Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Hier waren die wel nodig om hem het vertrouwen te geven om te leren trappen. Heeft steeds met de loopfiets gereden (ook nu nog), de zijwieltjes aan zijn echte fiets hebben er maar een maand of 3 aangehangen.

Een onnozele kost misschien voor zo'n korte periode, maar ik zit met een zoon die een ongelofelijke schrikkepuit is en die bij alles wat nieuw is en niet meteen lukt direct in zijn hoofd steekt dat hij het niet kan en nooit gaat kunnen.

Dus zoals zo vaak ... wat werkt / niet werkt voor uw kind ....

In other news, het is weer 01:15 en de kinderen zijn al twee keer wakker geweest. Alweer een uur bij gezeten denk ik. Wat was dat ook weer van die fases?

Hier gaat het fietsen ook moeizaam, is 4,5 en heeft er geen zin in. Fietst wel graag met zijn wieltjes, maar heeft geen intresse om te leren zonder precies.

Allé sinds een paar weken durft hij nu niet meer alleen van zijn kamer naar onze kamer 's morgens en ook niet naar de wc in de badkamer.
Want in de gang zou zich een bruin monster met driehoekshoofd verschuilen.

Man man man moeten wij elke keer in de gang gaan staan zodat hij kan komen.

Zijn hier nog mensen met een Bobike GO Maxi fietsstoeltje? De enige minimumvereiste die er staat is 9kg en verder niets van lengte, maar we krijgen de gordel toch echt niet strak genoeg. Of het is de bedoeling dat het zo los blijft zitten, maar hij kan echt meer dan 5 cm gewoon vooruit leunen eer de gordel tegentrekt...
In de handleiding staat ook enkel 'zorg dat het strak zit', youtube heeft mij ook niet kunnen helpen.

Mijn vrouw staat in het onderwijs, dus het is vooral zij die op onze dochter - bijna 3 - moet passen in de grote vakantie tijdens de weken dat ik moet werken. Ze wordt er wel een beetje moedeloos van, want een kleuter is best aandachtsbehoevend. Volgend jaar gaan we ze toch wel eens naar een speelweek sturen en misschien een aantal dagen in de kinderopvang zodat mijn vrouw wat ademruimte krijgt. Die moet ook wat voorbereidingen doen voor haar klas en met een kleuter in huis is dat amper doenbaar, tenzij je ze een hele dag voor het scherm zet.

Komende twee weken heb ik verlof, dus dan kan ik de "last" mee helpen dragen.

Klinkt eigenlijk erg hé, zo spreken over je eigen kind. Ik vraag me toch af hoe andere mensen dat aanpakken die wekenlang met een kleuter opgezadeld zitten. Op dat vlak zijn oudere kinderen misschien wel gemakkelijker omdat die minder aandacht vragen?

oudere kinderen zagen ook de oren van je kop hoor. :)

Best is om ze toch ook wat naar de speelpleinwerking te sturen, al zijn het maar halve dagen. Zo zien ze ook wat andere kinderen, spelen ze wat met moni's die eigenlijk nog veel te jong zijn en heb je , zoals je zegt, zelf ook eens rust.

Het is echt geen schane om te zeggen dat kinderen vermoeiend zijn en je er soms eventjes helemaal genoeg van hebt.

Onze kinderen sturen we "verplicht" mee op kamp (chirokamp, 1 of 2 kazookampen). Tzijn allemaal nogal huismusjes dus dat is meestal wel met wat drama maar bij terugkomst zijn het leuke en stoere verhalen en kunnen ze niet wegsteken dat het leuk was, dus we blijven ze sturen ook al gaat dat gepaard met heel wat traantjes. Traantjes die voor de ouder ook wel heel pijnlijk zijn en bij wederom een hartverscheurend afscheid je wel doen afvragen "doen we hier wel goed aan". Maar ook hier dezelfde conclusie, ze komend lachend terug dus even door de zure appel bijten dan maar.

Ik zou ze bij mij kunnen zetten tijdens het thuiswerken, maar eerlijk? Daar heeft mijn dochter ook niets aan. Daarom doen we ze naar oma en opa langs mijn kant en een andere keer naar de vriendin haar kant, daartussen hebben we samen vakantie en gaat ze ook nog naar de speelpleinwerking. Op die manier is er altijd iemand mee bezig en hoeft ze zich niet al te veel te vervelend. Elk jaar wel een puzzel, maar hij geraakt wel rond.

Nja, op zich wel leuk als ze snel kunnen fietsen zonder zijwieltjes, maar het is ook maar hoeveel belang je daaraan hecht.
Als ze niet kunnen fietsen zonder zijwieltjes dan is het ofwel niet fietsen ofwel telkens zagen om te oefenen, vaak tegen hun zin.

Hier hebben ze een paar maand terug beide leren fietsen, ene net 7 en andere 5,5.
Wat gemiddeld gezien waarschijnlijk aan de late kant is. Tja. :)

Héél koddig om ze daarmee hun plan te zien trekken en er zoveel plezier in te hebben.
Kinderen worden wel veel te snel groot. 😅

Don't feel bad.. ik probeer het ook niet..

dat "wonderkind" van mij is er ook net 7 hoor. Het interesseerde hem gewoon niet om te leren fietsen de voorbije jaren, en ik wou hem daar ook niet in pushen. Loopfietsje dat we ooit gekocht hadden heeft ie 1x opgezeten en niet meer naar omgekeken. We hebben dus gewacht tot ie er klaar voor was.

En vorige maand was het zover, hij wou precies toch een eigen fiets (peer pressure wss want in zijn klas kunnen ze allemaal fietsen :lol: )
Dus zijn we een fiets gaan kopen en ik dacht dat ik er een maand ging moeten achterlopen om hem in evenwicht te houden.

Ligt dat nu aan het feit dat ie al 7 is (wel aan de kleine kant, draagt nog steeds kledij van 5-6 jaar) dat hij een beter gevoel voor evenwicht al heeft, dunnow...

maar na 2x een toer door de tuin is meneer een zelfstandig fietser. En zijn broertje van 4 wil nu ook asap leren fietsen. Hopelijk krijg ik die even snel in evenwicht.

Op dat vlak zijn oudere kinderen misschien wel gemakkelijker omdat die minder aandacht vragen?
Zeker en vast: 'ja'.
5 en 7 hier en het wordt steeds makkelijker.

Mijn vrouw is er vandaag mee thuis: jongste is nog aan het ontbijten/tekenfilms aan het kijken en oudste is zelf iets van Lego in elkaar aan het steken.
Zij is ondertussen met de was bezig. Vroeger hadden ze haar verplicht om mee te spelen of waren ze in de wasmand gekropen.

Ligt dat nu aan het feit dat ie al 7 is (wel aan de kleine kant, draagt nog steeds kledij van 5-6 jaar) dat hij een beter gevoel voor evenwicht al heeft, dunnow...
Ik denk het wel. Onze jongste heeft bijv veel minder controle over zijn fiets, oudste rijdt veel zekerder.
Betere motoriek hoe ouder ze worden denk ik.

De dochter was een keer niet flink geweest, voor de zoveelste keer eigenlijk en toch eens volgehouden dat ze iets een dag niet mocht doen. Stak dik tegen, maar het heeft gewerkt. Boos zijn op uw kinderen, het is toch niet altijd zo plezierig en makkelijk als gedacht.

Onpopulaire mening wss maar blijf weg van die zijwieltjes, voor niks goed.

Loopfiets en dan overschakelen naar fiets, vasthouden aan de rug of met stok en oefenen. Ze zijn daar sneller met weg dan je denkt. En of ze nu 2,5 zijn of 4 wanneer ze pas kunnen fietsen, dan is het zo.

Met zijwieltjes leren ze juist niks, enkel op loopfiets oefenen ze hun evenwicht. Van zodra ze op de loopfiets kunnen rondfietsen met hun voeten van de grond, overschakelen naar degelijk fiets met trappers.
Ik vind dat het wel nut heeft. Eerst en vooral vlot leren trappen, want daarmee starten was al moeizaam. En verder kan je ze al laten wennen aan waar ze moeten rijden, wachten, kijken, ...

Wij doen nu kleine toertjes (1-2km) in de wijken hier bv van ons huis naar grootouders of school. Oudste (5) rijd nu op haar nieuwe fiets, en jongste (3) op de vorige fiets met terug zijwieltjes.

Gaat eigenlijk supervlot en zo leert ze al een beetje hoe en wat in het verkeer. En in het terugkeren is ze moe en vliegt ze in de kinderstoel en die fiets raakt wel eens terug met de auto :p

@Avondland ik ben nu zelf dikke 2 weken alleen thuis geweest met hen, en zeker gezien het mottige weer van afgelopen week begrijp ik het volledig... Heb alle indoor speelpleinen in de buurt gezien 😭

Zeker en vast: 'ja'.
5 en 7 hier en het wordt steeds makkelijker.

Mijn vrouw is er vandaag mee thuis: jongste is nog aan het ontbijten/tekenfilms aan het kijken en oudste is zelf iets van Lego in elkaar aan het steken.
Zij is ondertussen met de was bezig. Vroeger hadden ze haar verplicht om mee te spelen of waren ze in de wasmand gekropen.

Ik denk het wel. Onze jongste heeft bijv veel minder controle over zijn fiets, oudste rijdt veel zekerder.
Betere motoriek hoe ouder ze worden denk ik.

conclusie, al de rest hier pusht zijn/haar kinderen veel te hard :D

iemand ervaring met zo een ding, zou het voor de jongste willen kopen want de oudste wil nu samen met ons es mee gaan fietsen, maar de jongste zie ik er nog niet toe in staat. En diene is wel ondertussen al te groot voor het fietsstoeltje.

funtrailer-runbike-zwart.jpg

Klinkt eigenlijk erg hé, zo spreken over je eigen kind. Ik vraag me toch af hoe andere mensen dat aanpakken die wekenlang met een kleuter opgezadeld zitten. Op dat vlak zijn oudere kinderen misschien wel gemakkelijker omdat die minder aandacht vragen?
Euh.. die gaat gewoon naar de opvang tijdens de vakanties hoor, altijd al zo geweest! Enkel het bouwverlof is ze thuis omdat er dan geen speelpleinwerking is. Ook tijdens de korte schoolvakanties sturen we haar naar die duurdere kampjes.
Voor ons eigen gemak maar evengoed voor haar sociale ontwikkeling, 2 maand nauwelijks leeftijdsgenoten zien zou haar weinig goed doen... Ben er ook zeker van dat de stap terug naar school VEEL moeilijker zou lopen in september mocht ze thuis blijven.
iemand ervaring met zo een ding, zou het voor de jongste willen kopen want de oudste wil nu samen met ons es mee gaan fietsen, maar de jongste zie ik er nog niet toe in staat. En diene is wel ondertussen al te groot voor het fietsstoeltje.

funtrailer-runbike-zwart.jpg
@Tha_nOn had het mij eerder afgeraden, ik heb deze fietsstoel gekocht in de plaats en de dochter gaat qua kleding ondertussen maat 122 (7j) en zit daar nog comfy op.

Gekocht op bol aan een lagere prijs maar die geeft nu precies een foutmelding. 🤔
De voetsteunen zijn echt wel plastieken brol, die heb ik vervangen door deftige.

Onpopulaire mening wss maar blijf weg van die zijwieltjes, voor niks goed.

Loopfiets en dan overschakelen naar fiets, vasthouden aan de rug of met stok en oefenen. Ze zijn daar sneller met weg dan je denkt. En of ze nu 2,5 zijn of 4 wanneer ze pas kunnen fietsen, dan is het zo.

Met zijwieltjes leren ze juist niks, enkel op loopfiets oefenen ze hun evenwicht. Van zodra ze op de loopfiets kunnen rondfietsen met hun voeten van de grond, overschakelen naar degelijk fiets met trappers.
Een stevige sjaal onder hun oksels en zo omhoog houden. Veel makkelijker en sneller dan de methode met de stok. Met die stok stabiliseer jij de fiets, wat een onnatuurlijke manier van fietsen is. Met de sjaal geef je ze zelf de middelen om de fiets en het lichaam te stabiliseren, zonder dat ze onmiddellijk vallen. Wel iets lastiger voor de ouders.

Euh.. die gaat gewoon naar de opvang tijdens de vakanties hoor, altijd al zo geweest! Enkel het bouwverlof is ze thuis omdat er dan geen speelpleinwerking is. Ook tijdens de korte schoolvakanties sturen we haar naar die duurdere kampjes.
Voor ons eigen gemak maar evengoed voor haar sociale ontwikkeling, 2 maand nauwelijks leeftijdsgenoten zien zou haar weinig goed doen... Ben er ook zeker van dat de stap terug naar school VEEL moeilijker zou lopen in september mocht ze thuis blijven.
Mijn dochter vraagt al sinds de eerste week om terug naar school te gaan, dus dat zal wel vlot lopen. :unsure:

Mijn vrouw staat in het onderwijs, dus is twee maanden thuis dus qua opvang is het niet noodzakelijk om ze naar hier en daar te sturen. Volgend jaar gaan we het toch wel anders aanpakken, ook omwille van dat sociaal contact en de gemoedsrust van mijn vrouw.

Vraagje ivm eerste leerjaar: school is enorm karig met info, dus op een mail met een lijstje volgende week moet ik niet rekenen. 😁
Geven jullie vanaf dag 1 een mooi gevulde pennenzak mee?
Of zonder pennenzak de eerste dag en dan wel zien hoe of wat?

Mijn vrouw staat in het onderwijs, dus het is vooral zij die op onze dochter - bijna 3 - moet passen in de grote vakantie tijdens de weken dat ik moet werken. Ze wordt er wel een beetje moedeloos van, want een kleuter is best aandachtsbehoevend. Volgend jaar gaan we ze toch wel eens naar een speelweek sturen en misschien een aantal dagen in de kinderopvang zodat mijn vrouw wat ademruimte krijgt. Die moet ook wat voorbereidingen doen voor haar klas en met een kleuter in huis is dat amper doenbaar, tenzij je ze een hele dag voor het scherm zet.

Komende twee weken heb ik verlof, dus dan kan ik de "last" mee helpen dragen.

Onze dochter is tijdens het jaar ook altijd thuis (vanaf september naar school) en dat is zwaar ja. Peuters/kleuters vragen heel veel "entertainment".
Nu (2 jaar en 7 maand) zit ze in de "wat is dat? waarom? hoe moet dat? waar?"-fase en opt einde van de dag zitten wij met 2 gewoon een half uur in het niks te staren :p

De beste tip is "buiten spelen", maarja als het heel Juli elke dag regent...

Terug
Bovenaan