Tips na ongeluk

is gelukkig de auto van het werk, dus daar lig ik niet wakker van. Voorlopig een weekje in ziekteverlof. Hopelyk tegen zondag weer de oude want zitten dan met onze babyborrel 😅

Niets persoonlijk maar deze mentaliteit kan ik mij aan ergeren.

Het is MAAR een auto van het werk. 1 dag later en je hebt een nieuwe wagen van het werk en niks last met de papieren.
Stel het is je eigen wagen en je zit met je handen in je haren met alle kopzorgen en miserie dat er achteraf nog bij komt.
Firmawagens zijn er nu eenmaal teveel hier in België...
 
Niets persoonlijk maar deze mentaliteit kan ik mij aan ergeren.

Het is MAAR een auto van het werk. 1 dag later en je hebt een nieuwe wagen van het werk en niks last met de papieren.
Stel het is je eigen wagen en je zit met je handen in je haren met alle kopzorgen en miserie dat er achteraf nog bij komt.
Firmawagens zijn er nu eenmaal teveel hier in België...

Ik ben er van overtuigd dat het afschaffen van bedrijfswagens zou leiden tot een daling van het aantal ongevallen, omdat mensen doorgaans minder voorzichtig rijden met een wagen die gratis is...
 
Wij wouden links afslaan op kruispunt , die achter ons zonder te remmen in ons gat waardoor wij heel stuk vooruit vliegen in de linker straat. Tegenpartij vervolgens volle gas vooruit en weg
Ik heb jaren terug iets gelijkaardigs meegemaakt.
Bij het uitstappen uit mijn auto nog de reflex gehad om snel een foto van zijn nummerplaat te maken, daardoor heeft de politie hem kunnen terugvinden.

Daarna heb ik mij een dashcam gekocht.
 
Niets persoonlijk maar deze mentaliteit kan ik mij aan ergeren.

Het is MAAR een auto van het werk. 1 dag later en je hebt een nieuwe wagen van het werk en niks last met de papieren.
Stel het is je eigen wagen en je zit met je handen in je haren met alle kopzorgen en miserie dat er achteraf nog bij komt.
Firmawagens zijn er nu eenmaal teveel hier in België...
Was tijdens het werk, met de auto van het werk. Ik heb geen bedrijfswagen ;)

Denk je dat werknemers van de post of ambulanciers of ... allemaal de auto van het werk meenemen naar huis mss?

Denk 1st eens na voor je wat zegt.
 
Ik ben er van overtuigd dat het afschaffen van bedrijfswagens zou leiden tot een daling van het aantal ongevallen, omdat mensen doorgaans minder voorzichtig rijden met een wagen die gratis is...
Goh, weet niet.
Er is voor de meesten ook een franchisebedrag aan verbonden, komt nog bij dat op een groot gedeelte van de leasebakken zowat alle moderne veiligheidssystemen op staan die je op 5 jaar oude tweedehands of nieuwe wat lagere budgetwagens niet gaat terugvinden....

Ik kan met de mijne bij het parkeren zelfs met mijn slaapkop nergens tegen botsen, ergens achterin rijden is ook al quasi onmogelijkt etc ..
 
Update:

Nog steeds niets gehoord van de biedingen die lopen op het 'wrak'. Dus ik weet nog steeds niet hoeveel ik voor de herstelling zou krijgen.
Wel weet ik dus hoeveel de wagen geschat is voor ongeval. Hiermee koop ik natuurlijk geen nieuwe.

Het toeval wil nu dat mijn buurman zijn wagen verkoopt. Meer nog, hij rijdt met dezelfde wagen als de mijne. Die van hem is een full option, de mijne niet. Beiden een 1.6 benzine. De mijne met 125 pk, de zijne 150 pk. Hij heeft een turbo. Die mens verzorgt zijne wagen super goed. Iedere week is deze met de hand gepoetst. Hij is met pensioen en zorgt dat zijne wagen dus altijd in orde staat, ook naar onderhoud toe. De mijne had er 60k km op de teller, de zijne 90k km. Beide bouwjaar 2011, ingeschreven 2012.

Ik wou eens jullie mening horen omtrent volgende kwestie, omdat ikzelf niet sterk ben als het om de technische kant van wagens gaat.
2 jaar geleden werd zijn wagen terug geroepen om een wijziging te doen aan het koelvloeistofcircuit. Daaruit bleek dat de koppakking van de motor defect was. Na lange discussie (uit garantie) hebben ze op kosten van het merk (Ford) de motor vervangen. Toen alles open lag, heeft hij preventief de koppeling laten vervangen ook. Dit omwille van het feit dat de wagen 90k km had en het een pak kostelijker zou zijn moest hij dit achteraf moeten laten doen. Daarvan kan hij alle documenten voorleggen.

Dus uiteindelijk 30k km meer, maar wel een nieuwe motor en versnellingsbak. Alle opties en 25 pk meer, wat ook wel plezant is. Ook een afneembare trekhaak zit erop. Wat ik ook niet had.

Ik wacht nog af wat het bedrag voor herstelling is. Maar wat denken jullie? Te mooi om waar te zijn? Ik heb echt niet veel kennis van alles wat er zich afspeelt 'under the hood' van een wagen, vandaar de vraag.

EDIT: niet onbelangrijk: ik zou een 350 euro moeten opleggen (op wat ik krijg van de verzekering) om de zijne te kunnen kopen.
 
Goh, als je op papier hebt dat die herstellingen gebeurd zijn, kun je er niet echt een buil aan vangen denk ik. Aangezien een nieuwe koppeling steken inderdaad een behoorlijke operatie is, en dat rond de 100k het wel eens kan gebeuren dat dat moet, is dat wel een groot pluspunt dat dat al preventief gedaan is "nu hij toch open ligt".

Beste wat je kunt doen is gewoon het type van de wagen en de motorisatie ingeven op google, en dan zien welke motorblok er gebruikt wordt, en welke versie van motor is. En dan dat typenummer opzoeken voor "reliability", "problems",... Vaak heb je dat er een handvol "verschillende" motoren zijn, maar dat dat allemaal hetzelfde blok is, met dezelfde componenten, en dat het vermogen en eigenschappen elektronisch geregeld worden. Wat dus wil zeggen dat zo'n blok dat maar 90pk moet maken veel meer structurele buffer heeft dan exact hetzelfde blok dat door de chip opgedragen wordt om 150pk uit te braken.

EDIT: Is het een diesel? Hou er dan rekening mee dat je dan behoorlijk door de (r)overheid in de zak wordt genomen bij de BIV die je opnieuw verschuldigd bent bij de overname van dat voertuig. 2011 is geen recente wagen meer, de uitstoot gaat navenant zijn, en de kostprijs dus ook.
 
Laatst bewerkt:
Update:

Nog steeds niets gehoord van de biedingen die lopen op het 'wrak'. Dus ik weet nog steeds niet hoeveel ik voor de herstelling zou krijgen.
Wel weet ik dus hoeveel de wagen geschat is voor ongeval. Hiermee koop ik natuurlijk geen nieuwe.

Het toeval wil nu dat mijn buurman zijn wagen verkoopt. Meer nog, hij rijdt met dezelfde wagen als de mijne. Die van hem is een full option, de mijne niet. Beiden een 1.6 benzine. De mijne met 125 pk, de zijne 150 pk. Hij heeft een turbo. Die mens verzorgt zijne wagen super goed. Iedere week is deze met de hand gepoetst. Hij is met pensioen en zorgt dat zijne wagen dus altijd in orde staat, ook naar onderhoud toe. De mijne had er 60k km op de teller, de zijne 90k km. Beide bouwjaar 2011, ingeschreven 2012.

Ik wou eens jullie mening horen omtrent volgende kwestie, omdat ikzelf niet sterk ben als het om de technische kant van wagens gaat.
2 jaar geleden werd zijn wagen terug geroepen om een wijziging te doen aan het koelvloeistofcircuit. Daaruit bleek dat de koppakking van de motor defect was. Na lange discussie (uit garantie) hebben ze op kosten van het merk (Ford) de motor vervangen. Toen alles open lag, heeft hij preventief de koppeling laten vervangen ook. Dit omwille van het feit dat de wagen 90k km had en het een pak kostelijker zou zijn moest hij dit achteraf moeten laten doen. Daarvan kan hij alle documenten voorleggen.

Dus uiteindelijk 30k km meer, maar wel een nieuwe motor en versnellingsbak. Alle opties en 25 pk meer, wat ook wel plezant is. Ook een afneembare trekhaak zit erop. Wat ik ook niet had.

Ik wacht nog af wat het bedrag voor herstelling is. Maar wat denken jullie? Te mooi om waar te zijn? Ik heb echt niet veel kennis van alles wat er zich afspeelt 'under the hood' van een wagen, vandaar de vraag.

EDIT: niet onbelangrijk: ik zou een 350 euro moeten opleggen (op wat ik krijg van de verzekering) om de zijne te kunnen kopen.
Kopen.
 
Update:

Nog steeds niets gehoord van de biedingen die lopen op het 'wrak'. Dus ik weet nog steeds niet hoeveel ik voor de herstelling zou krijgen.
Wel weet ik dus hoeveel de wagen geschat is voor ongeval. Hiermee koop ik natuurlijk geen nieuwe.

Het toeval wil nu dat mijn buurman zijn wagen verkoopt. Meer nog, hij rijdt met dezelfde wagen als de mijne. Die van hem is een full option, de mijne niet. Beiden een 1.6 benzine. De mijne met 125 pk, de zijne 150 pk. Hij heeft een turbo. Die mens verzorgt zijne wagen super goed. Iedere week is deze met de hand gepoetst. Hij is met pensioen en zorgt dat zijne wagen dus altijd in orde staat, ook naar onderhoud toe. De mijne had er 60k km op de teller, de zijne 90k km. Beide bouwjaar 2011, ingeschreven 2012.

Ik wou eens jullie mening horen omtrent volgende kwestie, omdat ikzelf niet sterk ben als het om de technische kant van wagens gaat.
2 jaar geleden werd zijn wagen terug geroepen om een wijziging te doen aan het koelvloeistofcircuit. Daaruit bleek dat de koppakking van de motor defect was. Na lange discussie (uit garantie) hebben ze op kosten van het merk (Ford) de motor vervangen. Toen alles open lag, heeft hij preventief de koppeling laten vervangen ook. Dit omwille van het feit dat de wagen 90k km had en het een pak kostelijker zou zijn moest hij dit achteraf moeten laten doen. Daarvan kan hij alle documenten voorleggen.

Dus uiteindelijk 30k km meer, maar wel een nieuwe motor en versnellingsbak. Alle opties en 25 pk meer, wat ook wel plezant is. Ook een afneembare trekhaak zit erop. Wat ik ook niet had.

Ik wacht nog af wat het bedrag voor herstelling is. Maar wat denken jullie? Te mooi om waar te zijn? Ik heb echt niet veel kennis van alles wat er zich afspeelt 'under the hood' van een wagen, vandaar de vraag.

EDIT: niet onbelangrijk: ik zou een 350 euro moeten opleggen (op wat ik krijg van de verzekering) om de zijne te kunnen kopen.
Doen, voor 350 euro kan je niet veel meer doen tegenwoordig...
 
Doen! 👌

Mijn eerste 2 wagens waren fords, de eerste is 18j geworden, de 2de 16j.
Beide gekocht toen ze ouder dan 10j waren maar minder dan 100.000km op de teller. Beide heeft de garagist opgegeven omwille van roest. (ik had geen garage) Nooit echt problemen gehad qua motor etc. Ware het niet dat ze zo duur zijn geworden, ik was nooit naar een ander merk beginnen kijken.
 
Klopt nochtans hoor.
Uit statistieken die wij hebben is het duidelijk dat de schadefrequentie bij bedrijfswagens veel hoger ligt dan bij particulieren.
Wel rekening houden met het feit dat particulieren lang niet alles zullen aangeven en die schades dus ook niet in de statistieken verschijnen.
 
Doen! 👌

Mijn eerste 2 wagens waren fords, de eerste is 18j geworden, de 2de 16j.
Beide gekocht toen ze ouder dan 10j waren maar minder dan 100.000km op de teller. Beide heeft de garagist opgegeven omwille van roest. (ik had geen garage) Nooit echt problemen gehad qua motor etc. Ware het niet dat ze zo duur zijn geworden, ik was nooit naar een ander merk beginnen kijken.
De nieuwe zijn niet zoals de oude zal ik maar zeggen. :unsure:
Het gaat hier wel over een benzine, dus zal wel meevallen (hoewel die ene ook al aan zijn tweede motor zit op korte tijd), maar de diesels zou ik nooit met een gerust hart durven kopen.
 
Klopt nochtans hoor.
Uit statistieken die wij hebben is het duidelijk dat de schadefrequentie bij bedrijfswagens veel hoger ligt dan bij particulieren.
Schade per gereden km is wat je moet vergelijken. Bedrijfswagens die 80 000km per jaar doen hebben meer kans ooit betrokken te zijn bij een ongeval dan een particulier die amper 5000km per jaar doet.

Meer rijden is meer kans op een ongeval, zo simpel is het.
 
Schade per gereden km is wat je moet vergelijken. Bedrijfswagens die 80 000km per jaar doen hebben meer kans ooit betrokken te zijn bij een ongeval dan een particulier die amper 5000km per jaar doet.

Meer rijden is meer kans op een ongeval, zo simpel is het.
Dus hoe meer km ge aflegt, des te meer meer kans ge hebt dat er iets gebeurt?
Dat daar nog niemand aan gedacht heeft...

Meeste bedrijfswagens zijn trouwens salariswagens, dus die redenering klopt niet volledig.
 
Dus hoe meer km ge aflegt, des te meer meer kans ge hebt dat er iets gebeurt?
Dat daar nog niemand aan gedacht heeft...

Meeste bedrijfswagens zijn trouwens salariswagens, dus die redenering klopt niet volledig.
Inderdaad.

Uw laatste stelling klopt niet, tenzij je data hebt die dat ondersteunen?
 
Terug
Bovenaan