Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Ge merkt die rare competitiedrang echt heel fel imo. "en, wandelt ze al? Want onze xxx wandelt al ze!" etc.
Compleet absurd dat mensen zich daar zo mee bezig houden...
Wij hebben ook zo een bevriend koppel. Heel irritant… Begon zelf al bij het vergelijken van echo’s: “Oei, bij ons meet zijn bovenbeen al x cm”
Vroeger zagen wij die bijna wekelijks (de man was zelf mijn getuige) maar spreken hierdoor veel minder met hen af.

Wij hebben ook zo een bevriend koppel. Heel irritant… Begon zelf al bij het vergelijken van echo’s: “Oei, bij ons meet zijn bovenbeen al x cm”
Vroeger zagen wij die bijna wekelijks (de man was zelf mijn getuige) maar spreken hierdoor veel minder met hen af.
Jep idem hier, echt vermoeiend om dergelijke zaken aan te horen & er "neutraal" proberen op te reageren om de vrede te bewaren

Jep idem hier, echt vermoeiend om dergelijke zaken aan te horen & er "neutraal" proberen op te reageren om de vrede te bewaren
En het betert ook niet als ze met goede raad komen ze ;).

Want dat krijg je ook nog, uw kind slaapt bvb niet goed "ahja, maar dat is omdat ge xyz doet".
Want élk kind slaapt natuurlijk slecht om dezelfde reden...

Waarom neutraal reageren? Hier was dat gelukkig niet het geval (tenzij door mij :help: maar dat zal nooit op fysiek vlak geweest zijn want ze was in heel veel dingen laat 🤣) maar ik zou dan wel durven zeggen: "Kijk, ik begrijp perfect dat je onwaarschijnlijk fier bent op X, maar op den duur voelt elk gesprek aan als een competitie met als gevolg dat ik gesprekken met jou ga vermijden. Elk kind groeit en ontwikkelt op z'n eigen tempo. Die van ons gezond en met goede kansen in de wereld afleveren, is ons enige doel. Niet leren huppelen op zijn 18 maand of z'n eigen naam kunnen schrijven voor z'n derde."

Hoe die van u kon hare naam niet schrijven op 3 of wat?
Gefaald als ouder denk ik dan.
Euhm... Ze kon wél nog niet huppelen op 18maand, dan kon ze net wankel haar eerste stapjes zetten! 😛
(En ze heeft een korte naam, Aurelie-Julietta zou haar waarschijnlijk niet gelukt zijn. 😜)

Ik vind dat ook wat dubbel om eerlijk te zijn.
Er is niks mis mee om eens in een gesprek te zeggen wat uwe kleine al kan. Je mag daar best wel trots op zijn. Het is geen competitie en ik ga ook nooit af komen met "ah, die van jullie kan dat niet?". Maar in een normaal gesprek, kunt ge best op een normale manier wel eens vertellen dat uw kind eens wat meer kan dan dat van de ander. Anders is het éénrichtingsverkeer hé.

Om wat voorbeelden te geven:
Een tijdje terug afgesproken met vrienden wiens zoontje quasi even oud is als onze zoon. Het ging over naar het potje gaan en dat hun zoon dat goed begon te doen maar 's nachts. Dan heb ik gezegd: ah, den onze had ook in't begin moeite maar sinds hij op school zit, heeft de klik gemaakt en ineens 's nachts ook geen pamper meer aan wou.
Of:
Gewoon eens trots zijn, zoals zeggen dat em het echt wel goed doet op z'n loopfietsje. Toch dat te laten zien dat ge daar fier op zijt? Zonder commentaar op de ander.

Ik vind dat ook wat dubbel om eerlijk te zijn.
Er is niks mis mee om eens in een gesprek te zeggen wat uwe kleine al kan. Je mag daar best wel trots op zijn. Het is geen competitie en ik ga ook nooit af komen met "ah, die van jullie kan dat niet?". Maar in een normaal gesprek, kunt ge best op een normale manier wel eens vertellen dat uw kind eens wat meer kan dan dat van de ander. Anders is het éénrichtingsverkeer hé.

Om wat voorbeelden te geven:
Een tijdje terug afgesproken met vrienden wiens zoontje quasi even oud is als onze zoon. Het ging over naar het potje gaan en dat hun zoon dat goed begon te doen maar 's nachts. Dan heb ik gezegd: ah, den onze had ook in't begin moeite maar sinds hij op school zit, heeft de klik gemaakt en ineens 's nachts ook geen pamper meer aan wou.
Of:
Gewoon eens trots zijn, zoals zeggen dat em het echt wel goed doet op z'n loopfietsje. Toch dat te laten zien dat ge daar fier op zijt? Zonder commentaar op de ander.
Oooh, maar ik denk niet dat veel mensen daar een probleem mee hebben.
Wel met het genre mensen die denkt dat ze goud kakken:
- ja, onze Esmee volgt logopedie om haar spraak wat bij te werken, momenteel leert ze "zeepsop", "rollercoaster" en "prikkeldraad" correct uitspreken. We willen toch wel dat ze niet achter zal zitten op de rest in de peuterklas.
- oei, kan Timmeke nu pas fietsen? Jah, onze Thomas kon dat al op z'n 2de, je moet er wél mee bezig zijn hè! *Afkeurende blik*
- Wat? Kan Angelique al tellen tot 20? Ja, pushen jullie niet wat te veel? Wisten jullie trouwens dat onze Julia 3de was in de Provinciale danswedstrijd? Ze mag een solo doen bij de -5jarigen komende zondag!

Het is een voordeel dat die van ons prematuur is, niet te vergelijken is met anderen en alles op haar tempo zal doen. Stoefmodus: alhoewel ze al van buik naar rug kan rollen, en dat zelfs voor haar 'gewone' leeftijd al vroeg is.💪

Iets minder leuk, we weten sinds gisteren dat ze gehoorverlies heeft langs 1 kant en waarschijnlijk gans haar leven een hoorapparaatje zal dragen. Kwam wel hard aan.

Het is een voordeel dat die van ons prematuur is, niet te vergelijken is met anderen en alles op haar tempo zal doen. Stoefmodus: alhoewel ze al van buik naar rug kan rollen, en dat zelfs voor haar 'gewone' leeftijd al vroeg is.💪

Iets minder leuk, we weten sinds gisteren dat ze gehoorverlies heeft langs 1 kant en waarschijnlijk gans haar leven een hoorapparaatje zal dragen. Kwam wel hard aan.
Nooit leuk om te horen, maar er zijn er nog die er uiteindelijk zelfs nog een beetje voordeel aan hebben (zegt Emma zelf toch): https://en.wikipedia.org/wiki/Emma_Meesseman

(is voor een stuk commerciele praat, maar toch:
"Uitgerust met Phonak Audéo-hoorapparaten die zijn opgeladen om een ganse dag mee te gaan, gaat ze de wedstrijden met een gerust hart tegemoet, wetende dat ze haar teamgenoten op het veld zal kunnen horen. Emma is er trouwens in geslaagd om haar gehoorverlies in haar voordeel te gebruiken. Zij heeft namelijk de gewoonte ontwikkeld om haar omgeving beter te observeren en deze visuele alertheid levert haar voordeel op ten opzichte van andere speelsters. Haar coaches hebben de trainingen en wedstrijden zelfs aangepast door elke spelstrategie naast een naam ook een gebaar te geven om optimaal te communiceren. Een waardevol hulpmiddel voor haar, maar ook voor het team, dat door het omgevingslawaai de instructies niet altijd goed hoort. "

Je dochter zal dus mss een stuk beter zijn in het inschatten van mensen nog voor dat ze iets zeggen :).

Oooh, maar ik denk niet dat veel mensen daar een probleem mee hebben.
Wel met het genre mensen die denkt dat ze goud kakken:
- ja, onze Esmee volgt logopedie om haar spraak wat bij te werken, momenteel leert ze "zeepsop", "rollercoaster" en "prikkeldraad" correct uitspreken. We willen toch wel dat ze niet achter zal zitten op de rest in de peuterklas.
- oei, kan Timmeke nu pas fietsen? Jah, onze Thomas kon dat al op z'n 2de, je moet er wél mee bezig zijn hè! *Afkeurende blik*
- Wat? Kan Angelique al tellen tot 20? Ja, pushen jullie niet wat te veel? Wisten jullie trouwens dat onze Julia 3de was in de Provinciale danswedstrijd? Ze mag een solo doen bij de -5jarigen komende zondag!
Ik hoor letterlijk al jaren van mijn schoonouders dat hun dochter veel sneller kon wandelen dan haar neefje. Hun dochter is +30 jaar he...

Wij hebben hier het geluk dat we binnen de familie en de vriendengroep de eerste waren die aan kinderen begonnen.
Dus echt zoveel "competitiedrang" hebben we niet moeten ervaren.
Eigen kind schoon kind maar ik wil toch geen dochter opvoeden die denkt dat de evenaar door haar gat loopt ;-) Alles beetje down to earth en vooral niet te zot doen!

Mijn vriendin is net terug van K&G, opnieuw geklaag en gezaag over zowel haar gewicht + nekje.
3maand, 61cm en 5.5kg

Ze zit nu 1 week op volledige flesvoeding en is echt mooi aan het bijkomen (ging idd iets minder snel bij borstvoeding) en haar hoofdje kan ze echt wel al vrij goed omhoog houden..

Ah het ene oor in en het andere eruit.

Mijn vriendin is net terug van K&G, opnieuw geklaag en gezaag over zowel haar gewicht + nekje.
3maand, 61cm en 5.5kg

Ze zit nu 1 week op volledige flesvoeding en is echt mooi aan het bijkomen (ging idd iets minder snel bij borstvoeding) en haar hoofdje kan ze echt wel al vrij goed omhoog houden..

K&G is al even grote rommel als Idewe, gewoon enkel het verplichte doen voor de rest niks van aantrekken.

3maand, 61cm en 5.5kg

Goh, het zijn dingen die je in het oog moet houden (maar dat doe je duidelijk...) maar wat kan je meer doen...

Eigenlijk zou je daar dan eens de vraag moeten stellen wat je exact moet doen, gewichten aan haar nek hangen zodat ze ze traint?

Sinds iets meer dan een week geleden slaapt onze jongste nu ook in zijn half hoogslaper, ik moet zeggen dat ik echt had verwacht dat hij het er moeilijk mee ging hebben (zijn karakter kennende), maar hij vindt het helemaal geweldig en slaapt (best) goed.
Het helpt natuurlijk wel dat hij nu net zoals zijn grote broer in een hoog bed mag slapen :biglaugh: .

In onze dochter haar klas mag elke zoveel dagen een kindje de klaspop mee naar huis nemen. Tof initiatief. Kinderen vinden dat super tof.
Nu heeft een ouder een tijdje geleden in de whatsappgroep van de klas een paar foto's doorgestuurd wat de klaspop daar allemaal aan het doen was en sindsdien is het hek van de dam. Het is natuurlijk een competitie tussen een paar ouders geworden om elkaar te overtreffen in leuke activiteiten. Gegarandeerd zullen er volgende week foto's gepost worden van de klaspop die mee op skireis is en zich op de derde avond een stuk in zijn kraag heeft gedronken van de Jägermeister op de après ski.

Er zijn toch altijd ouders die er een competitie van maken. Ze zullen altijd wel iets vinden. Als het niet kan via verjaardagstraktaties -dat is een paar jaar geleden om zulke redenen serieus aan banden gelegd- dan maar via de klaspop. :sop:

Exit a group​

1. Open the WhatsApp group chat, then tap the group subject. Alternatively, tap and hold the group in the CHATS tab.
  2. Tap Exit group > EXIT.

Dat zou hier niet lang duren :laugh:

Terug
Bovenaan