Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Onze kinderwagen Mutsy Icon begint wat gebreken te vertonen (remmen blokkeren te pas en te onpas - is wel verholpen met wat gepruts - en nu blokkeert de zit bij het inklappen halverwege), ook al is die nog maar een jaar oud. In principe nog in garantie, ware het niet dat Mutsy failliet is verklaard. We kunnen deze nog wel binnenbrengen bij Babypark, waar we die hebben gekocht, en intussen krijgen we een vervangkinderwagen. Hopelijk krijgen ze die hersteld.
Het maakt niet uit of Mutsy failliet is of niet. Je hebt in België 2 jaar wettelijke garantie die de verkoper (in dit geval Babypark) u moet bieden.

Als verkoper heb je keuze tussen een herstel of vervanging van het artikel.

Indien ze het niet kunnen herstellen, dan heb je recht op hetzelfde artikel (als ze die nog hebben) of bijvoorbeeld een tegoedbon van uw aankoopwaarde om een andere te kiezen.

Je kan ook altijd je geld terugvragen, maar daar hoeven ze niet op in te gaan. Sommige doen dit echter wel als je het vriendelijk vraagt.

@Splitr natuurlijk wel een verschil tussen een baby die midden in de zomer wordt geboren (zoals de jouwe) of eentje die in putje winter wordt geboren. Al lag ze hier in de winter op materniteit toch ook soms enkel in een body met lange mouwen met sokjes aan.

Indien ze het niet kunnen herstellen, dan heb je recht op hetzelfde artikel (als ze die nog hebben) of bijvoorbeeld een tegoedbon van uw aankoopwaarde om een andere te kiezen.

Je kan ook altijd je geld terugvragen, maar daar hoeven ze niet op in te gaan. Sommige doen dit echter wel als je het vriendelijk vraagt.
Volgens de geest van de wet moet u als consument niet akkoord gaan met een terugbetaling in natura onder de vorm van een waardebon. De verkoper mag u dus niet verplichten om de aankoop van een ander toestel bij hem te doen.

hoh ik heb dat niet gedaan voor die 3 dagen in de kliniek. Achteraf dan natuurlijk wel nog nen hoop bijgekocht
Hangt er ook wat vanaf hoeveel te groot ze zijn.

Ik heb het wel gedaan omdat mouwen 2x moesten opgestroopt worden vooraleer zijn handjes erdoor kwamen.
Onder zijn rug zat de stof ook meerdere keren dubbel onder zijn rug.

En zoals Mulan zegt, kindje in de winter. Dus veel kleren/laagjes.

Hangt er ook wat vanaf hoeveel te groot ze zijn.

Ik heb het wel gedaan omdat mouwen 2x moesten opgestroopt worden vooraleer zijn handjes erdoor kwamen.
Onder zijn rug zat de stof ook meerdere keren dubbel onder zijn rug.

En zoals Mulan zegt, kindje in de winter. Dus veel kleren/laagjes.
Maar in de kliniek voel je toch niet of het nu winter of zomer is? De temperatuur is daarbinnen toch altijd hetzelfde?

Maar in de kliniek voel je toch niet of het nu winter of zomer is? De temperatuur is daarbinnen toch altijd hetzelfde?
Neen, want ze mogen geen airco gebruiken bij baby's.
In de winter was het er wel 23 graden, maar als het buiten 30 graden is, zal het op materniteit ook 26-28 graden zijn.

Edit: blijkbaar mag airco nu wél. Maar daarom heeft nog niet elk ziekenhuis effectief airco.

Gvd das al 4 nachten op rij dat mijn dochter om pas om half tien in slaap valt, uit haar bed komt 's nachts en vervolgens om half 7 wakker is...
Zou dat school stress kunnen zijn?

Gvd das al 4 nachten op rij dat mijn dochter om pas om half tien in slaap valt, uit haar bed komt 's nachts en vervolgens om half 7 wakker is...
Zou dat school stress kunnen zijn?
Dat kan. Praat ze veel over school?
Hier mocht ze haar boekentas al eens gebruiken, meermaals naar school gereden zodat ze zag hoe die er uit zag en de weg ernaar was,.. Maar allemaal heel los en luchtig. Die is dan ook met een relaxte smile vertrokken 1 september. (en de sluizen open eens ze door had dat we haar tussen als die vreemden achter gingen laten :unsure:)

Iemand tips voor baby's die geen flesje willen accepteren? Ze is nu 10 weken oud en mijn vrouw gaat iedere week naar de kine en naar de yoga dus ik pas er 2x per week alleen op en geef melk die werd afgekolfd via een flesje maar dat is echt een fiasco. We hebben al geprobeerd met Difrax en met Avent.
Onze dochter had de techniek niet om van een flesje te drinken. We hebben alles geprobeerd (kine, speciale flesjes, drinken van bekertje, ...) Het is vrij zeldzaam, maar het komt dus wel voor.
Uiteindelijk borstvoeding blijven geven en ze geleerd om van een bekertje te drinken. Dat is veel smoswerk en gedoe, maar uiteindelijk werkt dat wel. Maar de kans dat ze zo een hele maaltijd binnen krijgt, is klein.

Nu, op 6 maanden nog eens flesje geprobeerd, en dan dronk ze dat vlot leeg...

Tip: probeer 's nachts eens een flesje te geven. Baby's leven dan meer "op reflex" en dan lukt het misschien wel. Dan kan je ook zien of het een flesweigeraar (mentaal) is, of een fysiek issue.

Dochter is weer een week naar de crèche aan het gaan en daar is het snot en de hoest alweer ... Ze heeft de laatste tijd wel de neiging om goed door te slapen. Gisteren zelfs tot 9u! Meestal is die tussen 6 en 7 wakker.

Pfff heb het hier weer zwaar, heb enorm moeite om mij niet te laten triggeren door mijn 2 dochtertjes van 6 en 5.
Continu luidruchtig, geluidjes maken ... in babytaal schreeuwen. In de auto alle liedjes nazingen, maar dan met "effect" in babybrabbel.
En vooral als ik dan eens iets probeer te volgen (nieuws op radio/Tv) ... dan is er altijd wel een van de 2 die ineens begint te overstelpen.
Ik wil niet de ouder zijn die continu roept op hun kinderen dat ze stil moeten zijn, maar jezus ik word weer zwaar getest hoor.

Onze kinderwagen Mutsy Icon begint wat gebreken te vertonen (remmen blokkeren te pas en te onpas - is wel verholpen met wat gepruts - en nu blokkeert de zit bij het inklappen halverwege), ook al is die nog maar een jaar oud. In principe nog in garantie, ware het niet dat Mutsy failliet is verklaard. We kunnen deze nog wel binnenbrengen bij Babypark, waar we die hebben gekocht, en intussen krijgen we een vervangkinderwagen. Hopelijk krijgen ze die hersteld.
Hier hetzelfde aan de hand gehad, een gekend probleme met de Icon serie en ook het failliet van de firma uiteindelijk geweest dit model.

Ik heb nog het geluk gehad (babydump) dat ze in juli nog werkten en mijne hebben kunnen maken.

Had al een ander onderstel gekocht en deze had knal hetzelfde probleem na 3x openen.

Sezoenswinkel in Zonhoven heeft intussen (het originele) onderstel nog steeds en we krijgen daar geen enkele vergoeding of feedback.

Hier hetzelfde aan de hand gehad, een gekend probleme met de Icon serie en ook het failliet van de firma uiteindelijk geweest dit model.

Ik heb nog het geluk gehad (babydump) dat ze in juli nog werkten en mijne hebben kunnen maken.

Had al een ander onderstel gekocht en deze had knal hetzelfde probleem na 3x openen.

Sezoenswinkel in Zonhoven heeft intussen (het originele) onderstel nog steeds en we krijgen daar geen enkele vergoeding of feedback.
Wij hebben die van Babypark in Eindhoven. Ze sturen hem naar hun atelier voor reparatie en dan kunnen we een vervangbuggy lenen.

Het probleem dat wij hebben is niet onoverkomelijk. In het slechtste geval moeten we de zit er telkens afhalen, want het frame zelf inklappen levert (hout vasthouden ...) nog geen probleem op.

Wij hebben die van Babypark in Eindhoven. Ze sturen hem naar hun atelier voor reparatie en dan kunnen we een vervangbuggy lenen.

Het probleem dat wij hebben is niet onoverkomelijk. In het slechtste geval moeten we de zit er telkens afhalen, want het frame zelf inklappen levert (hout vasthouden ...) nog geen probleem op.
Inklappen ging hier helemaal fout (linkse kant dat kliksysteem), die verwrong helemaal.

Hallo BG'ers. Ik heb een misschien licht naïeve vraag (of enkele). Mijn vriendin en ik waren al even aan het proberen om zwanger te worden, en in haar licht bezorgde mindset had ze al een afspraak bij de gynaecoloog gemaakt om te kijken waarom het niet lukte. Uiteindelijk was de stress voor niets nodig aangezien ze net zwanger bleek te zijn op die afspraak :)

Het is dus nog heel pril, te vroeg om het openbaar te maken, maar gelukkig hebben we hier een anoniem forum. Er komen een hele hoop beslissingen aan, waarvan de eerste misschien al zeer praktisch is:

Mijn vriendin werkt op een job waar ze eigenlijk weg wil, als arbeider. Ook zou ze graag langer thuis zijn met de baby dan de wettelijke moederschapsrust. Als ik 1+1 doe lijkt het mij dat de enige mogelijkheid is om haar job op te geven. Op die manier kan ze het eerste jaar (misschien langer) voor de baby zorgen, om daarna op het gemak ander werk te zoeken.

We gaan hier niet helemaal over één nacht ijs, ik heb een redelijk mooi loon, en we hebben door omstandigheden een mooie som spaargeld. Ik betaal momenteel de helft van onze hypotheek af (uiteraard) en die van een vorig appartement. Als ik onze hele hypotheek voor mijn rekening neem, en het spaargeld deels gebruik om wat rest van die op het appartement vervroegd af te lossen, geeft dit eigenlijk zelfs een lagere maandlast (nu € 550 en € 700, indien geen appartement en vol huis 2x € 550). Mijn loon is momenteel zo'n € 3300 netto, en we verhuren het appartement voor zo'n € 600. Dus vandaar denk ik dat dit toch wel "makkelijk" doenbaar moet zijn.

Soit, wat financiële info, corrigeer mij als blijkt dat we helemaal gek geworden zijn natuurlijk. Aangezien we nog maar goed en wel weten dat het zover is sinds deze maandag, zijn we natuurlijk nog volop zaken aan het uitzoeken.

Dit zou ook de crèche initieel niet nodig maken, wat wel een voordeel is. Zeker aangezien ik al vaker heb gehoord dat daar best wel wachtlijsten kunnen zijn.

Dus, wat denken jullie? Doenbaar? Ook, vanuit de hoop informatie op elk vlak hier: is er een soort stappenplan van "what to do next?" :)

Alvast gefeliciteerd!

Wij hebben als koppel jarenlang rond de 2500 netto gehad, hypotheek van 600 euro en afbetaling van mijn auto (200 euro) liep net af toen ze naar de crèche begon te gaan. De eerste maanden deeltijds, voltijds (alles wat meer dan 4u is, telt als voltijds. Heel vaak ging ze maar van 10 tot 15u bvb) koste ons dat 250 euro per maand. En we hebben onszelf ècht niet vanalles moeten ontzeggen.

Wat crèche betreft: ik ben grote voorstander van het wél te doen. Zodat de mama wat rust kan nemen of eens ongestoord naar de winkel kan etc, maar zeker voor het kind zelf: kopiëren van leeftijdsgenoten hun gedrag, sociale vaardigheden,...
Ik ben gestart met de crèche aan 4 maand en tot ik ging gaan werken aan 8 maand, ging ze maar 2-2,5u/dag. Ik zou dus zo snel mogelijk een crèche zoeken, hier was de wachtlijst al een jaar en dat lijkt wel gemiddeld.

Ik zou me wél informeren over de verschillende soorten van verlof/tijdskrediet/.. En niet zomaar ontslag nemen. Bij het ene krijg je 0 euro, bij het andere enkele honderden euro's.

Ik ben ook voorstander van onthaalmoeder/creche. Mijn kinderen floreren daar helemaal en zijn daar enorm gelukkig. Zeker als ze wat ouder worden is dat wel leuk om te zien om heel gelukkige kinderen af te halen bij de onthaalmoeder. Wij hebben wel (vinden wij) een héél goede onthaalmoeder. Naar mijn bescheiden mening halen de kinderen daar ook veel uit, zoals Mulan zegt. En ja.. de ouders mogen ook eens wat rust hebben. Een baby/peuter kan heel intensief zijn.

Pas ook vooral op met uitkeringen wanneer je zelf jouw ontslag geeft!

Alvast gefeliciteerd!

Wij hebben als koppel jarenlang rond de 2500 netto gehad, hypotheek van 600 euro en afbetaling van mijn auto (200 euro) liep net af toen ze naar de crèche begon te gaan. De eerste maanden deeltijds, voltijds (alles wat meer dan 4u is, telt als voltijds. Heel vaak ging ze maar van 10 tot 15u bvb) koste ons dat 250 euro per maand. En we hebben onszelf ècht niet vanalles moeten ontzeggen.

Wat crèche betreft: ik ben grote voorstander van het wél te doen. Zodat de mama wat rust kan nemen of eens ongestoord naar de winkel kan etc, maar zeker voor het kind zelf: kopiëren van leeftijdsgenoten hun gedrag, sociale vaardigheden,...
Ik ben gestart met de crèche aan 4 maand en tot ik ging gaan werken aan 8 maand, ging ze maar 2-2,5u/dag. Ik zou dus zo snel mogelijk een crèche zoeken, hier was de wachtlijst al een jaar en dat lijkt wel gemiddeld.

Ik zou me wél informeren over de verschillende soorten van verlof/tijdskrediet/.. En niet zomaar ontslag nemen. Bij het ene krijg je 0 euro, bij het andere enkele honderden euro's.
Nu tonen de meeste onderzoeken wel aan dat een kind dat niet naar de crèche gaat, maar thuis (met voldoende aandacht) wordt opgevangen hier geen nadeel aan ondervindt en eerder een positief effect zou hebben. Onze dochter zal ook niet naar de crèche gaan, omdat het bij ons vrij snel duidelijk werd dat dat ook wil zeggen dat je quasi alle milestones van uw kind gaat missen. Mijn vrouw zal dus halftijds gaan werken vanaf september, en de rest komen de grootouders hier oppassen. Financieel scheelt dat een paar 100€ tov voltijds werken.

Grootste nadeel/voordeel is dat uw kind veel minder vaak ziek is door thuis te blijven. En hierdoor dus waarschijnlijk ook minder antistoffen heeft en dat bekoop je je in de eerste jaren kleuterschool.

Terug
Bovenaan