Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

die taakjes zijn ook deels om het te leren natuurlijk. Als ik zeg strijken, bedoel ik voor een jonge tiener eerder: zakdoeken strijken (is een goeie oefening) dan direct hemden.
net zoals ge bij koken ook niet direct verwacht dat uw kind een volwaardige maaltijd op tafel zet maar dat ge begint met een omeletje maken, patatjes koken en koude groentjes snijden, etc
Wie strijkt nu zakdoeken :unsure:.

Ik ga toch alleen maar nuttige taken geven. Als tiener (hell zelfs als volwassene) verzette ik mij 100% tegen nutteloze taken uitvoeren, en ik verwacht niet anders van mijn dochter.

Maw, het enige nuttige om te strijken zijn onze kleren. En leren enzo allemaal goed en wel. Maar als het resultaat is dat papa als een clown erbij loopt, no thanks :tongue:.

De oudste is vandaag terug naar de crèche, er was daar niemand van haar groep :unsure: ze is de enigste.

Ook in twijfel of de jongste effectief windpokken heeft :unsure: niks bij gekomen van puistjes (integendeel, sommige zijn alweer weg), zien er niet bepaald vochtig uit. Begint er meer en meer uit te zien als zweetplekjes. Als er tegen maandag nog geen veranderingen zijn nog eens checken bij de dokter.

@Lint wat zijn nutteloze taken?

Ik wil geen assepoester in huis maar gewoon kleine zaken zoals afwasmachine kunnen uitruimen, tafel dekken, eens helpen met het eten zoals aardappelen schillen,... Dat zou af en toe wel leuk zijn. 🤷

Wie strijkt nu zakdoeken :unsure:.

Ik ga toch alleen maar nuttige taken geven. Als tiener (hell zelfs als volwassene) verzette ik mij 100% tegen nutteloze taken uitvoeren, en ik verwacht niet anders van mijn dochter.

Maw, het enige nuttige om te strijken zijn onze kleren. En leren enzo allemaal goed en wel. Maar als het resultaat is dat papa als een clown erbij loopt, no thanks :tongue:.

Als ge naar een naailes gaat is het eerste wat ge daar leert een rechte lijn stikken op een lapke stof, 10tallen keren na elkaar. Dat is net hetzelfde concept.
Ik strijk momenteel inderdaad geen zakdoeken, omdat ik die oefening niet nodig heb.

Het is trouwens niet voor de kleren dat ge moet oefenen hé. Het is voor de veiligheid van uw kind. Een groot kledingstuk manipuleren op een strijkplank zonder ervaring zal al snel tot lichamelijk contact tussen het strijkijzer en uw kind leiden. Dat vermijd ik graag door ze wat 'nutteloze' taken te geven.

(en uw oplossing is dus: niet leren strijken want ge wilt geen nutteloze opdracht geven maar ge wilt er ook niet als een clown bijlopen? :thinking:)

Zakdoeken strijken
Of maw alles dat ge zelf niet zou doen.

(en uw oplossing is dus: niet leren strijken want ge wilt geen nutteloze opdracht geven maar ge wilt er ook niet als een clown bijlopen? :thinking:)
Dat ze begint met haar of mijn oudere kleren ofzo. Een simpel T-shirt lijkt mij nu ook niet zo moeilijk te manipuleren, met een beetje sensibilisering.

zal al snel tot lichamelijk contact tussen het strijkijzer en uw kind leiden.
Ik maak hem kapot die @Strijkijzer :angry:.

Ik wil geen assepoester in huis maar gewoon kleine zaken zoals afwasmachine kunnen uitruimen, tafel dekken, eens helpen met het eten zoals aardappelen schillen,... Dat zou af en toe wel leuk zijn. 🤷
De mijne van 5 moet na het eten bord op de keuken zetten.

Helpt graag in de keuken, groenten snijden met slicer en roeren in de potten.

Laat hem nu vooral dingen proberen, maar later gaat em ook dingen moeten doen.

Dat ze begint met haar of mijn oudere kleren ofzo. Een simpel T-shirt lijkt mij nu ook niet zo moeilijk te manipuleren, met een beetje sensibilisering.

een tshirt strijkt ge juist heel anders dan een hemd, zakdoeken zijn echt ideaal om netjes kreuken er leren uit te krijgen en stoom te gebruiken (maar goed, ge moet het van mij niet aannemen hoor :p)

(in ons huis worden trouwens alleen hemden en bepaalde jurken/blousen gestreken, wie strijkt er nu tshirten?)

De mijne van 5 moet na het eten bord op de keuken zetten.

Helpt graag in de keuken, groenten snijden met slicer en roeren in de potten.

Laat hem nu vooral dingen proberen, maar later gaat em ook dingen moeten doen.
Die van 4 hier vindt helpen ook geweldig. Vooral buiten onkruid uittrekken en de was in het machine stoppen en zo. 😁
Maar hij moet nu ook zelf zijn brooddoos uit zijn boekentas nemen, zijn vuile kleren in de wasmand stoppen en zijn jas en schoenen op de juiste plek zetten bij het thuis komen.

Ik heb nu wel ook nooit als tiener "leren strijken" eerlijk gezegd. Uiteindelijk was ik een twintiger en heeft een vriendin me dat toen eens getoond, waarna ik dat gewoon zelf deed. Een geklede broek, met die plooi in de benen, gaat nu wel boven mijn niveau, maar het is ook niet of ik dat ooit heb geprobeerd.

een tshirt strijkt ge juist heel anders dan een hemd, zakdoeken zijn echt ideaal om netjes kreuken er leren uit te krijgen en stoom te gebruiken (maar goed, ge moet het van mij niet aannemen hoor :p)
En een zakdoek lijkt zoveel meer op een hemd? :wtf:

Nu ik vind dit niet zo een bijster nuttige discussie. Mijn punt is en blijft dat ik mijn kind geen taken zal vragen, die ik zelf niet nuttig vind en zelf niet doe.
Het "leren" staat daar los van.

Alsof strijken zo moeilijk is.. Nooit leren strijken, gewoon een strijkijzer gekocht toen ik alleen ging wonen. Dat leren je toch heel snel zelf.

Ik ben eigenlijk wel content dat m’n ma me eens geleerd heeft hoe hemden te strijken; ze had haar pols gebroken en m’n pa droeg elke dag hemden. Niet dat het rocket science is, maar haar tips pas ik nog altijd toe voor m’n eigen hemden. Iets wat ik mijn kinderen toch ook wil doorgeven als ze wat ouder zijn.

De discussie hierboven doet me er wel aan denken om hen in tussentijd wat vaker in te schakelen voor minder gevaarlijke klusjes nu de bereidwilligheid er (denk ik) nog is.

Ik moet toegeven dat ik als kind/tiener redelijk gemakkelijk was thuis. De vaatwas eens legen en de tafel opruimen. Zorgen dat m'n kamer gestofzuigd en proper was. Meer dan dat hoefde ik niet te doen. M'n oma zei altijd: 'ge gaat verschieten als je ooit alleen woont manneke, ge gaat niets kunnen en een echte luiaard zijn'. M'n moeder zei altijd: later ga je nog genoeg mogen poetsen en strijken.

Wel, ik help in alles thuis en ben er best goed in. Take that you dirty old hag.

Die van ons zit nu echt in een leuke leeftijd (1.5 jaar). Ze leert nu enorm snel woordjes. Bijna elke dag wel iets nieuws. Ook begint ze al zinnen te vormen, die nog wel onverstaanbaar zijn, maar als je vraagt te herhalen, dan herhaalt ze exact dezelfde "woorden". Gisteren moest ze ook per se alleen de trap op lopen. Ik mocht absoluut niet helpen. Ze kruipt nu ook alleen op en af zo'n staantoren voor in de keuken. Echt zalig om te zien.

Daarnaast begint ze soms wel iets te veel de diva uit te hangen als ze haar zin niet krijgt. Ook van mij wilt ze niet altijd iets hebben. Als ik alleen met haar ben is ze super lief en krijg ik knuffels en kusjes. Zodra er mama of grootouders in de buurt zijn, mag ik vaak niet in de buurt komen. Soms is het wel grappig, maar als je een rotdag hebt, is dat wel minder prettig.

Sinds drie weken eens een nacht waarbij onze jongste niet rond vijf uur/half zes wakker wordt omdat hij moet kakken. :cheer::hakkuh:
Meneer wordt wakker omdat hij kaka moet doen, maar om één of andere reden wilt/lukt dat niet als hij in zijn bedje ligt. Zodra we met hem beneden zijn begint hij te persen en is het prijs. Hij klaarwakker. Wij ook wakker, maar iets minder klaar.
En hij is net één jaar, dus potjestraining is nog wat vroeg. :unsure:

Ik maak hem kapot die @Strijkijzer :angry:.
boy-that-escalated-quickly.jpg

Ik moet toegeven dat ik als kind/tiener redelijk gemakkelijk was thuis. De vaatwas eens legen en de tafel opruimen. Zorgen dat m'n kamer gestofzuigd en proper was. Meer dan dat hoefde ik niet te doen. M'n oma zei altijd: 'ge gaat verschieten als je ooit alleen woont manneke, ge gaat niets kunnen en een echte luiaard zijn'. M'n moeder zei altijd: later ga je nog genoeg mogen poetsen en strijken.

Wel, ik help in alles thuis en ben er best goed in. Take that you dirty old hag.
Ik heb altijd van mijn vader hetzelfde gehoord als jij van je grootmoeder. Ik ging niks kunnen en dat ging een groot probleem zijn. Volgens mij was de oorzaak van die uitspraken ook gewoon de mentaliteit van die tijd, waar een man kennelijk niets "kon" in het huishouden. Uiteraard was daar allemaal niets aan uiteindelijk.
Die van ons zit nu echt in een leuke leeftijd (1.5 jaar). Ze leert nu enorm snel woordjes. Bijna elke dag wel iets nieuws. Ook begint ze al zinnen te vormen, die nog wel onverstaanbaar zijn, maar als je vraagt te herhalen, dan herhaalt ze exact dezelfde "woorden". Gisteren moest ze ook per se alleen de trap op lopen. Ik mocht absoluut niet helpen. Ze kruipt nu ook alleen op en af zo'n staantoren voor in de keuken. Echt zalig om te zien.

Daarnaast begint ze soms wel iets te veel de diva uit te hangen als ze haar zin niet krijgt. Ook van mij wilt ze niet altijd iets hebben. Als ik alleen met haar ben is ze super lief en krijg ik knuffels en kusjes. Zodra er mama of grootouders in de buurt zijn, mag ik vaak niet in de buurt komen. Soms is het wel grappig, maar als je een rotdag hebt, is dat wel minder prettig.
Wij zitten een maand achter en allemaal heel herkenbaar. Woordjes herhalen, een soort gebrabbel-zinnen die ze wel kan herhalen. Hier kruipt ze ook op alles op, zoals de salontafel/trap/zetel/... Enige vreemde is dat ze het woord "mama" niet meer gebruikt en we nu beiden "papa" lijken te zijn, wat mijn vrouw minder vindt.

Kwaad worden omdat ze haar zin niet krijgt, en dan een drama maken dat soms een soort van Mexicaanse telenovela waardig is kan ze ook al. Het is koddig om te zien, maar je moet dan natuurlijk je lach inhouden en serieus blijven wanneer ze kwaad iets weggooit.

Laatst bewerkt:
Mijn vierjarige heeft strijkparels gekregen en was ermee aan het knutselen.
Opeens tranen en een hoop drama want hij had zo een parel in zijn neus gestoken en kreeg het er niet meer uit.
"Maaaaaaaaaaa ik wil nog niet sterven"
🙄
Één keer goed snutten en het vloog al uit zijn neusje.

Hier eens naar Spoed mogen gaan omdat de middelste een steen(tje) in zijn neus gestoken had. Ook grote paniek bij hem omdat het er niet meer uitkwam.

Bleek na enkele onderzoeken dat het steentje er niet (meer) in zat.

Die van ons heeft onlangs een tellertje ingeslikt. Uit haar haar gehaald in de auto en in haar mond gestoken. Verschillende keren gezegd van dat niet te doen en de gevolgen uitgelegd. Altijd gelach tot ze het effectief had ingeslikt 😅
Wenen Wenen Wenen!
Ze zal het nu ondertussen wel al hebben uitgekakt

Vandaag wordt ze 2
De tijd is voorbij gevlogen.
Gisteren zijn we een peuter bed gaan halen in IKEA.
Ze sliep de laatste maanden tussen ons in en wouden graag terug wat meer ruimte.
Het slaapritueel werkt goed maar haar eigen bedje (ledikant) wou ze niet in.
Gisteren dus het nieuwe bedje gaan “kiezen” dekbedje en bij en mooie lakens. Dan samen in elkaar steken.
En naast ons bed gezet. Ze was super enthousiast!
S’avonds heeft ze er ook effectief in gelegen. We moesten er wel bij in 😅
Uiteindelijk was het ok dat ze er alleen in lag zolang ze ons kon zien. En nadien het bed tegen het onze geschoven. Zo was het ok.
Lang geleden dat ik zoveel plek in bed had :p

All in all, geslaagde transitie naar haar eigen bed!

Terug
Bovenaan