Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Probleem is dat ze ook niet kan kiezen. Als je haar een vraag stelt wat ze wil, maakt ze als eerste reactie meestal een dikke pruillip. Ze heeft in het algemeen veel problemen met antwoorden op vragen en kiest er gewoon voor om rebels te zijn en niet te antwoorden.
Dat van die appels was anders makkelijk opgelost door wat we nu doen: de appel niet als keuze aan te bieden als die de vorige dag meeging.
Ze wilt vooral de vrijheid om niet te moeten kiezen, lijkt me.

Meestal is het proces zo:
'Ok Jitte, ga maar een onderbroek kiezen'
'Nee, ik wil da nie'
'Ok, dan zal ik er eentje uitkiezen'
'Nee da mag nie'
Waarna ze rent naar de kast om er toch zelf eentje te kiezen.
Vaak is dat de enige manier om het te doen vooruitgang haar keuzes op die manier te forceren. (los van effectief zelf een onderbroek te nemen en die haar onder dwang aan te trekken, wat ik nooit doe).

Dat van de kleertjes en de mandarijn gaat ook meestal zo. Ze krijgt wel de keuze, maar ze zou dan expres nog liever naakt door het huis lopen dan een keuze te maken. Ook als ik uiteindelijk vraag 'gaan we het jurkje van gisteren weer aandoen?'
Afgelopen weekend zat ze op de wc en vroeg ik of ze klaar was. Ze vond het dan weer leuk om gewoon niets te zeggen. 'OK Jitte, dan haal ik je er wel af als je 'ja' zegt.
15 minuten heeft ze op die wc gezeten zonder geluid, met ik die elke 2 minuten langskwam om de vraag weer te stellen. Uiteindelijk moesten we vertrekken dus dan haar er weer met tranen afgehaald, want ze wou lekker blijven zitten.
Ik probeer haar dan op rustigere momenten vaak eens apart te nemen en te vertellen dat ze ook kan antwoorden op vragen en dan we er dan iets aan kunnen doen. Misschien werpt dat wel vruchten af op lange termijn, maar zoiets is al redelijk complex voor een driejarig kind.
Laten kiezen tussen een paar opties? Wij zetten hier ook geregeld een timerke van een minuut op onze gsm om te waarschuwen wanneer de tv uit gaat, we moeten gaan slapen of vertrekken, ...
Geen garantie voor geen drama's ze. Soms moet het manu militari of je geraakt nergens. Dan valt hier dikwijls "da's niet leuk maar da's niet erg"

Laten kiezen tussen een paar opties? Wij zetten hier ook geregeld een timerke van een minuut op onze gsm om te waarschuwen wanneer de tv uit gaat, we moeten gaan slapen of vertrekken, ...
Geen garantie voor geen drama's ze. Soms moet het manu militari of je geraakt nergens. Dan valt hier dikwijls "da's niet leuk maar da's niet erg"
Haha, zo werkt het soms. Een vriend had de tip gegeven dat hij zandlopertjes gekocht had met verschillende tijden, 1 minuut, 5 minuten, 10 minuten... om op specifieke momenten te gebruiken. Dan werd de tijd om nog te even te spelen voor het slapengaan meteen iets tastbaars.

Maargoedja, ik beschrijf hier nu natuurlijk geen exotisch gedrag. Het valt me gewoon nogal op dat ze in vergelijking met haar leeftijdsgenootjes echt nogal flauw kan doen. Op de klasfoto staat iedereen mooi te wezen maar die van ons staat met een treurige blik tegen de juf te leunen, duidelijk omdat ze niet op de foto wou en de juf haar dan maar bij de hand pakte.
Het lijkt me voor haar leuker dat ze het leven wat meer leert aangrijpen en wat avontuurlijker is, in plaats van bij elke situatie direct de pruillip boven te halen. Nuja, ze zijn wie ze zijn, he.

Haha, zo werkt het soms. Een vriend had de tip gegeven dat hij zandlopertjes gekocht had met verschillende tijden, 1 minuut, 5 minuten, 10 minuten... om op specifieke momenten te gebruiken. Dan werd de tijd om nog te even te spelen voor het slapengaan meteen iets tastbaars.

Maargoedja, ik beschrijf hier nu natuurlijk geen exotisch gedrag. Het valt me gewoon nogal op dat ze in vergelijking met haar leeftijdsgenootjes echt nogal flauw kan doen. Op de klasfoto staat iedereen mooi te wezen maar die van ons staat met een treurige blik tegen de juf te leunen, duidelijk omdat ze niet op de foto wou en de juf haar dan maar bij de hand pakte.
Het lijkt me voor haar leuker dat ze het leven wat meer leert aangrijpen en wat avontuurlijker is, in plaats van bij elke situatie direct de pruillip boven te halen. Nuja, ze zijn wie ze zijn, he.
Wij hebben zo'n wekkertje die ze gebruiken voor thuisonderwijs
https://www.bol.com/be/nl/p/timer-k...5CufhYA5XGp59LNG2E4x_ZRhyDHdMLZxoCKoIQAvD_BwE

Maar ondertussen weet ze gewoon hoe ze dat zelf kan bijdraaien natuurlijk...

Violgende week al een jaar oud... Hoe snel gaat dat toch maar :(
Ze slaapt nu wel al meer dan een maand door. Ik denk dat we elk één keer 's nachts eens daar zijn moeten gaan zitten. Voor de rest wel uiteraard af en toe een kreun-momentje dat ons wakker maakt :D Maar hier zijn we al zeer blij mee. Al hoor ik maar van iedereen dat ook dit maar tijdelijk is :shy:

De 3-jarige toen ik me deze morgen aan het aankleden was: “mama, jij hebt dikke…”
Ik dacht: nu komt het, dikke BUIK 😟😝
Zegt hij toch wel niet ‘dikke borsten’ zeker 😅

Maandag, dinsdag en woensdag vang ik de twee neefjes op die hier een straat verder wonen en dan zet ik die samen met mijn dochter af aan school. 8, 4 en 3 zijn ze. Omdat mijn vrouw in het onderwijs staat en altijd vroeg vertrekt moet ik dat altijd doen. Soms tel ik toch wel af tot het donderdag is met al die drukte in huis. De ideale ochtend is stilte, koffie en een boek. :unsure: Daar zal ik nog wel enkele jaren op moeten wachten vrees ik, maar ik kijk er wel naar uit.

Maandag, dinsdag en woensdag vang ik de twee neefjes op die hier een straat verder wonen en dan zet ik die samen met mijn dochter af aan school. 8, 4 en 3 zijn ze. Omdat mijn vrouw in het onderwijs staat en altijd vroeg vertrekt moet ik dat altijd doen. Soms tel ik toch wel af tot het donderdag is met al die drukte in huis. De ideale ochtend is stilte, koffie en een boek. :unsure: Daar zal ik nog wel enkele jaren op moeten wachten vrees ik, maar ik kijk er wel naar uit.
Hier maak ik de dochter elke morgen klaar voor de crèche, dus opstaan, aankleden, ontbijt, ... Mijn vrouw begint om 7u te werken en dat is exact het tijdstip dat de crèche opengaat. Ik heb niet echt een beginuur, dus als ik dat allemaal doe kan de dochter wat meer uitslapen (als ze wil) en kan ik nog voor 9u beginnen werken meestal.

Een thuiswerkdag is dan altijd genieten, omdat ik dan mijn ontbijt pas neem nadat ik ze heb afgezet, en dan op het gemak een koffie kan drinken zonder continue gehaast te zijn. Chapeau om dat met 3 kinderen te doen.

Vandaag weer al schreeuwend wakker geworden rond 7 u tot ong. 7 u 40. Mijn bloed begint echt te koken als ze zo luid schreeuwd dat ge het buiten ook kunt horen 😤🤯

Ze gaat sinds maandag naar school en we hadden gehoopt dat deze episodes gingen minderen. Helaas, ik vrees dat we jaar drie in gaan van slapeloze nachten. Gelukkig is het nog maar de eerste keer deze week. Afgelopen twee weken was het bijna iedere dag schreeuwen en trappen van 7 u tot 8 u.

De school zelf gaat redelijk goed, maar om de een of andere reden had ik me de organisatie toch anders verwacht. Professioneler?

De juf is relatief jong en wss vrij nieuw. Vriendelijk kind maar ik heb er haar al betrapt met de handen in het haar te zitten als ze ons dochter ziet 😂.
Ik vrees dat de jeugdige leerkracht niet gewoon is van met een kind om te gaan dat nooit naar de crèche is gegaan.

Op zich maak ik me niet super veel zorgen, maar ze zal zeker nog een week ofzo erg aanhankelijk en onrustig rond anderen zijn. Ik ben benieuwd hoe de leerkracht daar mee om gaat gaan als ze nog 17 andere koters heeft. Doe daar dan nog eens tweetaligheid bovenop en ik denk dat ze nog geregeld met de handen in het haar zal zitten.
Sowieso houden we onze dochter maar een halve dag op school. Ook kaka op het potje gaat niet altijd en de leerkracht zal nooit op tijd kunnen kijken of ze zich verstopt om kaka te doen.

Vanaf wanneer slapen ze graag?
Ik merk dat die ochtenden van 6u en soms vroeger echt mijn voeten uithangen en ik soms nogal rap boos wordt :p
Mijn zus haar 16-jarige (6u) en 12-jarige (7u) staan nog steeds vroeger op dan zij, alleen maken ze minder kabaal en willen ze niet meer in haar bed kruipen als ze wakker zijn. 😝

Vanaf wanneer slapen ze graag?
Ik merk dat die ochtenden van 6u en soms vroeger echt mijn voeten uithangen en ik soms nogal rap boos wordt :p

De oudste thuis hebben we vanaf dat die 6/7 jaar was kunnen leren om gewoon rustig naar onder te gaan en zich voor YT te zetten :D
Dus hier nog 5 jaar te gaan :laugh:

Terug
Bovenaan