Dat heeft bij ons nooit gepakt. Die paar keer dat we het geprobeerd hebben, zaten we met hyperventilerende kinderen die compleet over de rooie zijn gegaan. Consequent zijn en niet toegeven aan grillen klinkt stoer, maar komt dan eigenlijk gewoon neer op kindermishandeling.
En hoe bepaal je of ze ziek zijn? De moeilijkste avonden en nachten die wij met onze dochter al hebben gehad, waren steeds de dagen voor we doorhadden dat ze een oorontsteking had. Dat leken dan misschien 'grillen' maar in feite had zij toen gewoon enorm veel pijn aan haar oren. En dan zou jij in al je consequentie ze dus gewoon laten huilen hebben, want o wee, wat gaat er met mijn kind gebeuren als ik toegeef aan zijn of haar 'grillen'? Kinderen die geen steun of comfort vinden bij hun ouders op momenten dat ze er nood aan hebben, dat gaat wel een positieve invloed hebben op hun opvoeding ofzo?
Neen, ik geloof er niet in. Misschien dat het pakt bij sommige kinderen, en hopelijk houden die daar later geen trauma's aan over, maar poneer dat alstublieft niet als universele waarheid.