Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Vraagje ivm eerste leerjaar: school is enorm karig met info, dus op een mail met een lijstje volgende week moet ik niet rekenen. 😁
Geven jullie vanaf dag 1 een mooi gevulde pennenzak mee?
Of zonder pennenzak de eerste dag en dan wel zien hoe of wat?

Bij ons krijgen ze een pennenzak via het school en als ik rondhoor in de vriendengroep is dit bij veel scholen zo.

Ik zou er geen meegeven, ze gaan de eerste dag die pennenzak nog niet gebruiken e.

De beste tip is "buiten spelen", maarja als het heel Juli elke dag regent...
Fake news! Eerste helft juli was het best aangenaam weer hoor. :wink:

OT: ik ben nu al bijna een maand quasi alle dagen bezig met minstens één van mijn twee kinderen (2 en 4). Ik kan ze niet meer horen of zien. Kan al niet wachten om terug te gaan werken. En neen, ik schaam mij daar absoluut niet voor, want ik ben zeker dat 95% van de ouders, zich net zo zou voelen. :unsure: (en daar is niks mis mee)

Vraagje ivm eerste leerjaar: school is enorm karig met info, dus op een mail met een lijstje volgende week moet ik niet rekenen. 😁
Bij ons hebben ze enkel een pennenzak nodig. De inhoud wordt door school voorzien.

Mijn vrouw staat in het onderwijs, dus het is vooral zij die op onze dochter - bijna 3 - moet passen in de grote vakantie tijdens de weken dat ik moet werken. Ze wordt er wel een beetje moedeloos van, want een kleuter is best aandachtsbehoevend. Volgend jaar gaan we ze toch wel eens naar een speelweek sturen en misschien een aantal dagen in de kinderopvang zodat mijn vrouw wat ademruimte krijgt. Die moet ook wat voorbereidingen doen voor haar klas en met een kleuter in huis is dat amper doenbaar, tenzij je ze een hele dag voor het scherm zet.

Komende twee weken heb ik verlof, dus dan kan ik de "last" mee helpen dragen.

Klinkt eigenlijk erg hé, zo spreken over je eigen kind. Ik vraag me toch af hoe andere mensen dat aanpakken die wekenlang met een kleuter opgezadeld zitten. Op dat vlak zijn oudere kinderen misschien wel gemakkelijker omdat die minder aandacht vragen?
Ik moet zeggen dat ik me wel wat zorgen maak over wanneer ze naar school gaat en dus 2 maand zal thuis zijn. Nu is de crèche bijvoorbeeld dicht en ben ik een dag thuis met verlof (en ze slaapt nog wel wat tijdens de dag, zoals nu bijvoorbeeld), volgende weken gaan we op reis, wat de sluiting van de crèche overbrugt. Maar 2 maanden, ja, wat dan natuurlijk. Buiten mijn tante hebben we hier niemand, en zij werkt ook nog.

Wordt waarschijnlijk een combinatie van verlof apart opnemen en zo vroeg mogelijk naar allerlei kampjes en speelpleinwerkingen sturen. Ergens vind ik dat wel triest.

Ik moet zeggen dat ik me wel wat zorgen maak over wanneer ze naar school gaat en dus 2 maand zal thuis zijn. Nu is de crèche bijvoorbeeld dicht en ben ik een dag thuis met verlof (en ze slaapt nog wel wat tijdens de dag, zoals nu bijvoorbeeld), volgende weken gaan we op reis, wat de sluiting van de crèche overbrugt. Maar 2 maanden, ja, wat dan natuurlijk. Buiten mijn tante hebben we hier niemand, en zij werkt ook nog.

Wordt waarschijnlijk een combinatie van verlof apart opnemen en zo vroeg mogelijk naar allerlei kampjes en speelpleinwerkingen sturen. Ergens vind ik dat wel triest.
Twee maanden thuis zitten met een peuter of kleuter is ook best pittig hoor, dan ben je blij dat ze eens weg is. :p Als kind vond ik die speelweken best wel leuk om te doen, zeker als er klasgenootjes bij zijn.

Fake news! Eerste helft juli was het best aangenaam weer hoor. :wink:

OT: ik ben nu al bijna een maand quasi alle dagen bezig met minstens één van mijn twee kinderen (2 en 4). Ik kan ze niet meer horen of zien. Kan al niet wachten om terug te gaan werken. En neen, ik schaam mij daar absoluut niet voor, want ik ben zeker dat 95% van de ouders, zich net zo zou voelen. :unsure: (en daar is niks mis mee)

returning-to-work-after-a-long-weekend

Was bij ons niet nodig, alle materiaal werd door de school voorzien.
Ze kregen zelfs een potlood en een gommeke mee om thuis hun huiswerk mee te maken.

ik ben blij dat wij een tuinpoortje hebben waardoor de buurkindjes kunnen komen spelen wanneer ze maar willen.
En die 2 van ons zien dan dat er activiteit is aan de trampoline en weg zijn ze. Papa en mama rust :D

Inschrijven speelpleinwerking hier voor de zomer: in januari!
Zoektocht speelpleinwerking: 10km rijden enkel (dus 40km/dag brengen en halen) maar wel eentje die enkel maar 2 weken sluit in de zomer. In eigen stad (op wandelafstand) kan ik maar 2 weken inschrijving en de rest is reservelijst volgens de richtlijnen op de website...
We kiezen bewust voor zoveel mogelijk opvang in dezelfde gemeente zodat ze niet elke week andere kinderen en begeleiders ziet.

Een oprechte vraag, wat is er daar triest aan? We mogen in ons pollekes wrijven dat we zo een uitgebouwd kinderopvangnetwerk hebben. Een kind heeft er deugd van om weg te zijn van zijn ouders en bij leeftijdsgenootjes te zitten.

(noot:
- ik koppel het los van het financiële want dat speelt ook een rol. Als ik optel wat wij betalen aan kampjes en opvang dan loopt dat echt wel aardig op.
- wij wonen niet in een grootstad met zijn ongetwijfeld specifieke problematieken maar in een (bijna) ruraal west-vlaams kleine stad met alles binnen handbereik)

Een oprechte vraag, wat is er daar triest aan? We mogen in ons pollekes wrijven dat we zo een uitgebouwd kinderopvangnetwerk hebben. Een kind heeft er deugd van om weg te zijn van zijn ouders en bij leeftijdsgenootjes te zitten.

(noot:
- ik koppel het los van het financiële want dat speelt ook een rol. Als ik optel wat wij betalen aan kampjes en opvang dan loopt dat echt wel aardig op.
- wij wonen niet in een grootstad met zijn ongetwijfeld specifieke problematieken maar in een (bijna) ruraal west-vlaams kleine stad met alles binnen handbereik)
Het is ook iets cultureels, denk ik. Sommige culturen vinden het waanzin dat we het hier normaal vinden om ons kind na drie maanden al naar de crèche te sturen.

oudere kinderen zagen ook de oren van je kop hoor. :)

Best is om ze toch ook wat naar de speelpleinwerking te sturen, al zijn het maar halve dagen. Zo zien ze ook wat andere kinderen, spelen ze wat met moni's die eigenlijk nog veel te jong zijn en heb je , zoals je zegt, zelf ook eens rust.

Het is echt geen schane om te zeggen dat kinderen vermoeiend zijn en je er soms eventjes helemaal genoeg van hebt.

Onze kinderen sturen we "verplicht" mee op kamp (chirokamp, 1 of 2 kazookampen). Tzijn allemaal nogal huismusjes dus dat is meestal wel met wat drama maar bij terugkomst zijn het leuke en stoere verhalen en kunnen ze niet wegsteken dat het leuk was, dus we blijven ze sturen ook al gaat dat gepaard met heel wat traantjes. Traantjes die voor de ouder ook wel heel pijnlijk zijn en bij wederom een hartverscheurend afscheid je wel doen afvragen "doen we hier wel goed aan". Maar ook hier dezelfde conclusie, ze komend lachend terug dus even door de zure appel bijten dan maar.
Ik vind dit toch een stuk gemakkelijker als ze iets ouder worden. Ik kan nu al gemakkelijk langere periodes bv. even in de zetel gaan hangen, in de tuin werken, klusjes in huis doen, administratie doen of zelfs werken (achter de computer) als ik moet inhalen of afwerken. En ik ben dan vaak zelfs alleen thuis omdat mijn vrouw gaan werken is. Dat was in de baby en peuter periode toch allemaal vrij onmogelijk als ik met de kinderen thuis was.

Verder is het toch geen schande om kinderen op kampjes, speelpleinwerking, etc te sturen. Meeste kinderen vinden dat ook fantatisch en heel leuk, dus ik zie het probleem niet. Alsook is 2 maanden gewoon lang en mag er wel wat afwisseling zijn voor die mannen.

Laatst bewerkt:
Verder is het toch geen schande om kinderen op kamp, speelpleinwerking, etc. Meeste kinderen vinden dat ook fantatisch en heel leuk, dus ik zie het probleem niet. Alsook is 2 maanden gewoon lang en mag er wel wat afwisseling zijn voor die mannen.
Ik heb nog niet zo heel veel gelezen dat er schande wordt over gesproken. Het lijkt me juist interessant voor hen om met leeftijdsgenootjes wat te gaan doen in plaats van thuis wat alleen in de tuin te gaan spelen of voor de tv te hangen.

Vandaag naar de speeltuin geweest. De dochter moet toch altijd ontploffen als we naar huis gaan en de worstelpartij met bijhorende geschreeuw en gehuil is niet mooi. Ik ga graag met haar naar een speeltuin want het is leuk om te zien wat ze allemaal al kan en wat ze bijgeleerd heeft, maar het vertrek doet me er altijd wel wat tegen op zien.

Vandaag naar de speeltuin geweest. De dochter moet toch altijd ontploffen als we naar huis gaan en de worstelpartij met bijhorende geschreeuw en gehuil is niet mooi. Ik ga graag met haar naar een speeltuin want het is leuk om te zien wat ze allemaal al kan en wat ze bijgeleerd heeft, maar het vertrek doet me er altijd wel wat tegen op zien.
Ontploft ze daar nog, of pas in de auto?
Hier is dat altijd pas op terugweg. Of dat nu van een uitstap is of afhalen na school: ik heb een zalig, blij kind dat een demoon wordt eens de gordel wordt toegeklikt. Ik steek nu fristi in haar pollen om dat te voorkomen. 😬 (Aan rietje zuigen en wenen + krijsen multitasket niet zo handig)

Gohja, ik deel de mening van Genius, zijwieltjes komen hier niet. Zie er geen meerwaarde in.

Die van ons (3 jaar) kon niet trappen. Nu na paar weken begint het eindelijk te komen, maar er is nog steeds niet genoeg snelheid om evenwicht te kunnen bewaren.

Wou ook eerst zonder zijwieltjes, maar hoe leren ze dan trappen ? Zonder trappen geen snelheid en geen evenwicht. Op loopfiets kan em heel goed en snel wel.

Van zodra hij wat snelheid kan houden wil ik ook wel zonder doen (dat gaat verschrikkelijk veel gezaag geven dat hij wieltjes wilt, maar het alternatief was heel veel gezaag dat hij op de loopfiets witt en niet de trappers. Dus gezaag was er zoiezo :P)

Ontploft ze daar nog, of pas in de auto?
Hier is dat altijd pas op terugweg. Of dat nu van een uitstap is of afhalen na school: ik heb een zalig, blij kind dat een demoon wordt eens de gordel wordt toegeklikt. Ik steek nu fristi in haar pollen om dat te voorkomen. 😬 (Aan rietje zuigen en wenen + krijsen multitasket niet zo handig)
Onderweg naar de auto, wanneer het duidelijk wordt dat ze niet in de speeltuin mag blijven.

Eens ze wat gekalmeerd in haar stoel zat, heb ik haar drinkbus van Camelback in haar pollen geduwd

Die van ons (3 jaar) kon niet trappen. Nu na paar weken begint het eindelijk te komen, maar er is nog steeds niet genoeg snelheid om evenwicht te kunnen bewaren.

Wou ook eerst zonder zijwieltjes, maar hoe leren ze dan trappen ? Zonder trappen geen snelheid en geen evenwicht. Op loopfiets kan em heel goed en snel wel.

Van zodra hij wat snelheid kan houden wil ik ook wel zonder doen (dat gaat verschrikkelijk veel gezaag geven dat hij wieltjes wilt, maar het alternatief was heel veel gezaag dat hij op de loopfiets witt en niet de trappers. Dus gezaag was er zoiezo :p)
Indien een deftige loopfiets, op de loopfiets verder doen en af en toe eens proberen. 3 jaar is nog jong he. Op bepaald moment maken ze de klik wel. Op een fiets met zijwieltjes moeten ze geen moeite meer doen qua evenwicht. Maar dat is mijn bescheiden mening :p

Toen onze oudste net 3 was geworden hadden we ook eens een aantal keer geprobeerd maar was duidelijk nog te vroeg. Een half jaar later de fietst nog eens van stal gehaald, we gingen de eerste straat in en ik liet los na 20 meter en het was al in orde. Mijn jongste wordt volgende week 3, maar die heeft totaal geen interesse in trappers ook (we hebben zo'n speelgoed tractortje en een gocart bij schoonouders, maar weigert die dingen te gebruiken ). We gaan bij hem ook nog wat afwachten om fietsen te stimuleren.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan