De kinderopvang merkt naar eigen zeggen een babyboom van tijdens de lockdowns/coronacrisis. Mijn vrouw moet voor haar job kennelijk op 6 maand zwangerschap stoppen met werken (grootkeuken WZC), maar heeft dan ook maar 9 weken moederschapsrust achteraf. Komt ongeveer uit op de laatste week van november. Ik had "redelijk goed op tijd" al eens rondgemaild twee weken terug, en één van onze opties had nog plaats in november.
Dat enkele dagen laten bezinken, er was nog een optie dichterbij die ons ook aanstond dus niet meteen ja gezegd. Vorige week dan toch maar beslist om voor die crèche te gaan: "oh ja er zijn redelijk wat aanvragen binnengekomen, we hebben nu enkel 2x per week voor januari en februari, en dan vanaf maar 4x per week".
Wel, dat was een oncomfortabele confrontatie met de realiteit. Nog zien hoe het werk van mijn vrouw erop reageert maar in principe moet dat op te lossen zijn door een maand ouderschapsverlof in december, en dan ook door ouderschapsverlof twee maand niet voltijds te werken. Sowieso werkt ze maar 30 uur/week en heeft ze minstens 1 vrije dag per week, meestal meer (weekendwerk 1 weekend op twee), dus volgens mij mag dat allemaal geen probleem zijn, maar we zullen moeten zien. Ik kan uiteraard ook wel wat verlof nemen.
Dit is een gemeente van 17000 inwoners met redelijk wat opvangopties, ik wil niet weten hoe zoiets in een stad gaat.