Tips voor gras maaien?

Waarom niet mulchen? Veel efficiënter en beter voor je gazon?

Als je maar om de 4w je gras kunt maaien, staat het 20-30cm hoog... Mijn zitmaaier zal geen bak hebben, enkel mulching. Maar ik zou ook op 1-2h met heel het gazon snel moeten klaar zijn. Als ik het elke week eens kan maaien, dan is het doenbaar

Als je maar om de 4w je gras kunt maaien, staat het 20-30cm hoog... Mijn zitmaaier zal geen bak hebben, enkel mulching. Maar ik zou ook op 1-2h met heel het gazon snel moeten klaar zijn. Als ik het elke week eens kan maaien, dan is het doenbaar
Hier wordt dat ook gewoon gemulched terwijl het eens per maand gemaaid wordt in de wei. Maakt weinig uit als daar wat meer gras blijft leggen. Een paar dagen kater is daar niet veel meer van te zien.

Hier wordt dat ook gewoon gemulched terwijl het eens per maand gemaaid wordt in de wei. Maakt weinig uit als daar wat meer gras blijft leggen. Een paar dagen kater is daar niet veel meer van te zien.

Wel, mijn huidige grasmachine heeft geen mulchfunctie, dus dat zijn stukken gras van 20cm lang. Als dat blijft liggen, binnen de week semi kale plekken.

Ik probeert het maandag eens met mijn zoefmachine in de weide.

Mensen kopen meestal niet per ongeluk een grote tuin.
En toch huren mijn schoonouders een huis met grote tuin, en gaan ze nu enkele jaren later verhuizen... vanwege die te grote tuin & onderhoud. Sommige beseffen niet hoeveel werk het eigenlijk wel is. Of ze steken er niet voldoende tijd in, en dan lijkt het uiteraard nergens op. Er zijn dus wel degelijk mensen die zich daaraan mispakken.

Beetje raar van mijn schoonouders want ze zijn niet van de jongste. Maar zoals alles moet je dat 1x meemaken, om dan te zeggen: nooit meer!
Wij hadde zo eens een huis gekocht met een prachtige slaapkamer onder het dak. Was echt een beauty, maar je raadt het al... de eerste zomer van 30 graden was de hel (en als jong koppel geen budget meer voor airco installatie)

Een goede makelaar spreekt uiteraard ook nooit de waarheid en zal de negatieve zaken van een huis altijd verbloemen.

H
En toch huren mijn schoonouders een huis met grote tuin, en gaan ze nu enkele jaren later verhuizen... vanwege die te grote tuin & onderhoud. Sommige beseffen niet hoeveel werk het eigenlijk wel is. Of ze steken er niet voldoende tijd in, en dan lijkt het uiteraard nergens op. Er zijn dus wel degelijk mensen die zich daaraan mispakken.

Beetje raar van mijn schoonouders want ze zijn niet van de jongste. Maar zoals alles moet je dat 1x meemaken, om dan te zeggen: nooit meer!
Wij hadde zo eens een huis gekocht met een prachtige slaapkamer onder het dak. Was echt een beauty, maar je raadt het al... de eerste zomer van 30 graden was de hel (en als jong koppel geen budget meer voor airco installatie)

Een goede makelaar spreekt uiteraard ook nooit de waarheid en zal de negatieve zaken van een huis altijd verbloemen.
De hoeveelheid onderhoud er in een (grote) tuin is bepaal je imo toch voor 90% zelf. Niemand verplicht je om gemilliletreerde buxushagen en een gazon dat om de 4 dagen gemaaid moet worden te hebben.

Zijn er hier die bepaalde stukken gras gewoon wild laten groeien? Hoevaak en wanneer onderhoud je die dan wel, en met welke soort materiaal? De grasmaaier er schuin tegen, of kantenmaaier/bosmaaier?

Zijn er hier die bepaalde stukken gras gewoon wild laten groeien? Hoevaak en wanneer onderhoud je die dan wel, en met welke soort materiaal? De grasmaaier er schuin tegen, of kantenmaaier/bosmaaier?
Hier 1 halve cirkel waar we alles laten doen. 1x in het voorjaar de distels uittrekken, het gras even kortwieken met bosmaaier en de rest weer laten doen. De vlinders, bijen en libelles (ligt vlak naast de vijver) in dat stuk zijn daardoor wel heel tof om te zien.

H

De hoeveelheid onderhoud er in een (grote) tuin is bepaal je imo toch voor 90% zelf. Niemand verplicht je om gemilliletreerde buxushagen en een gazon dat om de 4 dagen gemaaid moet worden te hebben.
Quote van mijn buurman die zijn volledige tuin (denk rond de 400m²) verhard heeft: "een beetje groen mag, maar teveel is teveel e". Toen hij vroeg om een boom te snoeien. Wij snoeien weliswaar binnen de 14 dagen als hij het vraagt, maar vorige eigenaars deden dat dus nooit, denk dat dat nog wat op de lever ligt.

Gras maaien zie ik eigenlijk niet echt als werk in de tuin, dat is op hoogstens een paar uur geklaard als je een grote tuin hebt en ik doe dat persoonlijk ook graag, het is zo'n werkje waarvan je het resultaat ziet en ruikt. Het is al wat er rond komt. Hagen kruipt toch ook serieus wat werk in, bomen onderhouden, bloemen, ...
Hier al een deel van de haag verwijderd en vervangen door draadomheining, we hebben aan die kant toch geen buren, dus nog eens beter uitzicht ook. Dan wat dingen met opzet laten verwilderen: bloemenperkjes, varens, dingen die waarschijnlijk als onkruid gezien worden maar mooi bloeien, ...
Ziet er imo nog eens beter uit ook dan alles strak, maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur.

Laatst bewerkt:
Hier 1 halve cirkel waar we alles laten doen. 1x in het voorjaar de distels uittrekken, het gras even kortwieken met bosmaaier en de rest weer laten doen. De vlinders, bijen en libelles (ligt vlak naast de vijver) in dat stuk zijn daardoor wel heel tof om te zien.
Ik twijfel vooral wat voor machien aan te schaffen ervoor. Op zich lijkt een echte bosmaaier overkill als het vooral gewoon om de randen van het gazon te trimmen is (waar een trimmer of kantenmaaier voldoende zou zijn), maar als het dan ook is om 1 of 2x per jaar de wilde plekken te doen is een bosmaaier misschien toch eerder geschikt. Misschien dat zoiets dan wel geschikt is voor mij, de batterijen heb ik toch al: https://www.mtools.be/makita-dur368lz-2x18-v-bosmaaier-d-greep

Ik heb een stukje dat ik laat wildgroeien. Tweemaal per jaar (in het najaar en in het voorjaar) loop ik daar eens tegen met de kantensnijder. Alleen de groeiende scheuten van appelbomen moet ik nadien nog eens afsnijden met de hand. Zaai daar ook altijd wat wilde bloemen maar omdat het onder de appelbomen en in de schaduw staat komt daar niet gigantisch veel van uit.

Ik heb begin maart grasmatten gelegd. Ik laat het graag lang maar merkte de afgelopen weken dat er precies kale plekken tevoorschijn kwamen. Nu heb ik het de afgelopen twee weken in twee stappen korter gemaaid en het resultaat is niet fraai:

Eerste foto is hoe het er eind april uitzag, de andere twee van vandaag.

Wat heb ik verkeerd gedaan (gras te lang gelaten?) en hoe kan ik dit terug goed krijgen (bijzaaien?)? Ik heb gemerkt dat het grasmachine ook redelijk wat gras laat liggen na het snijden. Inmiddels het gras bemest en goed water aan het geven (al is er de voorbije weken toch genoeg water uit ge lucht gevallen).

Op zoek naar een goede bosmaaier voor onze verwilderde gazon + stukje bos.
We hebben er enkele jaren geleden 1 gekregen, maar die werkt op benzine en start 9 keren op de 10 niet. Dan moeten we die altijd een stuk uit elkaar halen en hopen dat hij het nadien wel doet. Dit werkt niet echt motiverend.

We zijn dus op zoek naar een goede bosmaaier met volgende eigenschappen:
  • batterij
  • met mes (dus liever geen draad)
  • niet al te luid, we willen ook rekening houden met de buren
  • liefst ook niet te duur. Maar als je met een kleine opleg in een kwalitatiever segment komt, dan kan dat zeker wel.
Is er iemand die suggesties heeft?

Ik heb begin maart grasmatten gelegd. Ik laat het graag lang maar merkte de afgelopen weken dat er precies kale plekken tevoorschijn kwamen. Nu heb ik het de afgelopen twee weken in twee stappen korter gemaaid en het resultaat is niet fraai:

Eerste foto is hoe het er eind april uitzag, de andere twee van vandaag.

Wat heb ik verkeerd gedaan (gras te lang gelaten?) en hoe kan ik dit terug goed krijgen (bijzaaien?)? Ik heb gemerkt dat het grasmachine ook redelijk wat gras laat liggen na het snijden. Inmiddels het gras bemest en goed water aan het geven (al is er de voorbije weken toch genoeg water uit ge lucht gevallen).
Trek eens een stukje ergens uit en kijk eens of er geen engerlingen aanhangen.

Emelten vs engerlinen (biogroei.be)

Op zoek naar een goede bosmaaier voor onze verwilderde gazon + stukje bos.
We hebben er enkele jaren geleden 1 gekregen, maar die werkt op benzine en start 9 keren op de 10 niet. Dan moeten we die altijd een stuk uit elkaar halen en hopen dat hij het nadien wel doet. Dit werkt niet echt motiverend.

We zijn dus op zoek naar een goede bosmaaier met volgende eigenschappen:
  • batterij
  • met mes (dus liever geen draad)
  • niet al te luid, we willen ook rekening houden met de buren
  • liefst ook niet te duur. Maar als je met een kleine opleg in een kwalitatiever segment komt, dan kan dat zeker wel.
Is er iemand die suggesties heeft?
Hier heb ik Makita DUR368LZ 36V besteld.
Voornaamste reden is dat ik al reeds makita's heb en daar dus ook al verschillende accu's van heb. De jaren dat ik makita gebruik ben ik daar ook steeds tevreden van.

Daar worden verschillende koppen bij meegeleverd.
-Draad
-4tands snijblad
-Messen in kunststof

Ik heb gekozen met een D greep, omdat ik er niet enkel horizontaal met ga maaien. Zo is die iets "flexibeler".

Ik heb het nog niet dus kan er nog niks over zeggen. :)

Laatst bewerkt:
Afgelopen weekend verticale drainage toegepast op een stukje gazon waar het altijd modderig was als het veel geregend had (we hebben zware leem/kleigrond). Ik hoorde gemixte ervaringen, maar gezien het zo goedkoop is (enkel wat drainagegrind gekocht, dus was nog geen 10 euro kwijt) heb ik het toch eens geprobeerd. 8 gaten geboord van +- 1m10 diep met een handmatige grondboor (geleend van familie) en daar een ongeweven worteldoek (had ik nog liggen) in gestoken en grind in gestort. Daarna het stuk nog belucht en bezand.

Spijtig genoeg was ik na die 1m10 nog steeds niet door de grijze kleilaag heen, dus geen idee hoe diep die juist gaat. Ik had dus gedacht dat het effect minimaal ging zijn. Vandaag heb ik het gazon beregend en heb ik het stukje met de verticale drainage extra beregend om eens te testen of de drainage helpt. Tot mijn verrassing bleef er geen water staan, terwijl dat voorheen wel telkens het geval was na het beregenen. Verticale drainage kan dus een heel goedkope oplossing zijn als je een stukje tuin hebt waar water blijft staan.

Nu natuurlijk nog afwachten wat het effect zal zijn na heel zware regenbuien.

Hier het filmpje waarop ik me gebaseerd heb:

Zijn er hier goede oplossingen voor een maaien van gras bij de borders? Is er een andere oplossing dan te werken met een klinkerboord waar je deels met je grasmachine over kan rijden?

Zijn er hier goede oplossingen voor een maaien van gras bij de borders? Is er een andere oplossing dan te werken met een klinkerboord waar je deels met je grasmachine over kan rijden?
Betonboord en wegschroeien met brander.
Een kantenmaaier of grasschaar
Bij mijn grootmoeder is er een stuk vrije grond aan de kant waar ze vroeger wekelijks eens met de schoffel doorging.

Vroeger toen we nog glysofaat of whatever mochten gebruiken was dat 2 keer met round up de kanten doen en had je er niet direct last van. Nu probeer ik er met de kantenmaaier 1 keer per maand eens langs te gaan. Al blijft voor mij die oplossing met die draad maar beperkt in nuttigheid. Redelijk wat miserie met dat automatisch vulsysteem dat je om de x tijd mag zitten pulken aan die draad tot zelfs demonteren van het vulsysteem om het dan voor een paar meter weer in orde te krijgen.

Betonboord en wegschroeien met brander.
Een kantenmaaier of grasschaar
Bij mijn grootmoeder is er een stuk vrije grond aan de kant waar ze vroeger wekelijks eens met de schoffel doorging.

Vroeger toen we nog glysofaat of whatever mochten gebruiken was dat 2 keer met round up de kanten doen en had je er niet direct last van. Nu probeer ik er met de kantenmaaier 1 keer per maand eens langs te gaan. Al blijft voor mij die oplossing met die draad maar beperkt in nuttigheid. Redelijk wat miserie met dat automatisch vulsysteem dat je om de x tijd mag zitten pulken aan die draad tot zelfs demonteren van het vulsysteem om het dan voor een paar meter weer in orde te krijgen.
Heb je dan zo'n groot domein? Ik doe met zo'n draad verschillende jaren voor 300m2 gazon (bestaande uit 4 delen dus veel kanten).
En hoe deed je dat dan eerder met Roundup? Daar heb je toch nooit een strakke gazonrand mee?

Hier gebruik ik ook gewoon een grastrimmer. Is op een paar minuten gedaan om het kort te zetten en om de paar weken ga ik ook verticaal langs de kanten om een strakke rand te creëren. Dat laatste neemt iets meer tijd in beslag maar dan ziet je gazon er echt ineens een pak beter uit.

Heb je dan zo'n groot domein? Ik doe met zo'n draad verschillende jaren voor 300m2 gazon (bestaande uit 4 delen dus veel kanten).
En hoe deed je dat dan eerder met Roundup? Daar heb je toch nooit een strakke gazonrand mee?

Hier gebruik ik ook gewoon een grastrimmer. Is op een paar minuten gedaan om het kort te zetten en om de paar weken ga ik ook verticaal langs de kanten om een strakke rand te creëren. Dat laatste neemt iets meer tijd in beslag maar dan ziet je gazon er echt ineens een pak beter uit.

Neen niet zo'n groot domein. Wel redelijk wat hoekjes en kantjes. Maar dat is ook niet de oorzaak. Oorzaak is vooral dat om de vier botten dat vulsysteem hapert en ongeacht hoeveel keer je onderaf duwt de draad er niet uitkomt en je dus dat ding op zijn kop mag zetten en zit te prutsen eraan. En heb al van verschillende merken in mijn handen gehad. Ik vind het maar niets.

Strakke rand boeide mij niet zo veel. De rand werd gewoon gedaan. Als dat dan wat breder stuk was maakte zoveel niet uit. Bij mijn grootmoeder was dat wel van belang en daar was dat om de x tijd de kanten afsteken.

Terug
Bovenaan