Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Goh, ons kind is alles behalve een kamerplantje, komt makkelijk aan 10u buiten per week, ook in de winter, maar heeft toch een vitamine D tekort, net als ikzelf terwijl ik ook bijna aan die 10u kom.
Normaal zou dagelijks 20 minuten in het zonlicht voldoende moeten zijn, daar komen we heel ruim over. Dus ik denk dat er wel meer factoren van tel zijn (en aan de voeding zal het hier ook niet liggen).
Er zijn daar meer variabelen aan verbonden dan "20minuten in het zonlicht" zitten. Juiste tijdstip is evenzeer belangrijk.

Wil ik wat doen in de tuin, pak ik de kleine mee (2.5j) , kzeg hem speelt in uwen zandbak dan kan ik wat onkruid uitdoen en nog wat andere prutsen. Nene, meneer pakt ook zijn schep en emmer en komt naast mij zitten om heel de border uit te spitten :wallbash:
Soms helpt hij echt maar soms ist meer saboteren.

Tzelfde met een hamer/zaag/meter. Toch maar eens zo'n speelset gaan zoeken. Alsem maar vant mijne blijft. Of tips van de diy vaders met materiaal om te gaan?
Ik gaaf ze dingen te doen, daarnet wat schuur papier gegeven en ze kunnen de splinters verwijderen van de stukken die ik afgezaagd heb. Heb ze ook al de boor laten vasthouden en de trekker induwen terwijl ik stuur waar het gaat en zo.

Maar uw kinderen hebben in de winter toch sowieso al minder zonlicht dan hier (kortere dagen en meer sneeuwdagen)?
Mja maar die echt korte dagen zijn ook maar een maand en half ofzo. Het lijkt niet echt veel impact te hebben en mijn indruk is dat ze veel meer buiten zijn dan kinderen in België.

( en wat heeft sneeuw daar mee te maken? Dat is gewoon koude regen :p )

Mja maar die echt korte dagen zijn ook maar een maand en half ofzo. Het lijkt niet echt veel impact te hebben en mijn indruk is dat ze veel meer buiten zijn dan kinderen in België.

( en wat heeft sneeuw daar mee te maken? Dat is gewoon koude regen :p )
Op de meeste sneeuwdagen is het toch zwaar bewolkt? :P
Nu, ik ben er van overtuigd dat dat vitamine-D tekort stevig overroepen is. Ja, het zal de kans op bepaalde dingen verhogen. Maar de helft van de wereld heeft een half jaar lang zo'n tekort, dan zal het ook wel meevallen zeker...

Op de meeste sneeuwdagen is het toch zwaar bewolkt? :p
Nu, ik ben er van overtuigd dat dat vitamine-D tekort stevig overroepen is. Ja, het zal de kans op bepaalde dingen verhogen. Maar de helft van de wereld heeft een half jaar lang zo'n tekort, dan zal het ook wel meevallen zeker...
Jah ok het is bewolkt maar het aantal uren zon verschil tussen brussel en Oslo is maar 20 uur op de maand met het grootste verschil, dus - kortere dagen meegeteld - denk ik niet dat de bewolking zo veel impact heeft ^^

Significant meer uren zon hier in een jaar blijkbaar.

Of tips van de diy vaders met materiaal om te gaan?
Wreed mee oppassen...

Vorige week een paar dagen gevloerd en mijn vrouw kwam 's avonds telkens kijken met de gastjes erbij.
Het gevaarlijkste gerief trok ik uit het stopcontact en met het, volgens mij eerder ongevaarlijke gerief, mochten ze doen wat ze wilden.
Kleinste had een hamer vast en heeft zich bezeerd 5 cm onder zijn oog. Sindsdien geen gerief meer in hun pollen... :p

Allebei wel enorm trots dat ik ze ook een vloertegel heb laten leggen. :)

Heeft er iemand tips om groenten weg te moffelen in eten?
-vb aardappelpuree, je kunt uw groenten daarin mengen, maar wat nog?
-Of wat zijn "gezonde" kindergerechten die bij jullie altijd een hit is?

Kzit met een "fijnproever" in huis.

Ovenschotels mss?
Hier soms spinaziepuree maar dat wilt em dan niet omdat het niet apart is

Groentenburgers?
"Allé de groentjes moogt ge laten liggen, maar eet uwe vlezeke wel op hé"

Hier gaat het 2 kanten op, ofwel een schotel als chili, lasagne, wok,... Waarbij alles 1 massa is, ofwel alles heel netjes gescheiden, waarbij de groenten zelfs het vlees niet mogen raken 🙄.

Ik heb gelukkig wel een soepfan, zolang het maar groene soep is!
Dus broccolisoep, erwtensoep, slasoep, preisoep,.. Krijg ik hier probleemloos verkocht en als ik er vermicelli of croutons in flikker is het feest!

Er zijn ook groenten die ze niet lust, die heeft ze meer dan 10x geproefd en moet ze dus niet meer opeten van mij. Ze zitten wel nog in het eten (ajuin en champignons) maar ze mag ze op mijn bord leggen.

Ik wissel ook af, zaken waar ze verzot op is zoals erwten, spinazie of spaghetti volgen op dagen waarop ze moet proeven van iets waarvan ze niet noodzakelijk fan is. Ze moet 3 hapjes (die mag ze zelf opscheppen op een koffielepel) proeven, dat is de afspraak. Een uurtje later bied ik haar dan nog eens soep of gaspacho aan.

De toppers hier
- spaghetti (met veel kaas!)
- chili (met veel mais en zwarte bonen, daar is ze ècht gek op!)
- spinazie en fishticks of kibbeling
- Tagliatelli met zalm en erwten
- broccolisoep met een croque, tussen de croque doe ik tomaat ook

Wij hebben hetzelfde probleem. We proberen er geen strijd van te maken en haar nooit te forceren.

Wij maken soms 'gezonde' pizza:
Een kant-en-klaar deeg, en daarop tomatensaus en veel groentjes (bv. paprika, spinazie, champignons).

Verder geven wij soms als tussendoortje ook groenten, bv. stukjes komkommer of paprika, worteltjes, olijven,...

En ook dikwijls soep. En daarin doen we dan noedels, 'pastalettertjes',... zodat ze het zeker lust.
Bedankt voor de tip.

Soep wilt ze maar niet binnenspelen. Ik heb zelfs speciaal een soupmaker gekocht om haar meer te betrekken bij het soep maken. Ze vond het keitof, maar haar eigen creatie drinken? Dat was een brug te ver. Ik kan haar maximum 3 slokjes doen drinken, maar dat is het dan.
Maar pastaletters is een heel tof idee. Dat ga ik zeker proberen.

I.v.m vitamine D, als uw kind kindermelk/groeimelk drinkt moet je geen extra vitamine D geven. In de groeimelk dat wij geven zit bvb. per 100ml 18% van de dagelijkse hoeveelheid vitamine D. Dus twee flessen/tassen per dag en ze hebben voldoende binnen :)

Groentenburgers?
"Allé de groentjes moogt ge laten liggen, maar eet uwe vlezeke wel op hé"
Vandaag heb ik een groenteburger gekocht in de Colruyt. Boni-merk. Alhoewel dat nutriscore A heeft, zie ik wel dat er kleurstoffen erin zitten. Zijn er soms geen gezondere alternatieven?

Vandaag heb ik een groenteburger gekocht in de Colruyt. Boni-merk. Alhoewel dat nutriscore A heeft, zie ik wel dat er kleurstoffen erin zitten. Zijn er soms geen gezondere alternatieven?
Nutriscore heeft niks met kleurstoffen te maken. Daarnaast is er ook niks ongezond aan kleurstoffen trouwens.

Wil ik wat doen in de tuin, pak ik de kleine mee (2.5j) , kzeg hem speelt in uwen zandbak dan kan ik wat onkruid uitdoen en nog wat andere prutsen. Nene, meneer pakt ook zijn schep en emmer en komt naast mij zitten om heel de border uit te spitten :wallbash:
Soms helpt hij echt maar soms ist meer saboteren.

Tzelfde met een hamer/zaag/meter. Toch maar eens zo'n speelset gaan zoeken. Alsem maar vant mijne blijft. Of tips van de diy vaders met materiaal om te gaan?
Zo werkt dat niet éh. Kinderen kijken op naar hun ouders. Uiteraard wil die mee onkruid uitdoen, waarom zou ik in die zandbak gaan spelen denken die. 🤪

Hier heeft hij zijn eigen tuingerief en werkmateriaal, ik probeer hem altijd het gevoel te geven dat hij aan het helpen is. Dan straalt hij nogal. Dat hij wat puttekes maakt in het perk, achja, dat moet je erbij nemen.

De baby heeft deze ochtend niet één maar tweemaal in mijn hand gekakt 🙈
Ik was hem aan het verversen en plots doet hij “hhhmmmppppfff” en maakt hij zijn pooping face en ik kon niet anders doen dan het op te vangen in mijn hand, gelukkig wel met een papieren doekje. Het moment dat ik zijn kakje weggooi en een nieuw doekje pak, toch wel niet hetzelfde scenario zeker 😆
En ik geef nog graag even mee dat hij wortelpuree had gegeten, dat kwam er precies uit in de vorm van oranje play-doh 😩

De baby heeft deze ochtend niet één maar tweemaal in mijn hand gekakt 🙈
Ik was hem aan het verversen en plots doet hij “hhhmmmppppfff” en maakt hij zijn pooping face en ik kon niet anders doen dan het op te vangen in mijn hand, gelukkig wel met een papieren doekje. Het moment dat ik zijn kakje weggooi en een nieuw doekje pak, toch wel niet hetzelfde scenario zeker 😆
En ik geef nog graag even mee dat hij wortelpuree had gegeten, dat kwam er precies uit in de vorm van oranje play-doh 😩
Nog nooit zo gelukkig geweest met kak in je handen.

Zo werkt dat niet éh. Kinderen kijken op naar hun ouders. Uiteraard wil die mee onkruid uitdoen, waarom zou ik in die zandbak gaan spelen denken die. 🤪

Hier heeft hij zijn eigen tuingerief en werkmateriaal, ik probeer hem altijd het gevoel te geven dat hij aan het helpen is. Dan straalt hij nogal. Dat hij wat puttekes maakt in het perk, achja, dat moet je erbij nemen.
In speelgoed hout of plastic?

Terug
Bovenaan