Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Trouwens een tip die ik vorig jaar kreeg van een directrice:
Een school die niet met zo'n reserveer-systeem werkt, mag uw kind niet weigeren.
Dus "ahnee, de klas zit al vol" is geen geldig argument.

Een van de grote frustraties van de vrouw hier die logopediste is. Scholen onderling niet communiceren, maar nog minder met de ouders want ze lossen het zelf wel op, om dan jaren later toe te moeten geven dat het niet lukt en verwachten dat de logo het op 1 2 3 krijgt opgelost.
Hier toch vorige week ook weer het toppunt van communicatie meegemaakt. Kleinste heeft medisch onderzoek. Die moet daar ook inenting krijgen. Op 1 september tussen al die papieren in te vullen door mama/papa ook reeds een papier of hem die inenting door de huisarts of door CLB laat zetten en daarop ook de bijhorende vragenlijst met vragen zoals "ooit allergische reactie gehad" of "slecht gereageerd op een vaccinatie" etc. En daarbij ook de vraag of hem de 2 weken voor de vaccinatie, die dus op dinsdag 20 februari zou plaatsvinden, ziek geweest is....

Nu vorige week dinsdag heeft hem dat medisch onderzoek gehad. Dinsdagavond een brief in te vullen: ter voorbereiding van het onderzoek met opmerkingen als ouder (want wij kennen ons kind het best natuurlijk) met dingen waaraan aandacht moet besteed worden, eventueel slecht gehoor, slecht zicht, datum van laatste bezoek oogarts/oorarts... Zodat er op die zaken tijdens het onderzoek extra aandacht kan besteed worden.

Is er bij jullie geen school in de buurt (ruime zin) die bezig zijn met hoogbegaafdheid/ontwikkelingsvoorsprong?

Arkades is bijvoorbeeld een school (niet bij u in de buurt) die wel hierop hard inzetten. Wii waren vooral overtuigd dat zij ook veel bezig zijn met het welzijns stukje. Iets waar onze kinderen heel fel mee worstelen. Echter door organisatorische kunnen we onze kinderen daar niet naar school laten gaan, maar hadden we het geweten dan hadden we dit zeker gedaan.

De 2 oudste gaan elke om de 2 weken naar een klas die begeleidt wordt door een hoogbegaafdheidscoach. Misschien een optie voor u ook?
We hebben zelf een school waar redelijk wat differentiatie is en waar zelfstandig werk een standaard manier van werken is. Ook qua welzijn is er héél veel aandacht (we hebben een leerkracht bij ons die een pionier is op het vlak van "nesten", zie https://www.8970nesten.be/wat-is-nesten/ ), zelf ook hoogbegaafde kinderen heeft en die onze zoon héél goed geholpen heeft bij de overgang eerste => derde.

Met hoogbegaafdheidscoachen hebben we echter slechte ervaringen in de praktijk. Niet als ouder zelf, maar mijn vrouw wel als leerkracht. Ze heeft zo al kennis gemaakt met een vijftal coachen die elk onrealistische verwachtingen hadden van leerkrachten en waar ook de inschatting van het kind soms ver van de realiteit zat. Daar blijven we dus vanaf, ook al omdat het anders een conflict tussen mijn vrouw en de leerkrachten in kwestie kan opleveren als de eisen van de coach te hoog zouden zijn.

Ja, op de ingreep zelf na, ben ik zelf ook wel grote voorstander om die buisjes te zetten (op aanraden van de dokter uiteraard). Heb ook het gevoel dat dit echt enorm gaat helpen.
Hier heeft ze geen last gehad van de ingreep, geen koorts gemaakt of pijn gehad (dat we merkten). We hebben wel uit voorzorg de dag zelf Perdolan/Dafalgan en Perdophen/Brufen afgewisseld op aanraden van het ziekenhuis. Ze heeft eigenlijk die ganse dag geslapen. Operatie was 's ochtends vroeg (7u als ik me goed herinner) en wij waren voor de middag weer thuis.

Hier vandaag ook aangemeld voor school. Na de voorrangsperiode voor broers/zussen/kinderen van werknemers zijn er nog maar 8 van de 20 plaatsen vrij in onze voorkeursschool. We hebben geen 2de opgegeven omdat dat eigenlijk voor ons geen optie is. En die school is ook het dichtst bij én er wordt gekeken naar de afstand. Vanaf 22 maart mogen we de uitslag verwachten, toch eventjes spannend :shutup:
Geen tweede / derde optie geven is niet slim. Je zal immers niet minder kansen behalen op je eerste keuze omdat je een tweede/derde keuze geeft. Wat betreft de afstand kan zowel gekozen worden voor afstand van woning naar school, maar ook voor afstand van werk naar school (of beide, waarbij de kortste afstand behouden wordt).

héél dicht bij school wonen geeft dus geen garantie als er een groot bedrijf nog dichterbij is.

ALs je geen 2e/derde keuze opgeeft en je valt uit de boot voor de eerste keuze, zal je ook geen recht hebben op een andere school vlak in de buurt als die door andere ouders voldoende als tweede/derde keuze gekozen is.
Vandaag net hetzelfde gedaan. We hebben ook maar 1 school opgegeven aangezien deze in de straat is.
Is dit een goed plan? Ergens hadden we het idee dat als je meerdere opties geeft ze je makkelijker naar een 2de of 3de optie sturen.
niet dus :)
Er zijn ook enkele criteria die voorgang krijgen (niet geschoolde moeder bv)
Die voorrangsregels zijn wel beperkt. Enkel in de streek rond Brussel zijn die nog héél bepalend (maar gezien hier iedereen Nederlandstalig is, is dat geen probleem) en natuurlijk krijgt personeel ook voorrang (zou praktisch anders héél lastig zijn voor leerkrachten). De voorrangsregels voor andere groepen is max 20% in totaal en dat kan dan zelfs gewoon over een voorrang voor bvb hooggeschoolden gaan (wat in de praktijk niet echt een probleem is, gezien deze beter de regels rond inschrijvingen kennen)).

Laatst bewerkt:
Anderzijds ben ik als kind naar de logo gestuurd omdat ik een Franse R heb. Ik vraag me nu nog altijd af wat het probleem met een Franse R is...

Die logopedisten in Gent moeten nogal werk hebben dan. :unsure:

Mijn vrouw en ik zijn van totaal andere regio's afkomstig, maar onze kleine spreekt al vanaf zijn eerste woordjes met een Gentse/Franse R. Wellicht door de kinderbegeleiders en vriendjes op de crèche. Ik stoor mij daar ook totaal niet aan, eerder integendeel.

Schermtijd vind ik ook wel een moeilijke. Enerzijds zit ge als volwassene zelf continu met een scherm bezig en is het ook belangrijk dat ze dat wel wat leren kennen. Anderzijds ziet ge ook hoe enorm dat de aandacht opslorpt en hoe makkelijk dat het enige wordt dat ze nog willen doen. Ik worstel ook een beetje met het hele YouTube kijken gedoe, iets waar ze hier enorm zot van zijn.

Hier is er nooit een scherm aan tafel. Tijdens de schoolweek mogen ze savonds een 1-1.5 (jongste) of 1.5-2 uur kijken (oudste) dat is meestal Youtube of een combo van tablet en YouTube. Heel af en toe spelen ze nog even op de switch ervoor.
In het weekend is het +-1,5uur na of voor het eten, smiddags na het eten ook een uurtje en dan savonds weer het normaal stramien. Ik vind dat bij momenten wel wat veel. Als we een uitstap doen of er is een feestje valt dat uiteraard wel wat weg natuurlijk.
Op restaurant, in de auto, op vakantie, komen momenteel nog geen schermen mee (behalve bij vakantie de laptop om wat Netflix te kunnen kijken op de bestemming).

Uiteraard zwermen ze ook direct naar de Google nest hier als het geen tv/tablettijd is. Maar daar mogen ze alleen muziek opzetten en onnozele vragen stellen. Ze weten dat ze YouTube kunnen opzetten daar maar dat dat niet mag.
Goh, altijd een moeilijk evenwicht. Hier krijgen ze normaal 1u per dag op de tablet, pas vanaf een bepaald uur. Soms wordt dat iets meer, zeker in het weekend.

Ik probeer mij niet blind te staren op die tijd maar eerder op het gegeven of ze ook nog door andere dingen geprikkeld worden. Ze hebben voor de rest allebei een hobby, pakken tussendoor wel eens een boekje vast en spelen ook nog met andere dingen, dan stoort mij dat totaal niet als ze eens wat meer filmpjes kijken op hun tablet.

Het enige wat wij niet meer toelaten zijn die YT shorts, daar zit echt de grootste rommel tussen.

Geen tweede / derde optie geven is niet slim. Je zal immers niet minder kansen behalen op je eerste keuze omdat je een tweede/derde keuze geeft. Wat betreft de afstand kan zowel gekozen worden voor afstand van woning naar school, maar ook voor afstand van werk naar school (of beide, waarbij de kortste afstand behouden wordt).

héél dicht bij school wonen geeft dus geen garantie als er een groot bedrijf nog dichterbij is.

ALs je geen 2e/derde keuze opgeeft en je valt uit de boot voor de eerste keuze, zal je ook geen recht hebben op een andere school vlak in de buurt als die door andere ouders voldoende als tweede/derde keuze gekozen is.
niet dus :)

Die voorrangsregels zijn wel beperkt. Enkel in de streek rond Brussel zijn die nog héél bepalend (maar gezien hier iedereen Nederlandstalig is, is dat geen probleem) en natuurlijk krijgt personeel ook voorrang (zou praktisch anders héél lastig zijn voor leerkrachten). De voorrangsregels voor andere groepen is max 20% in totaal en dat kan dan zelfs gewoon over een voorrang voor bvb hooggeschoolden gaan (wat in de praktijk niet echt een probleem is, gezien deze beter de regels rond inschrijvingen kennen)).
Merci voor de info.
Ondertussen een optie 2 en 3 toegevoegd. Ik heb wel geen adressen van werk toegevoegd.
Ik wil vooral met de speedpedelec gaan werken en dan kun je geen kinderen vervoeren onder de 3 jaar.

Ik hoop toch dat ze vooral naar de afstand kijken, dan kan het bijna niet mis gaan.

Ja er wordt hier enkel naar de afstand gekeken, en er zijn geen bedrijven die dichter bij de school zijn dan wij wonen. Tenzij 1manszaken of een kapper/bakker. Maar dus geen echt grote bedrijven. We hebben eigenlijk echt geen 2de keuze. Dus we wagen het erop. De andere scholen liggen in het centrum van onze gemeente, en door allerlei verkeersmaatregelen zijn die scholen erg moeilijk bereikbaar met de auto. Daar verliezen wij enorm veel tijd mee. We weten natuurlijk ook dat in het slechtste geval we niet onze keuze hebben, we pas in mei naar vrije plaatsen kunnen. Maar dan zouden we nog overwegen een school te nemen in de naastliggende gemeente omdat die in 'tijd' zelfs dichter bij is dan de scholen in het centrum van onze gemeente. We zien het dus wel, op 22 maart zouden we de uitslag al krijgen blijkbaar. Ik hou jullie op de hoogte dan ;)

Merci voor de info.
Ondertussen een optie 2 en 3 toegevoegd. Ik heb wel geen adressen van werk toegevoegd.
Ik wil vooral met de speedpedelec gaan werken en dan kun je geen kinderen vervoeren onder de 3 jaar.

Ik hoop toch dat ze vooral naar de afstand kijken, dan kan het bijna niet mis gaan.
Dat is dan toch enkel een issue de eerste 6 maand?

Dat is dan toch enkel een issue de eerste 6 maand?
Da's waar. Maar ik heb eigenlijk te weinig info gegeven. Als je kinderen wil vervoeren boven de 3 jaar moet je speedpedelec wel specifiek daarvoor gebouwd zijn. Prijskaartje voor zo eentje is niet mals.

Ondertussen heb ik een thule fietskar gekocht. Mag je niet achter een speedpedelec hangen om kinderen te vervoeren.
Dus hoop ik dan dat we optie 1 kunnen scoren want dan kan ik met de gewone fiets naar de school met de kar (en dan nog 1,5 jaar doorrijden naar de creche 5 min verderop) om vervolgens terug naar huis te keren en van fiets te wisselen.

Hopelijk valt dat allemaal wat te combineren, ik zou graag vermijden van met de auto te gaan op de mooie dagen.

Dochter van 12.

Dochter adoreert haar vader gedurende die eerste 12 jaar. In de armen springen, rond de benen hangen, met alles lachen, iedere avond mee naar boven om ze in te stoppen. Soms wel eens lachen met die "oude papa" maar allemaal nog onschuldig.

Ergens denk je "hoe lang zal dat blijven duren" maar steeds denk je "ze is nog klein, we zijn nog eventjes goed".

De laatste weken een gedaantenverwisseling om U tegen te zeggen. Imago, kledij, vriendinnen, ... alles wordt complex en over alles wordt nagedacht. Spontane knuffels blijven achterwege om van spontaan gedrag in het openbaar te zwijgen.

Je weet dat het er ooit aankomt maar ik verwonder me toch over de snelheid waarin het gebeurt. Dat beginnend puberen. Finaal weet je het "ik ga ze nu een paar jaar kwijt zijn" en kan enkel hopen dat het pubergedrag binnen de perken zal blijven. Maar bon, weer een nieuwe fase die zich aandient.

En net op zo een dag stuurt google natuurlijk een compilatie van "dochter door de jaren heen". Van baby tot 12 jaar. Ik wil het niet emotioneel noemen maar toch minstens confronterend. De jaren zijn voorbij gevlogen. Het idee dat ze bijgevolg voor je het beseft 24 zal zijn (hout vasthouden) is nog een element om stil te staan bij de sneltrein die ons leven finaal is.

Dochter heeft weer redelijk zware diarree, in combinatie met een gevoelige huid, is dat geen mooi zicht in de pamperzone. Zo trillen van pijn, mijn hart deed er zeer van. Ze loopt uitzonderlijk nog eens rond in een gewone pamper en dat doet ze met O-benen en zonder fut. :cry2:

Dochter van 12.

Dochter adoreert haar vader gedurende die eerste 12 jaar. In de armen springen, rond de benen hangen, met alles lachen, iedere avond mee naar boven om ze in te stoppen. Soms wel eens lachen met die "oude papa" maar allemaal nog onschuldig.

Ergens denk je "hoe lang zal dat blijven duren" maar steeds denk je "ze is nog klein, we zijn nog eventjes goed".

De laatste weken een gedaantenverwisseling om U tegen te zeggen. Imago, kledij, vriendinnen, ... alles wordt complex en over alles wordt nagedacht. Spontane knuffels blijven achterwege om van spontaan gedrag in het openbaar te zwijgen.

Je weet dat het er ooit aankomt maar ik verwonder me toch over de snelheid waarin het gebeurt. Dat beginnend puberen. Finaal weet je het "ik ga ze nu een paar jaar kwijt zijn" en kan enkel hopen dat het pubergedrag binnen de perken zal blijven. Maar bon, weer een nieuwe fase die zich aandient.

En net op zo een dag stuurt google natuurlijk een compilatie van "dochter door de jaren heen". Van baby tot 12 jaar. Ik wil het niet emotioneel noemen maar toch minstens confronterend. De jaren zijn voorbij gevlogen. Het idee dat ze bijgevolg voor je het beseft 24 zal zijn (hout vasthouden) is nog een element om stil te staan bij de sneltrein die ons leven finaal is.
10.5 jaar achter jou en ik kan het me al helemaal inbeelden.

En op dit moment de buren die weer uitgebreid hun tactiek aan het uittesten zijn om hun kinderen straal te negeren wanneer ze hysterisch krijsen. Fantastisch.
Is bij onze buren ook altijd, het voordeel is dat ik in een vrijstaande boomervilla woon op het platteland waardoor ik er niks van hoor!

Verjaardagsfeestje in de binnenspeeltuin voor de 5jarige zoon... en 12 vriendjes :help:

Het valt best goed mee eigenlijk, als je beetje tegen het lawaai kan. Ze amuseren zich allemaal rot.

Dochter heeft weer redelijk zware diarree, in combinatie met een gevoelige huid, is dat geen mooi zicht in de pamperzone. Zo trillen van pijn, mijn hart deed er zeer van. Ze loopt uitzonderlijk nog eens rond in een gewone pamper en dat doet ze met O-benen en zonder fut. :cry2:

Inotyol aan 't hol, zeggen wij dan hier. Wondercrème.

Terug
Bovenaan