Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Idd, heb me al dikwijls afgevraagd hoe mensen zonder grootouders dit bolwerken. Als het school is, dan zijn er de schooluren die je als koppel fulltime werkenden toch niet 100% zelf kan invullen. Of ze moeten ook dan naar de opvang. En dan al die vakanties + extra dagen. Echt zotjes en die impact toch wel serieus onderschat. Toen ze hier nog naar de creche ging, jah daar kon ze terecht elke werkdag van 7u tot 18u. Die waren enkel 2 weken in de grote vakantie + een week tussen Kerst en nieuw toe. Voor de rest altijd open en altijd de vaste begeleiding (uiteraard met glijdende werkuren voor hen). Dus petje af voor de creches :D (en het netwerk rond werkende ouders :D)

Opvang zeker ? We sturen ze wel wat naar de opvang maar daar zijn ze ook wel graag.

Ik heb ze gisteren naar school gestuurd ook al konden we er wel rond werken, maar dacht dat het nog wel gezellig ging zijn zo een speeldag op school. En had geen zin in geregel.

Uiteindelijk waren er 5 kleuters, waarvan 2 de mijne :p. Maar ze hebben zich goed geamuseerd

Opvang zeker ? We sturen ze wel wat naar de opvang maar daar zijn ze ook wel graag.

Ik heb ze gisteren naar school gestuurd ook al konden we er wel rond werken, maar dacht dat het nog wel gezellig ging zijn zo een speeldag op school. En had geen zin in geregel.

Uiteindelijk waren er 5 kleuters, waarvan 2 de mijne :p. Maar ze hebben zich goed geamuseerd
Ik heb meer en meer het gevoel dat mensen een negatief gevoel hebben over opvang. Alsof het een straf is om naar de opvang te gaan. Ik maakte daar mijn huiswerk samen met klasgenootjes en daarna speelden wij nog wat. De horror seg!

Ik heb meer en meer het gevoel dat mensen een negatief gevoel hebben over opvang. Alsof het een straf is om naar de opvang te gaan. Ik maakte daar mijn huiswerk samen met klasgenootjes en daarna speelden wij nog wat. De horror seg!
Is dat dan ooit anders geweest? Toen ik in de lagere school zat was opvang iets voor een paar arme kindjes. Ik zou zeggen dat het nu een pak meer als normaal wordt bekeken, ook wel uit noodzaak. Want huiswerk maken en spelen kan je ook thuis, als je daar niet alleen zou zitten.

Sowieso denk ik niet dat een kind van 2.5 zich daar goed voelt, en mijn vrienden met oudere kinderen bevestigen dat. Eenmaal wat ouder ligt dat anders natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Voor- en nabewaking zoals dat in mijn basisschool destijds heette, was voor mij de hemel en ik vond het juist jammer als moeder ons reeds om 16h kwam halen ipv om 18h...

Voor Covid was het bij ons zo dat mijn vrouw al om 07h begon zodat ze rond 14h/14h30 onze kleine van de school kon gaan halen, en ik bracht hem dan rond 08h30 en werkte tot 17h. Sinds Covid werken we alle twee van huis dus is dat geen probleem. Desondanks proberen we nog altijd onze kinderen tot 15h/16h op school te laten in de naschoolse opvang, zodat we ons kunnen focussen op werk thuis.

Vakanties is inderdaad een merde en 75% van mijn vakantiedagen wordt opgesoupeerd aan het coveren van de schoolvakanties, zelfde voor mijn vrouw maar dan andere dagen. Op 1 overlappende week na om samen op vakantie gaan.

Ik heb als kind altijd in de voorbewaking gezeten, quasi elke dag vanaf 6u15. Vaak ook nog even in de nabewaking ook maar dat was veel minder. Ik ben er niet dood van gegaan, ik vond dat ook heel leuk. Dat is gewoon keihard spelen hé. Maar nu ik zelf kinderen heb vind ik dat persoonlijk toch minder praktisch en aangenamer voor het kind als het kan uitslapen.

Actieve grootouders zijn echt wel een mega luxe, ik ben ze meer dan dankbaar 🙏.

Laatst bewerkt:
Door verandering van werk bij de papa gaat vanaf nu zoonlief (5j ) elke ochtend naar de opvang. Al vanaf half 8. Ben benieuwd hoe het hem gaat meevallen. Het was toch met een bang hartje dat hij ging deze morgen.
Gelukkig kan ik hem wel nog op de meeste dagen zelf van school gaan halen.

Mijn zoontje (3,5) zit bijna dagelijks in de nabewaking. Mijn vrouw is leerkracht op dezelfde school en die neemt achteraf haar tijd om haar klas op te ruimen en klaar te zetten enzo. Zoonlief doet niet liever dan kleuren of spelen in de nabewaking en soms is het een strijd om hem mee naar huis te krijgen. 😅

Zoon zit in het 2de kleuter en hij gaat niet graag meer naar school wegens te saai. Hij is de oudste van de klas (1 januari) en op z'n verjaardagsfeestje schrok ik toch van enkele klasgenootjes, ook al weet ik dat een jaar verschil op die leeftijd enorm is. Daarnaast is hij precies ook wel heel snel met alles weg. Zo hebben we hem nu tussen Kerst en Nieuw leren lezen, woorden van 3 en 4 letters. Rekensommen (optellen en aftrekken) vind hij ook heel plezant.

Het is leuk om te zien dat uw kind goed mee is in de klas, waardoor ik daar amper durf over klagen. Maar na vakanties of weekend is het altijd terug naar school met tranen omdat hij zich verveelt in de klas. We hebben een gesprek gehad met de juf, daar was het ook al ferm opgevallen en zijn ze bezig met extra uitdaging e.d. Een jaar overslaan kwam ook kort ter sprake, maar ik ben daar niet zo'n fan van.

Voorlopig probeer ik me er niet teveel zorgen in te maken. Elke dag tranen omdat het een strijd is om mee te geraken in school lijkt me dan nog veel slechter.

Zoontje (3 maand oud) weigert nog steeds de fles. Zitten met onze handen in het haar, op 1 februari moet hij naar de crèche (vriendin extra maand ouderschapsverlof bijgenomen gezien flessenweigeraar). Denk dat we echt al alles geprobeerd hebben, toch volgens onze vroedvrouw.

Wij hebben geen netwerk, onze dochter is 3,5 jaar en weent als ik ze aan de schoolpoort afzet in plaats van bij de voorschoolse opvang.
Heb me een tijd lang schuldig gevoeld dat ze naar de opvang moet in de ochtend, maar ze wilt niet liever. Zeker zo een kleintje krijgt enorm veel aandacht van de begeleiders en andere kinderen. Ook heeft ze op de speelplaats op school al veel vriendjes hierdoor.

De opvang na schooltijd proberen we wel te beperken. Mijn man doet nachtpost en kan dus aan de schoolpoort staan.

Nu hopen dat de tweede dat ook allemaal geen probleem vindt wanneer zij binnen 2 jaar naar school gaat 😅.

Ik breng onze dochter rond 08:10-15 naar school dus geen opvang. Na schooltijd wel, opvang begint om 15:45, ik probeer ze tegen ten laatste 17:00-17:15 te halen.

Ik denk dat ze opzich wel graag naar de opvang gaat, ook graag gezien door de begeleidsters etc

Ze is wel doodop van de volle dagen school. Bv gisteren al om 18:15 in bed, wakker moeten maken om 07:15.

Laatst bewerkt:
Zoon zit in het 2de kleuter en hij gaat niet graag meer naar school wegens te saai. Hij is de oudste van de klas (1 januari) en op z'n verjaardagsfeestje schrok ik toch van enkele klasgenootjes, ook al weet ik dat een jaar verschil op die leeftijd enorm is. Daarnaast is hij precies ook wel heel snel met alles weg. Zo hebben we hem nu tussen Kerst en Nieuw leren lezen, woorden van 3 en 4 letters. Rekensommen (optellen en aftrekken) vind hij ook heel plezant.

Het is leuk om te zien dat uw kind goed mee is in de klas, waardoor ik daar amper durf over klagen. Maar na vakanties of weekend is het altijd terug naar school met tranen omdat hij zich verveelt in de klas. We hebben een gesprek gehad met de juf, daar was het ook al ferm opgevallen en zijn ze bezig met extra uitdaging e.d. Een jaar overslaan kwam ook kort ter sprake, maar ik ben daar niet zo'n fan van.

Voorlopig probeer ik me er niet teveel zorgen in te maken. Elke dag tranen omdat het een strijd is om mee te geraken in school lijkt me dan nog veel slechter.
Waarom zou een jaar overslaan slecht zijn? Je zegt zelf dat bij uw kind er eenleeftijdsverschil is aangezien van 1 januari. Daarom vind ik dit ook maar matig aan ons schoolsysteem dat er geëvalueerd (of net niet) wordt op een geboortejaar. Er zijn randgevallen genoeg (in beide richtingen) die baat zouden hebben bij een indeling op gebied van kunnen/kennen in het juiste leerjaar imo - ipv het te laten aanslepen tot er zich problemen stellen.

Laatst bewerkt:
Waarom zou een jaar overslaan slecht zijn? Je zegt zelf dat uw kind dat het leeftijdsverschil er is aangezien van 1 januari. Daarom vind ik dit ook maar matig aan ons schoolsysteem dat er geëvalueerd wordt op een geboortejaar. Er zijn randgevallen genoeg (in beide richtingen) die baat zouden hebben bij een indeling op gebied van kunnen/kennen in het juiste leerjaar imo - ipv het te laten aanslepen tot er zich problemen stellen.
Het probleem is vooral dat er ook een biologisch factor meespeelt. Zeker rond de puberteit kan dit problemen geven als je cognitief wel mee kunt, maar lichamelijk je nog een kind bent.

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong kunnen zich eenzaam voelen bij leeftijdsgenoten (ander niveau van denken) maar evengoed bij oudere kinderen ( lichamelijk ander niveau)

Beste blijft een school waar kinderen aansluiting vinden bij kinderen die zowel cognitief als lichamelijk op hetzelfde niveau zitten (zeker in de lagere school)

Waarom zou een jaar overslaan slecht zijn? Je zegt zelf dat uw kind dat het leeftijdsverschil er is aangezien van 1 januari. Daarom vind ik dit ook maar matig aan ons schoolsysteem dat er geëvalueerd wordt op een geboortejaar. Er zijn randgevallen genoeg (in beide richtingen) die baat zouden hebben bij een indeling op gebied van kunnen/kennen in het juiste leerjaar imo - ipv het te laten aanslepen tot er zich problemen stellen.
Terechte opmerking.

Ze werken in school met units, wat wil zeggen dat dezelfde groep (klas) bij elkaar blijft zitten vanaf de peuterklas tot en met het 3de kleuter. Mijn zoontje heeft op die manier ondertussen 2 goede vrienden in de klas die hij dan zou moeten missen. Ook de rest van de klasgenoten (op één of 2 na) vind hij heel plezant. Verandering is ook iets moeilijker voor hem.

Dat is pas rond november echt beginnen spelen. Ik vind het absoluut nog te vroeg om die conclusie te trekken, zeker nu ze in de klas zelf ook gestart zijn met die extra uitdagingen enz. Ik wil ook wel vermijden dat we van het ene uiterste naar het andere gaan en het 'te' moeilijk wordt.

Het probleem is vooral dat er ook een biologisch factor meespeelt. Zeker rond de puberteit kan dit problemen geven als je cognitief wel mee kunt, maar lichamelijk je nog een kind bent.

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong kunnen zich eenzaam voelen bij leeftijdsgenoten (ander niveau van denken) maar evengoed bij oudere kinderen ( lichamelijk ander niveau)

Beste blijft een school waar kinderen aansluiting vinden bij kinderen die zowel cognitief als lichamelijk op hetzelfde niveau zitten (zeker in de lagere school)
Ik heb het over de randgevallen. Niet over de grote uitzonderingen. Kinderen uit januari zijn niet anders dan kinderen uit december het jaar ervoor hoor.

Collega van mij zijn dochter is ook van begin januari en zit voor op de rest, gaat al een jaar niet graag naar school want het is saai. Waarom moeilijk maken denk ik dan.. Ik vind dat zoiets veel pro actiever moet kunnen, zeker bij kleuters. Ook in de andere richting. Maar ik snap het wel, dat is weer een hele taak erbij voor de school en waar trek je de lijn natuurlijk, of teveel ouders die verkeerde verwachtingen gaan hebben.

Laatst bewerkt:

Wij zitten in dezelfde situatie (4 januari). Wij hebben aan de school al aangegeven dat ze misschien eens kunnen proberen om ze af en toe een namiddag naar een hogere klas te sturen ofzo, om te kijken wat dat geeft. Maar daar tegen de typische muur gebotst van "ze moeten ook sociaal mee zijn". Als uw kind van begin januari is, is er evenveel sociale overlap met de kinderen van een jaar ouder dan die van hetzelfde jaar he... Wij konden onze bevaldatum kiezen, als we daar een week vroeger hadden gekozen had ze ook in die klas gezeten.

Ik erger me enorm aan het feit dat die klassen gesplitst worden op basis van geboortejaar ipv op basis van niveau. Er zijn wss ook kinderen die een jaar hoger zitten en beter af zouden zijn met af en toe een jaar lager mee te kunnen doen etc.

Ik heb het over de randgevallen. Niet over de grote uitzonderingen. Kinderen uit januari zijn niet anders dan kinderen uit december het jaar ervoor hoor.

Collega van mij zijn dochter is ook van begin januari en zit voor op de rest, gaat al een jaar niet graag naar school want het is saai. Waarom moeilijk maken denk ik dan.. Ik vind dat zoiets veel pro actiever moet kunnen, zeker bij kleuters. Ook in de andere richting. Maar ik snap het wel, dat is weer een hele taak erbij voor de school en waar trek je de lijn natuurlijk, of teveel ouders die verkeerde verwachtingen gaan hebben.
Ja ok, maar dat verschil gaat er wel uitgroeien op termijn. Waar het in de kleuterschool nog een groot verschil is, zal het in het lager veel minder zijn.

Maar het is inderdaad een vreemd gegeven dat iemand die op 31/12 wordt geboren 1 jaar ouder is dan degene die een dag later is geboren.

Is dat dan ooit anders geweest? Toen ik in de lagere school zat was opvang iets voor een paar arme kindjes. Ik zou zeggen dat het nu een pak meer als normaal wordt bekeken, ook wel uit noodzaak. Want huiswerk maken en spelen kan je ook thuis, als je daar niet alleen zou zitten.

Sowieso denk ik niet dat een kind van 2.5 zich daar goed voelt, en mijn vrienden met oudere kinderen bevestigen dat. Eenmaal wat ouder ligt dat anders natuurlijk.

Goh, mijn dochter van 2.5 lijkt zich wel te amuseren op de na bewaking.

Maar hangt van kind tot kind af. Ik zeg zeker niet dat iedereen zijn kind maar de nabewerking moet sturen als hij dat niet wilt.

Nee, maar mijn kind van net 3 jaar kan een volledige schooldag met veel moeite doorkomen, dus nog eens in de voor en naschoolse opvang steken lukt gewoon niet voor haar. Als ze groter is, ja zeker. Das ook minder gedoe, maar met zo'n kleintje die valt in slaap als we thuiskomen van school, dusja we kunnen het wel regelen met thuiswerk en afwisselen en grootouders. Maar niet iedereen kan dat dus.

Terug
Bovenaan