Tips na ongeluk

Mr.Anderson

Well-known member
Beste forumleden,

Een korte schets van wat zich gisteren heeft afgespeeld:

Ik rijd op een rechte baan. Ik moet rechts een wegje inslaan van een firma. Steek mijn richtingaanwijzer uit. Begin af te remmen. Ik zie fietsers in mijn spiegel. Ik kom langzaam tot een volledige stop. Net na de stop zie ik in mijn achteruitkijkspiegel iemand afkomen die naar zijn schoot aan het kijken is (vermoedelijk bezig met smartphone). Ik begin te roepen en heb nog net de reactie om mijn rem te lossen.

Wagen achter mij rijdt zonder remmen los op mij. 7 meter verder kom ik tot stilstand doordat ik mijn rem terug induw. Was een serieuze klap. Ik stap meteen uit om mijn passagiers op de achterbank te controleren en uit de wagen te halen. Iedereen droeg zijn gordel.

Op datzelfde moment stapt de chauffeur van de wagen achter mij uit en begint direct te discussiëren. Ik had te bruusk geremd, riep hij. Ik riep daarop terug dat hij een onnozelaar is en dat ik het gezien had dat hij bezig was met zijn smartphone, en niet aan het opletten was. Meneer komt naast mij staan: 'wat ben ik?'.

Zelfkennis wordt geactiveerd en ik neem direct 10 meter afstand. Bel de politie.

Chauffeur tegenpartij neemt smartphone en begint daarop te tokkelen. Daarna gaat die persoon in zijn wagen zitten prutsen aan de dashcam.

Politie arriveert. Dashcam is gewist en de batterij van de smartphone van meneer is plots plat.

Meneer beweert dat mijn richtingaanwijzer niet opstond en ik plots remde. Politie controleerde mijn wagen en de 'hendel' voor de richtingaanwijzer stond nog omhoog. Verklaring meneer op aanrijdingsformulier: 'persoon voor mij remde om rechts in te slaan, pinker stond niet op'. Inderdaad, 't is onnozel. Hoe kan hij weten dat ik rechts in moet als mijn aanwijzer niet opstond.

Hoe dan ook, volgens politie doet het er allemaal niet toe. Meneer is duidelijk in de fout. Meneer vond het ook niet nodig om enig berouw te tonen, na te vragen hoe het met de passagiers is, enz.

Takeldienst gebeld, auto staat in hun depot.

Eerste keer dat ik iets dergelijk meemaak, dus het is misschien handig als jullie aanvullende tips hebben.
Dit weet ik ondertussen:

  • Altijd aanduiden dat er gewonden zijn. Gisterenavond is één van de passagiers beginnen overgeven en klaagt van een hevige hoofdpijn, dus het zal niet slecht geweest zijn dat dat erop stond.
  • Hopen dat de auto niet perte totale verklaard wordt, wagen is van 2012 en heeft 'maar' 60k km. Ik hoor dat verzekeringen vaak perte totale verklaren en je er dan nog een appel en een ei voor krijgt. Daar sta ik dan.
Verzekering is ingelicht. Ik heb foto's getrokken. Wat met het aanrijdingsformulier? Wat als er dokterskosten bijkomen, waar loop ik daarmee? Nog tips? Zijn er zaken waar ik anders moest mee omgegaan zijn? Zijn er zaken dat ik vergeet? Had ik een alcoholtest moeten laten afnemen bij beide partijen?

Bijkomend: tegenpartij rijdt met een 10+ jaar oude wagen, maar beweerde omnium verzekerd te zijn. Verzekering niet op zijn naam. Groene kaart verlopen 30/07, ongeval gebeurd op 31/07. Takeldienst wist mij te zeggen dat zijn wagen bijna zeker een perte total is.
Wat als een verzekering met een bepaalde garage weigert te werken? (heb ik ergens gelezen op een ander forum)

Heel vervelend als je er zelf niet veel aan kan doen. Wat vooral in mijn maag zit is dat die persoon geen enkel berouw toonde en alles probeerde om ervan onderuit te komen. Zoon van de man kwam ter plaatse en die stond gewoon voortdurend te lachen en te grijnzen. Geen idee wat er mis was met die man.

Alvast bedankt voor jullie tijd en eventuele tips.

Anderson.

Edit: typo's en misschien ook vermelden: GEEN remsporen van wagen die op mij gereden is. Geen idee of dat iets uitmaakt.
 
Heeft de politie eigenlijk een PV opgesteld waarin die 2 zaken (richtingaanwijzer naar boven + geen remsporen)?. Dit kan het veel gemakkelijker maken wat betreft de bewijslast.

Maar waarschijnlijk het belangrijkste: Ben je naar het de dokter geweest, want er is mogelijk spraken van een whiplash. Indien niet, doe dit zo snel mogelijk. Heb het ook ooit voorgehad en niet goed verzorgt, en heb er nog steeds af en toe last van.
 
Heeft de politie eigenlijk een PV opgesteld waarin die 2 zaken (richtingaanwijzer naar boven + geen remsporen)?. Dit kan het veel gemakkelijker maken wat betreft de bewijslast.

Maar waarschijnlijk het belangrijkste: Ben je naar het de dokter geweest, want er is mogelijk spraken van een whiplash. Indien niet, doe dit zo snel mogelijk. Heb het ook ooit voorgehad en niet goed verzorgt, en heb er nog steeds af en toe last van.

Geen PV. Nekpijn deze morgen pas. Morgen ga ik ermee naar de dokter.

Bel maandag eens uw verzekeraar met al uw vragen en laat het nu gewoon rusten. Volgens mij ben je uw eigen zot aant maken.
Dat kan. Goed plan.
 
Probleem zal inderdaad uw wagen zijn. Dat zal een totaalverlies worden waar je de dagwaarde voor krijgt.
Daar koop je geen nieuwe voor natuurlijk.
 
Probleem zal inderdaad uw wagen zijn. Dat zal een totaalverlies worden waar je de dagwaarde voor krijgt.
Daar koop je geen nieuwe voor natuurlijk.
Klopt. Nu, het is nog niet zeker dat het een perte total is.

Via via hoorde ik dat iemand niet akkoord was met het bedrag dat hij voor zijn wagen kreeg en dat betwist heeft bij zijn verzekering en voorbeelden vanop 2de hands en autoscout en dergelijke doorgestuurd heeft. Op die manier uiteindelijk toch meer gekregen heeft.
 
Edit: typo's en misschien ook vermelden: GEEN remsporen van wagen die op mij gereden is. Geen idee of dat iets uitmaakt.
Dat maakt tegenwoordig bijna nooit nog iets uit: bijna alle auto’s hebben ABS waardoor er geen remsporen zijn.

Voor de rest inderdaad naar de dokter, en misschien nog bij de verzekering ook melden dat je de politie hebt laten komen. Dat is namelijk verplicht bij een ongeval met gewonden. Dan kunnen ze daar toch al niet moeilijk over doen.
 
Had ik een alcoholtest moeten laten afnemen bij beide partijen?
Dat zou toch gebeurd moeten zijn?

Voor zover ik weet neemt de politie ten alle tijde een alcoholtest af van de betrokkenen bij een ongeval of interventie. Dat is ook zo mijn ervaring, ik heb eens om 6u30 's morgens na wat blikschade moeten blazen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Beste tip voor TS is rustig blijven en morgen naar uw verzekering bellen (of langsgaan). Als die deftig hun werk doen regelen die alles en zeggen ze perfect wat je moet doen.
De schade/kosten van de tegenpartij zijn auto moet je u niets van aantrekken.

Het beste was wel dat jullie gisteren nog naar een dokter waren geweest (of zelfs spoed) en dat die een verslag had opgemaakt.
Jullie kunnen eventueel maandag nog gaan, maar dan kan de tegenpartij moeilijk doen.

Ivm uw auto, dat is jammer, maar je krijgt de waarde gewoon terugbetaald. (+Evt laatste herstellingen, onderhoud,..) en dat ik zeker nooit genoeg om een gelijkwaardige auto te kopen.

Geen zorgen in maken. Kop staart is altijd in het nadeel van degene die int gat rijdt ;)
Dat is een urban legend. Ik heb een ongeval gehad dat ik in iemand zijn gat zat en ben in m'n recht gesteld. (Hij veranderde van rijstrook vlak voor mij aan 10km/h onder de toegestane limiet die ik reed).

Maar in dit geval klopt het wel. TS loet zich hierover geen zorgen maken.
Dat zou toch gebeurd moeten zijn?

Voor zover ik weet neemt de politie ten alle tijde een alcoholtest af van de betrokkenen bij een ongeval of interventie. Dat is ook zo mijn ervaring, ik heb eens om 6u30 's morgens na wat blikschade moeten blazen.
Niet altijd. Ik heb 2 perte totales gehad. (Beiden 100% niet in fout).
Bij de ene is de politie toevallig gepasseerd, hebben mij en tegenpartij vlug gevraagd wat er gebeurd was en zijn terug vertrokken na het verkeer te regelen om mijn auto op de pechstrook te duwen. (Tegenpartij was een vuilkar)
Andere keer politie gebeld omdat ik last had in m'n rug (op weg van werk = arbeidsongeval dus politie moet sowieso pv opstellen). Dan hebben ze ons beiden uitgebreid "ondervraagd" en alcoholtest gedaan. Tegenpartij was ex rijkswachter en gaf z'n fout ook onmiddelijk toe.
 
Bellen naar de politie die langs kwam, om het pv op te laten stellen. Ze deden vaststelling toch?
denkt ge dat de politie maar dat te doen heeft? Voor zo'n dingen moeten zij zelf niet meer ter plekke komen. Een accident me enkel stoffelijke schade moet gewoon onderling ingevuld worden met een europees aanrijdingsformulier.
 
Geen zorgen in maken. Kop staart is altijd in het nadeel van degene die int gat rijdt ;)
Bijna altijd, niet altijd.

Nu, in dit geval wel natuurlijk, zelfs als Anderson kort remde zonder te pinken moet de achterligger kunnen stoppen.

denkt ge dat de politie maar dat te doen heeft? Voor zo'n dingen moeten zij zelf niet meer ter plekke komen. Een accident me enkel stoffelijke schade moet gewoon onderling ingevuld worden met een europees aanrijdingsformulier.
Ook fout. Als er onenigheid is en een vd partijen belt, dan moeten ze ter plaatse komen. Afhankelijk van de situatie gaan ze dan helpen het aanrijdingsformulier invullen of een PV opstellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Buon
denkt ge dat de politie maar dat te doen heeft? Voor zo'n dingen moeten zij zelf niet meer ter plekke komen. Een accident me enkel stoffelijke schade moet gewoon onderling ingevuld worden met een europees aanrijdingsformulier.
In geval van valselijke verklaring van de tegenpartij hebben ze inderdaad "maar dat te doen"....

Wat jij omschrijft is in geval beide partijen het eens zijn over de versie. Indien niet : politie er bij halen.
 
Valse verklaring :') al eens een europees aanrijdingsformulier gezien? Daar kan je 1 zin op invullen. Verzekering kijkt daar zelf niet naar, belangrijkste is de schets en de vinkjes die zijn aangeduid.
 
Dat zou toch gebeurd moeten zijn?

Voor zover ik weet neemt de politie ten alle tijde een alcoholtest af van de betrokkenen bij een ongeval of interventie. Dat is ook zo mijn ervaring, ik heb eens om 6u30 's morgens na wat blikschade moeten blazen.
Wij hebben ook nog een ongeval gehad waarbij de andere een eigen versie fantaseerde, niet moeten blazen, wél pv enkele uren later al ontvangen om aan de verzekering te bezorgen.
 
Terug
Bovenaan