Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Waarom hebben kinderen eigenlijk zo vaak oorontstekingen (en volwassenen minder)? :thinking:

Hun buis van Eustachius is korter en ligt ook redelijk horizontaal, terwijl die naarmate we groeien meer rechtop georiënteerd raakt. Hierdoor komen bacteriën en dergelijke veel sneller het middenoor binnen.
Idd , alles ligt daar nog kort bij elkaar en daarom gaan neusverkoudheden heel gemakkelijk over in een oorontsteking.

Ik heb een hekel aan neuzen spoelen, maar het alternatief is snot all over the place dus is het worstelen om die neus maar te spoelen. Altijd gezellig als je een propere zwarte t-shirt aan hebt en dochterlief wrijft doodleuk haar snot af aan jou zodat je van t-shirt moet wisselen.
Ik gebruik zo een fles/pomp van physiomer waar hij gelukkig ondertussen aan gewend is.
Desondanks hang ik nog regelmatig vol met snot of ander ondefinieerbaar spul

Ik moet mij misschien eens een flessengeefbril aanschaffen.

De jongste duidt hier altijd lichaamsdelen in mijn gezicht aan als ze haar fles drinkt, en dan zeg ik wat dat is. Alleen verandert ze af en toe de volgorde, waardoor ik dan plots ne vinger in mijn oog krijg. “Neus, wang, *#$%*£ oog”.

Ik moet mij misschien eens een flessengeefbril aanschaffen.

De jongste duidt hier altijd lichaamsdelen in mijn gezicht aan als ze haar fles drinkt, en dan zeg ik wat dat is. Alleen verandert ze af en toe de volgorde, waardoor ik dan plots ne vinger in mijn oog krijg. “Neus, wang, *#$%*£ oog”.
Herkenbaar :lol:

Straks rondleiding gaan krijgen in zijn eerste school. Dan meteen ook maar proberen inschrijven, is recht om de hoek van de straat.
Dus makkelijk te brengen te voet. Ook al zijn we heel vroeg erbij, we willen hem toch zeker daar kunnen inschrijven.
Volgendjaar mag hij al beginnen.

Als ik hem zo zie groeien, voel mij toch oud worden :help:

Straks rondleiding gaan krijgen in zijn eerste school. Dan meteen ook maar proberen inschrijven, is recht om de hoek van de straat.
Dus makkelijk te brengen te voet. Ook al zijn we heel vroeg erbij, we willen hem toch zeker daar kunnen inschrijven.
Volgendjaar mag hij al beginnen.

Als ik hem zo zie groeien, voel mij toch oud worden :help:
Wat leuk dat je hem al kon inschrijven op een school. Hier zaten we helaas met MeldJeAan. Nu maar hopen dat ie zich er goed gaat voelen.

5u40 waren ze daar weer al.

Dan een hele discussie met de dochter terwijl ik onder de douche stond over het bestaan van unicorns, dit terwijl de kleinsten de badkamer aan het afbreken was. De kleinsten heeft dan de deur op één of andere manier open gekregen waardoor ik die naakt en volledig nat heb mogen achtervolgen in de gang boven. Als je dan eindelijk klaar bent stap je met uw verse kousen in een plas water die ik vergeten was in de gang.

Conclusie: unicorns bestaan echt en kunnen vliegen.

Geen kinderbed vandaag.
De dochter had al een vies hoestje en deze nacht een slechte nacht.
Vandaag nog meer een vieze hoest met wat verhoging (geen koorts) en al een klein 3 uur aan het overgeven.
Liever nu kotsen dan deze nacht.

Mijn jongste is ter wereld gekomen met op beide handjes een wonde van in de baarmoeder erop te liggen sabbelen. Geen tut geven was dan ook geen optie, want dan zou ze sowieso aan het duimen gaan. Geen idee hoe we die van haar tut gaan af krijgen 's nachts.

Idem hier! Echt een open wonde precies van op haar handje te zuigen. Gelukkig wel liever op een tut zuigen dan op haar handje nu.

Mijn madam al opgestaan, maar ik lig nog effe in bed met de kleine en dit is een samenvatting van de laatste 30 minuten:

5rm112.jpg

En dat in cycli van ongeveer anderhalve minuut. HOU ZE DAN BINNEN HÉ :sop: :biglaugh:

Zoon van 10 heeft erg last van buikpijn. We hebben een afspraak voor een onderzoek want je weet natuurlijk nooit máár aangezien hij een zeer verlegen en stressgevoelig ventje is, denken we toch meer dat het tussen zijn oortjes zit. Maar we hebben al van alles geprobeerd: ademhaling, hij kan praten met zijn juf, gummies voor zelfvertrouwen (dat bestaat), kalmerende spray,… Hij blijft klagen van buikpijn. Ik weet niet meer wat nog te proberen. Het is ook tijdens de vakanties dus het is niet zo dat hij bij gebrek aan school minder last lijkt te hebben.
Zijn er hier ouders die nog tips of tricks hebben? Aan de ene kant hoop je dat het toch een fysiek issue is dat kan verholpen worden en dat hij zich dan weer tiptop voelt maar dat is dan weet een heel andere uitdaging. Iemand ervaring met kinderstress?

Zoon van 10 heeft erg last van buikpijn. We hebben een afspraak voor een onderzoek want je weet natuurlijk nooit máár aangezien hij een zeer verlegen en stressgevoelig ventje is, denken we toch meer dat het tussen zijn oortjes zit. Maar we hebben al van alles geprobeerd: ademhaling, hij kan praten met zijn juf, gummies voor zelfvertrouwen (dat bestaat), kalmerende spray,… Hij blijft klagen van buikpijn. Ik weet niet meer wat nog te proberen. Het is ook tijdens de vakanties dus het is niet zo dat hij bij gebrek aan school minder last lijkt te hebben.
Zijn er hier ouders die nog tips of tricks hebben? Aan de ene kant hoop je dat het toch een fysiek issue is dat kan verholpen worden en dat hij zich dan weer tiptop voelt maar dat is dan weet een heel andere uitdaging. Iemand ervaring met kinderstress?
Kinderstress: kinderyoga kan helpen?
Maar dat zal natuurlijk niet helpen als hij een voedsel intolerantie heeft of reflux of zo. Al gember pilletjes geprobeerd?

Iemand tips voor een goed traphekje dat een 14maan oude diva kan tegenhouden, maar een 3 - 5 - 7 jarige wel gemakkelijk kan doorlaten.

We hebben ondertussen al 4 traphekjes versleten. Allen kapot omdat de oudste jongens er te hard aan trekken om het open te krijgen.

Iemand tips voor een goed traphekje dat een 14maan oude diva kan tegenhouden, maar een 3 - 5 - 7 jarige wel gemakkelijk kan doorlaten.

We hebben ondertussen al 4 traphekjes versleten. Allen kapot omdat de oudste jongens er te hard aan trekken om het open te krijgen.
Wij hadden bij de jongste zo een oprolbare band:
Niet deze maar dit concept.

Om te openen was het push en lift. Dat is niet zó makkelijk voor de andere kinderen (onze toen vierjarige kon het niet echt) maar het was wel een ding dat tegen een stootje kon. Onze Golden is er dan als pup bijgekomen en zelfs in samenwerking met peuter bleef de afsluiting stand houden.

Gisteren de schrik van mijn leven gekregen. Ik was mijn dochter fruitpap aan het geven en omdat ze nu al ouder dan een jaar is mag dat al wat grover gemixt worden, want ze eet hier en daar al vaste stukjes. Dan verslikt ze zich in een stukje appel en de eerste paar seconden dacht ik dat die echt aan het verstikken was. Wat er dan allemaal door je heen gaat als je je eigen kind zo ziet kokhalzen, dat wens ik niemand toe. Ik was opgelucht dat haar ademhaling wel oké was en dat ze nog dronk. Ik wil me niet inbeelden wat dat geeft als dat stuk groter is en ze effectief aan het verstikken was ...

Die heeft het dan toch een uur lang lastig gehad en regelmatig moeten teruggeven voor ze tijdens een wandeling in slaap viel en nadien terug vrolijk werd en begon te spelen.

En ze begint drie kiezen te krijgen en is opgestaan met het nodige gesnotter.

Het grote voordeel: ze is héél aanhankelijk en knuffelig. Daar smelt mijn vaderhart dan weer van.

Gisteren de schrik van mijn leven gekregen. Ik was mijn dochter fruitpap aan het geven en omdat ze nu al ouder dan een jaar is mag dat al wat grover gemixt worden, want ze eet hier en daar al vaste stukjes. Dan verslikt ze zich in een stukje appel en de eerste paar seconden dacht ik dat die echt aan het verstikken was. Wat er dan allemaal door je heen gaat als je je eigen kind zo ziet kokhalzen, dat wens ik niemand toe. Ik was opgelucht dat haar ademhaling wel oké was en dat ze nog dronk. Ik wil me niet inbeelden wat dat geeft als dat stuk groter is en ze effectief aan het verstikken was ...

Die heeft het dan toch een uur lang lastig gehad en regelmatig moeten teruggeven voor ze tijdens een wandeling in slaap viel en nadien terug vrolijk werd en begon te spelen.

En ze begint drie kiezen te krijgen en is opgestaan met het nodige gesnotter.

Het grote voordeel: ze is héél aanhankelijk en knuffelig. Daar smelt mijn vaderhart dan weer van.
Dit is zo'n raar verhaal voor mensen die de Rapley methode toepassen.
Onze dochter eet gewoon grote stukken vanaf dat ze 6 maand was. Initieel verslikte ze zich nog regelmatig, nu (bijna 10 maand) bijna nooit meer.
En met stukken bedoel ik dan dit soort dingen he:
ava-face-of-blw.png

Dit is zo'n raar verhaal voor mensen die de Rapley methode toepassen.
Onze dochter eet gewoon grote stukken vanaf dat ze 6 maand was. Initieel verslikte ze zich nog regelmatig, nu (bijna 10 maand) bijna nooit meer.
En met stukken bedoel ik dan dit soort dingen he:
ava-face-of-blw.png
Wij passen geen specifieke methode toe en ze eet regelmatig ook grotere stukken zoals een boterham of ze bijt eens mee in een appel. Dat stuk fruit was bij haar gewoon verkeerd binnengekomen en in plaats van te kauwen slikte ze het meteen door. Ze moeten dat allemaal nog leren en ik weet ook wel dat ik haar nog geen nootjes of harde snoepjes moet geven tot ze oudere is, maar dit was toch wel even verschieten.

Wij passen geen specifieke methode toe en ze eet regelmatig ook grotere stukken zoals een boterham of ze bijt eens mee in een appel. Dat stuk fruit was bij haar gewoon verkeerd binnengekomen en in plaats van te kauwen slikte ze het meteen door. Ze moeten dat allemaal nog leren en ik weet ook wel dat ik haar nog geen nootjes of harde snoepjes moet geven tot ze oudere is, maar dit was toch wel even verschieten.
Jaja, dat snap ik graag dat het verschieten is. Soms begint ze hier ook zo eens heel stevig te hoesten dat je er toch wat schrik voor hebt.

Nu heb ik vorige week toevallig zo'n EHBO cursus voor kinderen gevolgd, en verslikken/verstikken is dat best een groot topic.
Tip: niet op zijn/haar rug kloppen als ze zit (ook niet bij volwassenen trouwens). Je moet eigenlijk hun hoofd lager houden dan de rest van hun lichaam en dan pas kloppen. Anders klop je het stuk los, maar valt het dieper ipv er uit te komen.

Die periode van 5 seconde dat het even vastzit ga je toch gewoon moeten worden 😅 Bij mijn zoon was dit redelijk vaak, nochtans alles klein genoeg gesneden en hij knabbelde goed. Verslikte zich ook vaak in zijn drinken. 1 keer heeft de mama wel heimlich moeten toepassen :unsure:..

Jaja, dat snap ik graag dat het verschieten is. Soms begint ze hier ook zo eens heel stevig te hoesten dat je er toch wat schrik voor hebt.

Nu heb ik vorige week toevallig zo'n EHBO cursus voor kinderen gevolgd, en verslikken/verstikken is dat best een groot topic.
Tip: niet op zijn/haar rug kloppen als ze zit (ook niet bij volwassenen trouwens). Je moet eigenlijk hun hoofd lager houden dan de rest van hun lichaam en dan pas kloppen. Anders klop je het stuk los, maar valt het dieper ipv er uit te komen.
Ik had ze instinctief al uit haar stoel gehaald en boven de afwasbak in de keuken gehangen. Stuk kwam er echter niet uit, ze gaf vooral veel speeksel op. Het stuk zal wel net klein genoeg zijn geweest om in haar maag te geraken, maar het zal haar wel hebben geïrriteerd.

Heb ook al gelezen dat als ze effectief verstikken, dat ze niet kunnen hoesten (of toch heel zacht) en dat ze al heel snel verkleuren. Dat was gelukkig niet het geval, maar dan lees je even later dat verstikking een belangrijke doodsoorzaak is bij kinderen onder 4 jaar.

Terug
Bovenaan