Mijn dochter wordt 3. Mijn ex is vertrokken toen ze 1,5j oud was, ze was dus nog klein en er is tot nu toe nog niet echt over gesproken geweest (mede door het feit dat de breuk vrijwel onmogelijk moeilijker/kutter kon gaan dan het geweest is), maar ik wil toch ook niet de 'kop in het zand' strategie gebruiken. Hebben jullie tips voor hoe ik daar best mee kan omgaan?
Ik dacht een boekje te maken met wat tekeningen/foto's dat een beetje 'het verhaal' schetst, heel simpel natuurlijk. Zo van mama en papa waren vroeger verliefd, en toen werd mama zwanger, en nu woont mama in het ene huis en woont papa in het andere huis, maar ze houden allebei heel veel van het dochtertje - stijl. En dat dan ergens neerleggen en dan kan ze zelf ook een beetje kiezen wanneer ze er eens in wilt bladeren en wanneer ze er vragen over wilt stellen. In mijn hoofd is dat dan een goede manier om er voor te zorgen dat ze niet (onbewust) gaat denken dat het iets met haar te maken heeft, en van jongs af aan een kader te scheppen waarin het veilig is om er over te praten en vragen te stellen en het narratief mee vorm te geven in plaats van dat ze zelf misschien onterechte dingen gaat invullen.
Lijkt jullie dat OK? Voor de rest nog tips, boekjes, iets?
Merci.