Tips voor gras maaien?

Ik kan toch ook niet genieten van een tuin die niet in orde staat hoor. Net zoals m'n huis in orde moet staan, moet m'n tuin dat ook zijn.
Als ik het begin van zijn "graszorgen" afzet tegen de laatste post, lijkt het me toch vooral een geval van een (zelf) aangepraat probleem:

Voor de eerste keer dit jaar mijn gras afgedaan. Wat een ramp. Iemand tips om dit te verbeteren? Ik moet niet het mooiste gras hebben, maar dit kan beter denk ik met wat kleine investeringen.

Die combinatie van 50kg potgrond 50kg en graszaad (hier in de buurt €50) begint serieus op mijn systeem te werken :angry: ik ben echt aan het werken voor mijn gras ffs - ik moet er morgen opnieuw kopen

Als je met plezier je tuin in orde zet, go ahead, maar als dat zo'n bron van frustratie is, is wat relativeren misschien gezonder.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Het wordt erger en erger. Enkele weken na het verticuteren heb ik 8 nieuwe dikke distels onkruid gevonden en er uit gehaald. Dit is een straatje zonder einde vrees ik en is hopeloos.
 
Gewoon regelmatig genoeg maaien, dan valt dat zo niet op van ver.
Hier net weer het gras af gedaan. Van ver (binnen) ziet het er een perfecte gazon uit, van dichtbij niet. Maar dat maakt niet uit want het is toch niet mijn gras.
 
Als ik het begin van zijn "graszorgen" afzet tegen de laatste post, lijkt het me toch vooral een geval van een (zelf) aangepraat probleem:




Als je met plezier je tuin in orde zet, go ahead, maar als dat zo'n bron van frustratie is, is wat relativeren misschien gezonder.
Goh ja, misschien wel. Maar dat relativeren moet je ook kunnen. Ik word niet gelukkig van een gazon vol onkruid. Dan blijf ik uit miserie binnenzitten in plaats van op ons terras. En dat wil je dan ook weer niet. Soms moet je minder aangename werkjes uitvoeren om daarna te kunnen genieten.

Het wordt erger en erger. Enkele weken na het verticuteren heb ik 8 nieuwe dikke distels onkruid gevonden en er uit gehaald. Dit is een straatje zonder einde vrees ik en is hopeloos.
Spijtig genoeg maken ze het ons heel moeilijk in België.

Misschien eens checken bij iemand met een fytolicentie of hij Mesotrione of Ethofumesaat mag spuiten bij jou (de laatste heeft de voorkeur). Die doden het bestaande onkruid, voorkomen nieuw onkruid, maar op gras heeft het geen effect en graszaad ontkiemt ook gewoon. Zo heeft het gras rustig de tijd om zich uit te breiden zonder onkruiddruk. En als die middelen niet meer toegelaten zijn in België (want zelfs voor mensen met fytolicentie is België veel strenger dan Europa), heeft hij misschien een alternatief dat nog wel toegelaten is.

Kan veel frustratie, tijd en geld besparen als zo iemand je verder kan helpen.
 
Overweeg de aankoop van een zeroturn maaier. Iemand ervaring?

Mijn oude stiga zelftrekker begint de geest te geven en een upgrade is welkom.
 
Iemand al geëxperimenteerd met "pregermination" bij het het zaaien van gras? Ik denk dat ik dat bij de kale plekken ga toepassen die nog overblijven binnen een week of 2. Heb alvast van die verfzakken besteld.

 
Ik kon het mij niet laten, gras eens afgedaan tot ‘4’

Ik moet nu wel zeggen dat dit van een beetje ver er mooi groen uitziet overal? Groot verschil met wanneer je in de tuin aan het werken bent 😇
 
Ik kon het mij niet laten, gras eens afgedaan tot ‘4’

Ik moet nu wel zeggen dat dit van een beetje ver er mooi groen uitziet overal? Groot verschil met wanneer je in de tuin aan het werken bent 😇
Vergeet ook niet te bemesten als je dat nog niet gedaan hebt.

Heb vandaag ook het gazon gemaaid en alles goed bemest met NPK 12-10-18 zodat de bijgezaaide stukken sneller zouden dichtgroeien. Morgen krijgen we hier goed wat regen dus was het ideale moment vandaag.
 
Dat meststof er ook gewoon in stampen met potgrond? Alhoewel ik denk dat de vogels dit wel gaan laten liggen… zo stinken die korrels!

Vallen die dan wat uit elkaar en trekt dat dan in het gras? Beetje raar zo dikke korrels (dat die gras kunnen doen groeien bedoel ik)

Of valt dit in minuscule stukjes uit elkaar en trekt dat dan daar in? 😕
 
Gewoon strooien en laten liggen. Je hebt ook fijnere korrels als je dat gemakkelijker vindt. Maar die korrels breken inderdaad af.

Wat je ook kan doen is je gras bedekken met een dun laagje fijn gezeefde compost of bodemverbeteraar. Met de regen trekt dat in de grond.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan