Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Dit soort reactie vind ik eigenlijk behoorlijk ongepast. Iemand wil ventileren over hoe lastig hij het ervaart met zijn kinderen en je reactie is eigenlijk 'suck it up, het ligt aan jou'.
Dit lijkt me zeker niet de norm te zijn. Wij hebben in het begin ook erg zwaar afgezien met twee kinderen, maar da's nu toch ferm verbeterd nu onze kleinste een jaar geworden is. Niks willen eten, altijd ruzie maken, altijd wild om zich heen schoppen tijdens het verversen is echt geen gedrag dat alle kinderen vertonen. Het zijn misschien allemaal wel zaken die veel voorkomen, maar niet allemaal samen.

Als iemand het forum wil gebruiken om wat stoom af te laten, en jij komt meteen af met dat soort reactie, waarom zitten we hier dan nog in dit topic?
was zeker niet de bedoeling om aan te geven dat het aan hem ligt.

ik wou eerder reageren op de opmerking dat zijn kinderen "moeilijker" waren als hij ging vergelijken bij kennissen. Daarom wou ik eerder kaderen dat hetgeen hij 's morgens meemaakt echt niet uitzonderlijk is.

en bijkomend wou ik kaderen wat voor mij werkt en dat het misschien ook kon helpen in zijn situatie. Wat natuurlijk niet wilt zeggen dat mijn aanpak zomaar overdraagbaar is in een ander zijn situatie.

Maar akkoord dat mijn bewoording beter kon.

Misschien zijn de kinderen bij jou nog te klein, maar bij ons helpt het wel als we wat 'humor' en 'spel' in het ochtendritueel steken. Bv. "Wedstrijd om ter snelste de kleren aandoen'. En de winnaar krijgt een snoepje in de brooddoos ofzo.

Maar dat lukt ook enkel als we zelf rustig zijn, geen tijdsdruk (dus de wekker zeker vroeg genoeg).

Tjah, dit dus. Het probleem ligt echt niet bij de kinderen.
Niet alle kinderen zijn hetzelfde...

Al eens gekeken bij een jeugdbeweging of sportclub? Er gaan er altijd wat actievere en rustigere types rondlopen.

Als jij als ouder er dan toevallig 2 hebt die graag wat spelletjes spelen op de foute momenten dan kan dat moeilijker zijn als bij andere ouders.

Niet alle kinderen zijn hetzelfde...

Al eens gekeken bij een jeugdbeweging of sportclub? Er gaan er altijd wat actievere en rustigere types rondlopen.

Als jij als ouder er dan toevallig 2 hebt die graag wat spelletjes spelen op de foute momenten dan kan dat moeilijker zijn als bij andere ouders.
Zeker, ik ben al 15 jaar jeugdtrainer 😅. Ik kan u gerust zeggen dat ik héél snel kan afleiden hoe kinderen thuis worden opgevoed, alsook welke normen en waarden ze meekrijgen. Het gaat totaal niet over rustig of actief zijn, want dat is het karakter van het kind. Wat in mijn ogen weinig te maken heeft met ochtendroutine en klaar te maken voor school. Onze 2 kinderen zijn zelf ook heel verschillend, dus uitdaging genoeg hier thuis.

Onze zoon gisteren mogen ophalen bij de crèche omdat zijn stoelgang wat platjes is. Het is een regel dat hij de dag erop dan niet naar de crèche mag, waar ik mij perfect kan in vinden. Maar blijkbaar moeten we wel die dag betalen. Is dit bij andere crèches ook het geval?

Onze zoon gisteren mogen ophalen bij de crèche omdat zijn stoelgang wat platjes is. Het is een regel dat hij de dag erop dan niet naar de crèche mag, waar ik mij perfect kan in vinden. Maar blijkbaar moeten we wel die dag betalen. Is dit bij andere crèches ook het geval?
Jup. Hier was dat een aantal dagen op een jaar dat ie zonder ziektebriefje thuis kon blijven. De rest van de dagen is betalen. Dus enkel gewettigd buiten het aantal afgesproken dagen.

Zijn er ouders die hun kind pas op 1 september hebben laten starten in de kleuterklas in plaats van na een vakantie?

Mijn kind zou 20 april 2026 in principe dan nog 10 weken naar school moeten. Bijna alle opvang en kampjes in de zomer beginnen pas vanaf 3 jaar maar hij verjaart pas in september. Om na die 10 weken school opnieuw hem naar de creche te sturen lijkt mij alleen maar voor verwarring te zorgen. Ik kan er ook geen hele zomer voor thuis blijven. Een kind heeft nood aan structuur maar onze maatschappij biedt die naar mijn gevoel niet aan. Ik vraag mij af waarom dat eigenlijk nog niet in vraag gesteld is, dat starten op 2,5 jaar.

Maar dus, ervaringen?

Hier zou dat afgaan van de 20 respijtdagen op het jaar die je krijgt. Zijn die op en is je kindje afwezig, al dan niet door ziekte, is die dag te betalen.

Hier zou dat afgaan van de 20 respijtdagen op het jaar die je krijgt. Zijn die op en is je kindje afwezig, al dan niet door ziekte, is die dag te betalen.
Idem hier. Tenzij het kindje wordt opgenomen in het ziekenhuis, dan moet je niets betalen en worden de dagen ook niet in minder gebracht van de respijtdagen.
Doktersbriefje bij ziekte haalt niets uit.
Je moet dus al praktisch uw verlof afstemmen op de sluitingsdagen van de opvang wil je met de respijtdagen zo veel mogelijk ziekte en onderzoeken opvangen.
Al snap ik het ergens wel, de opvang voorziet x aantal begeleiders in loondienst voor x aantal kindjes. Als zij iedere keer dat een kind ziek is niets ontvangen wordt dat een duur grapje aan verloning. Je moet het zien dat jij betaalt voor de beschikbaarheid van uw begeleider.

Onze dochter is morgen 4 weken. De nachten worden toch steeds moeizamer. Ze slaapt de hele dag door tussen haar voedingen maar is s’nachts vaak langdurig wakker. Nu was ze wakker van 19u tot 23u, 23u30 was ze weer daar tot 00u30, van 2u30 tot 5 en dan vanmorgen om 7u30. Sowieso dat ze nu weer rest van de dag zal slapen 😣. Ik tel af naar de 8 weken, dat ze stilaan het verschil tussen dag en nacht kennen. Reken daar kolven bij en de nachtelijke plofpamper tot in de nek en je komt amper aan 3-4u slaap per nacht…

Zijn er ouders die hun kind pas op 1 september hebben laten starten in de kleuterklas in plaats van na een vakantie?

Mijn kind zou 20 april 2026 in principe dan nog 10 weken naar school moeten. Bijna alle opvang en kampjes in de zomer beginnen pas vanaf 3 jaar maar hij verjaart pas in september. Om na die 10 weken school opnieuw hem naar de creche te sturen lijkt mij alleen maar voor verwarring te zorgen. Ik kan er ook geen hele zomer voor thuis blijven. Een kind heeft nood aan structuur maar onze maatschappij biedt die naar mijn gevoel niet aan. Ik vraag mij af waarom dat eigenlijk nog niet in vraag gesteld is, dat starten op 2,5 jaar.

Maar dus, ervaringen?
Onze dochter is vorig jaar na de paasvakantie naar school beginnen gaan. Voornamelijk ook omdat ze er klaar voor was en dat ze in september al zou weten wat school is. Het is toch al een ganse verandering tegenover de onthaalmoeder waar ze naartoe ging en waar er maar 1 kindje van een paar maand jonger was, de anderen waren eigenlijk echt nog klein, pas begonnen. Ze is van het rijk bijna voor zich alleen tegenover 7 andere kleintjes naar een klas van 20+ kleuters die tot 1,5 jaar ouder dan haar waren gegaan.

Tijdens de zomer is ze naar de buitenschoolse kinderopvang gegaan, in combinatie met 2 dagen grootouders. Die opvang wordt hier door de gemeente georganiseerd. Zodat ze het gewoon bleef om veel kindjes en rumoer rond zich te hebben.

Maar dus, ervaringen?
Dezelfde situatie gehad hier. Het hang natuurlijk erg af van je kind. Wij hebben ze naar school laten gaan na de paasvakantie, omdat ze er echt wel klaar voor was, en haar oudere broer ook al school liep en ze daar dus erg naar uitkeek. Maar ja, die zomer was best pittig om te overbruggen. Ik heb er een maand ouderschapsverlof voor genomen. Er was ook ergens één kampje waar ze een week naartoe kon, ookal was ze nog geen 3 jaar.

Nu, je hoeft helemaal niet te starten op 2,5 jaar hé, als dat beter uitkomt om in september te starten en je kind voelt zich nog goed in de crèche, zie ik daar weinig problemen in.

Maar dus, ervaringen?
Hier op school waren er veel die dat deden.
Vanaf April is er nog amper een volledige week school geweest, waardoor die structuur volledig ontbvreekt.

10 nachten zonder tutje, check!
Deze morgen haar 10de stickertje geplakt op het papier dat papa gemaakt had, en bijhorend cadeau'ke
Een heel blij kind, en heel fiere papa :D

Dezelfde situatie gehad hier. Het hang natuurlijk erg af van je kind. Wij hebben ze naar school laten gaan na de paasvakantie, omdat ze er echt wel klaar voor was, en haar oudere broer ook al school liep en ze daar dus erg naar uitkeek. Maar ja, die zomer was best pittig om te overbruggen. Ik heb er een maand ouderschapsverlof voor genomen. Er was ook ergens één kampje waar ze een week naartoe kon, ookal was ze nog geen 3 jaar.

Nu, je hoeft helemaal niet te starten op 2,5 jaar hé, als dat beter uitkomt om in september te starten en je kind voelt zich nog goed in de crèche, zie ik daar weinig problemen in.
Maar ik moet dus nu in maart 2025 een keuzelijst maken qua scholen. Ik moet dan dus weten of mijn kind start na de paasvakantie of in september. Ik moet ook tijdig aan de creche laten weten of hij tot 19 april blijft gaan of tot 31 augustus. Dus ik moet meer dan een jaar op voorhand weten wanneer mijn kind schoolrijp zal zijn.

Dat slaat toch nergens op?

Maar ik moet dus nu in maart 2025 een keuzelijst maken qua scholen. Ik moet dan dus weten of mijn kind start na de paasvakantie of in september. Ik moet ook tijdig aan de creche laten weten of hij tot 19 april blijft gaan of tot 31 augustus. Dus ik moet meer dan een jaar op voorhand weten wanneer mijn kind schoolrijp zal zijn.

Wat de school betreft moet hij gewoon ingeschreven worden, daarom nog niet naar school gaan (afin da's hier toch zo). Bij ons is onze dochter reeds ingeschreven in 2 scholen, ene waar ze naartoe gaat in de peuterklas, en dan ene waar ze normaalgezien eind 2025 naartoe gaat als we verhuizen. Dat was geen enkel probleem, we hebben het wel op voorhand besproken met die scholen.

Voor de crèche is het wel moeilijker veronderstel ik, al is de zomerperiode hier voor hun redelijk vlot omdat er toch regelmatig kindjes met vakantie zijn oid.

Klopt, bij mij lag de school gelukkig al vast. Geen idee meer wat de crèche betreft, eerlijk gezegd.

Ja, zero regrets. Ik had het bij de opstart creche gelijk aangegeven dat hij wat langer zou blijven. Aangezien er veel sluitingen waren voor covid toen, is dat een major lifesaver geweest. Hij was ook niet zindelijk in die zomer dus hij had geen speelpleinwerking/kampjes kunnen doen hadden die er geweest. Zelfs al zijn ze proper kunnen ze op die leeftijd niet terecht in de meeste opvanginitiatieven. Hij heeft het zomerklasje gewoon overgeslagen en is begonnen in het eerste kleuterklasje. Ik zag weinig verschil met een zomerklas en de oudste groep van de creche waar hij zat.

Onze 8-maanden oude baby heeft deze week beslist dat de dag om 5h start.
Wat we ook doen, die is klaarwakker. Langer ophouden 's avonds lukt momenteel echt niet.
Dus ik zit hier al een uur met de blokken te spelen 🙄

Maar dus, ervaringen?

Ja, beide hier pas op 1 sep gestart.
Maar had mss wel een andere oorzaak. De oudste mocht officieel op 28 juni starten, de jongste op 24 juni. Vonden we de moeite niet meer en ze zijn dus in de creche gebleven tijdens de zomervakantie. Er was gelukkig wel plaats voor.

Terug
Bovenaan