Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Hoera! Ik vind de grote vakantie ook leuk, maar wel blij dat er nu terug meer routine en structuur in de dagen gaan zitten.

Allereerste schooldag hier, dochter gestart in het eerste kleuter. Het afscheid ging eigenlijk wel vrij vlot (ze had al kampjes gedaan in het school tijdens de vakantie) en toen ze haar vriendjes zag verscheen een grote glimlach op haar gezicht. Bij het afscheid was het meer de mama en papa die het moeilijk hadden, dan onze dochter zelf

Mijn dochter nu naar de tweede kleuterklas en ik lees hier over veel beste vriendjes/vriendinnetjes? Heb niet de indruk dat mijn dochter dat echt heeft. Die speelt ook nog heel vaak alleen. Ze is in elk geval goed gestart, 't was meteen zwemmen vandaag dus haar dag kon al niet meer stuk.

En onze oudste zit in buitengewoon en we kregen vorige week telefoon dat hij mag schakelen naar lager (had ervan uitgegaan dat het nog een jaar kleuter of schakeljaar zou worden) dus dat was wel even wennen dat we nu toch een lagereschoolkind hebben. What's in a name natuurlijk, maar het doet toch iets met me. Ben benieuwd hoe ze zullen zijn na school. :love:

Mijn dochter nu naar de tweede kleuterklas en ik lees hier over veel beste vriendjes/vriendinnetjes? Heb niet de indruk dat mijn dochter dat echt heeft. Die speelt ook nog heel vaak alleen. Ze is in elk geval goed gestart, 't was meteen zwemmen vandaag dus haar dag kon al niet meer stuk.

En onze oudste zit in buitengewoon en we kregen vorige week telefoon dat hij mag schakelen naar lager (had ervan uitgegaan dat het nog een jaar kleuter of schakeljaar zou worden) dus dat was wel even wennen dat we nu toch een lagereschoolkind hebben. What's in a name natuurlijk, maar het doet toch iets met me. Ben benieuwd hoe ze zullen zijn na school. :love:
Kinderen in het kleuterklas spelen nog heel vaak alleen hoor. De jongste begon hier pas echt vriendjes (kinderen waarover hij veel praat) te krijgen in 2e helft van het 2e kleuterklas. In de 1e kleuterklas helemaal niet. Ondertussen is precies de helft van de klas zot van hem 🧐

Onze dochter en haar maatje spelen allebei graag met de autootjes, dus die zie je dan samen op de foto staan als ze met de auto's spelen. Maar toen ze vandaag uit de klas kwam, riep ze dat ze met een meisje tikkertje gespeeld had. Maar die komen ook goed overeen. Het moet gewoon eens klikken. Maar echt beste vriendjes heeft ze nog niet.

De juffen van vorig jaar zeiden dat als het wat druk was geweest, dochterlief even alleen ging spelen. Da's niets om je zorgen over te maken, denk ik. 🤷🏻‍♀️

Edit: ook 2de kleuter sinds vandaag

Dat is niet uitzonderlijk hoor. Echt samen spelen is bij de meeste kinderen pas vanaf 4 jaar (ervoor is het eerder toevallig met hetzelfde ding spelen).
Geen zorgen over maken.

Oudste (3de kleuterklas) kwam gisteren terug van eerste dag in nieuwe school na verhuis.
'een meisje die niet in mijn klas zit zei dat ik geen mooi gezicht heb'

De juffen hebben ook wat foto's gemaakt en daar zit zo triest alleen te spelen.

Mijn hart breekt. 😥

Oudste (3de kleuterklas) kwam gisteren terug van eerste dag in nieuwe school na verhuis.
'een meisje die niet in mijn klas zit zei dat ik geen mooi gezicht heb'

De juffen hebben ook wat foto's gemaakt en daar zit zo triest alleen te spelen.

Mijn hart breekt. 😥
Foto's zijn momentopnames en daar moet je echt niet teveel gewicht aangeven. Heb dat al al te vaak moeten zeggen tegen ouders van wie hun kind mee is op bvb Chiro kamp (en dat kind amuseert zich te pletter) maar ze staan ergens op een foto aan de kant met een bedrukt gezicht omdat ze bvb iets aan het bedenken zijn. Staar je echt niet blind op zo'n momentopname.

Maar het is wel niet leuk als je kind naar huis komt met zo'n boodschap :(

Vandaag de dochter eens aan het school kunnen afzetten in plaats van de voorbewerking. Even van de fiets gehaald, knuffel gegeven en weg was ze. Naar het vriendinnengroepje waar ze wat jolig stonden te doen. Zalig is dat om te zien.

Vandaag de dochter eens aan het school kunnen afzetten in plaats van de voorbewerking. Even van de fiets gehaald, knuffel gegeven en weg was ze. Naar het vriendinnengroepje waar ze wat jolig stonden te doen. Zalig is dat om te zien.
Ik geniet daar ook wel van om de dochter af te zetten aan school of ze af te halen. Deze week meer dan anders omdat het eerste schooldag en vandaag ook haar verjaardag is. Die gaat altijd heel vrolijk naar binnen, wat niet bij alle kinderen het geval is.

Gisteren na 5 jaar terug een kind dat naar school gaat. De oudste naar het eerste middelbaar. Hij was toch niet goed gezind toen hij terug thuis was. Lastig dat hij wel naar school moest en de andere broers en zus nog thuisonderwijs krijgen. Zijn klasgenoten waren allemaal betweters (een klas vol met kinderen met een hoogbegaafdheid) dat gecombineerd met een 11 jarige puberbrein was even error.

Vandaag wel zonder problemen de bus op, had wel medelijden met hem toen hij op een overvolle bus stapte. Gisteren was die blijkbaar half leeg ,elke school liet blijkbaar enkel hun eerstejaars om 8h30 beginnen, de rest mocht later beginnen.

Eerste schooldag gisteren in het thema van 'warme start' konden we als ouders even mee op de speelplaats en was er een voorstelling + ontvangst door directie.

Vandaag dag 2. Zoon afgezet. Even traantjes. Springt van 2de kleuter naar 1ste leerjaar. Bij ons werken ze in units: 1ste-2de-3de kleuter is altijd dezelfde klas. Iedereen kent elkaar en heeft vrienden, zoontje niet.

Mijn papa-hart brak toch even als ik hem daar helemaal alleen op de speelplaats zag staan.

'T is zover.

Vorige vrijdag is onze kleine spruit geboren. We zijn nu net dag 2 van thuis te zijn en beginnen in bepaalde zaken al wel een draai te vinden.
ik ben echt benieuwd hoe de komende dagen / weken / maanden er gaan uitzien.

'T is zover.

Vorige vrijdag is onze kleine spruit geboren. We zijn nu net dag 2 van thuis te zijn en beginnen in bepaalde zaken al wel een draai te vinden.
Het is een wilde rit, maar absoluut de moeite waard. Koester elke fase, want het gaat allemaal snel.

'T is zover.

Proficiat!
Ik kan al een tip van de sluier lichten:
1) Weinig slaap
2) Tegen heel veel mensen hetzelfde verhaal vertellen over de geboorte tot je het als een soort monoloog vanbuiten geleerd hebt
3) Je bij elk mogelijk ziekteverschijnsel of rood vlekje zorgen maken en google raadplegen
4) bij elke vraag die je hebt over eender wat dat met je baby te maken heeft zal je de woorden 'elke baby is anders' en 'doe vooral wat goed voelt' lezen, waar je dus niets mee bent, maar eigenlijk is het wel waar.
5) weinig slaap
6) Als de baby wakker is zorgen maken over zijn slaap, als hij slaapt wil je constant checken of hij wel ademt.
7) weinig slaap
8) Heel veel geluk en liefde

Als ik een tip mag geven: maak af en toe een filmpje van je spruit. Door al dat slaaptekort ging de periode bij ons als een waas voorbij en is het achteraf soms moeilijk nog te herinneren hoe je kindje was.

Het zware werk zal in ieder geval nog moeten beginnen, want sinds vrijdag hebben we in ieder geval nog niet meer dan 1 uur aan geschreeuw moeten aanhoren.
~1u eten -> 2u slapen, repeat tot nu toe.

Mijn camera-roll op de gsm is in ieder geval al veranderd van allemaal Husky fotos naar baby fotos.

Ben ook wel echt verschrikkelijk dankbaar dat ik bijna 3 maand zal thuis kunnen blijven als vader vooraleer ik terug moet gaan werken.
Ik heb geen idee hoe mensen dat vroeger gedaan hebben met <2 weken verlof.

Het zware werk zal in ieder geval nog moeten beginnen, want sinds vrijdag hebben we in ieder geval nog niet meer dan 1 uur aan geschreeuw moeten aanhoren.
~1u eten -> 2u slapen, repeat tot nu toe.

Mijn camera-roll op de gsm is in ieder geval al veranderd van allemaal Husky fotos naar baby fotos.

Ben ook wel echt verschrikkelijk dankbaar dat ik bijna 3 maand zal thuis kunnen blijven als vader vooraleer ik terug moet gaan werken.
Vroeger? Ik was ook aan het werk na 2/3 weken :unsure:

Wacht tot binnen 2 weken en ge zit af te tellen tot ge weer moogt gaan werken :unsure:
Nee bij de eerste was ik ook content dat ik wat langer thuis kon blijven, nu bij de tweede houd ik het op 2/3 weken en spreid ik erna mijn verlof wat meer uit zodat ik thuisben als de oudste ook thuis is zodat de zorg niet allemaal op mijn vrouw valt op die dagen.

Dat neemt niet weg dat ik wel content ben dat ik geen 3 maand thuiszit zoals mijn vrouw :p die beginperiode vond ik echt niets aan 🤷‍♂️

Vroeger? Ik was ook aan het werk na 2/3 weken :unsure:
Je hebt nu toch al standaard 20 dagen?
Of je ze nu allemaal opneemt of niet das een andere vraag, maar sommige oudere collegas hier hadden die luxe niet, is wat ik eerder bedoelde.

Of ik het zelf na paar weken anders ga zien valt nog te bekijken, ik had sowieso even wat rust nodig van het werk dus 't komt allemaal mooi uit.

Je hebt nu toch al standaard 20 dagen?
Of je ze nu allemaal opneemt of niet das een andere vraag, maar sommige oudere collegas hier hadden die luxe niet, is wat ik eerder bedoelde.

Of ik het zelf na paar weken anders ga zien valt nog te bekijken, ik had sowieso even wat rust nodig van het werk dus 't komt allemaal mooi uit.
Ik werk in Nederland en daar is het 5 dagen :unsure:

Terug
Bovenaan