Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

We hebben natuurlijk het geluk dat de dochter bij de "slimsten" van de klas zit waardoor we het als ouders makkelijker hebben qua begeleiding.
Zelf heb ik het gevoel dat de juffen overschatten hoe goed de dochter haar Frans is, ik denk dat ze heel veel zelf uitzoekt door logisch te redeneren of te kopiëren.
Dat laatste kan net wijzen op het feit dat ze écht goed in Frans is ook al heeft ze een achterstand qua vocabularium (omdat jij zelf weinig Frans spreekt tegen haar is dat logisch).

je zou eens moeten zoeken of er iets is à la het Vlaamse https://www.wablieft.be/nl/abo/wablieft-start , maar dan liefst een gratis online versie. Kan je samen met haar later de eenvoudig Franstalige krant lezen en zelf ook nog iets opdoen qua taal :).

Dat laatste kan net wijzen op het feit dat ze écht goed in Frans is ook al heeft ze een achterstand qua vocabularium (omdat jij zelf weinig Frans spreekt tegen haar is dat logisch).

je zou eens moeten zoeken of er iets is à la het Vlaamse https://www.wablieft.be/nl/abo/wablieft-start , maar dan liefst een gratis online versie. Kan je samen met haar later de eenvoudig Franstalige krant lezen en zelf ook nog iets opdoen qua taal :).
Dat wil ze dus niet. Ik mag op school Frans praten of tegen ouders van klasgenootjes of op haar sport etc, maar tegen haar MOET ik Nederlands praten. Ze wordt echt boos, enige waar ik nog Frans tussen kan steken is 's avonds bij het naar bed brengen bij het voorlezen. Ik heb ook Franse voorleesboekjes in de kast staan en in vakanties "verplicht" ik haar soms om tekenfilms in het Frans te bekijken om het wat te onderhouden.

Probleem is niet zozeer de woorden zelf maar de spreeksnelheid in de klas. Tijdens het 2de gesprek met de juf was ze er namelijk bij, toen ik haar nadien vroeg of ze alles begrepen had, gaf ze aan van niet. En verstaanbaar, da's zo eentje die heel snel ratelt, combineer dat met de concentratiespanne van een 5-jarige en ik denk dat er echt veel verloren gaat. Maar het lukt haar om bij te blijven en ze krijgt thuis de ruimte om te ontladen (wat nog steeds nodig is als ze thuis komt) dus doen we verder... Ze zitten maar met 10 in de klas wat een wereld van verschil is naar prikkels toe, daarom dat we voorlopig denken dat het blijft lukken.

Dat wil ze dus niet. Ik mag op school Frans praten of tegen ouders van klasgenootjes of op haar sport etc, maar tegen haar MOET ik Nederlands praten. Ze wordt echt boos, enige waar ik nog Frans tussen kan steken is 's avonds bij het naar bed brengen bij het voorlezen. Ik heb ook Franse voorleesboekjes in de kast staan en in vakanties "verplicht" ik haar soms om tekenfilms in het Frans te bekijken om het wat te onderhouden.

Probleem is niet zozeer de woorden zelf maar de spreeksnelheid in de klas. Tijdens het 2de gesprek met de juf was ze er namelijk bij, toen ik haar nadien vroeg of ze alles begrepen had, gaf ze aan van niet. En verstaanbaar, da's zo eentje die heel snel ratelt, combineer dat met de concentratiespanne van een 5-jarige en ik denk dat er echt veel verloren gaat. Maar het lukt haar om bij te blijven en ze krijgt thuis de ruimte om te ontladen (wat nog steeds nodig is als ze thuis komt) dus doen we verder... Ze zitten maar met 10 in de klas wat een wereld van verschil is naar prikkels toe, daarom dat we voorlopig denken dat het blijft lukken.
Hebt ge eigenlijk gekozen voor een Franstalige school omwille van de taal, want ge woont in de Vlaamse Ardennen als ik me niet vergis?

Hebt ge eigenlijk gekozen voor een Franstalige school omwille van de taal, want ge woont in de Vlaamse Ardennen als ik me niet vergis?
Absoluut. Ze heeft altijd al een taalvoorsprong gehad: uitgebreide woordenschat, spontaan letters beginnen lezen toen ze net 2 was (wijzen naar een blauw parkeerbord en jubelen "dat is de letter van papa!", Ronse zien staan en Rex (de hond zijn naam) zeggen,...) en aangezien de papa 6 talen kent, beslist dat het het proberen waard was ze gelijk naar Wallonië te sturen. Ze hebben ook een goeie immersieschool 1km verder dan de huidige, maar met grote klassen. Via een vriendin wisten we dat haar dochter daar eerst zat maar was gewisseld naar een dorpsschooltje met kleine klassen en dat zij zeer enthousiast was.
2 methodescholen in eigen stad bezocht maar geen echte klik dus daar een rondleiding gevraagd en het was meteen duidelijk voor ons dat dat de beste match zou zijn. Nog steeds geen spijt van.

Gisteren aan de eettafel mijn dochter terechtgewezen dat ze wat deftig moet eten en niet moet spelen. Kreeg ik daar een uitbrander dat ik en mama niet de baas zijn, maar wel de juf en Allah. Daar hebben we toch snel korte metten mee gemaakt :unsure:
Kwam dat van de juf zelf dan?

Kwam dat van de juf zelf dan?
Gelukkig niet. Na wat met haar te praten was het blijkbaar een kindje in haar klas dat dit meegaf. Het zijn nog maar kleuters, dus die nemen snel dingen op. Het is nu nog maar een keer voorgekomen, mocht het meer voorkomen zal ik daar wel eens op school naar polsen.

*slik* de dochter is haar prentjes aan het uitkiezen om naar de Sint te sturen uit de Bol catalogus... heeft ze daar een pedigree snackdoos ook uitgeknipt: "We kunnen het vragen aan de Sint en dan cadeau geven aan Frodo voor zijn verjaardag in januari!"
🥹🥹🥹

Hopelijk vandaag naar huis 🤞
Én we zijn thuis :) nog altijd niet 100% maar bon, toch goed genoeg om naar huis te mogen. Ze drinkt alweer vlot gaat flesjes, eten (behalve koekjes uiteraard...) dus er is vooruitgang.

Terug blijven aerosolen en als het beter is daarna dagelijks 2x puffen sochtends en 2x savonds met flixotide, heel de winter door. Iemand "ervaring" mee? Ga de bijsluiter nog eens lezen maar is natuurlijk langdurig gebruik van corticosteroïden

Én we zijn thuis :) nog altijd niet 100% maar bon, toch goed genoeg om naar huis te mogen. Ze drinkt alweer vlot gaat flesjes, eten (behalve koekjes uiteraard...) dus er is vooruitgang.

Terug blijven aerosolen en als het beter is daarna dagelijks 2x puffen sochtends en 2x savonds met flixotide, heel de winter door. Iemand "ervaring" mee? Ga de bijsluiter nog eens lezen maar is natuurlijk langdurig gebruik van corticosteroïden
Niet met zo een kleintje, maar zelf ook 15j gepuft met flixotide in combinatie met rhinocort turbohaler (nog eens cortisone door de neus jagen dus) omwille van allergieën.

*slik* de dochter is haar prentjes aan het uitkiezen om naar de Sint te sturen uit de Bol catalogus... heeft ze daar een pedigree snackdoos ook uitgeknipt: "We kunnen het vragen aan de Sint en dan cadeau geven aan Frodo voor zijn verjaardag in januari!"
🥹🥹🥹

Elk jaar doen wij bday party voor de kids waar alle klas vriendjes en andere vriendjes op afkomen. En mijn oudste (7j) wil seder dit geen materiale kado meer maar iets doen voor het goede doel.

Dit jaar vroeg hij dog and cat food voor aan het shelter te geven. Gelukkig heb ik een pickup want had wss van elk 25 grote zakken gekregen. Shelter was zo onder de indruk dat van hem "employee of the month" hebbem gemaakt. En hangt daar ad muur met een foto van hem 😂

Zoontje heeft hier ook lang met flixotide (en ventolin) gepuft. Hij heeft allergie astma. Paar keer proberen afbouwen, telkens zonder succes. Dokter zei toen dat het beter was de medicatie door te nemen dan astma aanvallen te krijgen.

Dochterlief heeft gisteren aan haar popje uitgelegd hoe het potje werkt. De theorie is er, nu nog de praktijk. Dat ene plasje op het potje was een toevalstreffer. 🙈

Van januari dit jaar tot ergens in mei, ook moeten doen. Daarvoor vooral aerosol met soortgelijke producten. Dus toch ook een aantal maanden na elkaar. Ik had niet de indruk dat er neveneffecten waren. Sindsdien nog verschillende keren hoestjes en snotjes verkoudheden gehad maar dit passeerde tot nu toe zonder doktersbezoek en zonder medicatie :clap: De winter moet wel nog beginnen, maar ben er toch al geruster op. Hopelijk zijn wij hier van de puffs en aerosols vanaf 🤞

Anyhow...

nBmAKYc.jpeg

Vandaag voor de eerste keer met de zoon naar de cinema geweest.
Hij was helemaal onder de indruk en heeft bijna de volledige film in stilte uitgekeken.
Wel duur vind ik: voor 3 personen tickets, snacks en drankjes was ik 60€ kwijt...

Vandaag voor de eerste keer met de zoon naar de cinema geweest.
Hij was helemaal onder de indruk en heeft bijna de volledige film in stilte uitgekeken.
Wel duur vind ik: voor 3 personen tickets, snacks en drankjes was ik 60€ kwijt...
Cinema is inderdaad niet goedkoop. Je kan het thuis ook altijd gezellig maken: samen cake bakken, warme chocomelk drinken en dan allemaal onder een dekentje.

Ik kijk uit naar een LOTR-filmmarathon met de dochter op een regenachtig weekend waarbij we een hele dag lekkere snacks eten, maar ze is nog maar 3 en dat is nog wat vroeg om te juichen wanneer de Balrog verschijnt en kippenvel te krijgen wanneer de Riders of Rohan hun machtige cavaleriecharge uitvoeren (die geïnspireerd is op de charge van 20.000 Poolse husaren onder Jan III Sobieski op de snode Osmaanse Turken bij het Beleg van Wenen in 1683).

Cinema is inderdaad niet goedkoop. Je kan het thuis ook altijd gezellig maken: samen cake bakken, warme chocomelk opwarmen en dan allemaal onder een dekentje.

Ik kijk uit naar een LOTR-filmmarathon met de dochter op een regenachtig weekend waarbij we een hele dag lekkere snacks eten, maar ze is nog maar 3 en dat is nog wat vroeg om te juichen wanneer de Balrog verschijnt en kippenvel te krijgen wanneer de Riders of Rohan hun machtige cavaleriecharge uitvoeren (die geïnspireerd is op de charge van 20.000 Poolse husaren onder Jan III Sobieski op de snode Osmaanse Turken bij het Beleg van Wenen in 1683).

Mag ik dan komen? :love:

Terug
Bovenaan