Tiktok: positieve en negatieve impact?

Spiderman

Banned
Vandaag een discussie gehad met een vriendin over TikTok onder jongeren en ofdat die app creativiteit boost of niet. Zij is leerkracht secundair onderwijs en bijkomend coacht ze ook jongeren. Ze heeft een pedagogisch diploma behaald en heeft bijgevolg een ‘pedagogisch bekwaamheidsbewijs’.

Zij zegt dat TikTok creativiteit stimuleert, bv. die typische dansjes en het bedenken/filmen van grappige clips. Dat is kunst volgens haar. Mijn mening daarop: Er is een groot aandeel aan vervuiling, die mainstream ‘dans’ videos of ‘grappige’ shortclips valt te betwijfelen of dat creatief is; volgens mij heeft het niets met creativiteit te maken. Daar is ze dan niet akkoord mee en zegt “creativiteit komt in vele vormen, een video bedenken en filmen is ook creatief.” Ja, als je de definitie heel breed trekt kan je alles creatief beginnen noemen he…Ik toon daarop een paar belachelijke TikTok shortclips (dat ik op reddit heb gezien) en vraag of ze dat creatief vindt, waarop ze het zelfs niet bekijkt en antwoordt dat er overal rotte appels zijn. Dan zeg ik haar dat er op TikTok alleszins veel rotte appels zitten, en dat ik denk dat dergelijke sociale media apps creativiteit tegenwerken en dat het de brein niet stimuleert om creatief te zijn. Nadien ontwijkt ze het onderwerp en praat ze over iets anders.

Ik erger me aan haar reactie en het feit dat zij met haar mindset en rol in het onderwijs jongeren aanzet om verder opgezogen te worden in die tiktok mania, terwijl ze niet beseft dat het negatief kan zijn voor de ontwikkeling/creativiteit van die jongeren.

Wat denken jullie, heeft ze gelijk? Misschien ben ik te oud aan het worden ofzo…
 
Vandaag een discussie gehad met een vriendin over TikTok onder jongeren en ofdat die app creativiteit boost of niet. Zij is leerkracht secundair onderwijs en bijkomend coacht ze ook jongeren. Ze heeft een pedagogisch diploma behaald en heeft bijgevolg een ‘pedagogisch bekwaamheidsbewijs’.

Zij zegt dat TikTok creativiteit stimuleert, bv. die typische dansjes en het bedenken/filmen van grappige clips. Dat is kunst volgens haar. Mijn mening daarop: Er is een groot aandeel aan vervuiling, die mainstream ‘dans’ videos of ‘grappige’ shortclips valt te betwijfelen of dat creatief is; volgens mij heeft het niets met creativiteit te maken. Daar is ze dan niet akkoord mee en zegt “creativiteit komt in vele vormen, een video bedenken en filmen is ook creatief.” Ja, als je de definitie heel breed trekt kan je alles creatief beginnen noemen he…Ik toon daarop een paar belachelijke TikTok shortclips (dat ik op reddit heb gezien) en vraag of ze dat creatief vindt, waarop ze het zelfs niet bekijkt en antwoordt dat er overal rotte appels zijn. Dan zeg ik haar dat er op TikTok alleszins veel rotte appels zitten, en dat ik denk dat dergelijke sociale media apps creativiteit tegenwerken en dat het de brein niet stimuleert om creatief te zijn. Nadien ontwijkt ze het onderwerp en praat ze over iets anders.

Ik erger me aan haar reactie en het feit dat zij met haar mindset en rol in het onderwijs jongeren aanzet om verder opgezogen te worden in die tiktok mania, terwijl ze niet beseft dat het negatief kan zijn voor de ontwikkeling/creativiteit van die jongeren.

Wat denken jullie, heeft ze gelijk? Misschien ben ik te oud aan het worden ofzo…
Waarom moet het precies 100% het ene of het andere zijn. De realiteit is gewoon dat het beide is, zowel "shitposts" als waarlijk creatieve filmpjes.
Is toch hetzelfde als Youtube 12 jaar geleden, je had heel creatieve mensen die heel leuke video's maakten maar ook vreselijke low quality videos. In mijn mening is dat juist de sterkte van zo een platform. YouTube vormde ook een nieuw platform waar mensen hun ding konden doen, iets dat ze voor YouTube bestond niet konden tenzij voor de lucky few die in contact stonden met de televisie. TikTok is similar, behalve dat de video's een stuk korter zijn en het platform gigantisch snel populair geworden is waardoor er een stuk meer video's gemaakt worden.

Dus kan TikTok creativiteit stimuleren? Ja. Is daarom elke TikTok video kunst? Nee, natuurlijk niet. Maar kunnen mensen door middel van TikTok hun creativiteit ten toon stellen, ik denk dat daar het antwoord altijd ja op is. Creativiteit is ook niet zomaar = kunst natuurlijk.

En alle respect maar als een persoon een pedagogisch diploma heeft en als leerkracht constant in contact staat met jongeren dan draagt haar mening toch wel wat meer bewijs dan de uwe over dit specifiek onderwerp. Waar ik niet mee wil zeggen dat je geen punt hebt, maar ik denk dat je het iets te 0-100% ziet, TikTok en de invloed er van op jongeren is niet 100% negatief, maar het is ook niet 100% positief.
 
Vandaag een discussie gehad met een vriendin over TikTok onder jongeren en ofdat die app creativiteit boost of niet. Zij is leerkracht secundair onderwijs en bijkomend coacht ze ook jongeren. Ze heeft een pedagogisch diploma behaald en heeft bijgevolg een ‘pedagogisch bekwaamheidsbewijs’.

Zij zegt dat TikTok creativiteit stimuleert, bv. die typische dansjes en het bedenken/filmen van grappige clips. Dat is kunst volgens haar. Mijn mening daarop: Er is een groot aandeel aan vervuiling, die mainstream ‘dans’ videos of ‘grappige’ shortclips valt te betwijfelen of dat creatief is; volgens mij heeft het niets met creativiteit te maken. Daar is ze dan niet akkoord mee en zegt “creativiteit komt in vele vormen, een video bedenken en filmen is ook creatief.” Ja, als je de definitie heel breed trekt kan je alles creatief beginnen noemen he…Ik toon daarop een paar belachelijke TikTok shortclips (dat ik op reddit heb gezien) en vraag of ze dat creatief vindt, waarop ze het zelfs niet bekijkt en antwoordt dat er overal rotte appels zijn. Dan zeg ik haar dat er op TikTok alleszins veel rotte appels zitten, en dat ik denk dat dergelijke sociale media apps creativiteit tegenwerken en dat het de brein niet stimuleert om creatief te zijn. Nadien ontwijkt ze het onderwerp en praat ze over iets anders.

Ik erger me aan haar reactie en het feit dat zij met haar mindset en rol in het onderwijs jongeren aanzet om verder opgezogen te worden in die tiktok mania, terwijl ze niet beseft dat het negatief kan zijn voor de ontwikkeling/creativiteit van die jongeren.

Wat denken jullie, heeft ze gelijk? Misschien ben ik te oud aan het worden ofzo…
Ik heb een bibliotheek vol boeken. Daar zit een exemplaar van 50 tinten grijs in. Is heel mijn bibliotheek daarom slecht?
Ik heb een muziekdienst met behoorlijk wat nummers. Daar zit Kom van dat dak af tussen. Moet ik dan alles wissen?
Mijn man is 90% gezond maar heeft hartklachten, time to throw out the whole man?

Creativiteit moet bloeien en daarvoor moet je veel kunnen proberen én ervaren. Daar mag je geen gatekeeper gaan spelen. Er zit overal BS, geen kat heft nog een poot op als we dat gaan gebruiken als reden om iets links te laten liggen.

PS uw aanduiden van ‘pedagogisch bekwaamheidsbewijs’ met aanhalingstekens is vrij arrogant.
 
Waarom moet het precies 100% het ene of het andere zijn. De realiteit is gewoon dat het beide is, zowel "shitposts" als waarlijk creatieve filmpjes.
Is toch hetzelfde als Youtube 12 jaar geleden, je had heel creatieve mensen die heel leuke video's maakten maar ook vreselijke low quality videos. In mijn mening is dat juist de sterkte van zo een platform. YouTube vormde ook een nieuw platform waar mensen hun ding konden doen, iets dat ze voor YouTube bestond niet konden tenzij voor de lucky few die in contact stonden met de televisie. TikTok is similar, behalve dat de video's een stuk korter zijn en het platform gigantisch snel populair geworden is waardoor er een stuk meer video's gemaakt worden.

Dus kan TikTok creativiteit stimuleren? Ja. Is daarom elke TikTok video kunst? Nee, natuurlijk niet. Maar kunnen mensen door middel van TikTok hun creativiteit ten toon stellen, ik denk dat daar het antwoord altijd ja op is. Creativiteit is ook niet zomaar = kunst natuurlijk.

En alle respect maar als een persoon een pedagogisch diploma heeft en als leerkracht constant in contact staat met jongeren dan draagt haar mening toch wel wat meer bewijs dan de uwe over dit specifiek onderwerp. Waar ik niet mee wil zeggen dat je geen punt hebt, maar ik denk dat je het iets te 0-100% ziet, TikTok en de invloed er van op jongeren is niet 100% negatief, maar het is ook niet 100% positief.
Je hebt daarmee een punt en ik ben volkomen akkoord met u, maar zij zou ten minste een antwoord als die van u kunnen formuleren met haar pedagogisch achtergrond. Want dan zou ik akkoord gaan en is de discussie daarmee afgerond. Maar haar reactie leek me een beetje respectloos. Of ik overdrijf misschien, ik weet het niet. 🤷🏻

Voorts heb ik daar wel een opmerking op, en dat is ook de reden waarom ik vind dat Tiktok en gelijkaardige apps creativiteit tegenwerken. Er zijn vele wetenschappelijke studies gebeurd daarop, vanuit verschillende domeinen met de meeste zijnde binnen het psychologische vak:


Ik ben akkoord dat het niet altijd 100% zwart-wit is, maar het is wel bewezen dat die app jongeren daadwerkelijk pusht om hun brein te gebruiken voor korte dopamine prikkels. En jongeren kunnen dan toch niet creatief zijn? Ze worden op die manier zelfs dommer volgens mij, want hun brein ontwikkelt zich om ‘simpel’ te zijn.

En dan spreek ik nog niet over de bedrijven die daar achter liggen en die via artificiële intelligentie gegevens verzamelen en de gebruikers ‘programmeren’ en aanzetten tot een bepaald gedrag.

Hier nog een interessante input van een voormalige Facebook executive:


Mijn mening is daarom dat apps zoals Tiktok creativiteit meer tegenwerken dan stimuleren. Dus ja, akkoord dat het niet 100% negatief of 100% positief is, maar ik zou het gewicht meer zetten aan de negatieve kant.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een bibliotheek vol boeken. Daar zit een exemplaar van 50 tinten grijs in. Is heel mijn bibliotheek daarom slecht?
Ik heb een muziekdienst met behoorlijk wat nummers. Daar zit Kom van dat dak af tussen. Moet ik dan alles wissen?
Mijn man is 90% gezond maar heeft hartklachten, time to throw out the whole man?

Creativiteit moet bloeien en daarvoor moet je veel kunnen proberen én ervaren. Daar mag je geen gatekeeper gaan spelen. Er zit overal BS, geen kat heft nog een poot op als we dat gaan gebruiken als reden om iets links te laten liggen.

PS uw aanduiden van ‘pedagogisch bekwaamheidsbewijs’ met aanhalingstekens is vrij arrogant.
die bibliotheek zou ik toch wegsmijten ja zo'n boek vervuilt wel echt al de rest. Dat nummer is top dus behouden. Die man behouden maar in tussentijd is rondkijken voor een goeie occasie.
 
het zijn natuurlijk 2 keerzijden van de medaille.
Kan tiktok creativiteit boosten? absoluut, filmpjes kunnen actief, interactief, creatief, goed uitgedacht en wat meer zijn.
Iemand die zich daar mee bezig houd als hobby ontwikkeld zeker skills en inzichten.

de keerzijde is dat je idd met dat sociale media aspect zit, krijg ik likes? hoe krijg ik meer likes? waarom krijgt persoon x meer likes voor slechtere filmpjes.

"in onzen tijd" deed je een hobby omdat je het graag deed, en die hobby was x-uur per week ; als je lesmomenten of geplande tijd had.
Nu is je hobby in samenwerking met psychologen geprogrammeerd om je zoveel mogelijk uren per week verknocht te houden.

Kan Tikok creativiteit boosten? ja
Is Tiktok gezond voor een (tiener)brein? nee, fuck al die dopaminepompende shit.

Geef een lesuur Plastische opvoeding met tiktok als creatief middel, maar zet er dan wel 2h geestelijke vorming tegenover.
 
Tiktok is echt iets verderfelijk en zorgt volgens mij helemaal niet voor een boost in creativiteit. Die kinderen verzinnen zelf geen dansjes hé, die doen gewoon hetzelfde dansje als populaire tiktokkers (de meta). Zo goed als iedereen doet bijna hetzelfde op tiktok, of in een andere variant. En dan nog eens het feit dat de app volledig zelf beslist wat jij te zien krijgt, afhankelijk van de filmpjes die je graag bekijkt.

Zo krijg ik bv. enkel nog maar halfnaakte vrouwen, die gewoon verdoken reclame zitten te maken voor hun onlyfans. Je hoeft geen echte content aan te bieden, zoals je bv. op youtube wel moet doen.

De app beslist volledig zelf aan wie het jou filmpjes gaat aanbieden, en er kan op geen enkele manier naar je content gezocht worden, dus waarom steek je er dan moeite in? Doe gewoon hetzelfde als de rest, gebruik dezelfde tags en zet er dezelfde muziek op, en het platform gaat je content aanbieden.

Volgens mij is Tiktok net de teloorgang van de creativiteit. Waarom zou je de moeite doen om iets origineels in elkaar te boksen op youtube, en dan zonder zelf reclame voor te maken misschien 100 hits te krijgen? Als je er op tiktok zonder enige moeite 1000'en kunt krijgen.
 
In mijnen tijd waren er nog MSN chatrooms en spraken de dieren nog BrzE€Zah!

OT: TikTok heb ik niet en ook geen interesse in. My hips won't lie after 5 Duvels, maar om dat elke keer achterover te kappen zodat ik eens een danske kan doen ...
 
Ik versta ook niet zo goed waarom de discussie hier enkel over die dansjes gaat?
Ik bezie TikTok als een kortere versie van YouTube.

Je vindt daar toch pakken meer dan dansjes? Fails, motivational video's,...
Ik zet er zelf alleen humoristische dingen op over slecht parkeerders of bijvoorbeeld markante figuren op het nieuws

Enfin het zal afhangen hoe ge dat gebruikt maar dansjes zie ik precies nooit echt passeren.
 
TikTok zal bij sommige kinderen wel de creativiteit aanwakkeren, maar er is helaas ook een overvloed aan brol en overgeseksualiseerde inhoud te vinden, wat mij persoonlijk wel stoort.

Ook zorgt het er denk ik ook voor dat de aandachtsspanne achteruit gaat. Het moet allemaal snel en flitsend gaan, en hop verder naar de volgende video.
 
Ik versta ook niet zo goed waarom de discussie hier enkel over die dansjes gaat?
Ik bezie TikTok als een kortere versie van YouTube.

Je vindt daar toch pakken meer dan dansjes? Fails, motivational video's,...
Ik zet er zelf alleen humoristische dingen op over slecht parkeerders of bijvoorbeeld markante figuren op het nieuws

Enfin het zal afhangen hoe ge dat gebruikt maar dansjes zie ik precies nooit echt passeren.
Mogelijk is die associatie er door de TikTokdansjes van het zorgpersoneel in de eerste coronagolf. De app bestond ervoor wel, maar bij mij is die associatie er toen wel gekomen.

Ik kan dat nummer Jerusalema niet meer aanhoren.
 
Enerzijds denk ik dat ik misschien gewoon een oude zak ben die niet meer mee is met de (onschadelijke) trends van het moment. Anderzijds denk ik toch dat er een wezenlijk verschil is tussen allerhande trends van "vroeger" en de huidige social media en gerelateerde apps die gewoon extreem efficiënt zijn in de aandacht grijpen en vasthouden, en die ook nog eens beslissen wat de gebruiker te zien krijgt, maar die werking achter de schermen houdt.
 
Ik maak me veel meer zorgen over de invloed op het zelfbeeld etc dan over of het al dan niet creativiteit boost...
Dit lijkt me vooral de discussie te zijn. Die filmpjes kan je links laten liggen, schaadt het niet, dan baat het niet. Wat me wel stoort is dat de tiktok"sterren", geen idee hoe ik ze anders moet noemen, invloed krijgen op een grote populatie jongeren, met trends die bvb gevaarlijk zijn. Ik stoor me bvb mateloos aan die trends die ronduit gevaarlijk zijn. Wanneer de invloed te groot wordt, dan moet er toch ergens een soort van regulering komen.

Hetzelfde qua zelfbeeld, maar dat ligt in de lijn met social media.
 
TikTok zal bij sommige kinderen wel de creativiteit aanwakkeren, maar er is helaas ook een overvloed aan brol en overgeseksualiseerde inhoud te vinden, wat mij persoonlijk wel stoort.
Ja, onlangs die trend gezien waar jonge meisjes doen alsof ze seks hebben. Echt niet normaal:


Is Tiktok gezond voor een (tiener)brein? nee, fuck al die dopaminepompende shit.

Geef een lesuur Plastische opvoeding met tiktok als creatief middel, maar zet er dan wel 2h geestelijke vorming tegenover.
Volgens mij is Tiktok net de teloorgang van de creativiteit.
Amen to that…
 
denk dat het een beetje afhangt van hoe en wanneer je bent opgegroeid/opgevoed.

Als iemand uit de beginjaren 90 geboren, misschien de meest pure ontwikkeling van software/programs/apps gezien.
Youtube was voor mij de bom.
Tegen dat ik puber was kwam Facebook, Twitter en heel die troep op. De cringe was toen voor mij al redelijk merkbaar.
Zeker in retrospect.
Dan vines, instagram, snapchat, tik tok en die 'kortere gelukskatalysators'; Hier ben ik afgehaakt, toen was ik nog geen 20 jaar oud.
Dat is nu allemaal genormaliseerd en je wordt wat vreemd bekeken als je iets niet hebt gezien.

Wie heeft er nu de nood aan een reeks kortere videos na een dag werken of school?
Schijnbaar toch vele mensen, ik merk vooral op dat oudere mensen zich daaraan kunnen verslaven (moeder, vader en nog wat mensen).
Doet mij wat denken aan mijn opa die vroeger riep van stil te zijn wanneer het nieuws op kwam, is dat nu zo belangrijk?
De jongere mensen kunnen dat imo vlugger van zich afzetten, maar dat moet ook wel wat aangeleerd worden.
 
Alle sociale media zijn maatschappelijk vergif, omdat hun verdienmodel gebaseerd is op het uitlokken van conflict, waarbij verschillende kampen elkaar met likes belonen en de andere zijde zwartmaken. TikTok is daarin niet fundamenteel anders dan YouTube, Facebook, Twitter, Instagram. Met wat slechte wil kan je zelfs BeyondGaming in dat rijtje zetten, zeker Pol&Actua. :unsure:

Het probleem is vooral dat kinderen en jonge tieners veel minder gewapend zijn om daar mee om te gaan dan je van volwassenen zou mogen verwachten (ook al doen die het ook niet altijd super, amai...).

Dat het daarnaast ook creativiteit bevordert zal zeker zo zijn, maar dat weegt niet op tegen de nadelen en er zijn tal van andere manieren om creatief bezig te zijn.

Ja, onlangs die trend gezien waar jonge meisjes doen alsof ze seks hebben. Echt niet normaal:
Wtf is dit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb tiktok nu al een aantal jaar en bekijk dit dagelijks als ik op de WC zit of mijn vriendin oninteressante reality tv zit te kijken.
Gezien dat algoritme voor jouw bepaald wat je kijkt is de tiktok ervaring dus voor iedereen anders.

Mijn feed is evenwichtig tussen:
- grappige work related content,
- soms een net iets te jonge dame die suggestieve dansjes doet,
- lekkere receptjes,
- een fail,
- voetbal,
- een instagram vs reality post
Wat ik wel goed vind, is dat er afgestapt wordt van de perfecte instagram filter. Het is veel meer back to reality. En de content is ook veel gevarieerder dan wat je op andere sociale media ziet. Soms is het echt wel creatief maar ik denk dat je daar ontzettend veel moeite voor moet doen om boven het maaiveld uit te komen.

Sinds een week of 2 zit hier nu opeens ook wat Oekraïne - Rusland shit tussen. Bijzonder vreemd om dat als entertainment geconsumeerd binnen te krijgen. Langs de andere kant, zo komt het soms ook wel harder binnen als tijdens een aflevering van pakweg Ter Zake.
 
Ja, onlangs die trend gezien waar jonge meisjes doen alsof ze seks hebben. Echt niet normaal:




Amen to that…

Tja, denk dat er wel nog wel een pak meer (mbt het aantal niet perse impact daarom) schadelijkere dingen zijn op dat vlak dan TikTok alleen. Al is die trend inderdaad verontrustend.

Nicki Minaj, Cardi B,... die over hun wet ass vagina's zingen die als een meer zijn waar mannen in willen zwemmen. (actual lyrics)
Of Demi Lavato die overduidelijk ernstig mentale problemen en een drugsverslaving heeft maar toch gevierd wordt als rolmodel omwille van oa haar activistische gender-gedrag.
Enfin, dat lijstje kan best nog es redelijk lang worden (ook dichter bij huis de Nederlandse rappers)

Sinds een week of 2 zit hier nu opeens ook wat Oekraïne - Rusland shit tussen. Bijzonder vreemd om dat als entertainment geconsumeerd binnen te krijgen. Langs de andere kant, zo komt het soms ook wel harder binnen als tijdens een aflevering van pakweg Ter Zake.

Idem, ik vind dat op één of andere manier ook heel bizar om te zien hoe sommigen van die trends daar toepassen om bijvoorbeeld hunne schuilkelder te laten zien.


Zoiets dus. Bizar, maar aan de andere kant ook wel confronterend én toegankelijk.
 
Terug
Bovenaan