Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Ja, het zal allemaal wel meevallen.

Om dan in hetzelfde topic binnen x jaar concentratie/leerproblemen/afkickverschijnselen of andere zaken aan te kaarten.

Ik vind het alleszins opmerkelijk dat sommigen die het gebruik van diepvriesmaaltijden op het randje van trolling vonden, nu wel schermtijd bij 1,5 jarigen of schermtijd tijdens de schooluren tijdens het eten voor een 7-jarige komen verdedigen.

Maar kijk, zoals altijd in dit topic 'ieder kind is anders' en je moet je 'gevoel' volgen.
En mijn gevoel is dat ik dat niet wil.
Euhm, die diepvriesmaaltijden waren nu wel in een context van "ooh koken is tijdsverspilling en doen we nooit". Nooit als belangrijk woord, niemand heeft gezegd dat af en toe een diepvriesmaaltijd een probleem is, wat jij hier nu wel doet met schermtijd.

Ook wel een grote sprong van je om een gelimiteerde schermtijd aan concentratieproblemen en zelfs afkickverschijnselen te linken. Lijkt me inderdaad vooral gevoel ja.

Ja, het zal allemaal wel meevallen.

Om dan in hetzelfde topic binnen x jaar concentratie/leerproblemen/afkickverschijnselen of andere zaken aan te kaarten.

Ik vind het alleszins opmerkelijk dat sommigen die het gebruik van diepvriesmaaltijden op het randje van trolling vonden, nu wel schermtijd bij 1,5 jarigen of schermtijd tijdens de schooluren tijdens het eten voor een 7-jarige komen verdedigen.

Maar kijk, zoals altijd in dit topic 'ieder kind is anders' en je moet je 'gevoel' volgen.
En mijn gevoel is dat ik dat niet wil.
Waar verdedig ik schermtijd bij 1,5 jarigen? Mijn kinderen keken geen TV thuis op die leeftijd en zijn die leeftijd al lang voorbij. Ik heb er geen probleem mee dat andere ouders dit wel toelaten nee. Mijn oudste keek wel iets toen hij moest aerosolen op jonge leeftijd, dat wel. Want wij krijgen die niet aan het apparaat voor de benodigde tijdsduur.

Grappig, ik wist het wel dat het om mijn comments in het ander topic ging dat je zo scherp op mij zit te reageren. Jij vindt duidelijk dit heel belangrijk (ik wil het nog wel eens zien als jouw kind 7 is btw), ik vind vers koken - of een ei koken - dan weer een belangrijk deel van de opvoeding ;)

Laatst bewerkt:
Waar verdedig ik schermtijd bij 1,5 jarigen? Mijn kinderen keken geen TV thuis op die leeftijd en zijn die leeftijd al lang voorbij. Ik heb er geen probleem mee dat andere ouders dit wel toelaten nee. Mijn oudste keek wel iets toen hij moest aerosolen op jonge leeftijd, dat wel. Want wij krijgen die niet aan het apparaat voor de benodigde tijdsduur.

Grappig, ik wist het wel dat het om mijn comments in het ander topic ging dat je zo scherp op mij zit te reageren. Jij vindt duidelijk dit heel belangrijk (ik wil het nog wel eens zien als jouw kind 7 is btw), ik vind vers koken - of een ei koken - dan weer een belangrijk deel van de opvoeding ;)
Maar ik reageer niet scherp, heb speciaal mijn woorden veel neutraler gekozen. 'Opmerkelijk' is mijn nieuwe go-to diplomatisch woord, kwestie van minder direct over te komen 😄

Jij vindt vers koken belangrijk; ik vind daarentegen schermtijd voor 1,5 jarigen of tv kijken tijdens het eten op school opmerkelijk, terwijl jij er blijkbaar geen probleem mee hebt.
Dit forum dient om meningen te geven, dat mag toch?

Laatst bewerkt:
Die van mij zijn 8 en 11, en de schermpjes zijn wel vrij veel aanwezig. Je merkt dat ook bij hun vriendjes, het gamen begint meer en meer aanwezig te worden.

Ze hebben hun hobby's nog natuurlijk, ook steeds meer huiswerk en ze voetballen ook nog wel frequent in de tuin. Maar het echte spelen met speelgoed wordt toch wel steeds minder en minder. Ik zou ze meer aan het lezen willen krijgen, maar dat blijft moeilijk momenteel.

Momenteel hebben ze nog geen smartphone, die tijd moet nog komen.

Youtube zetten we wel een rem op. Enkel via de TV mogen ze er wat naar kijken, zo hebben we er beter zicht op. Niet via de tablet.

Maar als ouders geven we zelf ook niet het beste voorbeeld, vrees ik. Zitten allebei wel redelijk veel op onze smartphone, en de TV staat hier telkens de ganse avond wel op (was vroeger bij onze ouders ook wel zo, dus we zijn zelf niets anders gewoon).

Ook wel een grote sprong van je om een gelimiteerde schermtijd aan concentratieproblemen en zelfs afkickverschijnselen te linken. Lijkt me inderdaad vooral gevoel ja.
Het onderwerp kwam ter sprake door ervaringen in de laatste 3 pagina's.

Meerdere BG'ers: 'ontzettende driftbuien bij afzetten scherm', 'problematisch gedrag ivm schermtijd', 'myopie' , 'kinderen zitten wazig in de klas', ...

Mij lijkt het dat er mensen problemen ondervinden inzake schermen bij kinderen.
Hoe je dat semantisch apart benoemt, is niet echt interessant.

Maar ik reageer niet scherp, heb speciaal mijn woorden veel neutraler gekozen. 'Opmerkelijk' is mijn nieuwe go-to diplomatisch woord, kwestie minder direct over te komen 😄

Jij vindt vers koken belangrijk; ik vind daarentegen schermtijd voor 1,5 jarigen of tv kijken tijdens het eten op school opmerkelijk, terwijl jij er geen probleem mee hebt.
Dit forum dient om meningen te geven, dat mag toch?
Jij zit mij aan te vallen op iets wat een juf doet en blijkbaar is dat onmiddelijk een school waar je geen kinderen zou naar sturen, of omdat kinderen op school digitaal leren omgaan door het werken met laptops/chromebooks (wat gewoon een leerdoestelling is). Ik heb geen (of weinig) invloed op wat die ene juf doet en heb zeker geen behoefte deze goed te praten - de school is niet heilig. Maar jij gaat van iets dat wekelijks gebeurde naar impliceren dat mijn kinderen een verslaving, leerstoornis enzoverder gaan hebben in de toekomst. Terwijl ons schermbeleid thuis waarschijnlijk 90% strenger is (en minder schermtijd krijgen) dan alle ouders hier op BG zitten (ik wil zeker ook niet zeggen dat dit goed of beter is). Dan vind ik dan toch een heel vreemde kronkel. Ik zeg toch ook niet dat jouw kinderen eetstoornissen gaan krijgen door jullie diepvries/kant en klare maaltijd aanpak?

Maar kijk, ik ga hier geen discussie met jou uitlokken want dat is in mijn bedoeling niet. Ik heb echt respect voor ieders mening. Heel goede vrienden van ons hebben ook zero tolerance voor schermen voor hun dochter, ieder bepaalt zijn eigen grenzen hé.

Laatst bewerkt:
Overdrijven is een kunst. Ik zou mij eerder druk maken over het niveau van lesgeven en slechte begeleiding. Prioriteiten.
Zeker akkoord, maar als een leraar het een goed idee vindt om nog maar eens de tv op te zetten tijdens de pauze, en zelfs tijdens het eten, en de directeur of andere leerkrachten vinden dat allemaal ok, dan is de kans wel redelijk groot dat ook hun onderwijsvisie waarschijnlijk niet strookt met wat ik goed vind voor mijn kinderen.

Vandaar mijn reactie.

Zeker akkoord, maar als een leraar het een goed idee vindt om nog maar eens de tv op te zetten tijdens de pauze, en zelfs tijdens het eten, en de directeur of andere leerkrachten vinden dat allemaal ok, dan is de kans wel redelijk groot dat ook hun onderwijsvisie waarschijnlijk niet strookt met wat ik goed vind voor mijn kinderen.

Vandaar mijn reactie.
VInd je dat nu direct een zware conclusie, dat hun onderwijsvisie slecht is? Dit was niet tijdens lesuren, noch tijdens speeltijd. Kinderen van de lagere school eten hier in de klas sinds Corona, alsook door plaatsgebrek. Ik denk wel dat je zal merken wanneer je kind naar school gaat er wel meer belangrijke zaken zijn die jou gaan storen of gaat opmerken die niet stroken met jouw onderwijsvisie.

Het was tegelijkertijd veruit de beste juf die onze zoon kon/wou uitdagen tot nu toe, iets wat de juf van vorig jaar bv. helaas niet kon. Dat zijn dingen die er toe doen. Voor mij is dan eens naar Karrewiet kijken tijdens de boterhammen vrij banaal 😬 .

Vandaar mijn reactie.
Ik denk dat je moeilijk een school gaat kunnen vinden die van begin tot einde een strakke lijn trekt in zijn visie en leerkrachten. Zeker in het lager onderwijs is dat niet altijd makkelijk heb ik zelf ondervonden bij onze dochter. Grote verschil met middelbaar is dat je daar doorgaans één leerkracht per jaar hebt. Dat heeft zowel voor- als nadelen. Als dat een goede leerkracht is die over het algemeen begaan is met de leerlingen en die zorgt dat ze iets bijleren; dan mag je zeer tevreden zijn. Wij hebben echter ook twee leerjaren (4 en 6) meegemaakt waar we niet zo tevreden waren van de leerkracht. Veel te weinig stimulans (haast nooit huiswerk). We hebben dat verschillende keren ter sprake gebracht maar je krijgt vaak de standaard antwoorden dat er aandacht aan iedereen moet geschonken worden en dat differentiatie (zeker naar boven toe) niet altijd makkelijk is.

En dat klopt ook gewoon. Mijn vrouw staat in het middelbaar in het onderwijs en kent die pijnpunten ook. Het is niet altijd makkelijk om voor iedereen goed te doen en het zal zeker niet makkelijk zijn om als directeur een leerkrachtenteam aan te sturen. Ze staan er immers om bekend een tikkeltje eigenwijs te zijn en zeer sterk op hun vrijheid in de klas te staan.

Goh, onze vierjarige is pas echt beginnen tv-kijken vorige zomer nadat ze haar 2de operatie voor oorbuisjes en hoorapparaten had gehad. Deels ook voor haar taalontwikkeling. Ze zit ook amper alleen voor tv.

Wat ze nu regelmatig thuis kijkt, zijn Bluey en af en toe een film op Disney+, Pokémon op Prime, Simon Konijn en Ridder Muis op VRT Max.

Van Paw Patrol en Peppa Pig is ze ook gek, maar onze tv is niet slim genoeg om die te spelen, denkt zij. 😇 Dus dat kijkt ze bij de grootouders als ze daar eens mag tv kijken. Maar als ze dat kijkt, is ze echt een zombie terwijl er bij ons echt interactie is over wat er op het scherm gebeurt.

Hangt wat af van dag tot dag hoeveel ze kijkt. Normaal voor school niets, maar als ik alleen ben en de jongste moet nog aan de borst als ze al wakker is, dan kijken we samen Pokémon. Normaal gezien 's avonds kijkt ze pas na het avondeten maar da's tegenwoordig vervangen door als gezin samen Super Mario te spelen. De tijd die rest, vaak maar 1 aflevering Simon, mag ze nog tv kijken.

Laatst bewerkt:
Kinderen van de lagere school eten hier in de klas sinds Corona, alsook door plaatsgebrek.
Blijkbaar is dat inderdaad iets van sinds corona toen kinderen niet meer naar de grote refter gingen maar in de klas hun boterhammen opaten.
En dat blijven veel scholen dan nu ook doen.
In 2023 was er ook al wat kritiek op dat er dan dikwijls tv opgezet wordt.

Ik denk wel dat je zal merken wanneer je kind naar school gaat er wel meer belangrijke zaken zijn die jou gaan storen of gaat opmerken die niet stroken met jouw onderwijsvisie.
Ja, die kans is vrij groot 😄

Vandaar mijn reactie.

Hier zitten ze met 28 (!) in de 3e kleuter klas. 1 juf. Moet ik er een figuur bij maken hoe die er uit ziet op vrijdag ?

Ik mag hopen dat die ze af en toe voor de tv zwiert.

Tv op zich is niet veel slechter dan een boek lezen. Het is niet dat ze vroeger 10h per dag in de velden zaten rond te hossen.

Ivm de refter. Voor veel kinderen is een refter ook een horror. 1 van de tweeling bij ons heeft in het 1e kleuter een semi trauma opgelopen in de refter. Dat was zo druk en zo luid en ze werden daar afgejaagd om snel te eten omdat ze op 20 min buiten moesten omdat de 2e shift daarna moest komen. Die was zo onder de indruk dat die na 2 weken s morgens krijsend zei 'ik ben bang in de refter'. Dan lijkt me in de klas eten veel rustiger. Dat ze dan 20-30min tv kijken, lijkt me weinig schadelijk.

Vanaf het 1e leerjaar kijken ze op school ook naar Karrewiet tussen de speeltijd en einde van de dag. (15.20-15.35 of zo). De Karrewiet van de dag ervoor, dus dat compenseert dan weer dat ze thuis wsch niet kijken.

In the grand scheme of things zijn dat details. Als je ziet wat voor verschillen er zijn in lagere scholen, is een half uur tv over de middag een fait divers. Er zijn scholen waar ze nooit buiten komen, niet gaan zwemmen, niet knutselen, niet sporten, geen groepsactiviteiten, geen sportdag, geen speelhoeken, ... Dat lijkt me een pak erger te zijn dan wat tv links of rechts.

Hier zitten ze met 28 (!) in de 3e kleuter klas. 1 juf. Moet ik er een figuur bij maken hoe die er uit ziet op vrijdag ?
Nee, maar dan zou ik ze bij wijze van spreken de volgende dag in een andere school steken met een betere leerkracht-studenten ratio denk ik.
In the grand scheme of things zijn dat details. Als je ziet wat voor verschillen er zijn in lagere scholen, is een half uur tv over de middag een fait divers. Er zijn scholen waar ze nooit buiten komen, niet gaan zwemmen, niet knutselen, niet sporten, geen groepsactiviteiten, geen sportdag, geen speelhoeken, ... Dat lijkt me een pak erger te zijn dan wat tv links of rechts.
Klopt, maar zoals ik hierboven zeg, kan het mijns inziens een symptoom zijn van andere zaken, waardoor het wel belangrijker is dan enkel die 10min aan het einde van de dag.
(Zoals hoge leerling-leerkracht ratio, verschillende onderwijsvisie, engagement tov best learning practices, etc.)

Eten en TV doen we heel uitzonderlijk. Als ik frieten ga halen. Dan is het ieder voor zich in zijn/haar eigen wereld. Zijn de frieten op, gaat de TV wel uit. Maar we gaan maar 1x/maand frieten halen en dus alle andere keren eten we zonder schermpjes, al durven mijn vrouw en ik soms wel even de GSM te checken (thuiskomen na een lange dag en de zin om even te ontsnappen). Op zaterdagmiddag nemen we wat langer lunchpauze en lezen we elk onze eigen krant en gaat onze dochter wat spelen als ze klaar is met eten.

Maar 's ochtends een uur voor TV zwieren en dan 's avonds nog eens een uur, dat is niet goed nee. Zeker niet als ze zo klein zijn.

Maar ja.

Kijk eens naar volwassenen.

Hoe vaak staat de TV daar wel niet op? En is het geen TV, dan wel de smartphone of laptop.

Ik vind dat opnieuw opmerkelijk.

Heel jonge kinderen (zelfs jonger dan 1,5 jaar lees ik hier) krijgen thuis blijkbaar al 's morgens, 's avonds, en in het weekend allerlei schermtijd.
Dan doen sommige scholen daar zelfs in kleuter en lager al een schep bovenop chromebooks te werken.
En dan gaat de leerkracht er zelfs nog aan toevoegen tijdens de pauzes?

Tijdens de middagpauze, waar ze eindelijk eens wat kunnen spelen of sociale activiteit beleven? En dan nog tijdens het eten zelf?

Naar zo'n school zullen de mijne alleszins niet gaan 🙂
Bij ons op school staat de tv op tijdens de middagpauze, maar de kinderen mogen enkel gaan kijken als ze klaar zijn met eten. Ik word daar compleet zot van, want het stimuleert kinderen om zich snel vol te proppen of om te weinig te eten.

Ook op woensdag wordt er in de klas TV gekeken. En dan bedoel ik niet iets pedagogisch, maar gewoon Nijntje en Musti.
Heel vreemde evolutie imo. (het gaat hier over 2e kleuterklas he)

Eten en TV doen we heel uitzonderlijk. Als ik frieten ga halen. Dan is het ieder voor zich in zijn/haar eigen wereld. Zijn de frieten op, gaat de TV wel uit. Maar we gaan maar 1x/maand frieten halen en dus alle andere keren eten we zonder schermpjes, al durven mijn vrouw en ik soms wel even de GSM te checken (thuiskomen na een lange dag en de zin om even te ontsnappen). Op zaterdagmiddag nemen we wat langer lunchpauze en lezen we elk onze eigen krant en gaat onze dochter wat spelen als ze klaar is met eten.

Maar 's ochtends een uur voor TV zwieren en dan 's avonds nog eens een uur, dat is niet goed nee. Zeker niet als ze zo klein zijn.

Maar ja.

Kijk eens naar volwassenen.

Hoe vaak staat de TV daar wel niet op? En is het geen TV, dan wel de smartphone of laptop.
Het is ook maar wat je gewoon bent. Ik ben grootgebracht dat eten voor TV en in de zetel totaal no go was, terwijl mijn vrouw dat wel gewoon was om wel eens te doen. Ik weet nog dat we voor TV aten toen we alleen thuis waren bij haar in het begin dat ik haar kende en ik dat raar vond en aan tafel wou gaan zitten 😆

Bij de kleuters is het hier wel nog goed geregeld moet ik zeggen, die eten wel nog allemaal in de refter samen. Maar daar heb je ook nog vrijwilligers die komen helpen als 'eetjuf'. Is pas vanaf het lager in de klas. Ik weet ook dat ze op de infoavond expliciet zeiden dat ze nooit TV kijken (en heb mijn kinderen dat ook nooit horen zeggen tbh), smartboard wordt alleen gebruikt voor opdrachten. Op woensdag spelen de juffrouwen hier nog poppenkast voor de kinderen 😄

Ik mag mijn 2 handen kussen, oma woont aan school en de kinderen kunnen daar elke middag gaan eten. Opvang voor of na school is ook geen probleem. Ze kookt altijd vers.

Maar oma heeft de gewoonte om de kinderen te trakteren op een snoep als ze flink gegeten hebben. Een beloning geven omdat ze flink gegeten hebben vind ik fout en ik sta daar totaal niet achter. Maar dergelijke zaken bespreken met oma is altijd heel moeilijk. M'n schoonmoeder voelt haar meteen persoonlijk aangevallen en de 'ik heb er 4 opgekweekt' heb ik al meermaals naar m'n kop geslingerd gekregen.

Moeilijk zo'n situaties. Ze gaat door het vuur voor haar (klein)kinderen en gelijk welke vorm van feedback of opmerking omtrent de aanpak/opvoeding van de kleinkinderen schieten direct in het verkeerde keelgat.

Kinderen eten rond 15u in school een koek. Rond 16u is de school gedaan. Ze komen bij oma en krijgen direct weer een koek. Gevolg; om 18u sta ik te blinken in de keuken met mijn avondmaal want ze hebben geen honger, om dan rond 19u terug honger te hebben. Kortom: die extra koek om 16u is niet nodig.

De situatie vanuit mijn perspectief bekijken kan ze niet. 'Gij krijgt niet elke 2 minuten te horen dat ze honger hebben hé' was altijd de reactie. Ik heb de kinderen zover gekregen dat ze er niet meer om vragen en zelfs een koek weigeren als ze die ongevraagd aangeboden krijgen.

We hebben al veel geld uitgespaard en beseffen dat we genieten van een luxe die velen niet hebben. Kinderen kunnen daar buiten spelen, knutselen, enz. Ze gaan super graag en we kunnen zo goed als altijd rekenen op oma. Maar dat zorgt er tegelijkertijd voor dat ik ondankbaar overkom als ik dan een discussie voer omtrent opvoeding met haar.

Zo. We zijn twee weken voorbij met de jongste die naar school is beginnen gaan en de oudste die naar het middelbaar gegaan is. En in se gaat het voor ze beide echt heel goed.

De jongste is moe en dus ook regelmatiger zeer vervelend. Als die iets ouder is en we het slapen meer kunnen kanaliseren, gaat die babyfoon eruit en mag ze de kamer in het weekend niet uit voor een bepaald uur. Uiteraard zal dat niet zo vlot gaan als we nu hopen, maar beter dan nu zal een feit zijn :D

De oudste vindt het heel fijn, maar moet echt wennen aan dat er niet enkel huiswerk is maar dat er ook gewoon geleerd moet worden. Op dagelijkse basis uw lessen leren en niet enkel ifv toetsen en dergelijke leren komt hard aan en hij heeft toch al twee keer met traantjes aan tafel gezeten.

Het onderwerp kwam ter sprake door ervaringen in de laatste 3 pagina's.

Meerdere BG'ers: 'ontzettende driftbuien bij afzetten scherm', 'problematisch gedrag ivm schermtijd', 'myopie' , 'kinderen zitten wazig in de klas', ...

Mij lijkt het dat er mensen problemen ondervinden inzake schermen bij kinderen.
Hoe je dat semantisch apart benoemt, is niet echt interessant.
Mij lijkt het dat je nogal snel anekdotes als bewijs aanneemt omdat je het graag wil geloven.

Myopie ga je niet krijgen van af en toe wat schermtijd hoor, dat is weer het extremum veralgemenen. En drifbuien en dergelijke, mja, kleuters krijgen al eens driftbuien als ze hun zin niet krijgen.

Mij allemaal goed hoor, maar ik krijg een beetje een punthoofd van dat klassieke gebrek aan rationaliteit rond kinderen. Iedereen wil zijn kinderen optimaal opvoeden, wat uiteraard correct en begrijpelijk is, maar vaak komt dat neer op enkele (minieme) factoren gigantisch uitvergroten omdat we daar enige controle over hebben. En als het even kan dan op basis van die factoren anderen hun manier van kinderen opvoeden neersabelen uiteraard. Doet me een beetje denken aan hoe ik hier eens zei dat als ik mijn dochter liet doen ze hopen kaas zou eten en ik meteen werd aangevallen alsof ik mijn kind vetmestte op zuivel.

Uiteindelijk, als je je kinderen veilig en gezond opvoedt, kan je zo een hoop andere zaken bedenken die je best optimaliseert om de perfecte opvoeding te bekomen:

- Slapen ze wel altijd voldoende?
- Hebben ze elke dag voldoende contact met beide ouder?
- Gaan ze naar de opvang en is die helemaal educatief-pedagogisch ok?
- Gaan ze bij familie, doen die alles 100% correct?
- Zijn bovenstaande twee punten al niet in strijd met het 2de?
- Eten ze voldoende gevarieerd met fruit en groenten?
- Honderden andere vragen waarvan niemand weet hoe groot de weging is.

En zo kan je bij al die puntjes het extreme zwart-wit standpunt opzoeken. Ook, alles wordt op een hoop gegooid: baby's, peuter, kleuters, oudere kinderen/korte schermtijd of de hele dag/YouTube of gewoon een kinderprogramma zoals Bluey. Dat is geen nuttige discussie. Als je dan zaken schrijft zoals dat je je kind nooit naar een school zou sturen omdat een leerkracht Karrewiet opzet, mja. Weet je dat op voorhand? Ga je je kind dan van school doen veranderen? Hoe zit het met andere factoren van die school en scholen uit de buurt (recent nog een hele discussie op de forum over de man/vrouwbalans)?

Mijn houding daarover is dat veel van die zaken, uitgaande van een normale gezinssituatie, en als je ze niet tot een of ander extreme situatie brengt zoals je kind vrij YouTube laten verkennen op jonge leeftijd, nogal in de marge zitten. Tot op het punt dat ze misschien zelfs minder uitmaken dan de intrinsieke, genetische, eigenschappen van je kind. Enige relativering is dus misschien op zijn plaats.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan