Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

De kinderen hebben vrijdag maar een halve dag meer en dan begint de vakantie. Aangezien ik in de namiddag verlof heb genomen om er iets mee te gaan doen mogen tips altijd!
De standaard speeltuin kan, maar iets anders is misschien ook leuk.
Het blote voetenpad!
(Weet niet als er één in jouw buurt is)

Hier ook geregeld dat ik vrijdag middag vrij ben.
Ik ga naar een vriendin met een tuin met veel speelgoed, dieren, een zwembad en oudere dochters die het leuk vinden om een schattige kleuter te entertainen.
Win win.

Kinderen houden toch van simpele dingen.. Als ik naar het speeltuintje om de hoek ga en erna een ijsje met hun ga eten hebben die een topdag gehad. Soms zien we het als ouders te ingewikkeld of te duur.

Blote voetenpad is echt wel iets leuk om eens te doen inderdaad, zoals @Vrouwtje Theelepel zegt

Het blote voetenpad!
(Weet niet als er één in jouw buurt is)

Hier ook geregeld dat ik vrijdag middag vrij ben.
Ik ga naar een vriendin met een tuin met veel speelgoed, dieren, een zwembad en oudere dochters die het leuk vinden om een schattige kleuter te entertainen.
Win win.
Da's in Mol zeker? Mijn schoonouders hebben dat met de kinderen eens gedaan.
De tuin met veel speelgoed, 3 honden en een zwembad heb ik ook, maar die 2 entertainen elkaar eventjes en gaan gegarandeerd ruzie maken.

De kinderen hebben vrijdag maar een halve dag meer en dan begint de vakantie. Aangezien ik in de namiddag verlof heb genomen om er iets mee te gaan doen mogen tips altijd!

De baby is bij de onthaalmoeder en komt met de mama terug. Dus ik zit met die van 10 namiddag en ga eens van de gelegenheid gebruik maken om nog eens samen te gamen. Veel te lang geleden :D We vertrekken die zondag op vakantie, dus genoeg tijd voor andere dingen!

Laat ons eerlijk zijn, we kunnen als ouders de zotste uitstappen plannen, als je hen vraagt wat ze het leukste vonden: 'de speeltuin'. Of in Plopsaland 'het ballenbad'.
Klopt. Allez, ze kijken naar van die culturele uitstappen nu ook af en toe wel terug of zeggen daar ineens iets over, maar puur kinderplezier is inderdaad een speeltuin of zwembad onovertroffen denk ik.

Mss cliché, maar ik heb al van alle periodes genoten. Elke leeftijd heeft zijn eigen voordelen en nadelen, maar ik heb toch het idee, ondanks het motto "kleine kinderen, kleine zorgen, grote kinderen, grote zorgen", dat die zorgen minder en minder worden. We hebben wel héél gemakkelijke kinderen, allez, dat vind ik toch en moeten ons voorlopig weinig zorgen maken (ik verwacht wel nog miserie bij de zoon als hij pubert).

Maar in het algemeen lijkt me de leeftijd waarin onze kinderen nu zitten (9 & nog-net-niet-hard-puberend-13) een leeftijd waar je weinig problemen mee mag verwachten en waar je leuke dingen mee kan doen omdat ze écht al wat kunnen verdragen: een avond laat weggaan met de kinderen is een probleem, even naar een theater gaan vlak in de buurt kan gewoon al met de dochter die de zoon in bed steekt, ze kunnen soms echt al op volwassen niveau meepraten over zaken, ...
Dat hoor je ook wel: de gemakkelijke jaren vind je tussen 6 jaar en de puberteit. Ervoor zijn ze echt nog klein en erna heb je de gierende hormonen. En dan zit je met de studentenperiode en dan gaan ze het huis uit. Ik volg je cliché wel, maar ik ben nu wel blij om de niet-zindelijke periode achterwege te laten. En ik zal ook blij zijn dat ik het wenen achter de rug kan laten en een normaal gesprek kan voeren. Maar als ze ouder gaat worden zal ze die spontane knuffels toch minder snel geven en op hun goede momenten zijn peuters en kleuters echt om op te eten. De hoeveelheid liefde die ervan afspat is waanzinnig.

Maar als ze ouder gaat worden zal ze die spontane knuffels toch minder snel geven en op hun goede momenten zijn peuters en kleuters echt om op te eten. De hoeveelheid liefde die ervan afspat is waanzinnig.
De keren dat je dan nog een dikke knuffel krijgt, zoals gisteren van mijn zoon, of de keren dat je je dochter in de auto hoort zeggen dat ze zo'n gesprekjes in de auto met mij leuk vindt, dat doet dan extra deugd hoor :). Omdat je weet dat ze het 'bewust' doen en niet vanuit een kindse 'simpele' liefde.

Wij zijn vorig jaar naar de film geweest en de zaal zat vol. Het zwembad hier in de buurt doet ook wat speciaals met zo van die opblaasdingen op water, dus eens op lokale dingen kijken? Zo'n Trampolinepark is ook wel nog plezant voor zoiets denk ik.

Ben op zoek naar tips om een peutertje van bijna 18 maanden boterhammen te laten eten? Al een tijdje eet ze nauwelijks nog brood. Zelfs niet met choco, ze wijst nogtans naar de kast waar de pot staat. Stukjes waar geen choco op zit krijg ik terug om erop te doen. Maar ze dan opeten, ho maar. Een beetje aan likken en een paar mini stukje mss. Confituur wordt helemaal niet aangeraakt en als we iets van vlees geven (fricandon, hesp) dan wordt enkel het vlees opgegeten. Kaas wordt al helemaal niet aangeraakt. :( Geen idee waarom ze niet meer wil. Ze at nogtans goed haar boterham, maar nu niet meer. Meestal eet ze dan savonds wel brood, maar dat is de laatste dagen ook niet. Ze gooit het gewoon op de grond. We worden er een beetje moedeloos van :( Zo gaat ze dikwijls naar de creche met enkel haar fles melk op (die was pas geven na het brood).

@Sneakytje hier helpt gezouten boerenboter erop doen. Dus als het beleg eraf gepeuterd is, zit er toch nog smaak op de boterham. Ik smeer ook niet de helft in, maar gans de boterham.
Maar het gaat hier al 5j gewoon in fases hoor.
Ook uitzoeken of ander brood beter in de smaak valt, helpt. Rozijnenbrood scoort hier opvallend goed natuurlijk!

Ben op zoek naar tips om een peutertje van bijna 18 maanden boterhammen te laten eten? Al een tijdje eet ze nauwelijks nog brood. Zelfs niet met choco, ze wijst nogtans naar de kast waar de pot staat. Stukjes waar geen choco op zit krijg ik terug om erop te doen. Maar ze dan opeten, ho maar. Een beetje aan likken en een paar mini stukje mss. Confituur wordt helemaal niet aangeraakt en als we iets van vlees geven (fricandon, hesp) dan wordt enkel het vlees opgegeten. Kaas wordt al helemaal niet aangeraakt. :( Geen idee waarom ze niet meer wil. Ze at nogtans goed haar boterham, maar nu niet meer. Meestal eet ze dan savonds wel brood, maar dat is de laatste dagen ook niet. Ze gooit het gewoon op de grond. We worden er een beetje moedeloos van :( Zo gaat ze dikwijls naar de creche met enkel haar fles melk op (die was pas geven na het brood).
Hier een tijdje met beleg in vormpjes gedaan; zo’n kleine uitduw vorm van gingerbread mannetje; dat heeft bij de zoon geholpen.
Bij de dochter werkte in die fase het best om de boterham in kleine blokjes te snijden (2 cm op 2 cm ongeveer).
Maar ook dagen geweest dat ze er amper iets van aten bij het ontbijt. Uiteindelijk werkte nog het beste van er geen “event” van te maken; ze gewoon aan tafel te laten zitten met de stukjes en terwijl wat op te ruimen of een was insteken tot het tijd was om te vertrekken. Eindresultaat kon hetzelfde zijn (niet of nauwelijks gegeten) maar tenminste had ik nog iets nuttig gedaan ipv me op te jagen in iets wat toch niet hielp. Hier ging het vanzelf weer over.

@Sneakytje hier helpt gezouten boerenboter erop doen. Dus als het beleg eraf gepeuterd is, zit er toch nog smaak op de boterham. Ik smeer ook niet de helft in, maar gans de boterham.
Maar het gaat hier al 5j gewoon in fases hoor.
Ook uitzoeken of ander brood beter in de smaak valt, helpt. Rozijnenbrood scoort hier opvallend goed natuurlijk!
Dat heb ik ook al gedacht. De boterham wordt hier ook vol gesmeerd, met margarine sowieso en dan jah, meestal choco :/ Ik moet ook toegeven dat ik ook voornamelijk choco eet, dusja niet echt het goede voorbeeld. (Maar ik eet wel de bokes op :smurf: ).

Het zijn ook kleine stukjes, maar vormpjes heb ik nog niet geprobeerd. Ik zal het eens proberen met het visueel al wat aantrekkelijker te maken :D

Hier een tijdje met beleg in vormpjes gedaan; zo’n kleine uitduw vorm van gingerbread mannetje; dat heeft bij de zoon geholpen.
Bij de dochter werkte in die fase het best om de boterham in kleine blokjes te snijden (2 cm op 2 cm ongeveer).
Maar ook dagen geweest dat ze er amper iets van aten bij het ontbijt. Uiteindelijk werkte nog het beste van er geen “event” van te maken; ze gewoon aan tafel te laten zitten met de stukjes en terwijl wat op te ruimen of een was insteken tot het tijd was om te vertrekken. Eindresultaat kon hetzelfde zijn (niet of nauwelijks gegeten) maar tenminste had ik nog iets nuttig gedaan ipv me op te jagen in iets wat toch niet hielp. Hier ging het vanzelf weer over.
Dat is sowieso het beste, u er niet druk in maken en er niet op focussen. We zetten ook altijd fruit bij op tafel zodat ze kunnen kiezen (brood is geen noodzaakt he ...)
Wisselen tussen wit en bruin brood, helpt hier ook.

Boterhammen is hier ook vaak hit or miss. De ene dag vraagt ze naar een boterham en eet het met smaak op, of een sandwich. De andere dag wil ze het écht niet en eet ze twee bananen (en yoghurt en kaas en ...). Soms wel wat vervelend als ze een boterham vraagt en na een halve hap het toch niet meer wil hebben. En bananen en babybells wil ze altijd zélf open doen. Als ik het open doe voor haar is het kot te klein.

Vraagje aan de mensen met al wat oudere kinderen: welke fases vonden jullie het fijnst en welke fases niet? De liefde dat ik van mijn kleuter krijg is immens en dat is absoluut geweldig, maar ik ben toch benieuwd hoe dat allemaal gaat evolueren. Omdat tijd maar in één enkele richting gaat vind ik het wel belangrijk om alles bewust mee te maken en ervan te genieten (of te hopen dat het snel voorbij gaat :unsure: ==> oververmoeide kleuter in ragemode), want voor je het weet zijn ze groot geworden.
Ik geniet nu heel hard van de liefde die je krijgt van een peuter.
Heb wel schrik dat hoe ouder ze word hoe minder dat zal zijn.
Maar dan zie ik de nichtjes van mijn vriendin (12 en 17) en hoe dat die rond hun vader hangen.
No worries.

Mijn favoriete moment van de dag is haar ophalen van de creche en dan thuis met haar spelen.
Ik zet mij altijd bij haar op haar speelmat (beste aankoop ooit trouwens) en kijk dan wat ze doet.
Soms kruipt ze heel de tijd over mij, soms negeert ze mij.
Maar ik blijf altijd 30min of meer bij haar.
Als ze alleen wilt spelen is het ideaal voor mij om even tot rust te komen, ik leg mij neer, tokkel wat op mijn gsm.
Als ze me nodig heeft ben ik dichtbij.
Maar het is vooral fijn als ze mij erbij betrekt, dan kruipt ze op mij of begint ze mij te kriebelen, zalig :p

Vandaag ook ingeschreven voor babyzwemmen.
Dat is bij ons al met een wachtlijst, vandaag was die net open, na 20min waren er nog maar 4 plekken...

Gisteren is er iemand via het ziekenfonds op ons dochter komen babysitten. Zeer tevreden van, alles zeer goed verlopen. De volledige dag ook koortsvrij, goed gegeten/gedronken.

vandaag dus terug naar de crèche, net telefoon dat ze wakker is geworden met 39.2c koorts :frown: De crèche zelf zei ook dat ze wel zeer vrolijk is, goed gegeten en veel heeft zitten spelen. Toch bizar allemaal!

dan toch maar plan B van de dokter, antibiotica toedienen :sop:

Terug
Bovenaan