Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Het hangt een beetje af van de vroedvrouw denk ik. Ik heb ook zo'n verhalen gehoord maar bij mij was er vooral aandacht voor wat de moeder aankon.
Los daarvan is er wel een zekere druk om als vrouw borstvoeding te geven omdat het (itt tot 30 jaar geleden) echt wel duidelijk gemaakt wordt (zelfs zonder rechtstreeks te zeggen, gewoon via alle info dat ge binnenkrijgt rond zwangerschap) dat borstvoeding de betere keuze is (int begin toen kunstvoeding op kwam was dàt de zogezegde betere keuze, dus ook daar zal er wel druk geweest zijn). Ik denk ook dat dat versterkt wordt met alle hormonen en emoties die ge sowieso al ervaart rond zwanger zijn, zeker bij een eerste wilt ge het juiste doen en het beste voor uw kind en alles is onduidelijk mààr dat borstvoeding beter is, is wel duidelijk :D.
(voor mij persoonlijk zat er ook extra druk achter omdat al de rest niet natuurlijk lukte; ivf en geplande keizersnede - zijn geen dingen waar ge echt gelukkig van wordt. Die borstvoeding was dus belangrijk omdat dat het enige was dat ik nog natuurlijk kon doen)

edit: voor alle duidelijkheid, ík ben niet van mening dat borstvoeding àltijd de beste keuze is. Ik zie er de immense voordelen van in (en ik zou het zo weer doen) maar zolang een kind eten krijgt en iedereen is gelukkig, maakt het mij niets uit.
Ik denk trouwens ook dat die immense druk rond borstvoeding (en zeker niet mengen met flesjes!!) net meer kwaad doet dan goed i.v.m. borstvoeding geven, dat is zeer stressafhankelijk. In mijn ziekenhuis merkten de vroedvrouwen ook op dat vooral de blanke vrouwen problemen hadden met opstarten van borstvoeding terwijl de andersgepigmenteerde medemoeders eigenlijk vré relaxed daarmee omgingen en het eigenlijk altijd wel lukten (vaak ook gewoon combineerden waar nodig).
Hier was mijn vrouw compleet overtuigd van borstvoeding, en het viel haar ook wel op dat het hier sterk gepromoot leek te worden en ze ongeveer een "goed zo" reactie kreeg als ze zei dat ze het zou doen. Je hebt ook wel zo'n foldertje/boekje van bij de vroedvrouw (of roze doos?) dat daar echt nogal militant in is.

En dan kwam de dochter, die een geweldige eter bleek te zijn, en mijn vrouw bleek heel weinig melk te produceren. Na een nacht en een baby die schreeuwde van de honger, werden er meteen 3 van die geprepareerde 70 ml-flessen binnengespeeld (verbaasde vroedvrouw). Dan maar gekolfd en mijn vrouw bleek maar enkele ml te produceren. Dat is dan uiteindelijk wel verhoogd maar het was nooit genoeg, dus dat was een en al frustratie van de borst geven en aanvullen met flesjes. Tot de vroedvrouw van het Wit-Gele kruis mijn uitgeputte, radeloze vrouw zag, en ons aanraadde om af te wisselen tussen fles (kunstvoeding) en borst, zodat mijn vrouw wat rust kreeg. Dat hebben we (of beter, zij) uiteindelijk 5 maand volgehouden "op karakter", maar mijn vrouw was gewoon opgelucht toen we helemaal op kunstvoeding overschakelden. Gedaan met de pijn en frustratie.

Mijn vrouw is trouwens min of meer "andersgepigmenteerd" en dat speelde ook: iedereen die zij kende uit haar thuisland gaf gewoon de borst, en daar werd niet moeilijk over gedaan, dat gebeurde gewoon. En zij had er dan niets als problemen mee, wat het ook moeilijker maakte om dat los te laten.

Vroedvrouwen worden ook wel opgelegd om borstvoeding te promoten. Er is een periode geweest waarbij veel moeders van een eerste kind meteen begonnen met flesvoeding zonder het te proberen. 't Is vooral dat proberen die wat wordt 'gepusht'.

Uiteraard geeft het geen zin om, wanneer het niet lukt, daarin te blijven pushen. Want wanneer het niet lukt voelt het bij veel mama's aan als falen en kan dat mentaal heel zwaar worden.

Soms een moeilijke kwestie.

Ugh. Borstvoeding. Mijn partner heeft daar zowaar een trauma aan overgehouden. Misschien iets of wat overdreven, maar toch. Al die focus die daar ook op ligt. Laat de mensen vooral zelf kiezen. Al begint daarna de zoektocht naar het ideale flesje en speentje dat de baby goed verdragen kan.

Borstvoeding mag zeker worden gepromoot, maar niet gepushed. Mijn vrouw heeft dit ook geprobeerd en zat na x aantal tijd met een beginnende borstabces. Die heeft dat dan afgebouwd - "f*ck this shit, doen we niet aan mee" - en is overgegaan tot flessenvoeding. De periode dat ze borstvoeding gaf was heel intens (ze voelde zich een melkfabriek die om de x aantal tijd moest kolven of voeden) en dat is nooit pijnloos geweest dus voor haar was heel dat borstvoedingsverhaal een horrorverhaal.

Als ik dat dan mee heb mogen ervaren vraag ik me af hoe vrouwen dat in het verleden altijd hebben kunnen doen. Chapeau voor vrouwen die borstabcessen koppig blijven doorstaan om hun kind moedermelk te geven.

Hier bij ons was het ook een horrorverhaal. Mijn vrouw had enorme stuwingen en dat was zeer pijnlijk. Door de stuwingen had ze een overproductie aan melk en onze diepvries zat al vol met ingevroren melk en op den duur kolfde ze af om 'weg' te gooien en om ietswat ontlast te zijn van haar borsten die zowaar op 'ontploffen' stonden..
Heel intense periode voor mijn vrouw omdat ze zich natuurlijk nadien gefaald voelde als vrouw omdat het 'niet perfect' liep volgens het boekje.
Ze had een ideaal beeld van hoe het ging verlopen en de teleurstelling was des te groter toen dat natuurlijk niet lukte.
Het heeft veel moeite en oppepwerk gevergd om haar terug zelfvertrouwen te geven hierdoor. Zware impact op onze relatie in die periode, maar we zijn er beter uitgekomen :)

Daarom ga ik zeker akkoord met uw uitspraak van 'borstvoeding mag zeker gepromoot worden, maar niet gepushed'.

Ugh. Borstvoeding. Mijn partner heeft daar zowaar een trauma aan overgehouden. Misschien iets of wat overdreven, maar toch. Al die focus die daar ook op ligt. Laat de mensen vooral zelf kiezen. Al begint daarna de zoektocht naar het ideale flesje en speentje dat de baby goed verdragen kan.
Hier hadden we 4-5 verschillende flessen/speentjes...en ze dronk gewoon van alles. Eigenlijk achteraf gezien frustrerend hoe moeilijk we het hebben gemaakt door die borstvoeding blijven aan te houden, maar goed het kan maar geholpen hebben voor de dochter zeker.

Hier ook een jaar borstvoeding gegeven, ook met de mindere momenten (met een naald de verstopte melk er uit moeten prikken, borstontsteking, ...). Dochter wou ook geen fles (dus ook geen gekolfde melk...) tot haar 9 maand dusja...

De druk was er hier vooral in het ziekenhuis zelf die eerste dagen. Kwam allemaal niet goed op gang etc, maar kregen dus ook geen flesjes extra ofzo. Ook niet mogen kolven. Na dag 2 melden wij dat de dochter echt nooit weent en heel suf is.

Dan nog naar onze kop gekregen "ja, ik kan glucose prikken, maar als het te weinig is gaat ze wel naar neonatale moeten he, is het dat wat ge wilt?". Die prik wel laten doen, effectief veel te lage glucose, neonatale en daar wél een deftige vroedvrouw die ons liet kolven en vooral baby en moeder op de eerste plek zetten ipv hun procedures. Toen is ook beslist dat we ons altijd door gevoel gingen laten leiden ipv door "advies".

Mijn vrouw heeft ook borstvoeding gegeven. Ik heb haar er altijd vrij in gelaten en gezegd dat er zeker geen "moeten" is. Ondanks dat merk je toch dat een vrouw moeite heeft wanneer het wat minder gaat of ze moet afbouwen door het werk. Wat ergens normaal is, maar ze legt zichzelf soms ook te veel druk op. Daarnaast in het ziekenhuis alleen positief geholpen geworden. Die gaven zelf een flesje bij toen het even moeilijker ging.

Hier de eerste 3 maanden voltijds gekolfd nadat dochterlief op 30 weken geboren is omdat ik ziek was. Ik had het gevoel dat dat het enige was dat ik echt voor haar kon doen en ik ben enorm blij dat het gelukt is om haar borstvoeding te geven, zowel gekolfd als fysiek.

Bij ons ook positief onthaald in het ziekenhuis, bij alle 2 de kinderen hadden ze last om te drinken van de borst en heel snel overgeschakeld op afkolven (de eerste nacht al). Nummer 2 at dan nog eens zoveel dat de productie niet kon volgen en die kreeg extra flesjes.

Tgoh, vooral uzelf ook blijven voorhouden "als het dat maar is". Het feit dat ge er al over nadenkt en u slecht voelt, wil al zeggen dat ge bij de "goede categorie" ouders zit imo.
Iedereen maakt fouten, belangrijker is dat ge u kunt excuseren en eruit kunt leren. Ik denk dat het belangrijker is dat een kind dat ziet / ervaart, dan dat hij / zij de perfecte ouder heeft die nooit iets fout doet.

De fameuze George Carlin uitspraak over dommigheid geldt evengoed voor ouderschap: "kijk rond u hoe goed de gemiddelde ouder is, en besef dat de helft dus daaronder zit".
Ja, da's ook hetgeen dat ik wel wil meegeven: iedereen maakt fouten. En ik ben daar geen uitzondering in.

Mijn vrouw had nooit voldoende productie, dus vrij snel naar flesvoeding moeten gaan. Moeilijke periode toen ook, ze legde zichzelf ook veel te veel druk op terwijl ik eerder iets had van : flesvoeding gaat ook

Kleinste dubbele oorontsteking. Wat een nachten hebben we weer gehad :unsure:

Borstvoeding was hier ook een lijdensweg.
Mijn vrouw haar bevalling is ingeleid na bijna 24u wachten op een spontane bevalling, ze was volledig uitgeput en bij de bevalling had ze ook nog heel wat bloed verloren. Eerste dagen borstvoeding gegeven, kind bleef maar huilen en vragen. Hij lag uren aan en we dachten: komt hier goed, hij eet goed. Na een 4tal dagen bleek echter dat ons kindje meer dan 10% lichaamsgewicht verloren had en hij naar de couveuse moest.
Bleek dat mijn vrouw door de uitputting + bloedverlies quasi geen melk aanmaakte. Haar lichaam focuste op eigen herstel ipv melkaanmaak.
Van dan overgeschakeld op flessenvoeding en hij sterkte snel aan. Het heeft geen haar gescheeld of ze hadden mijn vrouw uit het ziekenhuis ontslaan zonder dat ons kindje mee mocht, wat een drama had geweest voor haar. Ze voelde zich enorm schuldig, want ze had in haar ogen dagenlang haar eigen kind uitgehongerd. Na aandringen mocht ze 2 dagen langer blijven zodat ze samen naar huis konden.

My two cents: het tekort kwam omdat ze veel te lang gewacht hadden om bevalling in te leiden en ze in tussentijd ook niets mocht eten/drinken. -> Lichaam volledig uitgeput. Gepaard met bloedverlies dat dit nog erger maakte.
Daarna was er in de eerste dagen geen opvolging genre: kind wegen voor en na aanleggen. -> veel te laat opgemerkt dat er geen melkproductie was.
Naja, eind goed al goed zeker...

Erna en ook bij ons tweede kind wou mijn vrouw geen borstvoeding meer geven.

Iedereen is hier eindelijk terug genezen! :woohoo:
Jongste had vanmorgen 'buikpijn' en wou niet naar school.
Misselijk gevoel had hij niet en hij wees ter hoogte van zijn ribben waar het pijn deed.

We vermoeden dat het van het hoesten komt of gisteravond misschien verkeerd geland bij zijn zwemles.

Hem verplicht om naar school te gaan omdat we ervanuit gaan dat het niets heel erg is + vorige week had hij ook al 4 dagen gemist.
Vanmorgen hem met tranen in zijn ogen afgezet aan school.
Pff... :frown:

Borstvoeding was hier ook een lijdensweg.
Mijn vrouw haar bevalling is ingeleid na bijna 24u wachten op een spontane bevalling, ze was volledig uitgeput en bij de bevalling had ze ook nog heel wat bloed verloren. Eerste dagen borstvoeding gegeven, kind bleef maar huilen en vragen. Hij lag uren aan en we dachten: komt hier goed, hij eet goed. Na een 4tal dagen bleek echter dat ons kindje meer dan 10% lichaamsgewicht verloren had en hij naar de couveuse moest.
Bleek dat mijn vrouw door de uitputting + bloedverlies quasi geen melk aanmaakte. Haar lichaam focuste op eigen herstel ipv melkaanmaak.
Van dan overgeschakeld op flessenvoeding en hij sterkte snel aan. Het heeft geen haar gescheeld of ze hadden mijn vrouw uit het ziekenhuis ontslaan zonder dat ons kindje mee mocht, wat een drama had geweest voor haar. Ze voelde zich enorm schuldig, want ze had in haar ogen dagenlang haar eigen kind uitgehongerd. Na aandringen mocht ze 2 dagen langer blijven zodat ze samen naar huis konden.

My two cents: het tekort kwam omdat ze veel te lang gewacht hadden om bevalling in te leiden en ze in tussentijd ook niets mocht eten/drinken. -> Lichaam volledig uitgeput. Gepaard met bloedverlies dat dit nog erger maakte.
Daarna was er in de eerste dagen geen opvolging genre: kind wegen voor en na aanleggen. -> veel te laat opgemerkt dat er geen melkproductie was.
Naja, eind goed al goed zeker...

Erna en ook bij ons tweede kind wou mijn vrouw geen borstvoeding meer geven.

Jongste had vanmorgen 'buikpijn' en wou niet naar school.
Misselijk gevoel had hij niet en hij wees ter hoogte van zijn ribben waar het pijn deed.

We vermoeden dat het van het hoesten komt of gisteravond misschien verkeerd geland bij zijn zwemles.

Hem verplicht om naar school te gaan omdat we ervanuit gaan dat het niets heel erg is + vorige week had hij ook al 4 dagen gemist.
Dat hoesten is hier niet normaal. Wij hebben rond 15 december allemaal corona gehad, behalve hoest amper ziek. Maar nu zijn we 30 januari en we hoesten hier nog steeds met diepe slijmen die ik ophoest. Oudste dochter moet van haar hoest soms bijna overgeven. Mag stilaan toch eens weggaan want zijn het echt beu. Bij mijzelf doet ook alles pijn van spieren rond mijn middenrif van dat constant gehoest. Idem bij de dochter

Hier dachten wij ook dat het van het hoesten was dat hij pijn aan zijn ribben had.

Na controle bij dokter, blijkt dit 1 van de 'symptomen' van een longonsteking te zijn. Een belangrijke indicatie van longonsteking samen met koorts is pijn aan de ribben.
De onzen deed 39° koorts, geen idee of dit ook bij jullie zo is.

Mijn vrouw had nooit voldoende productie, dus vrij snel naar flesvoeding moeten gaan. Moeilijke periode toen ook, ze legde zichzelf ook veel te veel druk op terwijl ik eerder iets had van : flesvoeding gaat ook

Kleinste dubbele oorontsteking. Wat een nachten hebben we weer gehad :unsure:
Zolang ge het nog nachten noemt en geen 24u dagen is het nog positief he :D

Na drie nachten om 5 uur te hebben moeten opstaan om een zeurende dochter bij ons in bed te steken die nadien vrolijk knie-en elleboogstoten begon te geven in niet nader genoemde gevoelige plaatsen slaapt ze terug door tot we haar wakker maken.

Zolang ge het nog nachten noemt en geen 24u dagen is het nog positief he :D
Oh nee brullen gaat 24 uur mee. Nachten zijn er gewoon niet geweest. Het rare is dat ze geen koorts maakte daarop. Dus we dachten niet meteen aan een oorontsteking. Tis pas na 3 nachten afzien dat ze zei : oren pijn.

Wij hebben veel van die nachten dat ze heerlijk zit te roepen en brullen de hele nacht. Dus soms is het moeilijk om te zien of er effectief iets is. Wij hebben de lotto gewonnen met slapeloze nachten van de kids. Dat spelletje is al 5 jaar bezig.

@Sportinggboy
Sterkte daar, hier is het ook al 5 weken op en af qua ziek zijn. Begint nu eindelijk te beteren en symptomen zijn nu vergelijkbaar met een goeie verkoudheid. Coronatesten waren negatief, maar ik vermoed toch een straffer beestje dan een gewone verkoudheid.

('s Morgens was het de laatste weken voor mij eerder doodgaan dan opstaan. 😅 )

De onzen deed 39° koorts, geen idee of dit ook bij jullie zo is.
Vorige week zat hij geregeld ook boven 39° (lang leve suppo's!), maar nu is hij al 2 dagen koortsvrij.
Bedankt om mee te denken wel, heb altijd schrik dat ik hen met iets ergs laat vertrekken.

Bij kleinere kinderen is het ook moeilijk uit te maken of het effectief veel pijn doet, ofwel deels komedie omdat ze liever thuis blijven...

@Sportinggboy
Sterkte daar, hier is het ook al 5 weken op en af qua ziek zijn. Begint nu eindelijk te beteren en symptomen zijn nu vergelijkbaar met een goeie verkoudheid. Coronatesten waren negatief, maar ik vermoed toch een straffer beestje dan een gewone verkoudheid.

('s Morgens was het de laatste weken voor mij eerder doodgaan dan opstaan.
😅 )

Vorige week zat hij geregeld ook boven 39° (lang leve suppo's!), maar nu is hij al 2 dagen koortsvrij.
Bedankt om mee te denken wel, heb altijd schrik dat ik hen met iets ergs laat vertrekken.

Bij kleinere kinderen is het ook moeilijk uit te maken of het effectief veel pijn doet, ofwel deels komedie omdat ze liever thuis blijven...
Thx ;-)

In de morgend is het bij mij ook erg. Dan hoest ik mij te pletter om al die slijmen weg te krijgen. Zeker het eerste half uur nadat ik wakker ben geworden.

Dat wordt zeker niet standaard gedaan in het ziekenhuis, ik denk dat dat ook vaak juist contraproductief werkt omdat een kind de eerste dagen altijd afvalt en de eerste voedingen altijd een paar druppels zijn. Maar ik denk dat dat wel echt veel duidelijker gecommuniceerd mag worden. Als ik dat op zoek, lees ik ook overal dat de melk pas na dag 3 tot 5 komt en dat die eerste dagen veelvuldig aanleggen en die paar druppels die ze binnenkrijgen meestal genoeg is (ook de reden dat ze niet direct beginnen bijvoeden, want dat veelvuldig aanleggen is ook nodig), maar dat voelt wel echt niet zo als ge daar ligt (en bij mij werd dat ook helemaal zo expliciet niet gezegd?).
Nu vermoeidheid, bloedverlies, .. helpt zeker niet met alles in gang te krijgen. Bij mijn nr1 was dit ook zo (veel bloed verloren bij bevalling) en hebben ze uiteindelijk wel een paar keer bijgevoed. Ik stond op het punt te stoppen (inclusief eerste medicatie om borstvoeding te stoppen) en toen kwam snachts (op dag 4-5?) opeens mijn melk.

(Er zijn evengoed ook vrouwen die al duidelijk melkproductie hebben voor ze bevallen, maar het is dus zeker niet afwijkend dat het pas enkele dagen na de bevalling echt in gang schiet).

Bij veel van die verhalen zie ik wel, met de kennis, meer ervaring en er zonder slaaptekort naar te kijken, dat ze de dunne lijn proberen bewandelen tussen de kans laten aan het lichaam om in gang te schieten (en dat te stimuleren) en pas ingrijpen wanneer het echt nodig is.

Terug
Bovenaan