenge school te sturen. Laat ze dan maar 2,5j extra schoolzitten, als ze daardoor tenminste een leuke schooltijd hebben.
Je probeert het paard voor de kar te spannen.
Want leerprestaties zorgen net voor betere prestatiemotivatie en mentaal welzijn.

Dit past ook eerder in een bredere discussie over de functie van onderwijs in een maatschappij.
Moeten we wel proberen het beste te halen uit kinderen hun capaciteiten, zoals @Avondland ook betwijfelt? Of zoals @Nineshots beter gewoon op het gemakje, niet teveel competitiviteit, focus op de sociale aspecten en leukheid etc.?

Om het extreem te stellen: Aboriginals zijn waarschijnlijk ook tevreden over hun onderwijs en leermethodes, verbondenheid met de natuur van de kinderen etc.
Tot er een paar tanks aan de grens staan.
Dus dat kan allemaal wel, het weghalen van de focus op cognitieve vooruitgang, maar als maatschappij betaal je daar op lange termijn volgens mij wel een grote prijs voor.
Maar ook als individu zorgt het voor lager mentaal welzijn, zoals meerdere studies opperen.

Hoe hij er uitziet...gohja, het is 2025. Hoe een onderbetaalde ambtenaar naar zijn werk gaat is het minst van mijn zorgen. Uiteindelijk kan je daar eender welke directeur zetten, de problemen zijn gewoon gigantisch.

Ik heb geen abonnement op die rioolgezet, maar gaat dat over kinderen met dezelfde problemen? Want als je de probleemgevallen weert is het gemakkelijk uit te blinken natuurlijk, als je al een preselectie hebt van "ideale" leerlingen. Ik neem dat soort vaststellingen altijd met een portie zout.
Je hebt daar geen abonnement voor nodig, maar dat is illegaal.
Het gaat precies over probleemkinderen van de inner city, Balder types.
Vandaar dat het voorbeeld zo toepasselijk is.

En het is een praktijk succesvoorbeeld van wat studies al zo lang uitwijzen. Die kinderen hebben orde-structuur-complete focus op leren nodig. En niet het zoveelste welzijnsgesprek of wollige visie, of 'meer geld en steun voor de thuissituatie'.
En dat is geen loutere persoonlijke mening, dat is wat de meeste studies uitwijzen. En eerlijk gezegd ook gewoon de logica zelve, van alles wat ik zelf al gezien en ervaren heb rondom mij.

Maar dat wordt eerder een onderwijstopic discussie.

Je probeert het paard voor de kar te spannen.
Want leerprestaties zorgen net voor betere prestatiemotivatie en mentaal welzijn.

Dit past ook eerder in een bredere discussie over de functie van onderwijs in een maatschappij.
Moeten we wel proberen het beste te halen uit kinderen hun capaciteiten, zoals @Avondland ook betwijfelt? Of zoals @Nineshots beter gewoon op het gemakje, niet teveel competitiviteit, focus op de sociale aspecten en leukheid etc.?

Om het extreem te stellen: Aboriginals zijn waarschijnlijk ook tevreden over hun onderwijs en leermethodes, verbondenheid met de natuur van de kinderen etc.
Tot er een paar tanks aan de grens staan.
Dus dat kan allemaal wel, het weghalen van de focus op cognitieve vooruitgang, maar als maatschappij betaal je daar op lange termijn volgens mij wel een grote prijs voor.
Maar ook als individu zorgt het voor lager mentaal welzijn, zoals meerdere studies opperen.

Je hebt daar geen abonnement voor nodig, maar dat is illegaal.
Het gaat precies over probleemkinderen van de inner city, Balder types.
Vandaar dat het voorbeeld zo toepasselijk is.

En het is een praktijk succesvoorbeeld van wat studies al zo lang uitwijzen. Die kinderen hebben orde-structuur-complete focus op leren nodig. En niet het zoveelste welzijnsgesprek of wollige visie, of 'meer geld en steun voor de thuissituatie'.
En dat is geen loutere persoonlijke mening, dat is wat de meeste studies uitwijzen. En eerlijk gezegd ook gewoon de logica zelve, van alles wat ik zelf al gezien en ervaren heb rondom mij.

Maar dat wordt eerder een onderwijstopic discussie.
Het probleem van die school is het personeelstekort natuurlijk, al de rest daar kom je pas aan nadat er effectief iemand die kinderen consistent les kan geven. Uitpakken met "de strengste school" zijn brengt ook geen zoden aan de dijk als elke leerkracht na enkele maanden liever dichter bij huis gaat werken voor hetzelfde geld.

Het probleem van die school is het personeelstekort natuurlijk, al de rest daar kom je pas aan nadat er effectief iemand die kinderen consistent les kan geven. Uitpakken met "de strengste school" zijn brengt ook geen zoden aan de dijk als elke leerkracht na enkele maanden liever dichter bij huis gaat werken voor hetzelfde geld.
Als het werkt, zal het personeelsverloop sterk dalen vermoed ik.

Anderzijds is de taalproblematiek (naast lage SES en gedragsproblemen) nog iets apart.
Maar ook daar moet men niet geniaal zijn of het warm water opnieuw uitvinden.
Dat werkt al in andere landen zoals bv. bepaalde staten in de US, waar je een bepaald niveau Engels moet hebben om te mogen starten in de lagere school.
Indien niet? Simpel, een schooljaar enkel Engels.
Veel beter 1 jaar 'verloren' dan 6 jaar aanmodderen.

Hier wordt dat tegengehouden door bepaalde strekkingen vanuit een soort inclusie ideaal, met de gekende resultaten.

Wat ook werkt als alternatief zijn leerkrachten die de thuistaal spreken van de kinderen. Om ze naast het leren van de landstaal, ook sneller op niveau te brengen voor bv. wiskunde.
Maar dat werkt enkel als die 'andere' thuistaal homogeen is, bv. Spaans in Florida.
Bij ons is dat een amalgaam van Marokkaans/Frans/Turks/Arabisch/Oekraiens en dus quasi onmogelijk.

Laatst bewerkt:
Crèche en scholenkeuze voor een jong kind lijken mij inderdaad iets belangrijk. Daar wordt hier serieus over nagedacht, en afstand is totaal van secundair belang.
Als jij dat wenst te minimaliseren, dan is dat jouw zaak.
Gewoon terzijde, ik zou het voordeel voor zowel jullie als het kind niet onderschatten van een school in de buurt en dus ook al hun vriendjes op wandelafstand.

Het feit dat mijn kinderen al sinds dat ze 5-6 waren gewoon het huis uit konden lopen om bij iemand te gaan spelen en vice versa is het soort van zelfstandigheid en leren omgaan met anderen dat moeilijk te leren is als alles een week of twee op voorhand moet afgesproken worden want papa moet u 20 minuten voeren met de auto.

Gewoon terzijde, ik zou het voordeel voor zowel jullie als het kind niet onderschatten van een school in de buurt en dus ook al hun vriendjes op wandelafstand.

Het feit dat mijn kinderen al sinds dat ze 5-6 waren gewoon het huis uit konden lopen om bij iemand te gaan spelen en vice versa is het soort van zelfstandigheid en leren omgaan met anderen dat moeilijk te leren is als alles een week of twee op voorhand moet afgesproken worden want papa moet u 20 minuten voeren met de auto.
Kan ik alleen maar beamen. Wat ik zeker ook niet onbelangrijk vind, is dat veel kindjes van mijn kameraden ook naar dezelfde school gaan. Wanneer er ergens iets te doen is, zijn die direct samen aan het spelen, ongeacht het leeftijdsverschil. Bij de kindjes van kameraden die ergens anders op school zitten, zie je toch vaak dat die al snel op hun eigen zijn of bij de mama en papa blijven staan.

Kan ik alleen maar beamen. Wat ik zeker ook niet onbelangrijk vind, is dat veel kindjes van mijn kameraden ook naar dezelfde school gaan. Wanneer er ergens iets te doen is, zijn die direct samen aan het spelen, ongeacht het leeftijdsverschil. Bij de kindjes van kameraden die ergens anders op school zitten, zie je toch vaak dat die al snel op hun eigen zijn of bij de mama en papa blijven staan.
Hier uiteindelijk van de twee potentiële scholen toch ook die op wandelafstand gekozen. Ik zou liefst haar toekomstige hobbies ook in de buurt hebben, al zijn we op dat vlak al slecht bezig (maar goed, we hebben dan ook geen zwembad).

Het is nog verre toekomstmuziek maar voor het middelbaar zien we haar misschien liever 20 minuten met de trein gaan naar een school in Brussel (met goede reputatie), dan het plaatselijk middelbaar. Ik ben niet echt overtuigd van veel academisch verschil, maar ik wil ze ook wat meer indrukken geven dan enkel eigen dorp.

Hier uiteindelijk van de twee potentiële scholen toch ook die op wandelafstand gekozen. Ik zou liefst haar toekomstige hobbies ook in de buurt hebben, al zijn we op dat vlak al slecht bezig (maar goed, we hebben dan ook geen zwembad).

Het is nog verre toekomstmuziek maar voor het middelbaar zien we haar misschien liever 20 minuten met de trein gaan naar een school in Brussel (met goede reputatie), dan het plaatselijk middelbaar. Ik ben niet echt overtuigd van veel academisch verschil, maar ik wil ze ook wat meer indrukken geven dan enkel eigen dorp.
Middelbare school is idd ook een ander verhaal. Wij moesten altijd richting Tongeren, Bilzen, Lanaken of Voeren, dus plaatselijk is dat niet meer. Alleen zit je meestal wel met vrienden en dorpsgenoten in de bus en dat schept ook weer een band.

Middelbare school is idd ook een ander verhaal. Wij moesten altijd richting Tongeren, Bilzen, Lanaken of Voeren, dus plaatselijk is dat niet meer. Alleen zit je meestal wel met vrienden en dorpsgenoten in de bus en dat schept ook weer een band.
Onze gemeente is op vlak van scholen goed voorzien, we hebben drie kleuter/lager in het centrum en dan nog twee in deelgemeenten, en in totaal drie secundaire scholen: een ASO/deel TSO, een TSO-school, en een tuinbouwschool (wat een mix is denk ik). Het is natuurlijk heel hard toekomstmuziek, maar we wonen zowat naast het station en 4 haltes verder is een Brussels college. Een dochter van een vriendin gaat daar nu. De uitleg is dat zij (als gemengd koppel) hun dochter graag wat meer blootstellen aan andere indrukken, ze vinden mensen die altijd in de gemeente zijn gebleven voor hun hele leven wat, mja, gesloten (kleinburgerlijk zeg maar). Ergens begrijp ik dat wel, maar goed er is nog zoiets als de wil van het kind.

Terug
Bovenaan