Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Amai das idd vroeg gedaan, welke ouder kan daar om 15u15 aan de schoolpoort staan?

Dat is moeilijk en nogal puzzelen inderdaad. Zij die in shiften werken vooral dan vermoed ik?
Ook zijn er genoeg gezinnen uiteraard met één kostwinner.

Wij werken beiden full time en dat gaat inderdaad niet zonder hulp.

Ik breng de dochter naar school om 8u30. Om 8u45 begin ik te werken.
Vriendin werkt vroeger en later door, zij doet de zoon naar de crèche 's morgens.
Maandag, dinsdag en donderdag hebben we een oppas die de dochter om 15u15 gaat halen van school.
Die blijft tot 18u00, als ik thuiskom met de zoon. Bijkomend voordeel: die kookt ook al (en lekker afgaande op de eerste 2 dagen :p)

Morgen (woensdag) is vriendin haar vrije dag. Dan begin ik vroeger te werken.
Vrijdag heb ik om 15u00 gedaan op 't werk en ga ik de kinderen halen.

Op mijn schoonmoeder/moeder kunnen we meestal rekenen bij ziekte. Zo niet, verlof pakken...

Hier staat ook standaard 30% van de ouders aan de schoolpoort bij de kleuters. Daar dan nog wat oma's en opa's bij en de helft is weg om 15u30. Op woensdag nog meer, de dochter moest toen ze in de eerste kleuterklas zat de woensdag naar de opvang en ze was de enige van haar klas toen die op woensdag niet om 12u20 werd afgehaald.
Nu de eerste week heb ik verlof genomen, maar bij de instappertjes werden alle kindjes zowel gebracht als opgehaald door enkel de mama. Ik zou het eens moeten uitzoeken, maar ik heb de indruk dat er veel meer "1-verdieners" zijn dan we denken :p

Hier is dat een wisselwerking. Ik doe de dochter in de ochtend naar de vooropvang zodat ik 's avonds vroeger gedaan heb en er meer aan heb. Mijn partner gaat ze dan halen in de naopvang en op woensdagmiddag gaat ze naar de grootouders. Anders is dat niet te bolwerken met die vroege uren.

Hier is dat een wisselwerking. Ik doe de dochter in de ochtend naar de vooropvang zodat ik 's avonds vroeger gedaan heb en er meer aan heb. Mijn partner gaat ze dan halen in de naopvang en op woensdagmiddag gaat ze naar de grootouders. Anders is dat niet te bolwerken met die vroege uren.
Woensdag is hier ook nog standaard grootouderdag. Ook om organisatorische redenen.

Maar nu wil hij beginnen met turnen, dat is natuurlijk woensdag om 15u. Dan hebben de grootouders ook minder aan hun vaste namiddag met hun oogappeltje.

Woensdag is hier ook nog standaard grootouderdag. Ook om organisatorische redenen.

Maar nu wil hij beginnen met turnen, dat is natuurlijk woensdag om 15u. Dan hebben de grootouders ook minder aan hun vaste namiddag met hun oogappeltje.
Ik wil ze gerust wel iets laten doen op woensdagmiddag, maar ik wil dan ook weer niet van de grootouders verwachten dat ze taxi-service gaan spelen 🤷‍♂️

Vriendin zet ze af, rond 8u15 want moet pas om 9u beginnen.

En afhalen is eigenlijk zo goed als altijd een van de grootouders of tis dat een van ons 2 thuiswerkt

Gaat ze halve daagjes nog?
Jaja, voorlopig doet er middagdutjes en dat heeft ze nog nodig ook. Ongeveer de helft van de klas gaat 's middags naar huis.
Ze had de eerste dag een foto mee naar huis gekregen, en vandaag begon ze er over te vertellen. Er blijven toch veel dingen hangen in die kinderen hun hoofd :D
"Die spuwt altijd, en dan juffrouw zeggen. nee, niet spuwen!"

Nu de eerste week heb ik verlof genomen, maar bij de instappertjes werden alle kindjes zowel gebracht als opgehaald door enkel de mama. Ik zou het eens moeten uitzoeken, maar ik heb de indruk dat er veel meer "1-verdieners" zijn dan we denken :p
Of er zijn er nog die de 1ste week verlof hebben genomen?

Hier ook eens de opmerking gekregen dat we toch wel geluk hadden dat we kindjes bijna altijd zelf kunnen wegdoen en halen. Maar wat ze dan niet zien, is dat ik 1 op 2 weekends werk en ongeveer 2 avonden in de week werk. Momenten dat zij dan wel thuis zijn met de kinderen.
Alles heeft zijn voor- en nadelen 🤷

. Ik zou het eens moeten uitzoeken, maar ik heb de indruk dat er veel meer "1-verdieners" zijn dan we denken :p
Of mama's die 50% werken, ouders die 4/5de werken in een 6u/dag-regime, mensen die van thuis uit werken en hun dag anders indelen,...
Het is niet omdat je altijd de mama's ziet dat ze niet gaan werken natuurlijk. 😉

Bij ons:
Ma, di en do: 8u41-11u55 en 13u15-16u
Wo: 8u41-11u45
Vr: 8u41-11u55 en 13u15-15u

Die 8u41 is in de praktijk 8u30 dat de bel gaat, om 8u40 te kunnen beginnen (dat ene minuutje verschil is omdat we niet teveel les mogen geven).

Verschil zit hem in langere middagpauze (1u20 minuten) en langere speeltijden.

Ja, maar toen werd dat niet zo gezien, je had gewoon acht of zeven uur les per dag. Een achtste lesuur was niet uitzonderlijk.
In ASO was dat, bij ons toch, abnormaal om een achtste lesuur te hebben. Ik heb maar één jaar een achtste lesuur gehad op maandag.
(Omdat ik in het begin van dat schooljaar dacht dat 2u wiskunde makkelijker zou zijn dan 1u Duits. Was ik verkeerd... :laugh: )

We hebben een beurtregeling met mijn schoonzus, wiens twee zonen naar dezelfde school gaan als mijn dochter en hier twee straten verder woont.

Ma - Di - Wo breng ik de kinderen naar school (poort open om 8u25)
do - vr brengen zij de kinderen naar school
Afspraak is dat we die vanaf 7u30 afzetten bij diegene die de kinderen wegbrengt.

Ma - Di - Do blijven de kinderen in de naschoolse opvang tot ongeveer 17u
Woensdag is er een beurtrol voor de opvang van de kinderen, maar dat is gesplitst (een week ik, een week mijn ouders, een week mijn schoonouders - de neven telkens door hun oma)
Vrijdag worden ze dan opgehaald door mijn schoonzus als de bel gaat.

Gaat voorlopig wel goed, maar mijn vrouw kan ze nooit wegbrengen omdat ze zelf op een school staat en daar vroeger wordt verwacht. Dus dat is soms wat lastig met mijn uren omdat ik liever wat vroeger begin dan later. Maar ja, we moeten het allemaal bolwerken hé. Ik kijk wel uit naar het moment dat ze allemaal zelf naar school kunnen fietsen zodat ik vroeger kan beginnen werken of dat ik mijn ochtendrust heb, maar anderzijds is het wel een gezellige drukte met die kinderen die zich amuseren.

Ja, maar toen werd dat niet zo gezien, je had gewoon acht of zeven uur les per dag. Een achtste lesuur was niet uitzonderlijk.
Bij ons was dat wat vreemd. ASO op humane na, had 32 uur les per week (4*7+4) en TSO en humane 34(2*7+2*8+4).
Maar ik denk dat omdat planningsgewijs voor de leerkrachten beter uit kwam, hadden wij ook 2 dagen in de week een 8e uur. Maar in ruil kregen we daar voor een springuur op een ander moment.

Beste was het springuur op't laatste uur van de week. In de plaats van om 15u40 mochten wij een uur vroeger vertrekken :)

Mijn vriendin ligt sinds gisteren in het ziekenhuis voor haar migraine, ze krijgt een baxter die over 24u wordt toegediend en dit 3 keer.
Dus vrijdagnamiddag mag ze wsl naar huis.
Ik zit dus alleen met de dochter.
Gisteren zijn we na de crèche rechtstreeks naar het ziekenhuis gefietst om bij de mama op bezoek te gaan.
Ze had wel wat schrik toen ze haar mama zag, dat infuus en die staander die ze overal mee moest nemen.

Komt er nog bij dat de dochter maandag zelf naar het ziekenhuis moet voor haar buisjes.
Hopelijk door deze week dat we haar wat gewoon kunnen maken aan het ziekenhuis (niet dat ze er nog niet genoeg op bezoek is geweest :p)

Iemand 'Oei, ik groei!' al gelezen? Aan te raden voor ouders in spé?
Leuk als achtergrond van wat er allemaal kan gebeuren qua ontwikkeling, maar je kan best de tijdslijn en de afbakening in 'sprongen' negeren. Wetenschappelijk is het niet.

'Slaap, baby, slaap' over de eerste 6 maanden vond ik wel echt een goeie, ook naar begrijpen toe wat er allemaal gebeurd en veranderd die eerste weken/maanden qua slaap.

Die "Oei ik groei" herinner ik me van onze twee kids (6 en 3 nu) vooral als presse papier op het aanrecht; veel meer dan dat heeft dat ding denk ik nooit betekend :)

Hier de jongste de volle 2 dagen naar kleuterklas, en al ziek thuis 😬, dat begint goed.
En de oudste die na zijn eerste twe dagen eerste leerjaar de juf al zit te verbeteren voor rekenen; ook dat belooft 😂

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan