Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Gewoon meedoen in de binnenspeeltuin? :D
Goh na 10 jaar heb ik ondertussen wel al gezien en beleefd.

Maar zat er met 3 kinderen die niet altijd samen bleven, als er iets was, dan wisten ze waar ik zat. Echter geen onfeilbaar systeem, want ze hebben de jongste uit een toestel moeten halen omdat ze er zelf niet meer uitgeraakte en de de 2de hebben ze wenend gevonden omdat hij naar de wc moest en mij niet vond. (Was toen de jongste halen).

Alles voor de rest goed verlopen, ben met 3 kinderen naar daar gegaan en met 3 naar huis vertrokken en het waren dezelfde kinderen. Missie geslaagd!

Voor het oudercontact van de kleuters moesten we online intekenen. Meer dan de helft van de ouders van de klas van m'n zoon heeft dat niet gedaan. Ook niet toen de juf hun er aan herinnerde. 't Is niet verplicht. Juf zei dat het de eerste keer is dat zoveel mensen gewoon niet afkomen.

Ik begrijp dat niet. Hoe kan je nu geen interesse hebben in het oudercontact? Die vrouw ziet uw kind meer dan jijzelf. Zijn de mensen dan totaal niet meer betrokken?

Overigens wist ze mij te zeggen dat die dan wel de vrijdagavond aan school staan om vragen te stellen. 't Zal ook gedaan zijn dat.

Voor het oudercontact van de kleuters moesten we online intekenen. Meer dan de helft van de ouders van de klas van m'n zoon heeft dat niet gedaan. Ook niet toen de juf hun er aan herinnerde. 't Is niet verplicht. Juf zei dat het de eerste keer is dat zoveel mensen gewoon niet afkomen.

Ik begrijp dat niet. Hoe kan je nu geen interesse hebben in het oudercontact? Die vrouw ziet uw kind meer dan jijzelf. Zijn de mensen dan totaal niet meer betrokken?

Overigens wist ze mij te zeggen dat die dan wel de vrijdagavond aan school staan om vragen te stellen. 't Zal ook gedaan zijn dat.
Snap dat ook niet hoor. Hier proberen we altijd wel tijd te maken, zodat een van ons kan gaan of samen 🤷‍♂️ Zo moeilijk kan dat toch allemaal niet zijn, tijd steken in iets wat ge zelf gemaakt hebt.

Altijd minstens 1 van de 2 hier (en als het kan allebei). Maar mijn vrouw merkt dat in het middelbaar onderwijs ook dat er veel nooit komen (waar het zeker eens geen kwaad zou kunnen).

Altijd minstens 1 van de 2 hier (en als het kan allebei). Maar mijn vrouw merkt dat in het middelbaar onderwijs ook dat er veel nooit komen (waar het zeker eens geen kwaad zou kunnen).
Ik dacht dus dat zoiets verplicht was. Nooit bij stil gestaan eigenlijk.

Wij proberen altijd met 2 te gaan. Ik weet graag wat er speelt en vind zo'n gesprek belangrijk.
We krijgen deze week ook de kans om met de turnjuf een gesprek te hebben. Dat zullen we nu wel aan ons laten voorbijgaan.

Ik dacht dus dat zoiets verplicht was. Nooit bij stil gestaan eigenlijk.

Wij proberen altijd met 2 te gaan. Ik weet graag wat er speelt en vind zo'n gesprek belangrijk.
We krijgen deze week ook de kans om met de turnjuf een gesprek te hebben. Dat zullen we nu wel aan ons laten voorbijgaan.
Hier gaan we ook elke keer, en we hebben nog wel vaak gesprekjes met de juf aan de schoolpoort. Maar er zijn veel ouders die geen interesse hebben in wat de kinderen doen hoor.

Onlangs collega die over zijn tiener zei "die doet economie ofzo, denk ik"...

Onlangs collega die over zijn tiener zei "die doet economie ofzo, denk ik"...
Goh, mijn vader heeft nooit direct kunnen zeggen hoe oud ik was. Heeft ook nooit onthouden welke studierichting ik deed. Mijn moeder had dat op een briefje in haar portemonnee zitten omdat ze het ook niet precies wist.
Maar beide gingen wel naar de oudercontacten en wisten vooral het belangrijkste: dat ik het goed deed op school en op mijn plek zat.

En met de nieuwe indeling van het secundair onderwijs is het ook zo gek niet dat ze niet precies weten hoe of wat.

Dan vraag je dat en informeer je ernaar. Tenzij het je natuurlijk geen kloothommel kan schelen wat je kroost doet.
Nu, nog wel een ander verhaaltje gehoord ook hoor :P Hoogzwangere vrouw moet naar spoed wegens onhoudbare pijn. Ligt een week in't ziekenhuis.
"Ah nee, dieje van ons was gaan vissen, ik kon die toch niet laten afzeggen zeker?"

Goh, mijn vader heeft nooit direct kunnen zeggen hoe oud ik was. Heeft ook nooit onthouden welke studierichting ik deed. Mijn moeder had dat op een briefje in haar portemonnee zitten omdat ze het ook niet precies wist.
Maar beide gingen wel naar de oudercontacten en wisten vooral het belangrijkste: dat ik het goed deed op school en op mijn plek zat.

En met de nieuwe indeling van het secundair onderwijs is het ook zo gek niet dat ze niet precies weten hoe of wat.
Mijn vader kende daar ook niets van, maar dat was nog de generatie die op 14 jaar maar moest gaan werken want lomp bevonden. Mijn moeder daarentegen ging dan naar elk oudercontact, dusja er was wel een zekere taakverdeling en opvolging.

Als geen van beide ouders gaan is dat IMO toch gewoon triest.

.Als geen van beide ouders gaan is dat IMO toch gewoon triest.
Er moet dan ook wel iets specifieks gezegd worden op dat oudercontact over je kind en niet enkel dat het goed gaat.

Als er iets niet goed gaat, wachten de leerkrachten niet tot een oudercontact om het te zeggen.

Sommige ouders vinden het dan de moeite niet om te gaan, als ze niets nieuws te horen krijgt of als ze te horen krijgen dat ze maar 20 minuten krijgen tijdens het gesprek.

Gohja, mijn vader wist dat ook niet precies. De man was dan ook van een oudere generatie en vaak onbeschikbaar door werk. Die keek naar mijn rapporten en zag dat het (al dan niet) goed ging. Ik betwijfel of die veel oudercontacten heeft gedaan. Mijn moeder was degene die daar allemaal met bezig was.

Laatst bewerkt:
Er moet dan ook wel iets specifieks gezegd worden op dat oudercontact over je kind en niet enkel dat het goed gaat.

Als er iets niet goed gaat, wachten de leerkrachten niet tot een oudercontact om het te zeggen.

Sommige ouders vinden het dan de moeite niet om te gaan, als ze niets nieuws te horen krijgt of als ze te horen krijgen dat ze maar 20 minuten krijgen tijdens het gesprek.
Ik snap die reactie, maar je werkt er wel vooroordelen mee in de hand natuurlijk. Misschien wil de leerkracht ook horen of ze thuis iets over school zeggen etc. Of vragen of hun huiswerk vlot gaat.

Gewoon niet gaan, gaat sowieso al een vooroordeel maken dat de ouders geen interesse hebben in school van kinderen, en dat straalt af op de kinderen

Gisteren mijn eerste kerstkaart gekregen van mijn 5jarige. Zelf geschreven 'fijne kerst, papa'
😍 Doet iets met een mens.

Was al jaloers dat de mama het al 2 weken geleden heeft gekregen...

Goh, mijn enige ervaringen tot hiertoe waren die waar mijn ouders naartoe moesten om het over mij te hebben, dus veel ervaring is dat niet. Maar destijds ging mijn moeder ook gewoon om te horen dat alles ok was uiteindelijk, want er was weinig te zeggen.

Ik denk dat er ook wel nog wel een zone zit tussen "alles ok" en de leerkracht die je spontaan wil spreken omdat er iets niet goed gaat. Het lijkt me ook dat als je wacht op het initiatief van de leerkracht de resultaten nogal kunnen variëren.

IMO is het niet de moeite vinden om de leerkracht van je kind te zien omdat als het echt misloopt je wel iemand hoort toch niet echt iets positief hé? Opnieuw gewoon mijn mening maar ik kan dat soort mentaliteit niet echt los zien van de crisis in het onderwijs, waar ouders kennelijk gemiddeld wél de weg vinden als hun kind slechte resultaten haalt, maar verder misschien iets te weinig betrokken zijn.

Laatst bewerkt:
Wij zijn hier de eindejaarscadeau's aan het organiseren voor de kinderen. Het zijn de enige klein/pete/kindjes in de familie en ze zijn beide jarig met de feestdagen (24 en 28 dec)

Dat is hier weer een gepuzzel wie wat gaat geven, ben hier een cadeau matrix aant maken :lol:

Wij zijn hier de eindejaarscadeau's aan het organiseren voor de kinderen. Het zijn de enige klein/pete/kindjes in de familie en ze zijn beide jarig met de feestdagen (24 en 28 dec)

Dat is hier weer een gepuzzel wie wat gaat geven, ben hier een cadeau matrix aant maken :laugh:
Ik leg samen met mijn ouders voor een "groter" cadeau, vorig jaar kreeg ze een grotere fiets en dit jaar een step met 16inch banden. En onder de kerstboom zowel van hen als van mij een kleiner cadeautje van 15-20 euro. Zeker in combinatie met de Sint die OOK bij oma+opa, mama èn papa langs komt is het anders een eindeloze stroom aan cadeautjes. En oma en opa die maken het zich gemakkelijk: storten gewoon geld op mijn rekening, ik koop wat zij gaan geven en zo is het het makkelijkste voor iedereen.

Dat is hier weer een gepuzzel wie wat gaat geven, ben hier een cadeau matrix aant maken :laugh:
Hier gaan we het volgende jaar toch ook anders aanpakken.

De oudste is jarig 21/11 - verjaardag over twee weekends gevierd, daarna sinterklaas bij ons, oma/opa en meter/peter opnieuw over enkele weekends. Binnenkort kerst... 't kind denkt dat ze een verjaardagsmaand heeft :biglaugh:

Terug
Bovenaan