Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Dat verandert toch 0,0 aan wat ik zeg?
Gij beschrijft wat jeugd- en vooral tv-nostalgie. Heel mooi, maar staat los van mijn punt.
Heel die nostalgie was er niet geweest als de maatschappij had gezegd: we zullen er geen verhaal rond verzinnen, maar gewoon met Jefke naar de Dreamland gaan waar hij een kar vol mag laden.

En als ge dan toch een positief punt aan heel dat gedoe wilt hebben: het kan een goede les zijn in kritisch denken. Leer uw kinderen maar dat als er nog ooit iemand hun wil wijsmaken dat er ne raar geklede 1000 jaar oude man door de schoorsteen kruipt, met cadeau's die fysiek niet eens door de schoorsteen passen (de sint zijne buik die verdacht veel op nonkel Swa zijne bierpens lijkt overigens ook niet), dat ze daar dan toch eens over mogen nadenken en dat in vraag mogen stellen.

Niets mis met :lint: zijn visie he, ik ken er ook die zeggen "Hoe hypocriet is dat, jong? Jarenlang uw kind een leugen verkopen en dan al van kleins af aan erin stampen dat liegen niet okee is!"
Hier ga ik ook gewoon mee met haar vragen en ideeën daarrond. Zij gelooft in de tandenfee, dan zal die hier ook iets achterlaten in ruil voor een tand. Als ze mij vraagt: "bestaat de Sint echt?" Dan antwoord ik met: "Wat denk je zelf?" Ipv ja of neen. En als ze later boos zal zijn omdat we gelogen hebben, zal ze gelijk krijgen dat leugens, ook al zijn ze goed bedoelt, eigenlijk niet okee zijn.

Dat verandert toch 0,0 aan wat ik zeg?
Gij beschrijft wat jeugd- en vooral tv-nostalgie. Heel mooi, maar staat los van mijn punt.
Ik vind eerder de "ge moet braaf zijn want anders komt de Sint niet he!" er over. Ik dreig mijn kinderen niet af met een sprookje...
Ik heb kinderen al weten zeggen "ik moet niks hebben van de Sint, want die komt niet omdat ik stout ben". De goedbedoelde leugen heeft dan heel het zelfbeeld van uw kind in elkaar laten stuiken.

Heel die nostalgie was er niet geweest als de maatschappij had gezegd: we zullen er geen verhaal rond verzinnen, maar gewoon met Jefke naar de Dreamland gaan waar hij een kar vol mag laden.
Dat klopt ook niet hé, zie de bakken nostalgie die mensen hebben voor niet-sint-gerelateerde tv programma's zoals Ovide en zijn vrienden, Teddy Ruxspin, Turtles, @Vrouwtje Theelepel, GI Joe, Kabouter Dagobert, <insert your own experience>...

Niets mis met :lint: zijn visie he, ik ken er ook die zeggen "Hoe hypocriet is dat, jong? Jarenlang uw kind een leugen verkopen en dan al van kleins af aan erin stampen dat liegen niet okee is!"
Hier ga ik ook gewoon mee met haar vragen en ideeën daarrond. Zij gelooft in de tandenfee, dan zal die hier ook iets achterlaten in ruil voor een tand. Als ze mij vraagt: "bestaat de Sint echt?" Dan antwoord ik met: "Wat denk je zelf?" Ipv ja of neen. En als ze later boos zal zijn omdat we gelogen hebben, zal ze gelijk krijgen dat leugens, ook al zijn ze goed bedoelt, eigenlijk niet okee zijn.

Ik vind eerder de "ge moet braaf zijn want anders komt de Sint niet he!" er over. Ik dreig mijn kinderen niet af met een sprookje...
Ik heb kinderen al weten zeggen "ik moet niks hebben van de Sint, want die komt niet omdat ik stout ben". De goedbedoelde leugen heeft dan heel het zelfbeeld van uw kind in elkaar laten stuiken.
Dat zit er beide ergens in. Maar mijn hoofdpunt blijft veel simpeler:
Ik snap gewoon niet waarom we als maatschappij collectief beslist hebben dat we moeten "doen alsof" voor de eerste 8-10jaar van het leven van ons kinderen, over bepaalde onderwerpen.

Hier voor het eerst de schoen gezet. Bij ons komt Sint-Maarten vannacht. Aleija ik heb gisteren 2,5u bezig geweest een speelkeukentje in elkaar te steken. Ze is eigenlijk nog te klein om te snappen, maar ik vind het wel iets hebben. Het zorgt ook voor leuke familiemomenten. Schoentje zetten, en smorgens met spanning opstaan om te kijken wat die bejaarde vent gebracht heeft.

Ik heb mijn ouders nooit verweten dat die tegen mij hebben gelogen. Dat mensen denken dat hun kinderen hen dat kwalijk gaan nemen komt me toch wel wat neurotisch over.

Hier voor het eerst de schoen gezet. Bij ons komt Sint-Maarten vannacht. Aleija ik heb gisteren 2,5u bezig geweest een speelkeukentje in elkaar te steken. Ze is eigenlijk nog te klein om te snappen, maar ik vind het wel iets hebben. Het zorgt ook voor leuke familiemomenten. Schoentje zetten, en smorgens met spanning opstaan om te kijken wat die bejaarde vent gebracht heeft.
Hier ook Sint-Maarten. Vroeger 2 uur bezig om een knex-ding in elkaar te steken (hij wou dat zo graag, maar had nog totaal niet de leeftijd om dat in elkaar te krijgen), nu is dat gewoon een jeansbroek van haar favoriete merk, powerbank, happy socks enzo op tafel leggen.

Toch iets minder magie. Al zijn we met de zoon (°2014) nog naar de kaai geweest waar de sint aankomt. Eerste keer dat hij het zéker wist (hij zegtdat hij het al 2 jaar wist, maar we betwijfelen dat), hij was toch alles aan het bekijken hoe dat (zwarte pietenschmink, ...) in elkaar zat.

Nog 6 weken en in theorie zijn we over de piek van de krampjes! :clap:🥲

Hier redelijk wat kunnen kopen in de Aldi voor sinterklaas. Ze hadden leuke dingen deze week. Magneetblokken, old school verkeerstapijt voor in haar speelhoek en een activiteitenmap :) ik verlang al tot ze die periode bewust gaat meemaken

Gaat niet over kwalijk nemen, maar over het aanleren dat liegen wel oké is.
Neemt gij uw kinderen nooit beet? Ik doe dat vaak, en leg dan uit dat dat nog iets anders is dan liegen. Ze gebruiken dat ook om tegen mij te liegen en dan te zeggen dat het maar een grapje was, maar ze weten het verschil echt wel goed.

Zo zullen ze ook wel gaan snappen dat de “leugens” over Sinterklaas anders zijn dan een leugen over wie een ruzie begon. Buiten aanleren dat je niet mag liegen moeten je kinderen ook leren dat niet alles zwart-wit is.

Waar zetten mensen zonder schouw eigenlijk hun schoen tegenwoordig? :unsure:
en hoe wordt dat aan kinderen wijsgemaakt? Heeft de Sint dan een dubbel van de sleutel of moet je de deur openlaten?

:unsure:

en hoe wordt dat aan kinderen wijsgemaakt? Heeft de Sint dan een dubbel van de sleutel of moet je de deur openlaten?

Hier heeft de Sint een loper van elk huis, net zoals de Sint alles weet van elk kind.

Mijn zus woont in een nieuwbouw zonder schouw en die laat de kindjes hun schoenen aan de schuifraam zetten. Daar komt de Sint langs de schuifraam binnen. Zij zeggen dan tegen de kindjes dat ze de schuifdeur die nacht niet gaan vast maken zodat er geen probleem is voor de Sint.

De schoentjes staan gewoon op de grond in de living, ze hebben daar ook nog nooit vragen over gesteld (3 & bijna 5 jaar oud).

Het spiekpietje (zo een knuffel) is hier thuis wel een groot succes, die verwondering in hun ogen en het enthousiasme telkens ze die 's morgens ergens anders in huis spotten, echt priceless. :love: (we verzetten die elke avond)

Ik vind het precies nog wat vroeg om nu al de schoen te zetten en zo?
Hier zijn we nu nog niet met de Sint bezig.
Ook op school is thema Sint nog niet voor de komende week.
Hij weet dat de Sint binnenkort gaat komen maar dat is nog zoveel nachtjes slapen voor mijn vierjarige en moeilijk te vatten dat we er bewust nog wat over zwijgen.

Ik vind het precies nog wat vroeg om nu al de schoen te zetten en zo?
Hier zijn we nu nog niet met de Sint bezig.
Ook op school is thema Sint nog niet voor de komende week.
Hij weet dat de Sint binnenkort gaat komen maar dat is nog zoveel nachtjes slapen voor mijn vierjarige en moeilijk te vatten dat we er bewust nog wat over zwijgen.
Bij ons is het sint-maarten, dus die is vandaag geweest. Ze wist toch nog dat er een tekening in haar schoen zat, en dat die smorgens weg was :o :D Het speelgoed is ondertussen ook goedgekeurd. En dan bij de oma's/opa's was er ook vanalles. Eigenlijk te veel om goed te zijn allemaal op hetzelfde moment, maarja :p

Terug
Bovenaan