Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Hangt af van voor wat dan I guess ? Redelijk recente bevalling waren we 5 dagen in het ziekenhuis (moesten wat extra blijven) en inclusief al de rest was dat 2k voor staat en 2k voor onze hospitalisatieverzekering.

Maar 1000 en 6700 is ook nog wel een eindje uiteen :p.

En staat of zelf, je betaald uiteindelijk zoiezo al is het uit je belastingen.
Onze dochter haar eerste opname was 7 dagen op pediatrie, 1persoonskamer en was door de 6000 euro, 5j geleden al. Gezien ze nog maar enkele weken oud was en nog niet in orde was met de mutualiteit, maakt dat wel indruk, zo een factuurtje. 😉

En natuurlijk is 6700 per opnamedag veel maar daar staat wel bij dat de meeste onderzoeken inbegrepen zijn, hier is het ondertussen al 1000 euro per dag voor een meerpersoonskamer maar dan heb je nog geen arts gezien.

Hier gaat de meter dit kopen voor haar eerste verjaardag:

Ik kan uiteraard nog niet zeggen of het een succes gaat zijn (ze is 11 maand maar begint nu pas te kruipen :p ) maar ik vind het er wel superleuk uitzien en kan me goed voorstellen dat ze daar veel plezier aan gaan hebben als ze wat actiever betrokken wil worden bij het koken of haar eigen tafeltje wil etc.
Hier ook voor de eerste verjaardag gekocht, in eerste instantie enkel gebruikt als tafeltje in de keuken waar ze speelde als wij kookten, maar nu vraagt ze zelf regelmatig om het in torenvorm te zetten zodat ze mee kan kijken op het aanrecht. Ook gewoon leuk om aan te tekenen, keukentje te spelen, ... Goei gerief!

Dochter van mij (bijna 21 maanden) eet plots veel minder, dit toch al een tien dagen nu, op zich heeft ze nog wel genoeg binnen doorheen de ganse dag, maar vroeger at ze zó goed, en nu plots van dag op dag niet meer, vooral 's middags een ramp, of ze neemt een paar happen, of ze laat het gewoon staan. 't Is al geen dikke op zich, dus ik vind dit echt niet zo gezellig, de mama maakt zich er niet druk om, ik toch iets meer. Een fase...kweet het :/

Zoon voor de eerste keer op zomerkamp (7 overnachtingen) met de jeugdbeweging. Hij was al eens mee op weekend en toen bleek het concept bagage, propere kleding en douchen nog heel moeilijk en een drempel om aanvankelijk niet mee te durven op “lang” kamp.
Toch kunnen geruststellen en samen wat meer tijd genomen om bagage te overlopen en dan is hij heel enthousiast vertrokken. Op de foto’s van de eerste dagen heeft hij toch telkens andere t-shirt en broek aan en bij de waterspelletjes zelfs zijn zwembroek dus dat lijkt toch te lukken. Of hij ook wisselt van onderbroek en/of sokken, zal nog moeten blijken.
Wel fijn om hem zo te zien stralen op alle foto’s 🤓

Dochter gaat nu al enkele dagen op "kamp" en hangt na bijna 5 jaar nog steeds erg aan mijn partner. Partner vertrekt natuurlijk in de ochtend naar het werk en ik doe onze kleine spruit dan naar het kamp. Elke ochtend hetzelfde scenario. Een gejank en gekrijs om mama.

Al van alles geprobeerd, zoals troosten, wat praten, maar het wilt niet baten. Je voelt je best wel machteloos in zo'n situatie. En het is niet dat ze niet naar dat kamp wilt, want 's avonds bij het ophalen is dat allemaal weer even over en was het superleuk. Nu dat alles tot ze haar zin weer eens niet krijgt en dan begint dat koppen en janken van vooraf aan. :(

Dochter gaat nu al enkele dagen op "kamp" en hangt na bijna 5 jaar nog steeds erg aan mijn partner. Partner vertrekt natuurlijk in de ochtend naar het werk en ik doe onze kleine spruit dan naar het kamp. Elke ochtend hetzelfde scenario. Een gejank en gekrijs om mama.

Al van alles geprobeerd, zoals troosten, wat praten, maar het wilt niet baten. Je voelt je best wel machteloos in zo'n situatie. En het is niet dat ze niet naar dat kamp wilt, want 's avonds bij het ophalen is dat allemaal weer even over en was het superleuk. Nu dat alles tot ze haar zin weer eens niet krijgt en dan begint dat koppen en janken van vooraf aan. :(
Hier is het nog steeds het omgekeerde tot soms op het punt dat ze begint te wenen en "nee!" roept als mijn madam in haar buurt komt :( echt frustrerend om te zien.

Hopelijk is het maar een fase zeker :unsure:

Hopelijk is het maar een fase zeker :unsure:
Ik hoop dat. In mijn ideale wereld komen we goed overeen, maar onze karakters zijn hetzelfde en dat botst soms enorm. Ik probeer me dan wel weer op te trekken aan de momenten die wel goed zijn. Binnenkort hebben we twee weken vakantie zonder mijn partner door de dag. Op die momenten gaat het verbazingwekkend dan weer wel goed.

Ik hoop dat. In mijn ideale wereld komen we goed overeen, maar onze karakters zijn hetzelfde en dat botst soms enorm. Ik probeer me dan wel weer op te trekken aan de momenten die wel goed zijn. Binnenkort hebben we twee weken vakantie zonder mijn partner door de dag. Op die momenten gaat het verbazingwekkend dan weer wel goed.
Is hier ook wel zo. Als mijn vrouw thuis is, dan moet die alles doen.
Maar de moment dat die gewoon zegt "ik ga werken", is er eigenlijk geen enkel probleem om met mij te spelen.

Hier is dat ook zo. Ze hangt aan mij, en haar papa is soms lucht. Deze week is mijn man nog gaan werken en ik ben thuis met de kinderen en dan hangt ze nog veeeel meer aan mij. Binnenkort is het zijn toer, dus benieuwd of ze dan meer aan de papa zal hangen.

(En is de week dan al gepasseerd? :/ Ik vind 't echt lastig om er alleen voor te staan voor mijn 4- en 2-jarige en ik verval nogal snel in schermtijd, oepsie. :help: )

Hier is dat ook zo. Ze hangt aan mij, en haar papa is soms lucht. Deze week is mijn man nog gaan werken en ik ben thuis met de kinderen en dan hangt ze nog veeeel meer aan mij. Binnenkort is het zijn toer, dus benieuwd of ze dan meer aan de papa zal hangen.

(En is de week dan al gepasseerd? :/ Ik vind 't echt lastig om er alleen voor te staan voor mijn 4- en 2-jarige en ik verval nogal snel in schermtijd, oepsie. :help: )
Dat is compleet begrijpelijk. Mijn vrouw staat er hier overdag ook meestal alleen voor, en dat is gewoon heel zwaar. Ik begrijp haar daar in, maar als "werkende man" (wat een stereotype :p) is het evengoed zwaar om een dag te werken, dan thuis te komen en dan de kleine te moeten entertainen.
We proberen hier echt schermtijd te beperken (20 min per dag), maar die 20 min zijn wel even een zaligheid.

Hier is onze dochter al een 3-4 weken "gezond"
Ik stapte vandaag het werk buiten en dacht bij mezelf "ah, misschien zijn we éindelijk vertrokken"

2min later telefoon van mijn vriendin "ja ze heeft 39c koorts" :laugh: :frown:

Niet veel willen drinken/eten deze avond, eens vroeg in bed (want eergisteren was ze al klaarwakker van 04:00 :unsure:) we zien morgen wel :)

Hier proberen we ook schermtijd te beperken maar zeker als ze ziek/hangerig is, is het echt wel een godsgeschenk

20 minuten schermtijd per dag? Op vakantiedagen? HOE?
Ik moet ze constaaaant entertainen, de kleine wil enkel spelen als ik erbij ben. Ik kan dat niet een ganse dag.
De oudste is daar een stuk gemakkelijker in, als ik bijvoorbeeld duplo uithaal en we spelen even samen, kan hij gerust ook een tijdje alleen spelen.
Maar mijn 2 jarige eist gewoon heel veel aandacht op.

Halfuurtje scherm lukt ons ook Peppa/Bing/Bumba en stop.
Assymetrische slordige tuin worden ze nooit beu: mega-trampoline, koer om op te krijten, zwembad, grasveld...

Ik moet ze constaaaant entertainen, de kleine wil enkel spelen als ik erbij ben. Ik kan dat niet een ganse dag.
De oudste is daar een stuk gemakkelijker in, als ik bijvoorbeeld duplo uithaal en we spelen even samen, kan hij gerust ook een tijdje alleen spelen.
Hier is het nog enkel de 2-jarige, maar zonder crèche. Dus mijn vrouw is al 2 jaar en half full-time entertainer...
En no matter hoeveel boeken je hebt, je hebt ze na een tijdje allemaal een miljoen keer gelezen.

Hier heeft ze max. vijf minuten aandacht voor een scherm. Vorige week op spoed haar kalm gekregen (ze ging net iets te enthousiast op verkenning met de gapende wonde op haar hoofd) met filmpjes van de Ketnet-app. Pingu, nostalgie! Maar de gsm van papa die ze zelf in haar handen mocht houden, was interessanter dan het filmpje op mama's gsm. En daarna ging de verkenning van de kamer waar we waren gewoon verder.

Ik vind het trouwens zeer fascinerend aan wat een gigantisch snel tempo haar woordenschat aan het verruimen is

In zowel dingen herkennen, aanwijzen als spreken.

Echt soms woorden dat ge denkt.. van waar in godsnaam (99% in de crèche waarschijnlijk :p)

Onlangs samen een nieuw boekje zitten lezen, wijst ze spontaan naar een nijlpaard "nijpaad" 😍

Laatst bewerkt:
Onze dochter kreeg geen schermtijd tot ze 18 maand was en dat de enige manier was om aerosol toe te kunnen dienen. En toen kwam covid...

Hier staat de tv 's morgens en 's avonds ook op ketnet op hoor, geen schaamte want ondertussen tekent ze, puzzelt ze,...
En in het weekend na het middageten is het standaard de tablet in haar handen omdat ik absoluut de rust nodig heb dan! Ze is 5.

Jezelf niet vergelijken met anderen. Jouw leven en jouw kinderen kunnen er gans anders uit zien. Wat werkt, dat werkt!

(Tenzij je een luie ouder zou zijn die de kinderen voor tv ploft zonder meer maar dat denk ik niet. 😉)

We geven ze soms té veel schermtijd, dat geef ik toe. Omdat we zelf een keer rustig willen eten en de gazet willen lezen, bijvoorbeeld. Dat proberen we wel soms af te remmen en het is niet dat ze meerdere uren per dag naar TV zit te kijken. Het is wel verschrikkelijk handig als je in huis iets moet doen (koken, kuisen, ...). Op latere leeftijd ga ik er van uit dat een kind zichzelf wel meer kan bezighouden wanneer nodig. Het is wel schattig wanneer ze onze hand vastneemt en ons meesleurt naar de speelmat om samen met haar spelletjes te spelen. Als ze goed gezind is, geeft ze ons kusjes. Dat is haar seal of approval. Op verlof vorige week werden we continu bedolven onder de kusjes.

Die van ons is sinds deze week alleen aan het recht staan. Dan heeft ze iets vast en dan lost ze dat terwijl ze evenwicht zoekt. Super schattig :love: . Ook loopt ze nu aan 1 handje ipv 2.

Ze begint ook mensen te imiteren. Als je niest of blijkbaar als kindjes in de crèche bepaalde geluidjes maken, is ze dat na aan het doen. Ze heeft ook zo'n vreemde monotoon geluid wat ze steeds doet. In de crèche dachten ze dat boos was, maar ze doet dat constant. Zelfs tijdens het spelen. Het is een komisch kind :love: .

Merci Avondland en Mulan, want ik voelde me eerlijk gezegd al een beetje een slechte moeder.
Hier op vakantiedagen en weekenden ook vaak 's ochtends zodat ik mijn koffie kan drinken en als de kleine slaapt, speelt de oudste ofwel buiten ofwel ook even Ipad. En dan soms nog op andere momenten, als ik inderdaad iets meer rust nodig heb.

Terug
Bovenaan