Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Hier nog mensen waarbij een 1-jarige plots minder wou eten? Ik lees hier en daar wat over de groei die vertraagt waardoor de behoefte aan calorieën lager wordt.

De dochter was altijd een spectaculair goede eter, tot op het punt dat ik me verbaasde in wat die binnen werkte. Nu is eten sinds kort een waar drama, waarbij mevrouw kwaad wordt al ik de lepel nog maar bovenhaal. Deze morgen heel wat ontbijt laten staan, en melk wou ze ook niet drinken, dus ik vermoed gewoon vol.

Hier nog mensen waarbij een 1-jarige plots minder wou eten? Ik lees hier en daar wat over de groei die vertraagt waardoor de behoefte aan calorieën lager wordt.

De dochter was altijd een spectaculair goede eter, tot op het punt dat ik me verbaasde in wat die binnen werkte. Nu is eten sinds kort een waar drama, waarbij mevrouw kwaad wordt al ik de lepel nog maar bovenhaal. Deze morgen heel wat ontbijt laten staan, en melk wou ze ook niet drinken, dus ik vermoed gewoon vol.
Bij ons ook wel het geval. Vooral kieskeuriger geworden en soms ook niet willen eten omdat ze zelf de lepel wilt gebruiken. Ik moet zeggen dat het wel weer beter is geworden, maar eerst at ze alles. Ook het gevoel dat bij de oma's en opa's het vlotter gaat. Als we de verhalen mogen geloven :unsure:

Bij ons ook wel het geval. Vooral kieskeuriger geworden en soms ook niet willen eten omdat ze zelf de lepel wilt gebruiken. Ik moet zeggen dat het wel weer beter is geworden, maar eerst at ze alles. Ook het gevoel dat bij de oma's en opa's het vlotter gaat. Als we de verhalen mogen geloven :unsure:
Ja, vorige zondag zaten we bij de buren, en hun dochter van 10 jaar oud kon gewoon lepel na lepel fruitpap geven zonder drama. :unsure:

De onze is sinds een goeie maand een pak meer beginnen eten (is nu een jaar en 3 weken).
Nu, ze was volgens K&G wel (iets) te licht, én ze is pas sinds een goeie maand echt volle bak aan het kruipen, dus dat vraagt wel meer energie vermoed ik.

Haar flesje 's morgens is wel iets minder deze week, maar ligt eerder aan het feit dat ze stilaan overschakelt op boterhammen denk ik.

Zou in de religie-topic kunnen passen, maar mijn dochter heeft een leerkracht voor godsdienst die priester is, maar toch fantastisch is in het maken van dad jokes. Ik had haar vorige week gezegd dat, als hij eens een goeie mop bracht, ze dit moest zeggen: "Meneer Noë, heb je vandaag steunzolen aan? Want je niveau is vandaag toch wel wat hoger. "

Ze heeft dat gisteren durven zeggen :).

Ik ben net in mijn allereerste whatsapp groep van mijn kleuter zijn klas terecht gekomen....
Ik weet niet als ik blij of bang moet zijn.
1695111642017.png

Straks kun je niet meer terug :)

Misschien moet ik toch mijn atheïsme gaan heroverwegen, want ik ben gisteren zowaar getuige geweest van een mirakel...

Net voor het het naar boven gaan om te gaan slapen, klaagt mijn zoontje dat hij honger heeft.
Omdat ik in een nogal inschikkelijke bui ben, pak ik hem direct mee naar de keuken en bied hem een koek aan.
Wonder boven wonder, duwt hij die koek weg en zegt "NEE, ik wil fruit!" :confused::confused:

Wtf just happened?? Reversed psychology? Of toch divine intervention? :laugh:
Meneer dus nog een hoop aardbeien binnengesmikkeld, en de koek kon terug de kast in. :clap:

Misschien moet ik toch mijn atheïsme gaan heroverwegen, want ik ben gisteren zowaar getuige geweest van een mirakel...

Net voor het het naar boven gaan om te gaan slapen, klaagt mijn zoontje dat hij honger heeft.
Omdat ik in een nogal inschikkelijke bui ben, pak ik hem direct mee naar de keuken en bied hem een koek aan.
Wonder boven wonder, duwt hij die koek weg en zegt "NEE, ik wil fruit!" :confused::confused:

Wtf just happened?? Reversed psychology? Of toch divine intervention? :laugh:
Meneer dus nog een hoop aardbeien binnengesmikkeld, en de koek kon terug de kast in. :clap:
:D

We hebben dat hier eigenlijk regelmatig voor. 's middags "ik wil chocolaatjes", maak een boterham met hagelslag, bijt ze er 1x van en eet dan een hele appel op en de boterham blijft liggen...

Dat is normaal hoor.
Eenmaal de eerste snelle groeispurt door is beginnen ze minder te eten.

Zo is die van ons gegaan van tot 360g warm eten/fruitpap naar +200g in die periode.
Weet dan dat haar schrokporties al snel tot 5% van haar lichaamsgewicht uitmaakten :unsure: - probeer dat zelf maar eens te presteren.

@Visenya kan dit bevestigen.

Hoe ouder ze wordt (bijna 2 jaar), hoe minder consequent de porties zijn die ze eet.
Niet een moeilijke eter maar de ene dag weinig en de dag nadien alles wat ze te pakken krijgt.

Hmm, tactiek om langer op te kunnen blijven omdat fruit langer duurt?

Ik vraag het omdat dit bij de onze dé reden zou zijn... :laugh:

Dat is normaal hoor.

Zo is die van ons gegaan van tot 360g warm eten/fruitpap naar +200g in die periode.
Weet dan dat haar schrokporties al snel tot 5% van haar lichaamsgewicht uitmaakten :unsure: - probeer dat zelf maar eens te presteren.

Hoe ouder ze wordt (bijna 2 jaar), hoe minder consequent de porties zijn die ze eet.
Niet een moeilijke eter maar de ene dag weinig en de dag nadien alles wat ze te pakken krijgt.
Ok, dus exact wat wij hadden tot nu, 300+ g bij momenten toen ze nog geen 10 kg woog en dan een dik uur later nog wat melk. En nu moet de wereld branden omdat ik nog een lepel extra aanbied wanneer haar eten 70% op is.

Dat is normaal hoor.

Vooral of het haar goesting is of niet. En als ze honger heeft, zal ze wel eten. Alhoewel dat ik niet denk dat we nog met een boke met smeerkaas moeten afkomen, dat komt haar oren uit. 😛

Zondag toch ook redelijk haar patatjes gegeten (lees: al haar vlees eruit gevist, de groente die ze wou eten en wat patatjes) - en dan een uurtje later op een verjaardagsfeestje een sandwich met kaas binnengestopt, een stukje brownie (niet groot) en dan nog een halve cracotte afgeschooid van haar neefje van 6 maand.

Ok, dus exact wat wij hadden tot nu, 300+ g bij momenten toen ze nog geen 10 kg woog en dan een dik uur later nog wat melk. En nu moet de wereld branden omdat ik nog een lepel extra aanbied wanneer haar eten 70% op is.
Niets forceren, da's normaal. Kindjes voelen dat over het algemeen zelf het best aan. En er kan wat kieskeurigheid bij zitten (of over enkele maanden).

Ja, hadden op voorhand in het ziekenhuis een borstvoedingscursus gevolgd en zijn er heel realistisch ingestapt dat het niet eenvoudig zou zijn maar het is toch nog pittiger dan verwacht.
Productie blijft te laag voor hem ook omwille van zijn forse gewicht waardoor we blijven kolven en kunstvoeding geven.
Ik heb het er moeilijk mee dat ik niet in zijn behoefte kan voorzien.
Heb nu “borstvoedingsthee” besteld, ookal is er geen wetenschappelijk bewijs voor.
Ik wou hier op reageren met ons verhaal en de verkeerde zaken die in het ziekenhuis vaak worden gedaan/gezegd
Maar ik denk dat ik je best doorverwijs naar de facebook groep van La Leche League Vlaanderen (https://www.facebook.com/groups/lalecheleague.be/)
En de website, https://lalecheleague.be/

Mijn vriendin heeft aan deze 2 dingen het meeste gehad.
In het ziekenhuis hebben ze ons ook veel foute info gegeven.

Qua arts kan ik u in het Antwerpse zeker Dr Stevens van het ZNA aanraden, lactatiekundige met IBCLC certificaat.
Die heeft ons al heel goed geholpen. (ook buiten het borstvoedingsgegeven)

PS: laat u niet opjagen door andere moeders die kunstvoeding afzweren en des duivels vinden. Kunstvoeding is ok, die van ons krijgt nu ook nog kunstvoeding, tot 14 maanden was het uitsluitend borstvoeding hier met enkele uitzonderingen hier en daar.
PS2: Domperidon(Motilium) bevordert de productie van borstmelk, wij hebben ook zo van die "boobie bars" gehad, die waren niet te vreten werd me verteld maar die zouden helpen.

Mod: ondertussen al vrolijk in de hotelkamer hier. Zou een 'vasovagal syncope' zijn, niks ernstigs, eigenlijk gewoon een soort van flauwvallen met tijdelijk bloedtekort naar de hersenen (al hadden ze geen verklaring voor de wisselende hartslag erna). Mogelijks stressgerelateerd. Vertrekken morgen dus wel naar new York via Toronto. Oef, maar toch hmmm...
Na het flauwvallen van de zoon op onze reis naar Canada/USA toch hier in België naar kindercardioloog geweest om toch eens te dubbelchecken. Blijkt dat er toch iets aan het hart is. Niks echt ernstig/levensbedreigend, maar hij zal wel donderdag eens 24 uur met een toestel rondlopen dat zijn hartritme volledig registreert, want er is een kleine afwijking te zien op de ECG (die ook te zien was in Canada, maar daar hebben ze het niet opgemerkt).

Toch altijd een beetje verschieten, want je weet nooit dat dat toch tot iets ernstigs leidt.

Terug
Bovenaan