Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Er zijn 4 scholen op wandelafstand van onze woning, nummer 5 is een beetje een verplichte keuze omdat we er 5 moeten doorgeven (let op, zou nog steeds ok zijn als ze naar daar moet) dus hopelijk toch één uit de top 4...

Toch een belangrijke stap :)
Ik hoop voor jullie dat de gehoopte school wordt gekozen. Hier in februari nog een keer proberen in te schrijven in een school zodat ze kan doorstromen van kleuter naar lager in de school dat we willen. Voorlopig zit ze goed, maar het lager zou daar dan weer niet zo super zijn.

Vandaag de voorlaatste keer kind & gezin. Het blijft toch elke keer een raar verhaal daar.
"Waar is jouw neus?" geen reactie (ze weet goed genoeg wat neus is, is gewoon door de vreemde persoon). Een minuut later vraagt de dochter "wat achter deur?" we mogen de deur van het toilet open doen "oh, potje! en handjes wassen!" (dus zinnen met meerdere woorden). Ze gaat terug zitten.
"Waar is jouw neus?"

Dat is echt zo vreemd dat ze precies letterlijk de voorgelegde testjes moeten uitvoeren terwijl ze overduidelijk de vaardigheden tonen.
Dan alle vinkjes die ze moet zetten afgevinkt, en blijkt dat ze eigenlijk ook al alle vinkjes voor volgende keer kon afvinken waarna de opmerking kwam:
"ja, eigenlijk is ze al klaar om naar school te gaan he. Ge gaat wel wat moeten opletten of ze niet een jaar moet over slaan". Het kind moet begot nog beginnen met de kleuterklas!

Met de kinderen gisteren onderweg naar Duitsland; ze vroegen hoe lang we nog moesten rijden.
“Nog 3 kwartier”.
‘Tot hoe lang is dat tellen?’
“45 keer traag tot 60 tellen”.
En dat deden ze.😬

Dat is echt zo vreemd dat ze precies letterlijkde voorgelegde testjes moeten uitvoeren terwijl ze overduidelijk de vaardigheden tonen.

Ik moet zeggen dat dat hier wel goed meevalt.

De oudste was heel goed ter taal en dat hebben ze opgemerkt. Ze zeiden toen ook van dat het ni nodig was hun lijstje af te werken omdat ze zo goed babbelde.

De zoon was stil en verlegen maar ook dat vonden ze geen ramp. Ge moet ook wat eerlijk zijn met hen en (belangrijker) uwzelf: als je weet dat thuis die dingen ook niet kan, dan moet je dat gewoon daar zeggen he.

De jongste moest normaal vandaag gaan maar da's verzet naar februari. Vandaag is het kijkuurtje op school. Nog een week en dan zit het er op. Na bijna 5.5 jaar eindelijk van de crèche af :D

Beste moment bij K&G was toen mijn zoon een puzzel van 6 of 8 stukjes moest maken, dat instant bijeen puzzelde en ik zei dat hij thuis puzzels maakte van 40-50 stukjes. Die haar gezicht was priceless :laugh:

Anyway, in die afspraken en randinformatie moet je u niet druk maken. Die zijn er vooral om kinderen centraal te kunnen vaccineren, zwakke gezinnen in de samenleving te detecteren en kinderen met grote problemen door te sturen naar een dokter. Voor het overgrote deel van de ouders/kinderen is dat een verplicht nummertje, maar imo heel goed dat dat er is - net om de redenen die ik beschreven heb.

De jongste moest normaal vandaag gaan maar da's verzet naar februari. Vandaag is het kijkuurtje op school. Nog een week en dan zit het er op. Na bijna 5.5 jaar eindelijk van de crèche af
Jaaaaa, hier ook, nog 4 weken onthaalmoeder en het zit erop 🥳 🤑

Laatst bewerkt:
Beste moment bij K&G was toen mijn zoon een puzzel van 6 of 8 stukjes moest maken, dat instant bijeen puzzelde en ik zei dat hij thuis puzzels maakte van 40-50 stukjes. Die haar gezicht was priceless :laugh:

Anyway, in die afspraken en randinformatie moet je u niet druk maken. Die zijn er vooral om kinderen centraal te kunnen vaccineren, zwakke gezinnen in de samenleving te detecteren en kinderen met grote problemen door te sturen naar een dokter. Voor het overgrote deel van de ouders/kinderen is dat een verplicht nummertje, maar imo heel goed dat dat er is - net om de redenen die ik beschreven heb.
Ja, ik weet ook wel dat wij niet "de doelgroep" van die dingen zijn. Bij sommige van die tests is het ook gewoon vreemd als uw kind wat voor loopt op dat vlak he.
Nu, het meest opvallende gisteren was wel het meten/wegen. Onze dochter is sinds deze maand 2 jaar, 14.1kg.
Komt daar een jongetje binnen, de begeleiders kijken in het boekje en zeggen "oh, je mag in Maart naar school!" dus een stuk ouder. 12.1kg (en dan nog een jongetje, dus die zou zwaarder moeten zijn). We wisten wel dat ze helemaal bovenaan de curve zat, maar dat was eigenlijk de eerste keer dat we zo eens het effectieve verschil konden zien.

Mijn zoon van 4,5 weegt nog geen 14,5kg :unsure:

Die zit ook wel lager op de curve :p
Mijn dochter van 4 en ondertussen ook half ongeveer is nog geen meter en weegt ook iets van een 13kg. Ik maak me daar allemaal geen zorgen over. Ze lacht, is blij en gelukkig en dartelt rond, dat laatste nog net niet met een bloem in de hand. :)

Hier nu al een paar dagen onze 4-jarige zoon die maar niet wil slapen.
Klagen dat hij bang is en dat hij niet in slaap geraakt.
Nochtans altijd goed geslapen daar tot nu toe. S'avonds op en af zijn kamer constant tot hij in slaap valt en als hij s'nachts wakker wordt staat hij daar ook weer.

Hopelijk is het een (korte) fase.

Hier nu al een paar dagen onze 4-jarige zoon die maar niet wil slapen.
Klagen dat hij bang is en dat hij niet in slaap geraakt.
Nochtans altijd goed geslapen daar tot nu toe. S'avonds op en af zijn kamer constant tot hij in slaap valt en als hij s'nachts wakker wordt staat hij daar ook weer.

Hopelijk is het een (korte) fase.
Wij hebben een "monsterspray" gemaakt waarmee ze eventjes mag spuiten zodat er geen monsters of dino's komen. Gewoon een plantenspuitje met wat water in en "speciale monsterstenen". Het werkt niet altijd, ze staat nog altijd dikwijls aan ons bed om er bij te komen liggen 'snachts maar je kan het maar eens proberen

Ja, ik weet ook wel dat wij niet "de doelgroep" van die dingen zijn. Bij sommige van die tests is het ook gewoon vreemd als uw kind wat voor loopt op dat vlak he.
Nu, het meest opvallende gisteren was wel het meten/wegen. Onze dochter is sinds deze maand 2 jaar, 14.1kg.
Komt daar een jongetje binnen, de begeleiders kijken in het boekje en zeggen "oh, je mag in Maart naar school!" dus een stuk ouder. 12.1kg (en dan nog een jongetje, dus die zou zwaarder moeten zijn). We wisten wel dat ze helemaal bovenaan de curve zat, maar dat was eigenlijk de eerste keer dat we zo eens het effectieve verschil konden zien.
Ik herken wel vaak dingen die jij hier post 😀, mijn oudste zoon was/is ook altijd ver voor op alles en ook qua grootte (zat altijd in het '99% percentiel') waardoor je die zaken als normaal gaat beschouwen omdat je zelf niet anders kent. Mijn jongste zoon heeft mij op dat gebied wel wat bijgeleerd :laugh:

Geweldig nieuws hier: vorige week lag de kleine te slapen en ik wou hem wakker maken voor zijn avondfles (23h) maar hij lag blijkbaar half comateus, want ik kreeg hem niet onmiddellijk wakker. Normaal werd hij van een lichte aanraking al direct wat wakker maar nu gaf hij geen kik.

Laten liggen en ja, sindsdien slaapt hij de nachten gewoon door :clap:

Nadeel is dan weer dat hij al zeker 2 dagen wakker wordt met de randjes van zijn body nat, door zijn pamper. Maar daarvoor onthaalmoeder tip gevraagd en zij raadde Rascal & Friends aan. Ik las hier ook al de tip om er 2 over elkaar aan te doen.
iemand ervaring met die luiers van R&F?

Het hoesten wordt ook beter. Na 3 maanden ging het wel tijd worden. We aerosolen nu en dat helpt eindelijk. Daarvoor ook al puffers gehad maar dat doet gelijk minder. Misschien omdat aerosol over een periode van 10-tal min ingeademd wordt en daardoor dieper kan gaan, geen idee.
Voor de rest ook vorige week al zijn punten bij K&G. Groeit goed, komt goed bij. Maar dat wisten we zelf eigenlijk gewoon :)

Mijn zoon van 4,5 weegt nog geen 14,5kg :unsure:

Die zit ook wel lager op de curve :p

Mijn dochter van 4 en ondertussen ook half ongeveer is nog geen meter en weegt ook iets van een 13kg. Ik maak me daar allemaal geen zorgen over. Ze lacht, is blij en gelukkig en dartelt rond, dat laatste nog net niet met een bloem in de hand. :)
Mijnen van 4,5 weegt 21 kg :unsure: (zit in kledingmaat 110)

Mijn dochter van 12 schurkt ondertussen tegen de 1m80 aan. Nog 1 cm. Al lijkt de groei nu wel stilaan te vertragen.

Ja, als vader denk je dan wel efkes na over ongewenste interesse van veel ouder volk :unsure:

Geweldig nieuws hier: vorige week lag de kleine te slapen en ik wou hem wakker maken voor zijn avondfles (23h) maar hij lag blijkbaar half comateus, want ik kreeg hem niet onmiddellijk wakker. Normaal werd hij van een lichte aanraking al direct wat wakker maar nu gaf hij geen kik.

Laten liggen en ja, sindsdien slaapt hij de nachten gewoon door :clap:

Nadeel is dan weer dat hij al zeker 2 dagen wakker wordt met de randjes van zijn body nat, door zijn pamper. Maar daarvoor onthaalmoeder tip gevraagd en zij raadde Rascal & Friends aan. Ik las hier ook al de tip om er 2 over elkaar aan te doen.
iemand ervaring met die luiers van R&F?

Het hoesten wordt ook beter. Na 3 maanden ging het wel tijd worden. We aerosolen nu en dat helpt eindelijk. Daarvoor ook al puffers gehad maar dat doet gelijk minder. Misschien omdat aerosol over een periode van 10-tal min ingeademd wordt en daardoor dieper kan gaan, geen idee.
Voor de rest ook vorige week al zijn punten bij K&G. Groeit goed, komt goed bij. Maar dat wisten we zelf eigenlijk gewoon :)
DIe 2 pampers is vooral als het "te veel" wordt (merk je ook als de pamper aan de buitenkant nat is, en meestal is de natte vlek dan aan de rug omdat het er daar terug "uit" loopt). Als de randjes nat zijn, zou ik eerder denken dat de pampers aan de beentjes niet goed aansluiten en gewoon eens andere merken testen.

Terug
Bovenaan