Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Ik begin toch een beetje te stressen over de crèche. Ons eerste kindje wordt verwacht eind november en alle vijf onze voorkeurskeuzes hier in Gent zijn intussen afgewezen. Kreeg ik net een mailtje van Helan waarin staat dat er nog een plekje was vanaf februari op 10 minuutjes fietsen, dus ik bel onmiddellijk, maar daar vallen ze uit de lucht - alles volzet. En als ik het vermeld bij collega's kent iedereen wel een horrorverhaal. En dat duurt zo al zeker tien jaar. Ik weet niet of ik nu ook best onze voorkeurscrèches laat staan en even afwacht of toch 5 andere crèches uitkies en het zo nog eens probeer. Advies welkom!

Ik begin toch een beetje te stressen over de crèche. Ons eerste kindje wordt verwacht eind november en alle vijf onze voorkeurskeuzes hier in Gent zijn intussen afgewezen. Kreeg ik net een mailtje van Helan waarin staat dat er nog een plekje was vanaf februari op 10 minuutjes fietsen, dus ik bel onmiddellijk, maar daar vallen ze uit de lucht - alles volzet. En als ik het vermeld bij collega's kent iedereen wel een horrorverhaal. En dat duurt zo al zeker tien jaar. Ik weet niet of ik nu ook best onze voorkeurscrèches laat staan en even afwacht of toch 5 andere crèches uitkies en het zo nog eens probeer. Advies welkom!
Mijn zus had hetzelfde voor in Gent (kleine is ondertussen 15 😝) en die is een half jaar meegegaan met de papa die 20km verderop werkte om daar naar een onthaalmoeder te gaan, tot ze plaats hadden bij hun voorkeurscrèche.
Niet bepaald hoopgevend maar wel "een" oplossing...

Hoe werkt het systeem in Gent? Je moet een voorkeur doorgeven en zij selecteren dan (indien er plaats is), of?

anders zou ik toch al uitkijken naar andere crèches, waar je je natuurlijk ook goed bij gaat voelen (niet zomaar kiezen om te kiezen)

Hier hebben wij ook een klein probleem, #2 moet vanaf februari naar de crèche maar kan pas full-time starten mid-april. We gaan dus een 2tal maanden moeten kunnen overbruggen.

Hoe werkt het systeem in Gent? Je moet een voorkeur doorgeven en zij selecteren dan (indien er plaats is), of?
Je geeft 5 voorkeuren door, een startdatum, en welke dagen je opvang wil. Vervolgens krijg je X aantal maand voor die startdatum bevestiging of weigering. In principe zijn wij heel erg flexibel over welke dagen opvang we willen en zelfs over de startdatum, maar daar is precies geen ruimte voor in zo'n strak systeem.

anders zou ik toch al uitkijken naar andere crèches, waar je je natuurlijk ook goed bij gaat voelen (niet zomaar kiezen om te kiezen)

Hier hebben wij ook een klein probleem, #2 moet vanaf februari naar de crèche maar kan pas full-time starten mid-april. We gaan dus een 2tal maanden moeten kunnen overbruggen.
Wij zitten in hetzelfde schuitje.

Nummer twee kan in dezelfde crèche als nummer een maar we moeten een 7tal weken overbruggen. Nummer twee neemt in feite de plaats van nummer een over.

Een aantal maanden geleden een crèche gevonden, op bezoek geweest, maar laten weten dat het voor slechts een paar weken zou zijn. Dat doen ze logischerwijze ook niet. Dan gezegd dat we zouden overwegen om de volledige periode bij hun te gaan. Dit was oké voor hun, maar we moesten er rekening mee houden dat als er iemand van de huidige ouders opnieuw zwanger zou zijn, deze mensen nog altijd voorrang zouden krijgen. Direct afgebold want vonden we allesbehalve oké.

De grootouders gaan nu elk twee dagen voor hun rekening nemen gedurende deze zeven weken, mijn vrouw en ik nemen elk afwisselend een dag verlof.

De grootouders gaan nu elk twee dagen voor hun rekening nemen gedurende deze zeven weken, mijn vrouw en ik nemen elk afwisselend een dag verlof.
Hier is de onthaalmoeder in ziekteverlof sinds april, en da's ook de regeling die wij nu even gebruiken. De situatie zou nog het gans groot verlof zo zijn, dus hebben we toch maar eens achter vervangopvang gevraagd (organisatie van K&G en de gemeente), maar dat zal pas over een week zijn dat we daar antwoord op krijgen. Probleem is dat we hier geen tweede auto hebben en geen fatsoenlijke fiets om uit te rusten met een fietsstoeltje. Zo'n luxe dat de huidige opvang op wandelafstand is.

Wij zitten in hetzelfde schuitje.

Nummer twee kan in dezelfde crèche als nummer een maar we moeten een 7tal weken overbruggen.

hier hebben we wel nog het "geluk" dat het in februari 2 dagen per week naar de crèche kan en in maart al 3 dagen per week.

gezien we een zeer klein "terugval"netwerk hebben ben ik wel blij dat we het ook zo goed als kunnen oplossen met elk één dag per week verlof.

Mijn vrouw begint het stilaan toch wel moeilijk te krijgen met de combo, werken in een KMO, huishouden en moeilijke slaper.
Ik help natuurlijk in het huishouden en met ons dochter.
Voor ons beiden geldt dat we nog de originele keuken van mijn grootmoeder gebruiken die pas einde van het jaar vervangen zal zijn als de renovatie achter de rug is. Het gevolg is dat we iedere dag wel wat vaat hebben en beperkte opslag hebben. Daarbij komt natuurlijk de rommel dat een 2-jarige maakt. Ook slaapt onze kleine nu eindelijk door de nacht, maar wordt ze alsnog veel te vroeg wakker, de laatste twee weken is het altijd rond 5 u. Ze is dan uiteraard overdag snel moe, maar wilt niet voor 21 u naar bed. We compenseren die slaap door haar bij ons te nemen of wij in haar bed gaan slapen zodat ze op zen minst tot 6 u blijft liggen. Het blijft echter gebroken slaap.

Voor mijn vrouw komt er helaas nog bij dat ze voor een tech KMO werkt in HR waarbij de CEO zich nog met van alles bemoeit, inclusief het aanwervingsproces waardoor ze vaak dubbel werk heeft. Heel wat stress dat er nog bij komt. Om nog maar te zwijgen van de "work hard play hard" bullshit en het verplicht(!) 3 dagen in de week naar kantoor gaan.

Ik heb het geluk in de IT te werken. Ik ben weliswaar freelancer, maar in mijn niche is er veel vrijheid om het werk te verschuiven.

Gelukkig hebben we bullshit van crèches niet ,want mijn ouders hebben haar tijdens de ganse week. Beiden zijn gewoon vervroegd gestopt met werken.

Laatst bewerkt:
Het einde van het schooljaar is weer in zicht en daar komen de grootste bossen bloemen, driedubbele cadeautjes, en alle andere troep waarmee je een afvalcontainer zou kunnen vullen. Zelf ben ik daar ook schuldig aan en heb ik maar een simpele doos Celebrations gekocht.

Het valt zowat in hetzelfde vakje als klappen voor de piloot 🤷‍♂️

Wat kopen jullie op het einde van het jaar of leggen jullie samen met de Whatsapp-groep voor een megalomaan cadeau?

Hier een doos merci'kes voor de 2juffen èn de dame van de naschoolse opvang die absoluut gemaakt is om met kinderen om te gaan ook. (Volgend jaar naar een andere speelplaatsen met een andere opvangdame) Elk nog met een tekening van de dochter.
Geen WhatsAppgroepje gelukkig. 😁
De dochter kiest ook zelf de cadeautjes, vorig jaar had ze beslist dat de juf een aardbeiplantje moest krijgen. Schot in de roos want de juf is blijkbaar gek op aardbeien.

Het einde van het schooljaar is weer in zicht en daar komen de grootste bossen bloemen, driedubbele cadeautjes, en alle andere troep waarmee je een afvalcontainer zou kunnen vullen. Zelf ben ik daar ook schuldig aan en heb ik maar een simpele doos Celebrations gekocht.

Het valt zowat in hetzelfde vakje als klappen voor de piloot 🤷‍♂️

Wat kopen jullie op het einde van het jaar of leggen jullie samen met de Whatsapp-groep voor een megalomaan cadeau?
Een vriendin van me geeft in dezelfde school les en ongelooflijk wat die elk jaar krijgt. Gaande van zelfgebakken koekjes en een tekening tot flessen champagne, gepersonaliseerde zeep, tassen, kaarsen, pralines, kado bonnen...

Ik heb een goodiebag gemaakt. Een leuk tasje met daarin een mini flesje wijn, chocolade, nootjes, chips, badzout, bruisbal en gezichtsmasker. (Totale waarde 12€) en daarbij een tekening van de zoon. 🤷

Eigenlijk hoeft dat allemaal niet voor mij maar zo goed als elke ouder geeft iets en ik doe dan ook maar mee. 😬🤭

Vinden de juffen dat eigenlijk leuk of erover?
Hier krijgen ze een plantje en tekening.
Ik vond een kleine attentie wel leuk, maar of dat nu een plantje is of een fles van 30 euro maakt geen hol uit.
Ik vraag me vooral af, als je elk jaar, 10 jaar lang, van 24 leerlingen zoiets krijgt. Waar zet je al die rommel?
Als het nuttig is of mooi is, hou je het. Anders gooi je dat weg zoals elk normaal mens doet. 😁
Vb: 15j geleden een brillenhoesje gekregen van een leerlinge, nadat ik klassikaal een preek gegeven had dat niemand uitgelachen mocht worden omdat die een bril draagt. (Ik draag er zelf 1)
Dat hoesje wordt nu gebruikt door mijn dochtertje om haar zonnebril in te steken. Dat vond ik een heel attent en fijn cadeautje dus.

Laat ons er vanuit gaan dat die cadeautjes op het einde van het schooljaar een beetje goedmaken wat een paar ouders die hun eigen kind hoogbegaafd fantastisch vinden of er niet naar om kijken verstoren voor hen.

Oei, morgen de laatste (halve!) schooldag van onze peuter in het onthaalklasje en ik heb niks voor de juffen 😬 Nuja, hij is pas ingestapt op 22 mei dus het zal ons wel vergeven worden zeker 🤷🏻‍♀️

Mijn vrouw is leerkracht en krijgt graag juffentassen (om uit te drinken, geen Delvaux), chocolade of bloemen. Voor de kleuterjuffen van het instapklasje heeft iedereen samengelegd voor vrijetijdscheques van de lokale gemeente. Dat is een nuttig cadeau.

Hier wordt het een geschenkset met verzorgingsproducten dat hun juffen morgen krijgen.

Ik vraag me vooral af, als je elk jaar, 10 jaar lang, van 24 leerlingen zoiets krijgt. Waar zet je al die rommel?
Schoonzus is lerares, we zien haar verdacht vaak tassen/plantjes/geschenksets als cadeau geven bij andere gelegenheden... :laugh:

Laat ons er vanuit gaan dat die cadeautjes op het einde van het schooljaar een beetje goedmaken wat een paar ouders die hun eigen kind hoogbegaafd fantastisch vinden of er niet naar om kijken verstoren voor hen.
Gisteren op het afscheidsfeest van de kleuters kwam de juf ons bedanken omdat we down to earth-ouders zijn, altijd positief waren en haar/de school steeds steunden. Ze heeft 3 jaar achter elkaar met ons gastjes opgescheept gezeten omdat het graadsklassen zijn.

Ze had toen al wat wijntjes op en dat was blijkbaar uitzonderlijk... :laugh:

Terug
Bovenaan