Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Zoals anderen zeggen in september eens proberen. Vraag wel al nu of er inschrijvingsstop is. In Gent zitten bvb alle basketbalclubs goed vol, hoorde ik.

Bij de dochter hebben we vanaf dat ze kon haar laten turnen (derde kleuter), omdat dit ongeveer het enige was dat ze kon doen op die leeftijd. Later nog academie en digiatelier gedaan, maar blijft bij turnen (tumbling) en sinds enkele jaren ook circus. In atletiek wou ze ook, maar daar was een inschrijvingsstop op de leeftijd dat ze nog zin had (nu geen zin meer)

Zoon deed eerst multimove op 4 jarige leeftijd en daar zagen we dat hij een goed balgevoel had en het graag deed. Voetbal was voor ons geen optie wegens de manier waarop de lokale voetbalploeg werkt). Wilden ook een groepssport omdat hij soms nogal gefrustreerd kon doen tegenover andere kinderen als ze niet even rap mee waren, dat moest eruit. Hebben dan hem bij de 'basketfun' gestoken en dat doet hij nu heel gepassioneerd (3-4 trainingen per week + wedstrijd). Daarnaast ook atletiek en circus.

Dus: zelf kiezen, maar luisteren/kijken naar het gedrag van je kind.

Sjonge jonge. Als je in zo'n grote stad woont lijkt alles wel met een lijst of inschrijvingsstop.

Die van ons gaan van school veranderen. "Je kunt inschijven tot 31 augustus". Ze willen naar de turnclub. Ingeschreven halverwege seizoen.

Ik zit zelf bij de recreanten van de lokale atletiekclub, zou wel leuk zijn moesten de kids daar ook bij komen. Het is best een grote club, maar geen wachtlijsten of niks. Iedereen kan inschrijven en komen, zelfs halverwege seizoen.

Idem met opvang, zomerkampen/speelpleinwerking. Paasvakantie is wat problematischer. Maar voor-/na-opvang kunnen we hier de dag zelf zonder probleem inschrijven. Sport opvang multi-move van gemeente kan in de zomer meestal de dag voordien nog ingeschreven worden. Indien vol, dan pakken we die van de gemeente ernaast. En zijn toch 2 gemeentes van 20-30k inwoners.

Paasvakantie en zomer-vakantie nog niks gepland, maar komt wel OK.

Het is momenteel week 2 van de dochter haar schoolcarrière en wat is dat toch een makkelijk kind eigenlijk zeg. Na de eerste twee dagen onaanspreekbaar te zijn na (volle) schooldagen, zoals ik het ook hoorde van vrienden hun kinderen, leek ze met die halve dag op woensdag gerecupereerd en sindsdien is die gewoon actief en blij wanneer ze van school thuiskomt. Ik heb de indruk dat die omgeving met kinderen van dezelfde leeftijd en ouder (vs bijna allemaal jonger in de crèche) haar wel goed doet. We hebben zelfs de indruk dat ze op die ene week school al meer is beginnen praten, al kan dat ook in ons hoofd zitten.

Als ik haar vraag of het leuk is op school zegt ze ook "ja", iets dat bij mij nooit het geval was op 18 jaar leerplichtonderwijs :unsure:

Link naar de hele discussie "kinderen in bed = bad", gisteren op 2.5 jaar had de dochter voor de eerste keer een nachtmerrie waardoor ze niet meer alleen wou slapen in haar kamer. Iets met een kip of een haan :unsure:

Hoe kan een crèche in godsnaam al volzet zijn tot fucking januari 2027...

Al 6 keer hetzelfde antwoord "volzet tot januari 2027". Da's nog 21 maanden, de zaadcel die moet gaan bevruchten is nog niet in productie.. :unsure:

Ik vraag me af of iedereen daar dan zijn kleine binnenstampt op 1 jaar oud, of dat iedereen gewoon vollenbak reserveert voor het geval dat.

Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat het zo moeilijk is.

Al 6 keer hetzelfde antwoord "volzet tot januari 2027". Da's nog 21 maanden, de zaadcel die moet gaan bevruchten is nog niet in productie.. :unsure:

Ik vraag me af of iedereen daar dan zijn kleine binnenstampt op 1 jaar oud, of dat iedereen gewoon vollenbak reserveert voor het geval dat.

Ik heb van vrienden gehoord dat die in hun creche 2 jaar een gereserveerd plaatsje hadden voor een mogelijk zusje of broertje.

Of allemaal nieuwe kindjes die er nog 2 jaar zitten natuurlijk

Meestal zorgen creches ervoor dat ze niet allemaal kindjes van dezelfde leeftijd hebben om dit te voorkomen. Ik ken iemand waarbij er bij de opstart vanuit de overkoepelende organisatie (ferm of i-mens, weet het niet meer) heel hard op gehamerd werd dat ze niet allemaal baby's mocht opnemen maar een mix van leeftijden of gespreid opstarten.

Ik heb ook de indruk dat sommigen blijkbaar vanaf zwangerschapswens al een plaats reserveren en dat dat allemaal geen probleem is? Ik vind eigenlijk dat je een zwangerschapsattest van de gynaecoloog zou moeten hebben om een plaats in een creche aan te kunnen vragen, zo vermijd je dat een bestaand kind geen plaats heeft door een kind dat nog verwekt moet worden.

Bij een onthaalmoeder zou ik er nog in kunnen komen, maar het gaat hier gecombineerd over een 80-tal plaatsen, dus ik kan me niet voorstellen dat heel die creche momenteel volzit met baby's van minder zes maanden oud..

Zoals @Appelflap1989 aangeeft denk ik dat mensen gewoon al reserveren (en mss bij meerdere crèches?) in de verwachting dat het tegen dan wel zal lukken.

Soit, we blijven zoeken :)

Bij de crèches hier in de buurt kan je pas een plek vragen als je effectief zwanger bent...
Ik dacht dat ook. Maar in the end heeft er nooit iemand mij een attest van zwangerschap gevraagd en hoorde ik dan dan ze plaatsen reserveren voor ouders van kindjes die aangeven dat ze voor een 2e gaan. We moesten wel een waarborg betalen en die zou je enkel terugkrijgen bij medisch attest van enig miskraam/stilgeboorte.

In de grotere crèches (geen onthaalmoeder) worden kinderen opgesplitst in groepjes per leeftijd en schuiven ze door naar de volgende groepjes. Als er geen ruimte is voor baby’s onder de 6 maand wil dat zeggen dat die plaatsen gereserveerd zijn voor proberende koppels 🤷🏻‍♀️.
Ervaring leert dat je meestal initieel een ‘no’ krijgt maar er later dan toch plaatsen vrijkomen en je toch vroeger kan starten. Waarschijnlijk omdat ze een termijn hanteren hoelang ze een plaatsje reserveren en dan op zeker moment toch aangeven dat te lang duurt (was bij die vrienden het geval) of omdat er toch ouders afhaken (gokken op meerdere plaatsen/miskraam?).
Ik kreeg veel datums door waar ik op vloekte om dan in the end meerdere mails te ontvangen dat er plaats vrij was, terwijl we echter al op de eerste de beste die vrij was al lang hadden toegezegd. Wat ik mij nu beklaag want heb niet zo’n goed gevoel bij zo’n grote crèche :(.

My advice: relax, het komt wel goed :).

Ja ook ingevuld, maar ik ben toch rechtstreeks aan het contacteren ook :) baat het niet dan schaadt het niet 🤷‍♂️
Ik zou dat zeker blijven doen, want mijn ervaring met zo'n loket (nu goed, hier was dat van Ferm) is dat die mensen ook weinig meer doen dan een lijst nakijken zonder verdere intepretatie. Wij hebben die ook gecontacteerd toen mijn vrouw 2-3 maand zwanger was, op dat moment nog niet echt een duidelijk idee van de exacte startdatum dus gewoon gewerkt met ongeveer 3 maand. Dat was eind november, kreeg ik als antwoord dat alles vol zat. Dus ik daar (mail) op geantwoord dat we het ook wel tot begin december konden trekken. Plots nog heel wat plaats. Ja, dat kon de vriendelijke mevrouw natuurlijk niet uit eigen beweging even laten weten.

Hier kwam uiteindelijk ook wat uit de bus door zelf contact op te nemen met crèches, en zeker die zonder inkomenstarief bleken toen nog plaats te hebben.

Zijn er hier nog jonge ouders die heel regelmatig stevig ziek zijn of ben ik de enige? :p
Onze dochter gaat naar de onthaalmoeder sinds oktober en letterlijk elke 3-4 weken heb ik het zwaar zitten. Schaamtelijk eigenlijk hoe weinig weerstand ik heb.
Mijn vriendin daarentegen nog maar ene keer.

Ik kan mij wel herinneren dat wanneer ik ze van 1e kleuter ging halen met de auto, ze altijd in slaap vielen in de auto. En ik elke keer relatief wild een bocht pakken/hard remmen zodat ze wakker zouden worden. You shall not sleep overdag en de avond om zeep helpen :laugh:

Ik ben soms echt jaloers op kinderen die zo makkelijk in slaap vallen in de auto.
Onze kinderen slapen nooit in de auto. Wel moe, wel ambetant, ... maar niet slapen. Met onze oudste van midden-Frankrijk op zijn 2 jaar? Niets geslapen. Vorig jaar van Noord-Nederland met onze 1-jarige en 3-jarige? Niet geslapen. Als chauffeur is dat de hel. Barstende koppijn toen ik thuiskwam.

Hell, bij ons staat er zelfs standaard een kinderzitje naast de chauffeur en een ander kinderzitje vanachter. Dan zit er altijd één volwassene naast een kind om ze te sussen, entertainen, ... Allebei achteraan = miserie.

Zijn er hier nog jonge ouders die heel regelmatig stevig ziek zijn of ben ik de enige? :p
Onze dochter gaat naar de onthaalmoeder sinds oktober en letterlijk elke 3-4 weken heb ik het zwaar zitten. Schaamtelijk eigenlijk hoe weinig weerstand ik heb.
Slaapgebrek + een kind dat alles binnenbrengt (zo'n kinderopvang is gewoon een incubator voor infecties), lijkt me normaal hoor. Had hier dezelfde ervaring.

Ge moet uw vraag andersom stellen:
Zijn hier jonge ouders die af en toe niet ziek zijn?

Hier heeft mijn vrouw het telkens stevig te pakken gehad, ikzelf maar één keer. Nu, die crèches zijn gewoon een broeihaard van ziektes. Het betert wel na een paar maand, dan heb je quasi alles al gehad :p

Eerste winter met de dochter in de creche, ik ben sinds oktober ofzo max 2 weken aan een stuk echt fit. Al de rest gaat van snotneuzen tot keelpijn tot full blown koorts en overgeven.

Ik ben soms echt jaloers op kinderen die zo makkelijk in slaap vallen in de auto.
Onze kinderen slapen nooit in de auto. Wel moe, wel ambetant, ... maar niet slapen. Met onze oudste van midden-Frankrijk op zijn 2 jaar? Niets geslapen. Vorig jaar van Noord-Nederland met onze 1-jarige en 3-jarige? Niet geslapen. Als chauffeur is dat de hel. Barstende koppijn toen ik thuiskwam.

Hell, bij ons staat er zelfs standaard een kinderzitje naast de chauffeur en een ander kinderzitje vanachter. Dan zit er altijd één volwassene naast een kind om ze te sussen, entertainen, ... Allebei achteraan = miserie.

Enige ambetante met in slaap vallen in de auto is dat ze de kinderstoel wel eens durven onderpissen als ze slapen. Of wakker worden met 'pipiiiiiiiiii' en dan is het uiteraard te laat want je kunt nu eenmaal niet zo eenvoudig stoppen op een autostrade.

We misbruiken die autoslapertjes wel goed. Altijd op reis vertrekken om 2 of 3h snachts zodat we 3/4 van de rit kunnen doen als ze slapen.

De eerste keer op reis naar Oostenrijk in de zomer was dolle pret. Om 8h s morgens vertrokken en 12h K3 liedjes. 0 slaap...

De eerste keer op skireis met de tweeling waren we ook gesjareld. Om 6h vertrokken. In slaap en in Luxemburg waren beide stoeltjes ondergepist, door de pamper heen nota bene. Die rit heeft uiteindelijk 14h of zo geduurd wegens giga files. En uiteraard hebben ze niet heel de tijd geslapen. En we hadden niet voldoende eten en drinken bij. Ik heb een dag geslapen nadien ipv te skien.

De zomerreis vorig jaar en skireis dit jaar waren eigenlijk wreed gemakkelijk. Slapen, Disney+, slapen, Disney+.

En de baby, ja, dat is de easiest baby ever. Slaapt al door van op 6 weken of zo. En is nooit gestopt met deftig te slapen <3

Eerste winter met de dochter in de creche, ik ben sinds oktober ofzo max 2 weken aan een stuk echt fit. Al de rest gaat van snotneuzen tot keelpijn tot full blown koorts en overgeven.

It get's better.

Onze #1 #2 tweeling waren ook bijna continue beetje ziek en af en toe erg ziek. Niet dat het ooit erg geweest is, maar er liep toch vaak snot tot achter de oren. Idem dito bij moeder en vader.

Onze #3 is misschien 2 of 3x ziek geweest tot nu toe en is anderhalf. Nu komt de zomer eraan, dus we zijn 6mnd safe nu voor veel snot.

Ge moet uw vraag andersom stellen:
Zijn hier jonge ouders die af en toe niet ziek zijn?
Ik eigenlijk nooit, dochter ook quasi nooit. Ze loopt wel de hele herfst en winter met een loopneus rond natuurlijk, maar buiten dat niks van dat soort drama’s waarbij er wc’s te weinig in huis zijn of ge meerdere keren per nacht lakens moet verversen etc.

Ik eigenlijk nooit, dochter ook quasi nooit. Ze loopt wel de hele herfst en winter met een loopneus rond natuurlijk, maar buiten dat niks van dat soort drama’s waarbij er wc’s te weinig in huis zijn of ge meerdere keren per nacht lakens moet verversen etc.
Ja, hier heeft ze ook nooit overgeven/diarree (tot nu toe). Maar snot/niezen/hoesten/... is een hele winter lang eigenlijk

Dochter is vorige week eerste 2 halve wendagen naar de crèche geweest: baby ziek (combo verkoudheid en buikgriep) maar zeer snel hersteld, mama 2 dagen erna buikgriep en de papa dag zwaar verkouden. Ze is nu voor het eerst 2 volle dagen naar de crèche, benieuwd wat we nu gaan binnenhalen 😖.

Terug
Bovenaan