Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Vandaag de eerste nogal absurde eis van school meegekregen.
"Volgende week woensdag gaan we naar het bos. Gelieve de kinderen daar om 08.50u af te zetten en 11.50 terug op te pikken. Er is geen voor- en naschoolse opvang".
Voor ons geen probleem, maar normaal is er op woensdag-namiddag dus na-schoolse opvang. Dan moet je dus maar ne dag verlof pakken als je niet op grootouders kan rekenen?

"Volgende week woensdag gaan we naar het bos. Gelieve de kinderen daar om 08.50u af te zetten en 11.50 terug op te pikken. Er is geen voor- en naschoolse opvang".
Voor ons geen probleem, maar normaal is er op woensdag-namiddag dus na-schoolse opvang. Dan moet je dus maar ne dag verlof pakken als je niet op grootouders kan rekenen?
Amai, klinkt inderdaad absurd. Zou hier al een probleem zijn, dat je dan binnen de week moet zien op te lossen.

Dat is inderdaad wel gek. De enige keer dat er bij ons geen naschoolse opvang is, is op het einde van het schooljaar. Ik kan me moeilijk voorstellen dat daar geen klachten op komen.

Veel toegeving zal er wel niet gebeuren en menig ouder zal zich wel weer in bochten mogen wringen. Bonne chance!

Laatst bewerkt:
Kindjes maken is consequenties dragen. En verlof moeten opnemen voor onvoorziene omstandigheden horen daar ook bij. En ja ik heb er ook 2 en moet me ook in allerlei bochten wringen soms.

Kindjes maken is consequenties dragen. En verlof moeten opnemen voor onvoorziene omstandigheden horen daar ook bij. En ja ik heb er ook 2 en moet me ook in allerlei bochten wringen soms.
Onvoorziene omstandigheden zijn dingen als ziekte of een pedagogische studiedag. Een uitstap naar het bos die ze perfect hadden combineren met buitenschoolse opvang (die is letterlijk aan de overkant van de straat waar het bos is, valt daar imo nu niet onder.
Ze doen elke 2 weken wel zo'n uitstapje he...

Dan moet je nog verlofdagen over hebben natuurlijk nadat je je in de vakanties, tijdens ziekte van de kroost en op andere schoolvrije brugdagen etc al in bochten hebt gewrongen...
Ikzelf heb er 20 bijvoorbeeld.

Kindjes maken is consequenties dragen.
Dat is nu toch wel echt het meeste lege statement dat ik hier vandaag al gelezen heb. Zo kom je met alles weg natuurlijk. Kinderen? Eigen verantwoordelijkheid. Al moet er natuurlijk wel gekeken worden naar wat mogelijk is en het moet allemaal wat redelijk blijven.

Als we als samenleving willen inzetten op kinderen zijn de toekomst, dan moet heel die samenleving maar mee. En nee, dat wil niet zeggen dat ik eens geen vakantie wil opnemen, maar niet voor prulzaken als, we gaan naar het bos en trekt deze middag maar je plan.

Vreemde actie van school, zeker zo laat qua communicatie. Dat er uitzonderlijk eens geen na-schoolse opvang kan zijn, ok (same like pedagogische studiedag), maar dat ze dit niet ruim op voorhand aankondigen?

(btw: voor/na-schoolse kinderopvang is niet verplicht te organiseren als school, wij hadden dat bvb vroeger niet. Maar als je het wél hebt, moeten de regels wel duidelijk zijn, natuurlijk)

Vreemde actie van school, zeker zo laat qua communicatie. Dat er uitzonderlijk eens geen na-schoolse opvang kan zijn, ok (same like pedagogische studiedag), maar dat ze dit niet ruim op voorhand aankondigen?

(btw: voor/na-schoolse kinderopvang is niet verplicht te organiseren als school, wij hadden dat bvb vroeger niet. Maar als je het wél hebt, moeten de regels wel duidelijk zijn, natuurlijk)
Hier is die organisatie door de gemeente, dus die opvang is er ongetwijfeld wel, het is enkel het feit dat ze ze er niet naartoe brengen.
Er zijn toch veel gezinnen waar het nu te laat voor is om nog verlof te krijgen, zou ik denken.

Je kan ook laten weten dat uw kind niet mee kan, maar dan moet ge natuurlijk nog altijd opvang hebben he...

Dat is nu toch wel echt het meeste lege statement dat ik hier vandaag al gelezen heb. Zo kom je met alles weg natuurlijk. Kinderen? Eigen verantwoordelijkheid. Al moet er natuurlijk wel gekeken worden naar wat mogelijk is en het moet allemaal wat redelijk blijven.

Als we als samenleving willen inzetten op kinderen zijn de toekomst, dan moet heel die samenleving maar mee. En nee, dat wil niet zeggen dat ik eens geen vakantie wil opnemen, maar niet voor prulzaken als, we gaan naar het bos en trekt deze middag maar je plan.
Er is toch niemand dat je verplicht om de woensdag namiddag te werken? 4/5 werken is ook een optie in deze samenleving.

Kerel van het Rode kruis had wel goeie tips. Bandje met gsm nummer en zo. Wel nooit overwogen want die lopen anders nooit van ons weg. Toch es werk van maken.

Vandaag had ie dus besloten om vanuit het damestoilet waar de mama nog zat tot bij mij te lopen (ik stond met de oudste aan de deur buiten te wachten) maar helaas was er dus een tweede deur die in de hal ernaast uitkwam.

Zoiets zou mijn vierjarige dus ook durven doen. Hij vindt zichzelf ontzettend zelfstandig. 🙄
Daarom ben ik sinds deze zomer begonnen met hem een armbandje om te doen met naam en gegevens op.
Je kan zo siliconen armbandjes bestellen met naam en tel nummer in gegraveerd btw.

Is hij zelf naar het rode kruis of een volwassene gestapt voor hulp? Dat is ook wel flink he.

Bandjes uiteindelijk ook besteld (naam en telnr PAPA en eentje naam telnr MAMA).

Hoe gaan de andere alleenstaande ouders hier om met het gegeven dat je kind (4,5) alleen is, moest er iets gebeuren met jezelf (ongeval, hartaanval, etc). Misschien een beetje "doemdenken", maar laatste tijd ben ik er toch meer met bezig. Ergens iets met alle gegevens op (opa, oma, mama) in de auto, moest er een ongeval zijn dat ze een kaartje heeft waar alles op staat? Of stel dat je in het weekend op een nacht een beroerte ofzo krijgt en dat je kind alleen wakker wordt, niemand anders in het huis, geen speciale afspraken die dag of mensen die je verwachten...

En dat ga je doen omdat de school op random dagen beslist dat dat nuttig is?
Het is ook niet verplicht om te werken, je kan ook gewoon thuis blijven...
Nee dat doet je in hoofde van de opvoeding van je kinderen en hun zorg. Ze zijn namelijk redelijk veel thuis de woensdag namiddag in hun jeugd..

En dat is volgens u financieel haalbaar? En elke werkgever gaat daar mee akkoord gaan?
Als je kijkt wat je aan kosten voor opvang betaald en met 4/5 te werken zal dat idd niet zo heel veel schelen bij de meeste. En meer tijd om van je kindjes te genieten. Dat is onbetaalbaar.

Als je kijkt wat je aan kosten voor opvang betaald en met 4/5 te werken zal dat idd niet zo heel veel schelen bij de meeste. En meer tijd om van je kindjes te genieten. Dat is onbetaalbaar.
1.3€/half uur.
Dus voor een hele namiddag is dat 10.5€.

Het gemiddeld brutoloon in België is 3500€ of dus 2291€, de 4/5e variant is 2039€ netto. Dus 250€ netto verschil per maand.
Dat is een verschil van 200€, en voor heel veel mensen is dat veel geld.

1.3€/half uur.
Dus voor een hele namiddag is dat 10.5€.

Het gemiddeld brutoloon in België is 3500€ of dus 2291€, de 4/5e variant is 2039€ netto. Dus 250€ netto verschil per maand.
Dat is een verschil van 200€, en voor heel veel mensen is dat veel geld.
Dan is dat voor jou idd wel een redelijk verschil met €200. Misschien dan eerder kijken voor enkel de woe namiddag thuis te blijven. Zal verschil in wedde kleiner zijn.

Terug
Bovenaan