Tips voor gras maaien?

Het gras komt er eindelijk door, maar enkel op de plaatsen waar ik potgrond heb gegooid samen met graszaad. De verticuteer stukken heb ik ook gezaaid maar die blijven kaal…
Heb je op de verpakking van u graszaad gekeken naar de kiemtijd? Wij hebben hier graszaad staan met een kiemtijd van 2-3 weken, in combinatie met het weer dat het al geweest is, is het nu ook niet zó bizar dat er na 2.5 week nog altijd niks boven staat.

Heb je het zaad op de verticuteer stukken wel bedekt met iets ook? Ik heb mijn tuin voor een aantal redenen in 3 stukken ingezaaid. De eerste 2 keer heb ik gezaaid en alles met de wals plat gereden. De laatste keer heb ik alles ingerijfd en dan pas aangewalst dus zal het zaad overal wat dieper gelegen hebben. Die laatste keer is het stuk dat het mooist gegroeid is. Net zoals de stukjes waar ik graszaad gemixt heb met Vivimus voor een paar open plekken, ook allemaal mooi dichtgegroeid :)
 
Op de plaatsen waar ik extra potgrond heb gegooid staat er al mooi gras op (2cm) - op de verticuteerplaatsen nog steeds overal kale plekken

ik ga dit weekend alweer zaad + potgrond moeten kopen dus :(
 
Ik koop standaard elk seizoen een halve kuub potgrond om vers gezaaide stukken te bedekken. Anders drogen die bij de minste zon onmiddellijk uit of zijn de vogels er mee we of waait het weg of spoelt het weg.

Troost je met het idee dat je met een halve kuub (50 euro) potgrond en 50 euro zaad je 100-200m2 kunt zaaien. Voor dat geld heb je misschien 10m2 grasmatten.
 
Hier 2 weken geleden met gratis graszaad (voorzien voor voetbalveld) iets van een 150m² gezaaid, daarna er eens over met de roller om het een beetje plat te krijgen en staat nu 5cm hoog. Boerengrond :love:

De kerselaar die we gezet hebben op dat stuk heeft ook al een aantal scheuten, die gaat langzaam maar zeker ook wel een knappe boom worden.
 
Ik zie dat bijvoorbeeld bij de Makita grasmaaiers er standaard een 'mulchplug' bij zit als je wil mulchen. Bij andere is er dan een apart setje, inclusief een speciaal mulchmes. Wil het dan zeggen dat de Makita niet aangeraden is als je vooral wil mulchen? Of werkt dat evengoed?
 
Ik heb een makita met mulchplug. Die plug is gewoon een kapje om het gat naar de opvangbak dicht te maken. Dat mulchen lukt ook enkel goed als je niet teveel ineens maait en het gras moet echt goed droog zijn, anders blijft het plakken in de machine.
 
Ik zie dat bijvoorbeeld bij de Makita grasmaaiers er standaard een 'mulchplug' bij zit als je wil mulchen. Bij andere is er dan een apart setje, inclusief een speciaal mulchmes. Wil het dan zeggen dat de Makita niet aangeraden is als je vooral wil mulchen? Of werkt dat evengoed?
Wat @RB26DETT zegt. Eigenlijk zorgt dat ervoor dat het gras langer in de maaikamer blijft. Werkt goed indien het gras al niet te lang is en droog. Geen idee of zo'n speciaal mulchmes beter is.
 
Wat @RB26DETT zegt. Eigenlijk zorgt dat ervoor dat het gras langer in de maaikamer blijft. Werkt goed indien het gras al niet te lang is en droog. Geen idee of zo'n speciaal mulchmes beter is.
De lengte zelf maakt denk ik niet zoveel uit, ik had vooral gelezen dat je niet teveel in 1x mag afdoen, iets van een max 1/3 van de lengte per keer.
 
De lengte zelf maakt denk ik niet zoveel uit, ik had vooral gelezen dat je niet teveel in 1x mag afdoen, iets van een max 1/3 van de lengte per keer.
Als wat ik afsnijd te lang is raakt dat allemaal rond die as gedraaid en moet die motor op volle kracht blijven gaan om te blijven maaien, heb ik gemerkt.

Als de omstandigheden goed zijn is het wel een gemak want je moet geen opvangbak leegmaken.
 
Als wat ik afsnijd te lang is raakt dat allemaal rond die as gedraaid en moet die motor op volle kracht blijven gaan om te blijven maaien, heb ik gemerkt.

Als de omstandigheden goed zijn is het wel een gemak want je moet geen opvangbak leegmaken.
Oh op die manier had ik het nog niet bekeken inderdaad.

Nuja, ik kan mij voorstellen dat zelfs als je standaard uitgaat van mulchen, je toch af en toe eens gewoon gaat maaien opvangen als het dan echt te lang is, bijvoorbeeld na een vakantie.
 
Hier vorig weekend zowat 25% van het gazon terug ingezaaid (25% van het gazon was Poa Trivialis met hier en daar wat Poa Annua door de zeer natte maanden dus had het doodgespoten). Gisteren zag ik al dat een groot deel van het graszaad aan het ontkiemen is. Had een deel toegedekt met potgrond totdat de potgrond die ik had liggen op was, de rest enkel wat ingeharkt. Overal lijkt het evengoed te ontkiemen hier. Toedekken met potgrond is wel minder vermoeiend dus dat had mijn voorkeur. :p

Nu hopen dat het nog 2 weken zo wisselvallig blijft of alleszins het elke avond wat regent want heb geen zin om elke dag te liggen sproeien. Maar als ik naar de weersvoorspellingen kijk vanaf midden volgende week ga ik er waarschijnlijk wel aanhangen. :cautious:

Ben gisteren alvast AdBlue gaan tanken om binnen enkele weken te bemesten. 10 euro voor 10 liter en daar kan ik weer een half seizoen mee bemesten.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan