Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

3 kinderen: 1 dochter van 7 & 2 zonen van bijna 6. Wij hebben er redelijk weinig werk aan om eerlijk te zijn, die zijn continue met elkaar bezig. Ze komen ook bijna altijd goed overeen en 't zijn gewoon schatjes van pattatjes. De eerste 2-3 jaren waren wel zéér pittig dus ik ben blij met de huidige situatie :D
 
Ik denk dat mensen gewoon eerlijker en open zijn naar mentale last / druk. Vroeger waren zo een zaken taboe en moest je maar doen alsof alles super ging.
Inderdaad. Al merk ik nu soms het tegenovergestelde: sommige mensen benadrukken de mindere momenten te hard.
3 kinderen: 1 dochter van 7 & 2 zonen van bijna 6. Wij hebben er redelijk weinig werk aan om eerlijk te zijn, die zijn continue met elkaar bezig. Ze komen ook bijna altijd goed overeen en 't zijn gewoon schatjes van pattatjes. De eerste 2-3 jaren waren wel zéér pittig dus ik ben blij met de huidige situatie :D
Bijna een half jaar met 3 en 't is inderdaad wel pittig. En 't gaat vanaf januari nog pittiger worden want dan gaat m'n vriendin terug aan't werk en dat in ploegen. Maar all in all ben ik wel akkoord met hetgeen ze zeggen: van 2 naar 3 is makkelijker dan van 1 naar 2. Ge kunt uw aandacht al wat verdelen dus dat lukt wel vrij aardig.

Jij bent van 1 naar 3 gegaan zeker? Dat zal nog wel wat pittiger geweest zijn?
 
Ons (eerste) zoontje is nu 7 maand. Na een aantal maanden doorslapen hebben we het nu zitten. Vanaf we zijn slaapzak aandoen wordt hij razend en zijn we vaak weg voor 2 tot 3u miserie. Laten huilen is geen oplossing want het is een echte volhouder, tot 20 min lang krijsen tot ik (en wss de buren ook) het niet meer kan aanhoren.

We hebben zelf terug met krabwantjes mogen beginnen want uit razernij krabt hij zen gezicht helemaal open.

In de creche hoor ik dan dat hij binnen de 5 minuten slaapt. Ik snap ook niet meer wat wij verkeer doen.
 
Ons (eerste) zoontje is nu 7 maand. Na een aantal maanden doorslapen hebben we het nu zitten. Vanaf we zijn slaapzak aandoen wordt hij razend en zijn we vaak weg voor 2 tot 3u miserie. Laten huilen is geen oplossing want het is een echte volhouder, tot 20 min lang krijsen tot ik (en wss de buren ook) het niet meer kan aanhoren.

We hebben zelf terug met krabwantjes mogen beginnen want uit razernij krabt hij zen gezicht helemaal open.

In de creche hoor ik dan dat hij binnen de 5 minuten slaapt. Ik snap ook niet meer wat wij verkeer doen.
Kan het zijn dat zijn slaapzak te klein of te warm is?
 
Gisteren heb ik inderdaad gemerkt dat zijn slaapzak te klein begon te worden, dus heb ik hem open gelaten. Op zich niet veel verbetering.

Te warm zou wel kunnen, hij heeft immers body + pyama + slaapzak + nog een deken terwijl het in zijn kamer 19-20 graden is.
Volgens dit prentje is een deken eigenlijk niet nodig. Wij doen dat nu vooral hem wat in te bakeren zodat hij zichzelf niet wakker slaat (wat ze ook in de creche doen met een tetra doek). Hij ligt wel nog in zo'n cocoon eitje die we uiteraard langs onder opendoen omdat hij te groot geworden is, misschien hier ook eens vanaf stappen.
 
Vroeger altijd gezegd dat ik geen kinderen wilde...
Nu heb in er 3 🥳😅.
Ondertussen zijn ze 6,5. Bijna 8 en 10,5.
Het is enorm druk maar zou er toch geen eentje meer kunnen missen...

gewoon grappig/eng om te zien hoeveel ze overnemen en op mezelf of mijn vrouw gelijken :)
 
Ge zijt i.i.g. al uit de pampers en de nee-fase. Nu op naar de puberteit! :D
Ja ik zit hier ni echt meer op mijn plaats...

de dochter is degene van bijna 8 en die is volgens mij nu al aant puberen ze...

als da nog erger gaat worden.... 🤯😩
De jongens zijn chill relax 😁
 
Gisteren heb ik inderdaad gemerkt dat zijn slaapzak te klein begon te worden, dus heb ik hem open gelaten. Op zich niet veel verbetering.

Te warm zou wel kunnen, hij heeft immers body + pyama + slaapzak + nog een deken terwijl het in zijn kamer 19-20 graden is.
Volgens dit prentje is een deken eigenlijk niet nodig. Wij doen dat nu vooral hem wat in te bakeren zodat hij zichzelf niet wakker slaat (wat ze ook in de creche doen met een tetra doek). Hij ligt wel nog in zo'n cocoon eitje die we uiteraard langs onder opendoen omdat hij te groot geworden is, misschien hier ook eens vanaf stappen.
Dat extra deken zal inderdaad al teveel zijn. Te warm is niet aangenaam voor een baby, plus meer risico op wiegendood.

Zo een nestje of cocoon zou ik ook proberen vanaf stappen, zodat hij op zichzelf leert slapen. Mijn dochter (5 maanden) was ook begonnen met een nestje, omdat ze zonder niet sliep en nu slaapt ze al zeker een maand zonder.

Een koele kamer helpt ook, 18 graden gaat nog net iets beter zijn.
Tot de leeftijd van 8 weken wordt een temperatuur van 20°C aangeraden, vanaf 8 weken wordt een temperatuur van 18° aangeraden.
 
Ons (eerste) zoontje is nu 7 maand. Na een aantal maanden doorslapen hebben we het nu zitten. Vanaf we zijn slaapzak aandoen wordt hij razend en zijn we vaak weg voor 2 tot 3u miserie. Laten huilen is geen oplossing want het is een echte volhouder, tot 20 min lang krijsen tot ik (en wss de buren ook) het niet meer kan aanhoren.

We hebben zelf terug met krabwantjes mogen beginnen want uit razernij krabt hij zen gezicht helemaal open.

In de creche hoor ik dan dat hij binnen de 5 minuten slaapt. Ik snap ook niet meer wat wij verkeer doen.
Hebt ge een duidelijke routine zodat hij weet dat hij moet gaan slapen voor ge hem de slaapzak aandoet? Mogelijks komt de slaapzak te plots voor hem en moet hij een beetje voorbereid worden op gaan slapen.
(In de crèche is die routine altijd heel duidelijk en de kindjes gaan ook allemaal slapen, mijn kinderen deden daar ook nooit moeilijk :'))
 
Jij bent van 1 naar 3 gegaan zeker? Dat zal nog wel wat pittiger geweest zijn?
Ja, de oudste was 15 maanden toen de 2 jongens erbij kwamen. Wij hebben de beslissing genomen dat mijn vrouw stopte met werken want 3 kinderen in de creche vs een loon is niet veel verschil en zeker de extra stress. Ze werkte ook als verpleegkundige dus met shiften was het helemaal druk. Beste beslissing ooit geweest voor alle partijen om eerlijk te zijn. Het was ook op vraag van mijn vrouw, zij stond dichtbij of al helemaal in een burn-out. Het geeft wel wat uitdagingen financieel maar voor de gemoedsrust was het heel hard nodig. Mijn vrouw heeft ook veel steun gehad van familie en vrienden om te helpen tijdens de dag als ik werken was.
 
4 kinderen hier. 3 jongens (6 - 4 - 2) en 1 meisje (4maanden)

Overgang van 1 naar 2 kinderen was de hel, bij de komst van de andere viel het in vergelijking allemaal goed mee.

De 4 jarige is op moment de moeilijkste, weet met zichzelf gene blijf, loopt veel gefrustreerd rond en uit dit in agressief gedrag (dingen weggooien, slaan, schelden,...) We zijn hiervoor hulp aan het zoeken, maar is niet eenvoudig
 
1 dochter van 3 maanden en bijna twee weken. Gaat goed! De klik van het vaderschap was er meteen en ik vind dat de overstap naar ouderschap helemaal niet zo'n grote schok. Het feit dat corona ons sociaal leven deed stilvallen verzachtte wellicht de overgang, maar ik ben blij met ons prille gezin.

Voor mijn vrouw is het wel duidelijk wat een tweede kind betreft: de fabriek is gesloten. :p Voor mij hoeft een tweede niet per sé. We zien wel hoe het loopt en hoe we er over een paar jaar tegenover staan.
 
Kzal blij zijn als de examens gedaan zijn. Vroeger heb ik het altijd gehaat, dus nu probeer ik het mijn oudste zo aangenaam mogelijk te maken. Adventkalender met snoep + regelmatig eens iets brengen om te eten of te drinken. Morgen het laatste en dan hopen dat de resultaten goed zijn.
 
Misschien dat hier mensen wel een beetje advies kunnen geven.
Zoontje is vandaag 11 maand, zalig knulleke.
De bevalling was heel vlot verlopen begin dit jaar, alles was perfect maar dan... koemelkeiwitallergie, gewoon ei allergie,zware reflux en vaak last van maag en darmen.
Dus speciaal melkpoeder voor de allergie en met zijn omeprazole is de reflux redelijk onder controle maar het grote probleem is vaste voeding...
Groentenpap gaat goed, behalve groenten die snel doen "stoppen". (Vooral spinazie zit hij snel van verstopt.) Maar dat is het zowat van vaste voeding die hij verdraagt. Als we er vlees aan toevoegen weigert hij en fruitpap is een totale no go. Dan heeft hij direct last van zijn maag omdat het vaak te zuur is.
Babykoekjes zijn ook moeilijk omdat er meestal of ei of melk inzit. Betterfood lukt wel en melba toastjes eet hij ook heel graag, gelukkig.

Moest er iemand nog een idee hebben wat we kunnen proberen kwa voeding?

Voor de rest krijgt hij erdoor vaak last met slapen. We hebben juist enkele weken doorstaan waar het een absolute hel was om hem in slaap te krijgen en dan werd hij een half uurtje later terug wenend wakker. Terug bij ons op de kamer gelegd en nu begint het terug wat te beteren.

Iemand zei me ooit dat van zodra er een baby in huis is, je een mate van vermoeidheid leert kennen die daarvoor onmogelijk leek.
Kan hiervan meespreken. Ik werk shiften en er zijn letterlijk dagen geweest waar ik savonds naar huis reed, in de overtuiging vroeg of laat in slaap te vallen achter het stuur en mezelf dood te rijden.
Gaat nu gelukkig beter.

Voor de rest een fantastisch bazeke. Enorm slim, zit constant alles te onderzoeken hoe het werkt.
Hij heeft over het laatst in bad de knop om de afvoer te openen/sluiten terug toegedraaid omdat hij nog niet uit bad wou...
En hem nu heel het huis door zien sluipen terwijl hij enkele maanden geleden zelfs absoluut niet op zijn buik wou liggen is zalig. Smijt zijn blokjes weg om er dan achteraan te gaan :p

En hem vergelijken met fotos van mij op dezelfde leeftijd is onthutsend... het lijkt alsof ik er in geslaagd ben mezelf te klonen o_0
 
Laatst bewerkt:
Misschien dat hier mensen wel een beetje advies kunnen geven.
Zoontje is vandaag 11 maand, zalig knulleke.
De bevalling was heel vlot verlopen begin dit jaar, alles was perfect maar dan... koemelkeiwitallergie, gewoon ei allergie,zware reflux en vaak last van maag en darmen.
Dus speciaal melkpoeder voor de allergie en met zijn omeprazole is de reflux redelijk onder controle maar het grote probleem is vaste voeding...
Groentenpap gaat goed, behalve groenten die snel doen "stoppen". (Vooral spinazie zit hij snel van verstopt.) Maar dat is het zowat van vaste voeding die hij verdraagt. Als we er vlees aan toevoegen weigert hij en fruitpap is een totale no go. Dan heeft hij direct last van zijn maag omdat het vaak te zuur is.
Babykoekjes zijn ook moeilijk omdat er meestal of ei of melk inzit. Betterfood lukt wel en melba toastjes eet hij ook heel graag, gelukkig.

Moest er iemand nog een idee hebben wat we kunnen proberen kwa voeding?

Voor de rest krijgt hij erdoor vaak last met slapen. We hebben juist enkele weken doorstaan waar het een absolute hel was om hem in slaap te krijgen en dan werd hij een half uurtje later terug wenend wakker. Terug bij ons op de kamer gelegd en nu begint het terug wat te beteren.

Iemand zei me ooit dat van zodra er een baby in huis is, je een mate van vermoeidheid leert kennen die daarvoor onmogelijk leek.
Kan hiervan meespreken. Ik werk shiften en er zijn letterlijk dagen geweest waar ik savonds naar huis reed, in de overtuiging vroeg of laat in slaap te vallen achter het stuur en mezelf dood te rijden.
Gaat nu gelukkig beter.

Voor de rest een fantastisch bazeke. Enorm slim, zit constant alles te onderzoeken hoe het werkt.
Hij heeft over het laatst in bad de knop om de afvoer te openen/sluiten terug toegedraaid omdat hij nog niet uit bad wou...
En hem nu heel het huis door zien sluipen terwijl hij enkele maanden geleden zelfs absoluut niet op zijn buik wou liggen is zalig. Smijt zijn blokjes weg om er dan achteraan te gaan :p

En hem vergelijken met fotos van mij op dezelfde leeftijd is onthutsend... het lijkt alsof ik er in geslaagd ben mezelf te kloonen o_0
Wij zijn met onze kinderen naar https://www.algemeencentrumvoorosteopathie.be/kinderteam-1 gegaan met onze kinderen en dit heeft geholpen.
 
Dochter van twee jaar en twee maand. In het begin echt onze peren mee gezien; last van zware reflux, zure maaginhoud waar ze al bijna twee jaar medicatie voor neemt. Ook last van oortjes en al twee keer buisjes moeten laten steken. Gelukkig is het slapen sindsdien beter, maar eerste anderhalf jaar hebben we het aantal nachten dat we konden doorslapen op één hand kunnen tellen.
Ze is een vlotte babbelaarster en echt een klein meisje al. Ze speelt graag met poppen die dan 'dodo' moeten doen, of op het potje moeten zitten. In boekjes bladeren en tekenen vindt ze heel plezant. Ook met haar keukentje speelt ze graag en ze is zot van de keerborstel. Als we die borstel dan wegpakken is dat precies het einde van de wereld Duplo en Playmobil 1-2-3 heeft ze ook, maar daar is ze minder zot van.

Helaas is ze nu wat in de fase 'Ik ben twee en zeg nee'. Avondeten is soms een gevecht; als het eten lekker is, is het in een wip op. Vindt ze het minder lekker dan kan het lang, héél lang duren. :cautious:
 
Dank, we zijn met ons zoontje ook al een paar keer naar de osteopaat geweest maar spijtig genoeg zonder succes.
al eens het aanbod van babyvoeding in een Bioplanet etc bekeken? Gewoon omdat het aanbod daar anders is, niet zoals in de AH/Carrefour/... mss is er daar iets dat lukt.
 
Terug
Bovenaan