Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

De oudste was er mee weg op z’n 3e zonder zijwieltjes maar na heel veel evenwicht oefenen op een loopfiets. De jongste was 5 toen ze vroeg om de zijwieltjes er vanaf te doen en ze kon duidelijk zonder. Ik vermoed dat het ook vroeger kon, maar dat ik bij haar (onbewust) meer schrik had dat ze zich pijn kon doen dan bij haar broer en er daarom minder achter zat 😬.
Vandaag van de mama een filmpje gekregen waarbij de dochter op een “nieuwe” (grotere) fiets rijdt en ze was duidelijk fier 😌

Fietsen ging hier van zelf, vorige zomer toen ze drie was hebben we de zijwielen er af gehaald, keer of 10 op en af de straat terwijl ik ze recht hield met een sjaal onder haar armen en ze was er weg mee. Paar weken geleden heeft ze zelf een fietstocht van 12km gedaan.

Op de weg rijden vind ik wel wat tricky, op vier jarige leeftijd hebben ze echt te weinig aandacht voor het verkeer. Gelukkig veel wegen in onze buurt die weinig verkeer zien.

De oudste was 3.5. Direct van de loopfiets op de trapper fiets. Hand op één van haar schouders en in gang duwen. Ne keer of drie en ze was er mee weg.
Dan wat oefenen op vertrekken en stoppen. Ik denk hoop en al 10 minuten mee bezig geweest.

De zoon ook rond die leeftijd, eigenlijk zelfde verhaal. Maar meneer wilde niet oefenen op het starten en stoppen. En hij bleef uiteindelijk liever op z'n loopfiets zitten.
Ik denk rond z'n 4 dan nog is geprobeerd en dan klikte het wel.

De jongste, nu net 3, vraagt er ook achter. Zelfde methode: eerste keer in gang duwen en ze heeft 100 meter gefietst.
En dat was genoeg voor mevrouw. Ze vraagt er nog wel af en toe naar maar ik moet dan blijven duwen. Als ik stop, stopt zij ook met trappen.

Op de weg rijden vind ik wel wat tricky, op vier jarige leeftijd hebben ze echt te weinig aandacht voor het verkeer. Gelukkig veel wegen in onze buurt die weinig verkeer zien.
This, plots int midden gaan rijden, niet of heeeel laat stoppen aan een hoek terwijl we al 5 keer gevraagd hebben om te stoppen of te remmen, plots op of van het voetpad, ...

Oudste kon denk ik rond 3,5/4 zonder zijwieltjes. We hebben zo'n trybike die je van trike naar loopfiets kan veranderen. Oudste was snel weg met gewoon loopfiets eigenlijk ook.

Jongste (nu 3,5) kan al een beetje weg met haar fiets met zijwieltjes, maar een loopfiets totaal niet (wil het ook niet oefenen)

Hier is ze 2,5 en nu begint ze wat vertrouwen te krijgen in haar loopfiets. Snelheid maken en voeten van de grond halen etc (we wonen op een berg he, dus het is bergaf :p). Ze kijkt er ook wel naar uit om te kunnen fietsen (elke fiets die passeert "die is groot genoeg en kan trappen!") maar dat gaat toch nog een tijdje moeten wachten ze :p

Hier ook trybike trouwens

Oudste kon denk ik rond 3,5/4 zonder zijwieltjes. We hebben zo'n trybike die je van trike naar loopfiets kan veranderen. Oudste was snel weg met gewoon loopfiets eigenlijk ook.
Hier ook een tweedehandse Trybike gekocht, waar ze sinds een week of twee op zit. Ze kan zich net met haar tippen voortduwen, maar ik heb al gezien dat ze 3-4 keer duwt met haar voeten en dan voetjes omhoog om wat te bollen. Ze heeft hier vanalles om op te oefenen, het plastic loopfietsje van Lena dat iedereen (gehad) heeft, een looptractor (en daar haalt ze snelheden mee) en een step met drie wieltjes arriveert vandaag. Binnen heeft ze nog deze om haar snelheid en korte bochten te oefenen.

De oudste was met fietsen vrij snel weg. Wel de fout gemaakt om eerst met de steunwieltjes te rijden, eens die weg waren voelde je dat hem daar eigenlijk onzeker over was. Dat heeft tijdje geduurd om de schrik er beetje uit te krijgen, maar je voelde dat hij het wel kon. Denk dat hem 4 was.

Zijn broer is er sinds begin dit jaar mee weg. Was net geen 6. Op zijn 4 op het einde van de zomer al een poging gedaan (en dit keer direct zonder steunwieltjes), maar geen interesse. Vorige zomer meer interesse maar dat trappen interesseerde hem niet. 3 keer trappen en dan was het hem verleerd. Dan zat hij rond te kijken en alles te doen behalve trappen. Begin dit jaar was ik in tuinhuis bezig en zie ik zijn fiets staan dus vraag hem gaan we nog eens fietsen? Ja zei hem. Met het voorgaande jaar in gedachte zonder hulpstok want we zullen rap weer thuis staan dacht ik. Hij is vertrokken en reed gewoon alleen weg. Die klik was er en weg was hij.

Hier ook een tweedehandse Trybike gekocht, waar ze sinds een week of twee op zit. Ze kan zich net met haar tippen voortduwen, maar ik heb al gezien dat ze 3-4 keer duwt met haar voeten en dan voetjes omhoog om wat te bollen. Ze heeft hier vanalles om op te oefenen, het plastic loopfietsje van Lena dat iedereen (gehad) heeft, een looptractor (en daar haalt ze snelheden mee) en een step met drie wieltjes arriveert vandaag. Binnen heeft ze nog deze om haar snelheid en korte bochten te oefenen.
Net met haar tippen op die trybike? Je kan dat zadel toch superlaag zetten?

Dochterlief is altijd extreem enthousiast over de vuilkar en gaat dan buiten vol enthousiasme zwaaien. Die mannen zijn dan altijd terugzwaaien en toeteren enzo.
Vandaag hadden ze een verrassing mee voor haar, een IOK-pet en een bedankt kaartje. Haar dag is echt helemaal goed gemaakt :D Dat zijn echt van die herinneringen dat haar héél lang gaan bijblijven!
Allé, ze heeft dan een tekening gemaakt om aan de vuilnismannen te geven. Vanochtend stond ze dus weer klaar (2 vuikarren vandaag). Nu hebben we al 3 petjes :P

Net met haar tippen op die trybike? Je kan dat zadel toch superlaag zetten?
en ook de wielen in juiste gat steken zodat die echt op het laagste staat
IMG-20230730-203420.jpg

Zal eerder bal van de voet zijn dan, maar nog niet de hiel. Zal ook wat afhangen van haar schoeisel. Denk dat het wel op het laagste staat.

IMG-20230730-203420.jpg

Zal eerder bal van de voet zijn dan, maar nog niet de hiel. Zal ook wat afhangen van haar schoeisel. Denk dat het wel op het laagste staat.
Het lijkt me dat het zadel nog een cm of 2 naar beneden moet kunnen (in principe kan heel die geribbelde kant naar beneden). Maar mogelijk schuurt de pin dan onderaan tegen de grond. De rest is inderdaad op laagste stand ingesteld.
Nu, de onze is natuurlijk ook gewoon al een pak groter :P Maar kan me moeilijk inbeelden hoe jong ze moet geweest zijn om op die fiets helemaal niet aan de grond te kunnen.

Het lijkt me dat het zadel nog een cm of 2 naar beneden moet kunnen (in principe kan heel die geribbelde kant naar beneden). Maar mogelijk schuurt de pin dan onderaan tegen de grond. De rest is inderdaad op laagste stand ingesteld.
Nu, de onze is natuurlijk ook gewoon al een pak groter :p Maar kan me moeilijk inbeelden hoe jong ze moet geweest zijn om op die fiets helemaal niet aan de grond te kunnen.
Hier in februari, toen het fietsje gekocht is -- madame heeft een ferme groeispurt gehad sinds ze haar buisjes heeft. Ben enorm nieuwsgierig naar het volgende onderzoek van K&G om haar lengte ongeveer te weten.

IMG-20230730-203420.jpg

Zit zij ook zo helemaal naar voor op die Lena loopfiets? De onze van 1,5j zit helemaal tegen het stuur aan als hij aan het rondfietsen is op die loopfiets.

Onpopulaire mening wss maar blijf weg van die zijwieltjes, voor niks goed.

Loopfiets en dan overschakelen naar fiets, vasthouden aan de rug of met stok en oefenen. Ze zijn daar sneller met weg dan je denkt. En of ze nu 2,5 zijn of 4 wanneer ze pas kunnen fietsen, dan is het zo.

Met zijwieltjes leren ze juist niks, enkel op loopfiets oefenen ze hun evenwicht. Van zodra ze op de loopfiets kunnen rondfietsen met hun voeten van de grond, overschakelen naar degelijk fiets met trappers.

Onpopulaire mening wss maar blijf weg van die zijwieltjes, voor niks goed.

Loopfiets en dan overschakelen naar fiets, vasthouden aan de rug of met stok en oefenen. Ze zijn daar sneller met weg dan je denkt. En of ze nu 2,5 zijn of 4 wanneer ze pas kunnen fietsen, dan is het zo.

Met zijwieltjes leren ze juist niks, enkel op loopfiets oefenen ze hun evenwicht. Van zodra ze op de loopfiets kunnen rondfietsen met hun voeten van de grond, overschakelen naar degelijk fiets met trappers.
Dat is geen onpopular opinion ze, dat is gewoon al bewezen ook :p

Nja, op zich wel leuk als ze snel kunnen fietsen zonder zijwieltjes, maar het is ook maar hoeveel belang je daaraan hecht.
Als ze niet kunnen fietsen zonder zijwieltjes dan is het ofwel niet fietsen ofwel telkens zagen om te oefenen, vaak tegen hun zin.

Hier hebben ze een paar maand terug beide leren fietsen, ene net 7 en andere 5,5.
Wat gemiddeld gezien waarschijnlijk aan de late kant is. Tja. :)

Héél koddig om ze daarmee hun plan te zien trekken en er zoveel plezier in te hebben.
Kinderen worden wel veel te snel groot. 😅

Terug
Bovenaan