Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Maar hij/zij kan het toch gewoon laten zetten op latere leeftijd? Allè, als je zelf de meerwaarde erin ziet, is dat toch geen reden om het niet te doen imo.
Ja dat is ook zo maar als die bepaalde karaktertrekken van iemand uit zijn nabije omgeving gaat hebben dan gaat die daar nonchalant in zijn en dat later niet meer zelf gaan doen tenzij iemand anders uit zijn nabije omgeving daar achter gaat zitten (zeuren)...

Van die blauw schelpen? Als ge een zandbakk in hout wilt is het ofwel goedkoop maar rommel ofwel degelijk maar duur, dat was toch mijn ervaring)

Buiten/modderkeuken hebben we gekocht bij iemand die dit na zijn uren deed.
Zo'n modderkeuken hoeft echt geen duur ding te zijn. Zoek naar een bedrijf waar ze enkele paletten hebben die kapot zijn (vele bedrijven hebben dt wel over) en maak zelf iets. Dit hier heeft 6 jaar in onze tuin gestaan en was nog in perfecte staat tot de kinderen te groot waren ervoor. Héél gemakkelijk in elkaar te zetten, heeft me maar een 15-tal euro gekost om te maken (de houten balken die je vooraan ziet, tafelvlak was een overschotje van de brico). Is ook nog gemakkelijk uit te breiden én de kinderen kunnen zelfs meehelpen om dat te maken.

Bijlagen

• 2017-08-23 19.05.45.jpg
    2017-08-23 19.05.45.jpg
    961,6 KB · Weergaven: 10
Tjah dan moeten die zich ook maar laten vaccineren.

Ik snap dat je het om die reden niet helemaal wilt terug betalen, maar om het dan te gaan afraden vind ik bizar (onze huis dokter raadde het ons af, maar de kinderarts zette het dan met plezier).

Ik krijg graag medisch advies over wat goed is voor mij/mijn kind, niet over wat beter zou zijn voor de bredere maatschappij.
ze raden het nergens individueel af, hé. Ze raden het wel af om het te laten opnemen in een standaard vaccinatieschema voor iedereen. Maar als je met je arts bespreekt welke vaccins nuttig kunnen zijn, dan zal hij die wel aanraden in de meeste gevallen.

En het is een probleem. Zoon stelt zich wat ambetant/uitdagend op in de klas op en na gesprek met leerkracht geeft hij toe dat hij zich strontverveelt. De LVS-testen waren ook extreem goed (bijna alles percentiel 99). Zullen dus waarschijnlijk toch moeten kijken om een tweede keer te springen, nu van vijfde lager naar middelbaar. Hij wil ook niet anders zijn dan andere kinderen, maar is dat gewoon wel op cognitief vlak. En in het zesde is het vooral verdieping, minder nieuwe leerstof. Dus dan zal hij zeker vaak apart moeten werken om niet continu zo'n gedrag te stellen.

Gisterenavond (toevallig) gesprek gehad met middelbare school van dochter, waar ze aangeven dat ze onze zoon goed zouden kunnen begeleiden, maar toch... Hij zal dan 10 zijn als hij naar het eerste middelbaar gaat, altijd toch wel een risico.

Alleen zal het nu een kwestie zijn van de machine vlug genoeg te laten draaien, want als we het op de "officiële" manier willen doen, zou eigenlijk CLB moeten betrokken worden en dan hebben we pas een beslissing in mei. Wat laat is om dan nog de leerstof van het zesde (vooral Frans en in mindere mate wiskunde denk ik?) bij te spijkeren.
Vandaag gesprek gehad met CLB en school en beslist om toch niet te springen. Ik ga wel na de paasvakantie op woensdag ongeveer een uurtje per week in school onze zoon en een ander kind (die ook nut heeft aan uitdaging) helpen om een extra onderzoeksopdracht te maken, zodat ze daar wat uitdaging in krijgen. Als dat samen met een ander kind is, zal het geval van "speciaal" te zijn wel al wat minder zijn, ook al omdat vanaf midden mei de andere kinderen sowieso aan een eigen onderzoeksopdracht (dan wel kleiner) moeten werken.

Of het een oplossing naar het zesde toe is, betwijfel ik, maar springen heeft ook echt wel zijn nadelen. In slechtste geval zullen we volgend jaar wat ouderschapsverlof nemen om extra te helpen ofwel in school ofwel door hem toch uit de klas te halen voor uitdaging privé. Voor vriendin natuurlijk wel moeilijk om ouderschapsverlof te nemen om dan in school zélf vrijwillig te helpen, dus 't zal eerder voor mij zijn.

Wij hebben de luxe om dit allemaal te kunnen regelen met het werk en financieel aan te kunnen, jammer voor sommige andere gezinnen...

Vandaag gesprek gehad met CLB en school en beslist om toch niet te springen. Ik ga wel na de paasvakantie op woensdag ongeveer een uurtje per week in school onze zoon en een ander kind (die ook nut heeft aan uitdaging) helpen om een extra onderzoeksopdracht te maken, zodat ze daar wat uitdaging in krijgen. Als dat samen met een ander kind is, zal het geval van "speciaal" te zijn wel al wat minder zijn, ook al omdat vanaf midden mei de andere kinderen sowieso aan een eigen onderzoeksopdracht (dan wel kleiner) moeten werken.

Of het een oplossing naar het zesde toe is, betwijfel ik, maar springen heeft ook echt wel zijn nadelen. In slechtste geval zullen we volgend jaar wat ouderschapsverlof nemen om extra te helpen ofwel in school ofwel door hem toch uit de klas te halen voor uitdaging privé. Voor vriendin natuurlijk wel moeilijk om ouderschapsverlof te nemen om dan in school zélf vrijwillig te helpen, dus 't zal eerder voor mij zijn.

Wij hebben de luxe om dit allemaal te kunnen regelen met het werk en financieel aan te kunnen, jammer voor sommige andere gezinnen...
Ik ben blij dat je die keuze niet gemaakt hebt. Zelf heb ik het laatste kleuterklasje overgeslagen en was er ook sprake om het zesde studiejaar over te slagen. Mijn ouders hebben dat toen ook tegen gehouden, en daar ben ik achteraf gezien wel blij om. Enkel de laatste kleuterklas vonden zij genoeg.

Om mij wel de nodige cognitieve uitdaging te geven volgde ik muziekschool inclusief compositie, ben ik veel beginnen lezen over onderwerpen die mij interesseren en volgde ik privé les Spaans. Zodra ik dan naar het middelbaar ging werd het Latijn-Grieks. Vooral dat Grieks vond (en vind ik nu nog) superinteressant.

Laatst bewerkt:
Tjah dan moeten die zich ook maar laten vaccineren.

Ik snap dat je het om die reden niet helemaal wilt terug betalen, maar om het dan te gaan afraden vind ik bizar (onze huis dokter raadde het ons af, maar de kinderarts zette het dan met plezier).

Ik krijg graag medisch advies over wat goed is voor mij/mijn kind, niet over wat beter zou zijn voor de bredere maatschappij.
Eens hoor ! Dat is gewoon de reden waarom de overheid ook terughoudend is, ik gaf het maar mee. Ik zou het ook zeker aanraden op individuele basis.

Aangezien het hier binnen een paar maand ook van dat is...

Wie geeft (heeft gegeven) hier eigenlijk borstvoeding, hoelang, en hoe is dat meegevallen? :)
Dat is echt super afhankelijk van vrouw tot vrouw. 🤷
Voor de ene verloopt dat vlot en makkelijk en voor de andere is dat een helse ervaring...

Ik heb 9 maanden borstvoeding gegeven en toen gestopt omdat ik niet meer mocht afkolven op het werk.
Mijn persoonlijke ervaring met borstvoeding is super maar het ging dan ook echt van een leien dakje bij me. Vanaf de geboorte dronk zoonlief alsof het niets was en zelf heb ik ook amper pijn/kwaaltjes gehad.

Wie geeft (heeft gegeven) hier eigenlijk borstvoeding, hoelang, en hoe is dat meegevallen? :)
Vrouw hier heeft het gedaan en ongelofelijk afgezien, kloven, baby die (achteraf gezien) niet genoeg binnenkreeg, borstontsteking, afin alles wat mis kon gaan dus.

Beste zet die ik als man gedaan heb is vanaf het begin benadrukken (dus ook nog voor de geboorte) dat de keuze voor borstvoeding of niet volledig bij haar lag en ik haar daarin ging volgen. Dat heeft veel mentale druk weggepakt waardoor ze vrij een beslissing kon nemen toen ze ermee wou stoppen.
Anderen hier in de vriendenkring gaven borstvoeding alsof het niets was 🤷‍♂️ heel persoonlijk dus

Sommige vrouwen voelen druk om borstvoeding te 'moeten' geven omdat dat het beste en het gezondste is voor de baby.
Het belangrijkste is dat de mama zich goed voelt bij haar beslissing om al dan niet bv te geven. Het is geen schande of mislukking als het niet lukt of als ze het toch niet wilt geven.

Edit: ik zie dat het hier kort ter sprake kwam een paar maand geleden.
Maar dan precies eerder vanuit discussie 'druk om borstvoeding te geven' dan perspectief geven vanuit persoonlijke ervaring.
Vrouw heeft hier een jaar borstvoeding gegeven.
Het begin is heel zwaar. Veel complicaties, veel gedoe, zware nachten, ...
Dan komt er voor velen een kantelpunt als ze terug moeten gaan werken, simpelweg omdat kolven niet leuk is, en al zeker niet als uw werkplek niet goed voorzien is.

Maar, borstvoeding heeft ook wel wat praktische voordelen, je moet niet overal flesjes meezeulen, kind is makkelijk te kalmeren, het is voor beide (mama en kind) een ontwikkelmoment, ...

Hier had mijn vrouw telkens (2 kinderen) ongeveer 1,5 jaar borstvoeding gegeven.

Eerste 6 maanden was ze thuis, maar erna gaf ze dat dan 's ochtends/ 's avond en 's nachts gewoon (dus zonder afkolven op het werk).

Ging wel vlot. We zijn telkens gestopt omdat de kinderen anders te veel s nachts wakker werden/te veel dronken (als in 3-4x per nacht) en het wel welletjes was geweest & dan konden we de kinderen ook direct uit onze slaapkamer zetten. Ze gaf dat 's nachts ook wel gewoon in bed (borst in het kind haar mond en verder slapen vaak :p). Besef dat dat zeker niet bij iedereen zo vlot gaat.

Dus ook nooit flessenvoeding gegeven. Na borstvoeding gewoon gestopt met melk.

Maar dan precies eerder vanuit discussie 'druk om borstvoeding te geven' dan perspectief geven vanuit persoonlijke ervaring.
Die van mij heeft 100% borstvoeding gegeven totdat ze is gaan werken. Daarna kolven en geleidelijk werd het te weinig en moeten overstappen op flesjes. Haar ook altijd vrij gelaten in de keuze om borstvoeding te geven, maar ondanks dit voelde ze, als mama, toch altijd een bepaalde druk om dit te doen. Ook vaak onzeker wanneer het niet ging zoals het hoort. Ondanks heeft ze dat wel enorm goed gedaan en iedere vrouw is anders. Ik zou de keuze bij uw vrouw laten en vooral geen druk erop leggen wanneer het moeilijker gaat. Wij hebben ook een "workshop" gevolgd bij vroedvrouwen over borstvoeding. Dat was wel interessant.

Hier telkens elk kind heel lang borstvoeding gegeven. Liep allemaal heel vlot! Ik vond het ook het aangenaamste en makkelijkste wat er is op verplaatsing etc. Ook met kolven altijd makkelijk geweest. Nooit moeten starten met poedermelk. De voordelen zijn imo eindeloos. De eerste weken zijn wel intens, maar dat heeft ook gewoon alles te maken met de aanpassing aan de baby natuurlijk. En die eerste weken zijn ook bijna magisch (en zoals het cliché zegt vliegt dat ook voorbij).

Er wordt heel hard ingezet op borstvoeding omdat het belang ervan intussen duidelijk is. Helaas is er, ook onder (para)medisch personeel, nog heel wat misinformatie. Ik heb veel gehad aan La Leche League. Hun facebookpagina is soms wat borstvoedingsnazisme, maar de 'leidsters' zijn ook te bereiken via gegevens op de site. Ook handig dus vanuit het buitenland.

Hier was mijn vrouw sterk overtuigd borstvoeding te geven, maar was er door de combinatie van een heel goede eter en weinig productie nooit echt genoeg. Resultaat was dus van in het begin borstvoeding + flessenvoeding.

Eenmaal terug aan het werk, toen de dochter 5.5 maand was, was het gewoon niet praktisch op het werk af te kolven voor dat beetje melk dus volledig mee gestopt.

Voor mijn vrouw was dat zeker in het begin een helse periode, met een kind dat elke 2u honger had en te weinig kreeg, dus flessenvoeding erbij. Vroedvrouw raadde dan ook aan om te alterneren tussen fles en borst, zodat er meer per keer beschikbaar was en mijn vrouw eens 3-4u kon slapen. Natuurlijk is de vraag dan of net daardoor die productie niet lager bleef. Mentaal was het ook niet echt aangenaam om te zien hoe anderen bij wijze van spreken nog een extra koelkast konden vullen met overproductie terwijl zij al blij was als de dochter eens niet hongerig bleef.

Wat compleet absurd is he, aangezien de raadgeving is om veel langer borstvoeding te geven...
Mjah. Ik neem aan dat de mama's met een standaard kantoorjob en thuiswerk mogelijkheden nog wat langer kunnen kolven als ze willen.
In mijn specifieke geval vroeg dat enorm veel aanpassingen. En na 6 maanden door het ganse land te hebben gereisd met mijn kolfapparaat en frigobox om onderweg in de trein of in oude poetslokalen te gaan kolven had ik het ook wel gehad.

Terug
Bovenaan