Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Oof. Wat ben ik blij dat ik niet in dat soort groepen moet vertoeven 😂
Gho, valt wel mee. De juf post regelmatig foto's in dat groepje, dus de meeste ouders houden zich daar nog in heb ik de indruk.

Same. We hebben hier een Classdojo waarbij enkel de school communiceert naar ons en vice versa. Ik hoef die andere ouders niet te horen/zien.
Vorig schooljaar gebruikte de juf ook Classdojo -op aanraden van mijn echtgenote want zij gebruikt dat ook al enkele jaren voor haar klas, maar vanaf dit jaar mocht dat niet meer van de directie want ze zijn het nog niet eens over een uniform systeem. Gevolg; de ene doet het via whatsapp, de andere via Google Drive, nog een andere juf doet helemaal niets... 🤷‍♂️

Er zijn toch altijd ouders die er een competitie van maken. Ze zullen altijd wel iets vinden. Als het niet kan via verjaardagstraktaties -dat is een paar jaar geleden om zulke redenen serieus aan banden gelegd- dan maar via de klaspop. :sop:
Voor zo'n zaken heb ik eigenlijk wel wat schrik. In Amerika begint dat steeds meer normaal te worden dat je een groots verjaardagsfeestje organiseert en kadootjes meegeeft aan de kinderen die komen.
En natuurlijk met bijbehorende sociale druk om dat zo fancy mogelijk te maken.
Ik hoop dat Europa hier zo lang mogelijk van bespaard blijft. Als het al niet te laat is, al superlang geen kinderfeestje meer meegemaakt.

Wat is bij jullie ongeveer het budget van kadootjes geven voor een verjaardagsfeestje?

Mijn schoonzus zit aan 30-40€ (lagere school feestjes) wat ik persoonlijk veel vind maar we zitten nog niet in die fase dus ik heb geen idee wat ongeveer gegeven wordt.
In mijn tijd kreeg ik 200bef en ging ik in het lokale winkeltje iets uitkiezen. (En dat was dan meestal briefpapier).

Voor zo'n zaken heb ik eigenlijk wel wat schrik. In Amerika begint dat steeds meer normaal te worden dat je een groots verjaardagsfeestje organiseert en kadootjes meegeeft aan de kinderen die komen.
En natuurlijk met bijbehorende sociale druk om dat zo fancy mogelijk te maken.
Ik hoop dat Europa hier zo lang mogelijk van bespaard blijft. Als het al niet te laat is, al superlang geen kinderfeestje meer meegemaakt.
Ge merkt die rare competitiedrang echt heel fel imo. "en, wandelt ze al? Want onze xxx wandelt al ze!" etc.
Compleet absurd dat mensen zich daar zo mee bezig houden...

Wat is bij jullie ongeveer het budget van kadootjes geven voor een verjaardagsfeestje?

Mijn schoonzus zit aan 30-40€ (lagere school feestjes) wat ik persoonlijk veel vind maar we zitten nog niet in die fase dus ik heb geen idee wat ongeveer gegeven wordt.
In mijn tijd kreeg ik 200bef en ging ik in het lokale winkeltje iets uitkiezen. (En dat was dan meestal briefpapier).
Hier een cadeautje rond de 15 euro. Daarvoor vind je meestal wel iets leuk.

Ge merkt die rare competitiedrang echt heel fel imo. "en, wandelt ze al? Want onze xxx wandelt al ze!" etc.
Goh, ergens normaal dat je wel fier bent op het feit dat je kind al sneller dan normaal kan stappen of babbelen of zindelijk is. Voor mij hoeft dat ook geen competitie te zijn, elk kind evolueert op eigen tempo en uiteindelijk zegt dat niet veel over hoe intelligent je kind is. Einstein kon als vijfjarige nog geen volzinnen uitspreken, denk ik dan altijd.

Idem.
30-40 vind ik vrij hoog., zeker als ze vaak worden uitgenodigd. De oudste is zaterdag naar haar 4e feestje gegaan dit jaar en heeft nog 2 uitnodigingen. Dat loopt dan gewoon heel rap op.
Deze keer trouwens twee eenhoorns van Schleich gekocht. Het vriendinnetje was content :p

De kinderopvang merkt naar eigen zeggen een babyboom van tijdens de lockdowns/coronacrisis. Mijn vrouw moet voor haar job kennelijk op 6 maand zwangerschap stoppen met werken (grootkeuken WZC), maar heeft dan ook maar 9 weken moederschapsrust achteraf. Komt ongeveer uit op de laatste week van november. Ik had "redelijk goed op tijd" al eens rondgemaild twee weken terug, en één van onze opties had nog plaats in november.

Dat enkele dagen laten bezinken, er was nog een optie dichterbij die ons ook aanstond dus niet meteen ja gezegd. Vorige week dan toch maar beslist om voor die crèche te gaan: "oh ja er zijn redelijk wat aanvragen binnengekomen, we hebben nu enkel 2x per week voor januari en februari, en dan vanaf maar 4x per week".

Wel, dat was een oncomfortabele confrontatie met de realiteit. Nog zien hoe het werk van mijn vrouw erop reageert maar in principe moet dat op te lossen zijn door een maand ouderschapsverlof in december, en dan ook door ouderschapsverlof twee maand niet voltijds te werken. Sowieso werkt ze maar 30 uur/week en heeft ze minstens 1 vrije dag per week, meestal meer (weekendwerk 1 weekend op twee), dus volgens mij mag dat allemaal geen probleem zijn, maar we zullen moeten zien. Ik kan uiteraard ook wel wat verlof nemen.

Dit is een gemeente van 17000 inwoners met redelijk wat opvangopties, ik wil niet weten hoe zoiets in een stad gaat.

Laatst bewerkt:

Vind ik toch ook raar. Zeker tegen vrienden. Tegen anderen praat ik sowieso niet over zo'n zaken.

Goede kameraad van mij waarvan ik weet dat zijne kleine nog niet wandelt, laat staan fatsoenlijk kruipt (en 2 maanden ouder is dan de onze), daar ga ik dat onderwerp zelfs mijden. Ik zal er alleszins niet als eerste over beginnen. En al zeker niet over stoefen.

Hier voor het laatste verjaardagsfeestje was dat een cadeautje van 10 a 15 euro. Wij geven aan kindjes in de familie ongeveer iets van 25 euro, dus 30-40 euro voor "een klasgenootje" is er hier wat over :unsure:.
Verschrikkelijk.
De kinderopvang merkt naar eigen zeggen een babyboom van tijdens de lockdowns/coronacrisis. Mijn vrouw moet voor haar job kennelijk op 6 maand zwangerschap stoppen met werken (grootkeuken WZC), maar heeft dan ook maar 9 weken moederschapsrust achteraf. Komt ongeveer uit op de laatste week van november. Ik had "redelijk goed op tijd" al eens rondgemaild twee weken terug, en één van onze opties had nog plaats in november.

Dat enkele dagen laten bezinken, er was nog een optie dichterbij die ons ook aanstond dus niet meteen ja gezegd. Vorige week dan toch maar beslist om voor die crèche te gaan: "oh ja er zijn redelijk wat aanvragen binnengekomen, we hebben nu enkel 2x per week voor januari en februari, en dan vanaf maar 4x per week".

Wel, dat was een oncomfortabele confrontatie met de realiteit. Nog zien hoe het werk van mijn vrouw erop reageert maar in principe moet dat op te lossen zijn door een maand ouderschapsverlof in december, en dan ook door ouderschapsverlof twee maand niet voltijds te werken. Sowieso werkt ze maar 30 uur/week en heeft ze minstens 1 vrije dag per week, meestal meer (weekendwerk 1 weekend op twee), dus volgens mij mag dat allemaal geen probleem zijn, maar we zullen moeten zien. Ik kan uiteraard ook wel wat verlof nemen.

Dit is een gemeente van 17000 inwoners met redelijk wat opvangopties, ik wil niet weten hoe zoiets in een stad gaat.
Amai, da's minder leuk. Hopelijk vinden jullie een goeie oplossing. Ouderschapsverlof kan een oplossing bieden, alleen is de financiële impact daarvan wel stevig.

Wij zijn ook bezig met de opvang en het is absurd hoe vol de meeste al zitten. Gelukkig kunnen we wel wat schuiven, maar voor zo'n kleine gemeente is het al goed zoeken.

Hier 15 à 20€.

Ik versta dat ook niet en erger me er vaak ook aan.
Een kind opvoeden is geen sprint, maar een marathon.
Het is het eindresultaat dat telt en ik hoop dat die stoeffers hun kind zullen blijven bijstaan en steunen, ook als hun kind het wat minder doet.

Ik ken iemand die haar kind telkens als het aan het kruipen was rechtop zette. Uren aan een stuk, elke avond.
Om toch maar dat kind te pushen om een paar dagen/weken sneller te stappen.

Onze jongste waggelde bijv wekenlang rond op zijn knieën ipv te stappen.
Had zijn eerste stapjes gezet en was toen goed gevallen, dus waarschijnlijk een schrik gepakt.
Op zijn knieën was sneller dan kruipen en veiliger dan stappen.
If it looks stupid, but it works, it ain't stupid. :laugh:

De onze waren héél traag qua tanden krijgen, qua stappen, qua spreken, ...
Alles is goed gekomen en in hun klas zijn ze nu bij de betere.

Nog mensen met het vinden van een babysit? Wij hebben al een aantal keer een babysit genomen via de gezinsbond. Op zich een goed systeem. Je lanceert online een aanvraag die naar alle beschikbare babysits wordt gestuurd. Maar als we niet aanvinken dat we de babysit kunnen gaan halen en afzetten, krijgen we geen reactie. Vorige keer kregen we pas reactie op onze aanvraag nadat we deze hadden aangepast. Dat meisje woonde op amper 3 km 🤷🏻‍♀️
Nu zoeken we voor komende vrijdag een babysit maar weer geen reactie.

Nog mensen met het vinden van een babysit? Wij hebben al een aantal keer een babysit genomen via de gezinsbond. Op zich een goed systeem. Je lanceert online een aanvraag die naar alle beschikbare babysits wordt gestuurd. Maar als we niet aanvinken dat we de babysit kunnen gaan halen en afzetten, krijgen we geen reactie. Vorige keer kregen we pas reactie op onze aanvraag nadat we deze hadden aangepast. Dat meisje woonde op amper 3 km 🤷🏻‍♀️
Nu zoeken we voor komende vrijdag een babysit maar weer geen reactie.
Hier zoeken we steeds binnen de familie en vriendenkring. Ondanks we onze dochter naar school sturen, denk ik er niet aan om ze thuis met vreemden te laten zitten. Hoe goed die ook gescreend mogen zijn.

Oof. Wat ben ik blij dat ik niet in dat soort groepen moet vertoeven 😂
Ik moet mij telkens bedwingen om niet bijna elke dag in die whatsapp groep te posten:

oh-my-god-who-the-hell-cares-family-guy.gif

Wij zijn ook bezig met de opvang en het is absurd hoe vol de meeste al zitten. Gelukkig kunnen we wel wat schuiven, maar voor zo'n kleine gemeente is het al goed zoeken.
Eerst een opvang zoeken en vastlegen en dán pas het kindje maken. Net zoals een trouwfeest; éérst de zaal en locatie, dan pas het aanzoek doen. :unsure:

De kinderopvang merkt naar eigen zeggen een babyboom van tijdens de lockdowns/coronacrisis.
Er is idd een serieuze boom gaande. Het ziekenhuis waar we bevallen zijn, heeft een record gehaald in 2021 qua geboortes.
En de gyneacoloog zei het ook al dat er opvallend meer zwangere vrouwen zijn.

Er is idd een serieuze boom gaande. Het ziekenhuis waar we bevallen zijn, heeft een record gehaald in 2021 qua geboortes.
En de gyneacoloog zei het ook al dat er opvallend meer zwangere vrouwen zijn.
Idem, ons dochtertje is (toevallig) 1 van de eerste "Coronakindjes", en de vroedvrouw zei tegen het einde van de zwangerschap ook dat ze compleet vol zat en nog continu aanvragen kreeg. Enerzijds hebben we geluk dat ze begin januari is geboren (heeft een aantal voordelen nadien), anderzijds gaat het bij inschrijven van school wel met heel de coronaboom tegelijk zijn...

Hier is dat zo met mijn schoonzus. Haar zoontje is 10m ouder dan onze dochter en het is echt constant "oei nog steeds wat problemen met tummy time? Hier keek ie al rechtop aan X"

"Oei, ze weegt maar X kg? De onze was toch een pak zwaarder aan die leeftijd"

Morgen een "wen-momentje" in de crèche, vanaf volgende week full time :help::cry:

Terug
Bovenaan