Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Pretparken, bah. Aanschuiven, wachten, drukte,... ik heb er meer stress dan dat ik er van kan genieten.

Op de terugweg is het wel altijd stil. Kindjes slapen op de achterbank en ik ook. 't Is maar m'n vrouw die dan hysterisch zit te roepen dat ik op de baan moet letten als ik aan het rijden ben.

Iemand ervaringen (+ of -) met een aanhangfiets?

Mijn jongedame vindt fietsen heerlijk, maar kijkt veel rond en leunt vaak links of rechts. Hierdoor vind ik het veel moeilijker mijn stabiliteit te bewaren.
Een fietskar zou te veel plaats innemen om binnen te zetten, maar een aanhangfiets zou wel moeten lukken.
Iemand van jullie hier ervaring mee? Aangezien haar school 6km verder ligt in heel heuvelachtig landschap is "laat ze gewoon zelf fietsen" geen optie. 😉

Iemand ervaringen (+ of -) met een aanhangfiets?

Mijn jongedame vindt fietsen heerlijk, maar kijkt veel rond en leunt vaak links of rechts. Hierdoor vind ik het veel moeilijker mijn stabiliteit te bewaren.
Een fietskar zou te veel plaats innemen om binnen te zetten, maar een aanhangfiets zou wel moeten lukken.
Iemand van jullie hier ervaring mee? Aangezien haar school 6km verder ligt in heel heuvelachtig landschap is "laat ze gewoon zelf fietsen" geen optie. 😉
Wij hebben een Trail-Gator die we af en toe gebruiken om een fietsje aan te hangen als het te lastig wordt (lees: de rit duurt te lang). Aan en af koppelen van een fiets duurt een minuut, dus best praktisch. Initieel moet je natuurlijk wel de stang aan je eigen fiets en het bevestigingsplaatje aan de fiets van je kind hangen. Staan filmpjes van op youtube, wij hebben de onze gekocht bij decathlon.

Wij hebben een Trail-Gator die we af en toe gebruiken om een fietsje aan te hangen als het te lastig wordt (lees: de rit duurt te lang). Aan en af koppelen van een fiets duurt een minuut, dus best praktisch. Initieel moet je natuurlijk wel de stang aan je eigen fiets en het bevestigingsplaatje aan de fiets van je kind hangen. Staan filmpjes van op youtube, wij hebben de onze gekocht bij decathlon.
Maar ben je er tevreden van? Rijdt dat stabiel?

Met zowel dochter als zoon nu tevreden van ja. Al moeten ze natuurlijk niet overdreven proberen hellen naar een kant. Of remmen 😀

Kheb zo een bike2go aanhangfiets en dat gaat wel vlot maar ge moet er u wel bewust van zijn dat zo'n meetrappend (en wiebelend) kind extra opletten en tegensturen geblazen is. Ik laat hem bv altijd weten wanneer hij moet stoppen met trappen bij het nemen van een bocht anders zit ik een metertje meer naar links of rechts dan ingeschat.

Kzie mij ook nog niet direct 6 km doen daarmee (want hij trapt wel mee maar tis niet dat dat het extra gewicht en stuurmoeilijkheden volledig opheft :p) maar ik dacht dat ge een elektrische fiets had @Mulan dus dat is dan weer een ander verhaal.

Die dat ik heb is ook via de bagagedrager. Meeste zijn aan uw frame (onder uw zadel) maar gezien mijn lengte heb ik daar geen plaats om iets te bevestigen dus dat moet ge wel ffkes nakijken.

Wij hebben er ook eentje, maar wel gemonteerd op een elektrische bakfiets.

Door de bakfiets hebt ge geen last van de bewegingen van de kleine op de aanhangfiets.

Hier was het dus 2 in de bakfiets + tassen, 1 op de aanhangfiets. Toen bracht mijn vrouw de kinderen nog naar school.

Vandaag eens "De Afspraak" bekeken rond dat kinderdagverblijf:
https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/de-afspraak/2022/de-afspraak-d20220221/

Die discussie is hier al wel vaker gevoerd, en mijn standpunt is daar (mede door interviews met Binu Singh te lezen) vrij duidelijk in. Dat blijft in mijn idee toch onbegrijpelijk dat je kinderverzorger kan worden zonder opleiding, en dat het effectief 1 van de weinige jobs is die je kan doen als je niks anders kan. Maar imo het belangrijkste punt is toch dat ouders de mogelijkheid zouden moeten hebben om te kiezen om voor hun kind te zorgen in die eerste paar jaar.
En deels zit daar een issue met het feit dat je ouderschapsverlof kan opnemen in de eerste 12 jaar (en mensen dat dus gebruiken om schoolvakanties te overbruggen ipv om voor hun baby te zorgen), maar ook gewoon het feit dat onze maatschappij daar totaal niet op voorzien is. Door Corona zitten wij nu in een situatie die er dicht bij aan leunt, en dat is zéker niet altijd makkelijk. Maar als ik kijk hoe ons leven er zou uit zien moest onze dochter naar de creche gaan, dan ben ik 100% zeker dat ik een minder goede band met haar zou hebben. Maar natuurlijk heeft niet iedereen de luxe om die keuze nu te maken.

Ik ga puur af op wat mijn vrouw mij zegt. Als ge wilt kan ik haar telefoonnummer doorgeven :laugh:.

Maar yes we weten dat Efteling incl. tickets is. Het totaal was iets van 120€ duurder bij Landal, maar dan wel 4 ipv 1 nacht, een 8persoonshuis incl. sauna ipv een klein kamerke, en bijgevolg dus veel meer flexibiliteit.
We zijn aan het zien of we gewoon nog een 2e gezin meevragen (want huisje toch groot genoeg). Als ge dat doet is het financiëel helemaal een no brainer.
Ook eens bekeken, merci voor het idee! Beekse Bergen ligt daar ook niet ver van dus gaan hier volgend jaar ook een 4 daagse doen dan denk ik vanuit Landal met een combinatie Efteling en Beekse Bergen. Dan is de jongste 2 en heeft die daar ook wat aan.

Ook eens bekeken, merci voor het idee! Beekse Bergen ligt daar ook niet ver van dus gaan hier volgend jaar ook een 4 daagse doen dan denk ik vanuit Landal met een combinatie Efteling en Beekse Bergen. Dan is de jongste 2 en heeft die daar ook wat aan.
Wij gaan indeed ook naar de Beekse Bergen gaan een dagje :thumb:

Wie noemt er zijn kind nu naar een merk van pralines?!
Storytime! Ooit naar de trouw uitgenodigd geweest van één van mijn game-maten. Was ene van Liverpool, zijn vrouw was van Newcastle (Geordie shore kanten). Trouw in Harry Potter thema, bruid die één van de bruidsmeisjes aanbood aan één van de single heren onder ons (since you flew this far), etc etc. Ondertussen hebben ze 2 kinderen, gescheiden, is zij lesbisch geworden. Afin, gewoon om even te schetsen wat voor mensen het zijn. Ze was dus ook 3 maand ver op dienen trouw (inclusief haren Jack Daniels + Cola, want da kon geen kwaad)

We hadden als cadeau dus wat centen mee (niet doen trouwens, da's daar niet echt de gewoonte aangezien ge gewoon zelf uwen drank betaalt) en een doos pralines van Leonidas. Krijgen we 6 maand na die trouw een geboortekaartje "Leonidas" met een bedankje voor de inspiratie door de pralines :rofl:

Het kan dus weldegelijk.

Storytime! Ooit naar de trouw uitgenodigd geweest van één van mijn game-maten. Was ene van Liverpool, zijn vrouw was van Newcastle (Geordie shore kanten). Trouw in Harry Potter thema, bruid die één van de bruidsmeisjes aanbood aan één van de single heren onder ons (since you flew this far), etc etc. Ondertussen hebben ze 2 kinderen, gescheiden, is zij lesbisch geworden. Afin, gewoon om even te schetsen wat voor mensen het zijn. Ze was dus ook 3 maand ver op dienen trouw (inclusief haren Jack Daniels + Cola, want da kon geen kwaad)

We hadden als cadeau dus wat centen mee (niet doen trouwens, da's daar niet echt de gewoonte aangezien ge gewoon zelf uwen drank betaalt) en een doos pralines van Leonidas. Krijgen we 6 maand na die trouw een geboortekaartje "Leonidas" met een bedankje voor de inspiratie door de pralines :rofl:

Het kan dus weldegelijk.
57ukax.jpg

Die discussie is hier al wel vaker gevoerd, en mijn standpunt is daar (mede door interviews met Binu Singh te lezen) vrij duidelijk in. Dat blijft in mijn idee toch onbegrijpelijk dat je kinderverzorger kan worden zonder opleiding, en dat het effectief 1 van de weinige jobs is die je kan doen als je niks anders kan. Maar imo het belangrijkste punt is toch dat ouders de mogelijkheid zouden moeten hebben om te kiezen om voor hun kind te zorgen in die eerste paar jaar.
Als ge in een crèche/kinderopvang werkt vragen ze wel een specifiek diploma (dit kan ook BSO zijn, er is een richting verzorging die daarvoor in aanmerking komt).
Als ge start als onthaalouder moet ge ook twee cursussen volgen.

Ik ga mij niet uitspreken over de inhoud maar het is dus normaal niet zo dat ge zomaar kinderen kunt gaan opvangen

En deels zit daar een issue met het feit dat je ouderschapsverlof kan opnemen in de eerste 12 jaar (en mensen dat dus gebruiken om schoolvakanties te overbruggen ipv om voor hun baby te zorgen), maar ook gewoon het feit dat onze maatschappij daar totaal niet op voorzien is. Door Corona zitten wij nu in een situatie die er dicht bij aan leunt, en dat is zéker niet altijd makkelijk. Maar als ik kijk hoe ons leven er zou uit zien moest onze dochter naar de creche gaan, dan ben ik 100% zeker dat ik een minder goede band met haar zou hebben. Maar natuurlijk heeft niet iedereen de luxe om die keuze nu te maken.
Het is jammer dat onze maatschappij daar niet op voorzien is. Bij onze tweede heb ik ervoor gekozen om parttime te gaan werken (ik werk nog in het weekend + 1 dag in de week). Hierdoor moet hij niet naar de crèche. Ik heb daar echt geen seconde spijt van gehad. Mijn oudste zoontje was niet gelukkig op de crèche. Dat lag niet aan de opvang, maar aan zijn persoonlijkheid. Hij houdt niet van drukte en lawaai, is een heel voorzichtig kindje. Ook al was het met de tweede misschien anders geweest, ik wou dit niet meer meemaken. Elke dag een wenend kind moeten afzetten, het was slopend. Ik ben blij dat ik de kans heb gehad om mijn jongste zo lang thuis te hebben.

Het kan dus weldegelijk.
Als hun tweede kind "Aldi" heet weet ge meteen ook waar één van hun volgende gasten hun pralines halen. :unsure:

Omdat we er sinds kort zelf over moeten nadenken, valt het me inderdaad wel wat op dat het idee dat een partner niet of deeltijds zou werken in zo'n situatie toch vaak nogal scheef wordt bekeken. Het is sowieso niet voor iedereen haalbaar op financieel vlak (en altijd wel een opoffering op dat vlak), want kinderopvang is, alles in beschouwing genomen, eigenlijk niet zo extreem duur in vergelijking met het zelf te doen.

Hier waren we het eerst zo van plan, maar nu mijn vrouw een job doet die redelijk ideaal lijkt (en dus ook makkelijker te combineren is met een leven), zullen we ook een crèche inschakelen. Het klopt natuurlijk dat wie daar werkt een eerder beperkte scholing heeft gehad daarover, al wil ik toch nuanceren dat het een soort vergaarbak zou zijn voor mensen zonder andere vaardigheden. Zoals @Tha_nOn zegt is het niet zo vrijblijvend (al vermoed ik dat dit niet perfect is).

Dat ouderschapsverlof, gohja op zich spring je daar niet echt ver mee als je het voltijds wil opnemen hé. In dat geval is alles al heel snel op, terwijl je dan nog voor opvang moet zoeken. Dus op zich snap ik wel dat velen dat inzetten om periodes zoals schoolvakanties te overbruggen, aangezien scholen (maar ook crèches) nu wel eens geregeld dicht zijn.

Hier werkt de vriendin 4/5. Wanneer de kleine naar de school gaat zal ze haar 4/5 doen op 5 dagen zodat ze hem altijd kan gaan halen en afzetten. Met betrekking tot de creche/onthaalmama. Die van ons amuseert zich echt te pletter. Als ik hem daar ga afzetten dan springt hij bijna uit mijn armen om te gaan spelen. Zo zie je maar dat elk kind anders is.
Aan de andere kant, als je hem 's avonds gaat halen kruipt hij ook wel zo snel mogelijk naar u toe, dus ergens zal hij mama/papa toch ook wel een beetje missen zeker? :unsure:

Terug
Bovenaan