Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Er zijn weinig dingen waar ik spontaan moet van kokhalzen maar de onverwachte geur als je de kamer binnengaat van uwe kleine die net zijn bed heeft ondergekotst, jeeeeesus.

Nog steeds onder de indruk hoe stil die kotsen, niks gehoord. Ze begon te wenen dus ik dacht even gaan sussen...

Ah voilà, opnieuw gewassen, bed ververst en ze ligt al terug te slapen :smile: dutske...

Ah, herkenbaar.
Pluspunten als het tussen 1u en 4u 's nachts gebeurt.
En een overwinning tegen de endboss als terwijl je nét begon te verversen, je zelf het hoort borrelen in je buik en dringend naar het toilet moet vooraleer je zelf een accidentje hebt omdat je zelf al een dag buikloop hebt.

Been there, done that. Mét accidentje. Hans en Grietje gingen een nieuwe manier gevonden hebben om de weg van de luiertafel naar het wc terug te vinden.

Goeiemorgen, dames en heren!

Tot hiertoe enkel kotsincidenten in de auto gehad, maar voor langere ritten geven we ze een kwartje R-calm omdat ze wat last heeft van wagenziekte. Bonuspunten omdat er slaapmiddel in zit, op de lange rit naar Frankrijk heeft dat toch ons enkele uurtjes gevrijwaard van Bumbamuziek.

Het "plezantste" moment was een recente diarreeaanval in de lokale bibliotheek. "Ik moet kaka doen", dus ik pak ze op en voel meteen een abnormale warmte en een klei-achtige nattigheid aan mijn vingers. De ondergescheten onderbroek heb ik dan toch maar in de vuilbak gegooid. Dat was nog plezant om die in de wc proper te krijgen.

Zelf gelukkig amper ziek, buiten een verkoudheidje. De laatste keer dat ik griep heb gehad was ik zelf nog een kind, dus ik hoop dat het nog héél lang zo mag blijven.

En een overwinning tegen de endboss als terwijl je nét begon te verversen, je zelf het hoort borrelen in je buik en dringend naar het toilet moet vooraleer je zelf een accidentje hebt omdat je zelf al een dag buikloop hebt.

Been there, done that. Mét accidentje. Hans en Grietje gingen een nieuwe manier gevonden hebben om de weg van de luiertafel naar het wc terug te vinden.

Goeiemorgen, dames en heren!
OF ge maakt mijn beginnersfout om ze "effe in uw bed te leggen terwijl ik haar bed verschoon", waardoor ge erna dus uw bed moogt verschonen (en daarna nog een keer haar bed).

vandaag bij de logopediste geweest voor onze 4 jarige dochter, blijkt dat ze toch serieuze achterstand is en redelijk wat werk aan de winkel.

Mijn luchtbel van “happy world” is stevig doorprikt..

Oke, er zijn veel ernstigere dingen die je kind kan overkomen, toch hakt dit er zwaar in voor mij.
Om het helemaal BG stijl te maken, ik kom een obstakel tegen en kan het niet oplossen door er geld tegen te gooien. (En dat ben ik helemaal niet gewoon)
Veel succes! Hopelijk kan de logopedist de achterstand verhelpen.

Achteraf is altijd makkelijk gezegd, maar zijn er nu zo zaken waarvan je nu denkt dat het een signaal was?
Ik zit met een bijna tweejarige die precies ook wat achterloopt op de rest en ik weet niet of ik me zorgen moet maken. Iedereen zegt dat het nog wel komt, maar het is wel lastig om het niet te weten.
En hij zal dan nog eens een van de jongste van de klas worden volgend jaar, wat het er ook niet makkelijker op maakt.

Veel succes! Hopelijk kan de logopedist de achterstand verhelpen.

Achteraf is altijd makkelijk gezegd, maar zijn er nu zo zaken waarvan je nu denkt dat het een signaal was?
Ik zit met een bijna tweejarige die precies ook wat achterloopt op de rest en ik weet niet of ik me zorgen moet maken. Iedereen zegt dat het nog wel komt, maar het is wel lastig om het niet te weten.
En hij zal dan nog eens een van de jongste van de klas worden volgend jaar, wat het er ook niet makkelijker op maakt.
De kleuterjuf zal zeker aangeven of je je zorgen moet maken of niet. Zeker bij jongens is het niet abnormaal dat de spraak achter blijft omdat ze om andere domeinen meer ontwikkeld zijn zoals motoriek. En dan kan een inhaalbeweging zeker nog in een heel talige context zoals de klas.

Wij moesten ook naar kind en gezin voor een "schoolrijpheidstest" (ik herinner me puzzelen en dingen benoemen uit een boekje) en ook daar kunnen ze al zeggen hoe of wat.
Voorlezen is altijd goed voor de taal, zelfs al spreken ze nietw ze slaan de woordenschat, gekoppeld aan een beeld, wel op.

Langs de school geen enkel signaal, alles prima daar volgens hun.

Maar we merkten wel dat er kleine frustraties opdoken bij de dochter omdat wij woorden niet begrepen, en we wilden niet dat dit zou leiden tot stilte/terughoudendheid langs haar kant.

Het is geen articulatieprobleem, ze moet nu echt gaan trainen om letters correct te vormen in haar mond. (ken de juiste termen niet)
Gisteren een IQ test gaan laten afleggen, (voor de mutualiteit dacht ik)

Ze heeft een neefje met een gelijkaardige maar nog zwaardere problematiek,(we kwamen herkenningspunten tegen) en daarom hebben we zelf stappen gezet.
Nu kan er nog 2 jaar aan de spraak gewerkt worden alvorens er in het 1ste studiejaar lezen,rekenen enzo bijkomt.

Laatst bewerkt:
Ze kunnen bij heel veel helpen tegenwoordig, nog niet wanhopen...

Hier ook enorm ongerust geweest over onze jongste. Zijn woorden waren voor de buitenwereld onverstaanbaar en hij stottert. Tot begin 3e kleuter werd zijn oudere broer er op school soms bij gehaald omdat ze hem met de beste wil van de wereld totaal niet begrepen.

Ook op +-4 jaar begonnen met logo en spraakprobleem is volledig verholpen toen hij aan eerste studiejaar begon.
Stotteren is er nog steeds, maar in veel mindere mate.

Hier zijn het eerder bepaalde autistische (?) trekjes bij mijn dochter waar ik mij soms zorgen over maak. Dingen hebben een plaats, dus dingen moeten op die plaats staan. En anders: drama.
Voorbeeld: ze heeft in de woonkamer een speelkeukentje en links daarvan staat haar wc-potje. Gisteren haar gaan halen van de crèche en het was drama omdat de poetshulp dat potje rechts van haar keukentje had gezet. :unsure:
En zo zijn er nog wel voorbeelden, zoals als ze haar speelgoed opruimt: ze heeft een bak in de kast met Duplo, eentje met poppen, eentje met dierenfiguurtjes en HOLY SHIT PAPA HOE DURFT GE MIJN NEUSHOORN BIJ DE DUPLO TE LEGGEN? Kendet.
Het is ook wel erger als ze moe is.

Kan natuurlijk een fase zijn, maar 't is soms wel lastig om mee om te gaan, want ik ben de nonchalance en rustigheid zelve op dat vlak.

(ze is 2j en 3 maanden en is second in command hier thuis, naast mijn vrouw. Ik heb mij maar te schikken :unsure: )

vandaag bij de logopediste geweest voor onze 4 jarige dochter, blijkt dat ze toch serieuze achterstand is en redelijk wat werk aan de winkel.

Mijn luchtbel van “happy world” is stevig doorprikt..

Oke, er zijn veel ernstigere dingen die je kind kan overkomen, toch hakt dit er zwaar in voor mij.
Om het helemaal BG stijl te maken, ik kom een obstakel tegen en kan het niet oplossen door er geld tegen te gooien. (En dat ben ik helemaal niet gewoon)
Met mijn oudste heb ik iets gelijkaardig gehad. Die heeft niet willen praten tot ze 3 was en tegen dan was de achterstand gigantisch. Die wordt ook graag vrienden met de sukkels van de klas, wat ook niet hielp. We hebben die 2x per week naar de logopedie gedaan. Daar is veel tijd en bakken geld in gestoken. Nu zit die in het eerste leerjaar en die praat niet slechter dan de gemiddelde 6 jarige.
Dus eigenlijk wel oplosbaar door er tijd en geld tegen aan te gooien! Ik weet dat ik toen echt moedeloos werd maar dat probleem is wel van de baan nu. Ze benen snel bij!

Mijn jongste dochter moet ik dan weer leren zwijgen maar daar nog geen professional voor gevonden.

@LessThanJake misschien eens je bezorgdheid uiten bij een pediater die je ofwel kan geruststellen, ofwel direct kan doorverwijzen. De wachtlijsten voor diagnose is minimaal een jaar dus hoe sneller je op de lijst kan, hoe beter.

Maar natuurlijk is ASS veel meer dan een grote nood aan structuur, kan dus ook compleet onschuldig zijn of iets anders.

Hier zijn het eerder bepaalde autistische (?) trekjes bij mijn dochter waar ik mij soms zorgen over maak. Dingen hebben een plaats, dus dingen moeten op die plaats staan. En anders: drama.
Voorbeeld: ze heeft in de woonkamer een speelkeukentje en links daarvan staat haar wc-potje. Gisteren haar gaan halen van de crèche en het was drama omdat de poetshulp dat potje rechts van haar keukentje had gezet. :unsure:
En zo zijn er nog wel voorbeelden, zoals als ze haar speelgoed opruimt: ze heeft een bak in de kast met Duplo, eentje met poppen, eentje met dierenfiguurtjes en HOLY SHIT PAPA HOE DURFT GE MIJN NEUSHOORN BIJ DE DUPLO TE LEGGEN? Kendet.

Kan natuurlijk een fase zijn, maar 't is soms wel lastig om mee om te gaan, want ik ben de nonchalance en rustigheid zelve op dat vlak.

(ze is 2j en 3 maanden en is second in command hier thuis, naast mijn vrouw. Ik heb mij maar te schikken :unsure: )
Dat doet die van ons ook al maanden. Als er iets aan het interieur van de grootouders veranderde (stoel op een andere plaats bvb), ging zij dat weer 'herstellen'. Of toch zeggen van hé dat klopt hier niet meer. Maar drama maakt ze daar niet echt om.

Ze heeft hier een tafel voor haar spullen (te hoog nog, gekocht op de groei) en ik probeer die regelmatig te wisselen met wat er in de kast staat (daar kan ze ook aan). Thuis geeft ze minder aan dat iets 'verkeerd' staat wel dat het veranderd is.

Ik ben trouwens zelf iemand die alles zijn plaatsje probeert te geven dus hier zal ze het van geen vreemden hebben. :unsure:

Dat is heel herkenbaar.
2 jaar 2 maanden hier

Hier is onze dochter ook zeer georganiseerd tbh, gaat ook vaak zaken mooi op één lijn zetten/leggen. Ik sta er niet teveel bij stil, vind het niet abnormaal.

Net terug van de aankomst van de Sint hier in Kortrijk. Nog net te klein om het te beseffen maar ze vond het dansen en zingen in de regen al zalig, daarvoor doe je het :)

Al is ze nu wel al constant bezig "sintekaas kalkoentje" :unsure:

@Visenya @Coolguy
Oooh😍 zitten jullie nu samen in de zetel op BG?
🤭

Ik heb haar wijsgemaakt dat ik dat ik veel last heb van mijn rug en dus beter in de stressless zit dan in onze doorgezakte zetel waar zij graag in ligt.

Dus om op uw vraag te antwoorden: neen want toen we postten zat zij op het toilet

284151292-743589256821965-515958681239952218-n.jpg

:unsure:

Hier is onze dochter ook zeer georganiseerd tbh, gaat ook vaak zaken mooi op één lijn zetten/leggen. Ik sta er niet teveel bij stil, vind het niet abnormaal.

Goh ja, 't is vooral door het drama en het niet kunnen verdragen als het niet haar zin is waardoor ik het soms denk. Maar goed, zal wel de leeftijd zijn dan.

Is ook wel zo qua zelfstandigheid. Zo wilt ze bijvoorbeeld als ze op potje geweest is zelf haar pipi/kaka in de WC kappen en wilt ze zelf doorspoelen ("dada, kaka!"). Uiteraard willen wij dat niet, omdat het toch niet altijd even proper lukt, maar dan is het dus ook drama. Of als wij haar slaapzak uitdoen, of als wij de voordeur op slot doen, ...

Is op dat vlak wel my way or the highway. Zal ze van haar moeder hebben. :unsure:

Terug
Bovenaan