Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Het probleem zit met taal vooral bij degene die en hun moedertaal niet beheersen en het Nederlands niet voldoende machtig zijn.

Er zijn nog altijd landen waar het onderwijs minder kwalitatief is dan bij ons, kinderen die enkele een lagere school niveau halen enz... Als deze naar een ander land verhuizen is het voor hun zeer moeilijk om een andere taal op te pikken (zeker als de taal niet tot dezelfde familie hoort) en door te geven.

Ik heb er ondertussen een (plus)dochter bij gekregen. Ze zit in het tweede middelbaar.
Ik heb vroeger thuis ook altijd mijn steentje moeten bijdragen en ik verwacht wel dat ze thuis ook wat mee helpt en wat kleine klusjes op zich neemt. (Genre het afwasmachine uitladen en zo)
Wat zijn de taakjes die jullie verwachten van jullie tieners?

Ik heb er ondertussen een (plus)dochter bij gekregen. Ze zit in het tweede middelbaar.
Ik heb vroeger thuis ook altijd mijn steentje moeten bijdragen en ik verwacht wel dat ze thuis ook wat mee helpt en wat kleine klusjes op zich neemt. (Genre het afwasmachine uitladen en zo)
Afwas, gras afrijden, kuisen, koken, strijken, wassen. Alleen alles eigenlijk.

Heb er dan ook 4 genomen, alle taken op 1 kind schuiven terwijl ik in de zetel lig vond ik erover...

Maar er was nog iets recenter dat ik had gelezen ze
Het is voor mij geen probleem dat mijn kind met kansarme kinderen in de klas zou zitten want dat zegt niets over hun niveau van het Nederlands. Ik heb eerder moeite met wat @Astrid hier schetst want dat heeft wel impact op het niveau.

Tgoh, wij wonen net over de taalgrens (in Wallonië) en moesten we onze dochter in het dorp naar school sturen, zou dat ook zonder kennis van Frans zijn. Denk dat die situatie bij @Mulan hetzelfde was? Nu is de kans vrij groot dat ze in Vlaanderen naar school gaat, maar de optie is er wel. Ik ken ook Vlaamse gezinnen die hun kinderen in Wallonië op school zetten voor de taal. Soms zelfs alleen de kleuterklas om een beetje van de taal mee te krijgen.

Nu is dialect wel iets anders, maar vroeger zeiden ze ook dat dialect een achterstand op school zou betekenen, waardoor veel vrienden van mij AN spreken, terwijl beide ouders dialect praten. Achteraf is er een studie geweest die net het tegendeel bewees.
Hier nog steeds geen seconde spijt van.
Context: het -voor mij- enige alternatief qua Vlaamse school stonden we 7de op de wachtlijst, de andere scholen zijn allemaal klassen van meer dan 20 kinderen, veel anderstaligen (zal ook rond de 50% draaien) maar als ex-leerkracht weet ik dat het niveau wel meevalt. Maar de dochter is snel overprikkeld dus kleine klassen was een must vonden wij. De dochter had ook een grote taalvoorsprong (op haar 2de verjaardag al letters herkennen in het straatbeeld, woorden als "hydrant" onthouden,...) én de papa beheerst 6 talen.

De school in Wallonië: gemiddelde klasgrootte toen wij inschreven was 12 of 14 leerlingen waarbij ze halftijds wel samen zitten met een andere klas. In elke klas zat toen 1 tot 3 Vlamingen. Vrienden van ons hadden hun Vlaamse dochter ook daar naar school gestuurd en waren vol lof.
Maanden op voorhand begonnen met "chansons maternelles" op youtube te tonen aan haar en Maya de bij ook in het Frans te streamen op tv. Dat was het, verder geen voorbereiding. Tot in november elke dag een huilend kind afgezet aan school "Ik begrijp niemand!", maar van de juffen kregen we te horen dat ze niet opviel tussen de andere kinderen, alles duidelijk kon maken en ofwel alles verstond, ofwel heel goed kon kopiëren wat de anderen deden. Tegen december kreeg ze wat meer rust in haar hoofdje en kon ze zich voldoende duidelijk maken in het Frans en voldoende dingen begrijpen.

Als we ze Frans horen praten tegen klasgenoten of de juf is dat met enorm veel zelfvertrouwen en vlotheid. Ze zet soms woordjes op de verkeerde plaats of verkeerde vervoeging, maar dat is het eigenlijk. Haar slechtste quotering op haar rapport was "Bien" en dat was voor Frans taalbegrip. Ik kan me inbeelden dat ze veel meer dan andere kinderen moet vragen aan de juf wat de prentjes zijn die ze moet linken aan letters in het eerste leerjaar omdat ze het Franse woord niet kent. Qua huiswerk lopen we daar ook soms tegenaan, maar dan zetten we gewoon een vraagteken bij de tekening zodat de juf weet waarom ze die oefening niet heeft gemaakt.

Ik weet niet of we die stap ook gezet zouden hebben mocht ze een "normale" taalontwikkeling gekend hebben. Maar met een taalvoorsprong was de redenering "lukt het, super, lukt het niet dan steken we ze voor de 2de kleuterklas in een Vlaamse school".

Onze oudste heeft mijn naam geleerd. Als ik niet vlug genoeg reageer begint ze mijn naam te roepen :unsure:

"Papa...papa... [MIJN NAAM]!!!"

Ze wordt meer en meer mijn madam :unsure:

"Schatje...schatje...[MIJN NAAM]"

Verkoudheden. Onze dochter gaat nu al de derde week in waarbij ze van verstopte neus naar hoesten gaat en terug. Hierdoor slaapt ze slecht en het is al een slechte slaper. We zijn echt doodop. Het probleem is dat ze ook gewoon niets wil inslikken tegen de hoest 😮‍💨 Afgelopen nacht weer zwaar. Ze heeft geslapen van 21 u tot 1 u en dan wakker gebleven en continue geweend tot 4 u om dan weer wakker te worden om 6 u. Dit gaat dus is nu 3 week zo.

Zelf zitten ik en mijn vrouw hierdoor ook al drie weken met prikkelhoest waardoor ik vooral 's avond echt hoestbuien heb.:angry:

Met betrekking tot taal. Mijn vrouw is Spaanstalig. Ik Nederlands. Mijn vrouw spreekt dus Spaans tegen onze dochter en ik Nederlands. Ze kijkt naar Spaanstalige Youtube, luistert naar Spaanse muziek en leest Spaanse boeken en Nederlandse boeken. Bij mijn ouders is het enkel Nederlands. Ze hoort ook af en toe Engels van ons beiden omdat we vaak zo met elkaar communiceren.

Laatst bewerkt:
Verkoudheden. Onze dochter gaat nu al de derde week in waarbij ze van verstopte neus naar hoesten gaat en terug. Hierdoor slaapt ze slecht en het is al een slechte slaper. We zijn echt doodop. Het probleem is dat ze ook gewoon niets wil inslikken tegen de hoest 😮‍💨 Afgelopen nacht weer zwaar. Ze heeft geslapen van 21 u tot 1 u en dan wakker gebleven en continue geweend tot 4 u om dan weer wakker te worden om 6 u. Dit gaat dus is nu 3 week zo.
Aerosollen? Als dat zo aansleept doen we dat een weekje en zijn ze er vanaf.

Het probleem zit met taal vooral bij degene die en hun moedertaal niet beheersen en het Nederlands niet voldoende machtig zijn.

Er zijn nog altijd landen waar het onderwijs minder kwalitatief is dan bij ons, kinderen die enkele een lagere school niveau halen enz... Als deze naar een ander land verhuizen is het voor hun zeer moeilijk om een andere taal op te pikken (zeker als de taal niet tot dezelfde familie hoort) en door te geven.

Wel ja, dat ligt daar eerder aan de kunde en/of inzet ouders. Niet aan welke taal je thuis spreekt. Onze kinderen gaan naar de crèche en kleuterklas, deel familie en vrienden spreken Nederlands, dus dat ze dan thuis vooral een andere taal horen houd hun ontwikkeling echt niet tegen (toch nog niks dan complimenten gehoord op ouder avonden).

Zeker als beide kanten van de familie iedereen master unief heeft gedaan (dus alle rolmodellen). Ook genen spelen mee.

Dus dan moet je je niet te veel aantrekken van adviezen die gemaakt zijn voor vluchtelingen met max middelbaar en waar de kinderen niemand rondom zich hebben die Nederlands spreekt.

Als de gemiddelde BGer Engels of Frans wilt praten met zijn kinderen gaat dat niet schaden (in tegendeel volgens veel studies). Ook al is dat niet zijn moedertaal.

Ik ken gezinnen die het zo doen. Maar dat vereist ook wel de bereidheid om de hele tijd een niet moedertaal met je kind te praten. Zeker niet voor iedereen weggelegd. En in ons multi-talig land minder nuttig dan bv in Amerika of oost Europa waar kinderen veel minder aan andere talen zijn blootgesteld doorheen hun jeugd.

Een mix is ook mogelijk (bijvoorbeeld maandag & woensdag is Frans dag). Vroeger zeiden ze dat je best 1 persoon met 1 taal associeert, maar veel studies zeggen nu dat dat achterhaalt is en dat kinderen aan eender welke combinatie wennen.

Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe oud je dochter is, maar vanaf 2 jaar (ik denk vroeger ook) kan je ze ook laten puffen met zo'n inhalatiekamer. Dat laat de onze goed doen, met behulp van TikTak op de tv.
Die van ons doet dit al vanaf 1 jaar of vroeger. Die van Maya bleek wel niet zo goed te zijn. Na een tijdje deed die niks meer. Nu een duurdere genomen en die werkt beter. Die van ons is het al gewoon, want we moeten het tot eind maart doen (bezig van december), dus die doet dat goed nu.

Vandaag terug naar de KNO arts geweest en haar oor is een beter geworden. Aangezien ze nu een verkoudheid heeft, heeft ze nu vocht in het andere oor. Al zou dat minder pijnlijk zijn. We moeten wel veel spoelen en neusspray gebruiken. Ook weer cortisone voor 5 dagen en over een paar weken terug op controle. Afgelopen nacht was niet geweldig (wakker vanaf 5u), maar sinds we dat ene oor behandeld hebben (met druppels en cortisone), slaapt ze echt een pak beter. In de avond, op een uitzondering na, valt ze vrij snel en vanzelf in slaap en ze slaapt ook door tot 6-7u. Laat ons zeggen dat er nog 1 nacht per week minder goed slaapt, maar niet zo dramatisch als eerst. Hopelijk blijft dit zo 🤞 .

Hier is ze nu 3 en moeten dit voor de eerste keer doen. Lukt echt zonder problemen. (En zonder tv)
Wij hebben het een dik jaar geleden ook moeten doen en toen was het zo'n worstelpartij dat we er echt tegenop zagen (maar we moesten haar toen ook ambeteren met oogdruppels of druppels in haar oor als ik me goed herinner). Die TikTak is voor onze gemoedsrust en duurt maar 5 minuten en het is zo schoon om te zien dat ze meetovert met de tovenaar op het einde.

Wij hebben het een dik jaar geleden ook moeten doen en toen was het zo'n worstelpartij dat we er echt tegenop zagen (maar we moesten haar toen ook ambeteren met oogdruppels als ik me goed herinner). Die TikTak is voor onze gemoedsrust en duurt maar 5 minuten en het is zo schoon om te zien dat ze meetovert met de tovenaar op het einde.
Jaja, geen enkel probleem mee dat je eender wat gebruikt om het te geven hoor.
Wij hadden nu antibioticum gekregen die gewoon niet binnen te krijgen was. Eerst wat boos op de dochter tot ik zelf ook eens proefde...

Het is belangrijk dat ze hun medicatie krijgen, maar ze maken het niet makkelijk met allerhande druppels en degoutante siropen.

Nog geen tiener hier in huis, maar ik zou zowat dezelfde soort taakjes als @pardal vragen: Afwas, gras afrijden, koken, wasmachine, onkruid uitdoen, stofzuigen en dweilen, beesten eten geven en kooi uitkuisen, groenafval wegdoen, ... .
Wel niet alles hé, maar nu en dan wat doen zou ik ook normaal vinden.

Strijken zou ik wel niet vragen, ik vrees dat ik dan belachelijk zou uitzien op mijn werk.

Meneertje deze week begonnen met groentjepapjes in de creche. 20-40 gram courgette, aubergine en venkel. Het ging allemaal heel vlotjes binnen. Ik had graag 6 maanden exclusief afgekolfde melk gegeven maar meneertje toonde te veel interesse in ons eten waardoor de arts ons toch aanspoorde om stilletjes te beginnen.

Ik denk dat que taakjes het goed is om een onderscheid te maken tussen wat altijd verwacht wordt (eigen vuile was in de wasmand, helpen afruimen of tafel zetten, kamer proper houden) en dan 1 of 2 extra taakjes per week (gras afrijden, stofzuigen, was ophangen, strijken, trap afstoffen, badkamer kuisen...)

Strijken zou ik wel niet vragen, ik vrees dat ik dan belachelijk zou uitzien op mijn werk.
die taakjes zijn ook deels om het te leren natuurlijk. Als ik zeg strijken, bedoel ik voor een jonge tiener eerder: zakdoeken strijken (is een goeie oefening) dan direct hemden.
net zoals ge bij koken ook niet direct verwacht dat uw kind een volwaardige maaltijd op tafel zet maar dat ge begint met een omeletje maken, patatjes koken en koude groentjes snijden, etc

Terug
Bovenaan