Tiktok: positieve en negatieve impact?

Tja, denk dat er wel nog wel een pak meer (mbt het aantal niet perse impact daarom) schadelijkere dingen zijn op dat vlak dan TikTok alleen. Al is die trend inderdaad verontrustend.

Nicki Minaj, Cardi B,... die over hun wet ass vagina's zingen die als een meer zijn waar mannen in willen zwemmen. (actual lyrics)
Of Demi Lavato die overduidelijk ernstig mentale problemen en een drugsverslaving heeft maar toch gevierd wordt als rolmodel omwille van oa haar activistische gender-gedrag.
Enfin, dat lijstje kan best nog es redelijk lang worden (ook dichter bij huis de Nederlandse rappers)
Mag ik dan opmerken dat het voor Nicki Minaj en Cardi B (en blijkbaar ook Demi Lovato) een precies probleem is, maar dat Bieber zijn weed in California gaat halen of Nas X die iemand cute genoeg vindt "to fuck with him tonight", niet zo? Pop Smoke die zegt dat ze de billen moeten laten klapperen, Bruno Mars met I'mma leave the door open, Drake rookt crack cocaine...

Dat is ook gewoon van alle tijden, hoor. Kinderen die die dingen meezingen ook, en dat kan op zich niet zo heel veel kwaad. Als daar maar een klein beetje duiding rond gebeurt. Ik ben niet zo'n fan van dat pearl clutching, omdat ik ook weet hoe het vroeger bij ons ging. Ik herinner me ook nog een neefje dat "I'm in love with the coco" van Genasis meezong, maar in zijn hoofd ging het om chocomelk :D
 
Mag ik dan opmerken dat het voor Nicki Minaj en Cardi B (en blijkbaar ook Demi Lovato) een precies probleem is, maar dat Bieber zijn weed in California gaat halen of Nas X die iemand cute genoeg vindt "to fuck with him tonight", niet zo? Pop Smoke die zegt dat ze de billen moeten laten klapperen, Bruno Mars met I'mma leave the door open, Drake rookt crack cocaine...

Dat is ook gewoon van alle tijden, hoor. Kinderen die die dingen meezingen ook, en dat kan op zich niet zo heel veel kwaad. Als daar maar een klein beetje duiding rond gebeurt. Ik ben niet zo'n fan van dat pearl clutching, omdat ik ook weet hoe het vroeger bij ons ging. Ik herinner me ook nog een neefje dat "I'm in love with the coco" van Genasis meezong, maar in zijn hoofd ging het om chocomelk :D


Oh, akkoord se dat die er in thuis horen, ook. Maar ik zie Lovato, Minaj & co al iets sneller als voorbeelden voor meisjes (waar het nu om ging).
Maar in mijn tijd zong Eminem en DMX ook over "faggots" bijvoorbeeld de grootste hit van DMX bevat dit stukje tekst

Last I heard, y'all niggas was havin sex, with the same sex I show no love, to homo thugs Empty out, reloaded and throw more slugs How you gonna explain fucking a man? Even if we squashed the beef, I ain't touching ya hand I don't bunk with chumps, for those who been to jail That's the cat with the Kool-Aid on his lips and pumps I don't fuck with niggas that think they broads Only know how to be one way, that's the dog

Dus dat is zeker van alle tijden. Maar om nu naar TikTok te wijzen als enige factor in promiscue boodschappen vond ik wat kort door de bocht.
 
Instagram en tiktok zijn een vergif voor jonge meisjes. Die gaan zich allemaal slecht voelen omdat hun vrouwelijke ‘helden’ zoveel aandacht en volgers hebben. En zij niet. In zo’n wereld gaan die opgroeien. Ik zie die hun toekomst somber in, mentaal gezien dan. Of je moet er kunnen doorzien en zien hoe belachelijk het allemaal wel is. Maar ja, doe het maar als puber…

Ik vind de meeste ook zeer materialistische praat verkondigen. Als het er maar goed uit ziet. Vroeger droomden wij van huisje, tuintje, boompje. Die generatie is weg hoor.

Nu is het: veel volgers, populair en veel likes. Dat is het summum. Heel veel jonge mensen willen liever als influencer eindigen dan als gewone werkmens. Ze dromen van andere zaken, dankzij tiktok en dergelijke.

Doet mij soms denken aan die serie op Netflix over onze triestige toekomst als we op deze manier blijven verder doen (kan even niet op de naam komen) - zeer individualistisch alleszins
 
Laatst bewerkt:
Instagram en tiktok zijn een vergif voor jonge meisjes. Die gaan zich allemaal slecht voelen omdat hun vrouwelijke ‘helden’ zoveel aandacht en volgers hebben. En zij niet.

Ik vind de meeste ook zeer materialistische praat verkondigen. Als het er maar goed uit ziet. Vroeger droomden wij van huisje, tuintje, boompje. Die generatie is weg hoor.
Ik was een puber in de jaren 2000, en mijn indruk is juist dat er vandaag toleranter wordt omgegaan met mensen die niet aan een strak schoonheidsideaal beantwoorden. Vrouwen zullen die druk om erbij te horen zeker nog heel erg voelen, maar je maakt nu meer kans om 'ergens' een groep te vinden om je bij aan te sluiten dan 20 jaar geleden. Op die manier helpt sociale media jongeren juist ook rolmodellen vinden waar ze op een constructieve manier naar kunnen opkijken, zeker als ze irl nergens het gevoel hebben erbij te horen en aanvaard te worden om wie ze zijn en hoe ze eruit zien. Niet alles moet negatief zijn.

Ik denk dat het schoonheidsideaal voor mannen op dat vlak letterlijk nog altijd een veel strakker keurslijf draagt. Er wordt hier veel de focus gelegd op de slechte voorbeelden voor jonge meisjes, maar ik zie rond me ook genoeg jonge mannen die een enorme druk voelen om gespierd te zijn, groot te zijn, een hip kapsel te hebben, een uitgesproken kaaklijn,...
 
Ik denk dat het schoonheidsideaal voor mannen op dat vlak letterlijk nog altijd een veel strakker keurslijf draagt. Er wordt hier veel de focus gelegd op de slechte voorbeelden voor jonge meisjes, maar ik zie rond me ook genoeg jonge mannen die een enorme druk voelen om gespierd te zijn, groot te zijn, een hip kapsel te hebben, een uitgesproken kaaklijn,...
Zie ook de evolutie van de filmsterren, zeker in actiefilms. Daar waar je vroeger enkele over-the-top gevallen had zoals Stallone of Schwarzenegger, is het bijna de regel geworden dat de mannelijke held extreem gespierd moet zijn (meestal met een laag vetpercentage, wat het helemaal onrealistisch maakt).

Ik weet niet of dit even problematisch is als het ideaalbeeld voor vrouwen is/was, misschien dat de gemiddelde jongen daar minder mee inzit, maar het wordt inderdaad vaak over het hoofd gezien.
 
Ik was een puber in de jaren 2000, en mijn indruk is juist dat er vandaag toleranter wordt omgegaan met mensen die niet aan een strak schoonheidsideaal beantwoorden. Vrouwen zullen die druk om erbij te horen zeker nog heel erg voelen, maar je maakt nu meer kans om 'ergens' een groep te vinden om je bij aan te sluiten dan 20 jaar geleden. Op die manier helpt sociale media jongeren juist ook rolmodellen vinden waar ze op een constructieve manier naar kunnen opkijken, zeker als ze irl nergens het gevoel hebben erbij te horen en aanvaard te worden om wie ze zijn en hoe ze eruit zien. Niet alles moet negatief zijn.

Ik bougeer veel tussen de Brusselse jeugd en ik heb een gelijkaardig gevoel: ze hebben een veel evenwichtiger wereldbeeld hebben dan ik in den tijd. Wij hadden in den tijd zo ne gothic gast in de class die met t-shirts van nightwish rondliep en zijn haren zwart verfde die dan continu te kakken werd gezet, terwijl de jeugd van nu mega tolerant is voor mensen die er voor kiezen om af te wijken, die er fysiek anders uit zien, die kampen met mentale problemen of wat dan ook. Mij stemt dat hoopvol. De keerzijde van de medaille is dat dat bewustzijn ook betekent dat ze weten dat het niet goed gaat met de planeet, met de economie, en dat ze dus goed beseffen dat er weinig zekerheid is naar de toekomst toe. Ik kan mij niet inbeelden dat ik als puber echt veel bezig was met de wereld, met dierenleed, met ethiek tout court maar hier is het wel echt gewoon normaal om te thrift shoppen, te drinken uit een herbruikbare fles, te letten op uw vleesconsumptie, met de trein op vakantie te gaan etc.

Kan mij inbeelden dat er nu wel echt veel druk bovenop komt om uw online persoonlijkheid te cultiveren, ben blij dat ik daar nog aan ontsnapt ben want volgens mij is het als 15-jarige niet gemakkelijk om er op dat vlak niet bij te horen. Populariteit wordt een metric, en het is gemakkelijker gezegd dan gedaan om u daar gewoon niks van aan te trekken. Is wel echt niet universeel verder: mijn broer heeft 2 kinderen van 16 en 18, die zitten bijna niet op sociale media, laat staan dat die filmpjes zouden maken van zichzelf of wat dan ook. Die houden zich met andere dingen bezig.
 
Laatst bewerkt:
Ik bougeer veel tussen de Brusselse jeugd en ik heb een gelijkaardig gevoel: ze hebben een veel evenwichtiger wereldbeeld hebben dan ik in den tijd. Wij hadden in den tijd zo ne gothic gast in de class die met t-shirts van nightwish rondliep en zijn haren zwart verfde die dan continu te kakken werd gezet, terwijl de jeugd van nu mega tolerant is voor mensen die er voor kiezen om af te wijken, die er fysiek anders uit zien, die kampen met mentale problemen of wat dan ook. Mij stemt dat hoopvol.
Je moet daar voorzichtig mee zijn. Voor hetzelfde geld is "afwijken van de norm" een nieuwe norm, en is het plots niet cool meer om gewoon een grijze muis te zijn. Ik heb alleszins geen flauw idee of er heden meer dan wel minder gepest wordt dan vroeger, en ik zou er geen geld op durven inzetten.

Kan mij inbeelden dat er nu wel echt veel druk bovenop komt om uw online persoonlijkheid te cultiveren, ben blij dat ik daar nog aan ontsnapt ben want volgens mij is het als 15-jarige niet gemakkelijk om er op dat vlak niet bij te horen.
Idem. Zelfs onder volwassenen neemt die cultivatie vaak ziekelijke proporties aan. Ik heb vrienden waarmee ik bij wijze van spreken niet meer op restaurant wil gaan omdat dat voor die mensen blijkbaar enkel geslaagd is als er wat 'stories' van gedraaid worden. Elke gang, elk glas wijn en zeker het dessert of koffie, het moet blijkbaar allemaal gedeeld worden met een hoop mensen die ik niet ken en waar ik niets om geef.

Voor de rest heel toffe mensen, daar niet van, maar ik snap dat dus echt niet. Geniet toch gewoon eens van de mensen die op dat moment naast u aan tafel zitten, in plaats van obsessief te gaan schooien achter online aandacht. Bah.
 
Die online persoonlijkheid motiveren bestond ook al in de vroegere jaren 2000 hoor, alleen zijn sociale media vandaag alomtegenwoordig en hebben ook een veel grotere maatschappelijke impact dan vroeger. Dat "erbij willen zijn" zorgt ervoor dat ik op dooie momenten vaak naar mijn GSM grijp, al is dat niet per sé om mijn online persona te cultiveren maar om te scrollen op Insta/FB of een nieuwswebsite of dit prachtige forum.
 
Laatst bewerkt:
Vorige maand TT geïnstalleerd. Ik heb er gemengde gevoelens bij:
- je kan de onderwerpen op voorhand selecteren
- ik krijg dus video’s te zien in mijn favo categorie film / muziek / humor / wetenschap / goocheltruuks / auto / poker

Tot dusver het leuke gedeelte.

Meestal geraakt men gefrustreerd door de hoeveelheid reclame, maar bij TT is dit toch iets anders: zonder dat ik daar ooit naar gevraagd heb moet ik altijd kijken naar de dochter van Jacques Vermeiren die belachelijk staat te dansen en haar voor de zoveelste keer verveelt. Ongevraagd moet ik naar tientallen dames kijken die graag hun lichaam laten zien maar juist nog genoeg zelfrespect hebben om nog geen prOn te doen. Ongevraagd moet ik naar mensen kijken die veel geld hebben en daarmee moeten uitpakken.

Wat is er eigenlijk mis met deze wereld? De laatste tijd zie ik zelfs live beelden van oude alleenstaande vrouwen die zich steendood vervelen en nu op TT een hele dag babbelen tegen mensen die ze nooit gaan zien in het echte leven. Ik zag zelfs iemand die in Bobbejaanland ruzie aan het maken was en tegen de Security dreigde (!) om haar Tik Tok movie online te plaatsen. Ik zou zeggen: doe maar mevrouw. Bobbejaanland gaat echt niet failliet omdat jij hier wat komt dreigen met een Tik Tok movie.

Dit is een zeer leuk sociaal media tool, maar helaas is 50% echt bagger, gemengd met zielige beelden. Ik ben echt teleurgesteld in onze maatschappij als ik die beelden zie. Tik Tok gaat er bij deze af. Doet me wel beseffen dat vele mensen echt geen leven hebben. Ofwel vervelen ze zich dood, ofwel doen ze er alles aan om toch geen échte job te doen. Neen liever proberen (met de nadruk op proberen) veel volgers te hebben, om dan ocharme soms eens iets gratis te krijgen. Ik heb zelfs enorm het gevoel dat heel veel mensen hierop zaten te wachten 🤣
 
Laatst bewerkt:
De laatste weken zie ik filmpjes over Oekraïne en zelfs het live proces van Johnny Depp. Alsof ze beide gewoon aan iedereen tonen want ik heb daar absoluut niet naar gevraagd. Ik krijg ook al die zever niet weg, er is geen knop ‘verberg zever als dit’ (op Facebook is dat wél)

Of is dat omdat ik graag #fight movies bekijk?

Er zijn ook heel veel filmkes die gewoon dagelijks opnieuw tevoorschijn komen. Beetje raar want 1. Ik heb ze al gezien en 2. Er zijn waarschijnlijk nog miljoenen andere filmkes
 
Laatst bewerkt:
er is geen knop ‘verberg zever als dit’
  • Specifieke video aanduiden als niet interessant:
    • Klik op de Share knop (Pijltje rechtsonder)
    • Kies Not Interested
  • Kanaal/persoon blocken:
    • Ga naar profiel van kanaal
    • Klik op de 3 pintjes helemaal rechtsboven
    • Block
En in het algemeen, als je niet naar de video kijkt en door scrolt dan duidt dat ook op een bepaalde manier aan dat ge niet geïnteresseerd zijt in iets en gaat dat ook minder terug komen.
 
  • Specifieke video aanduiden als niet interessant:
    • Klik op de Share knop (Pijltje rechtsonder)
    • Kies Not Interested
bedankt! misschien dat ik het toch nog even hou als ik alle zever kan verbergen
(met alle respect voor iedere vrouw met een E-cup maar ik heb er genoeg van)
 
Mij lijkt het gewoon een schijtapp. Maar als jongeren er zich op amuseren: be my guest. Ikzelf heb geen zin om te waden door de tonnen bagger die er op is te vinden. Als ik eens meekijk met iemand die breinloos kijkt en zijn/haar algoritme al heeft gefinetuned zie ik ze nog steeds zo enorm veel onzin wegscrollen.

Namelijk 90% van alle content wordt gewoon aan voorbijgegaan omdat het alweer vrouwen zijn die hun tieten laten zien, mannen die hun beste rapeface aan de camera tonen, 'grappige' filmpjes van stereotypes over vrouwen en mannen die eigenlijk waanzinnig toxic zaken normaliseren, een fake dierenreddingsfilmpje van iemand die ongetwijfeld gewoon een puppy uit het asiel is gaan halen om het in de gracht te flikkeren voor zijn/haar filmpje, koppels die hun slechtste acteerprestaties bovenhalen en kinderen die zich belachelijk maken.

Ohja en een mooie persoonlijke favoriet: Mensen die de meest tragische zaken in hun leven op hilarische wijze op Tiktok smijten voor views. Hier komt een supercut van de begrafenis van mijn kind en een recap van haar lijdensweg please like and subcriiiibe! Je ziet mensen gewoon hun waardigheid door het raam gooien. Ik wil mensen niet zeggen hoe ze om moeten gaan met hun verdriet, maar ik denk dat hopeloos smeken voor likes op Tiktok niet één van de beste manieren is. Helaas is het ook geen genietbare verloochening van zelfrespect en eigenwaarde zoals Temptation Island ofzo. De aantrekking is voor mij persoonlijk nihil want het is geen top uitlach-entertainment, maar het is gewoon een blik op zuiver narcisme enerzijds en zeer matige content anderzijds. Er is een enorme disconnect tussen mij en de mensen die daar opduiken.

Dan is de filter van youtube iets efficiënter imo. De aard van de content ligt me ook iets meer.

En het ergste van al : Die grellige kwal van een Julie Vermeire die overal tevoorschijn komt zoals iemand hierboven al opmerkte. Dat kind haar grootste verwezenlijking in haar bestaan is uit de juisten balzak komen en nu kunnen wij onze tv niet opzetten of eender welke social media app opstarten zonder dat die ongevraagd als ne spast begint te dansen over uw scherm, doorgaans ook met een soort gijzelaar ernaast. Jezus, wat is me dat toch.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een account ( om mijn dochter in de gaten te houden) ben er absoluut geen fan van. Al die rages die ze dan wil mee doen dan wil ze van die brol ooit zo een box besteld met zo finger speelgoed.
Maar het is ook weer het schoonheidsideaal dat na voor komt, kan mij daar vrij kwaad in maken, niet iedereen heeft perfecte lichaam, mijn dochter gaat daar vrij gevoelig voor zijn die is 11 jaar en die is soms bezig ik ben te dik en si en la komaan 11jaar.

En dan hadde die ne blonde eikel die hartjes wilt en zo pakken geld binnen haalt op de kap van minderjarigen, zin vriendin is vorig jaar overleden wat erg is ma hij wist het eerder van tiktok volgers dat ze een ongeluk had dan vb politie.
 
@kay-gell Jij kende die kerel toch hé?

Helaas wel ja.
Der zijn weinig mensen waar ik echt een grondige hekel aan heb maar van hem heb ik al genoeg dingen meegemaakt. Plus ik ken een deel van zijn familie ook goed. Echt gewoon ne dikke egoistische eikel met grootheidswaanzin.
 
Mij lijkt het gewoon een schijtapp. Maar als jongeren er zich op amuseren: be my guest. Ikzelf heb geen zin om te waden door de tonnen bagger die er op is te vinden. Als ik eens meekijk met iemand die breinloos kijkt en zijn/haar algoritme al heeft gefinetuned zie ik ze nog steeds zo enorm veel onzin wegscrollen.

Namelijk 90% van alle content wordt gewoon aan voorbijgegaan omdat het alweer vrouwen zijn die hun tieten laten zien, mannen die hun beste rapeface aan de camera tonen, 'grappige' filmpjes van stereotypes over vrouwen en mannen die eigenlijk waanzinnig toxic zaken normaliseren, een fake dierenreddingsfilmpje van iemand die ongetwijfeld gewoon een puppy uit het asiel is gaan halen om het in de gracht te flikkeren voor zijn/haar filmpje, koppels die hun slechtste acteerprestaties bovenhalen en kinderen die zich belachelijk maken.

Ohja en een mooie persoonlijke favoriet: Mensen die de meest tragische zaken in hun leven op hilarische wijze op Tiktok smijten voor views. Hier komt een supercut van de begrafenis van mijn kind en een recap van haar lijdensweg please like and subcriiiibe! Je ziet mensen gewoon hun waardigheid door het raam gooien. Ik wil mensen niet zeggen hoe ze om moeten gaan met hun verdriet, maar ik denk dat hopeloos smeken voor likes op Tiktok niet één van de beste manieren is. Helaas is het ook geen genietbare verloochening van zelfrespect en eigenwaarde zoals Temptation Island ofzo. De aantrekking is voor mij persoonlijk nihil want het is geen top uitlach-entertainment, maar het is gewoon een blik op zuiver narcisme enerzijds en zeer matige content anderzijds. Er is een enorme disconnect tussen mij en de mensen die daar opduiken.

Dan is de filter van youtube iets efficiënter imo. De aard van de content ligt me ook iets meer.

En het ergste van al : Die grellige kwal van een Julie Vermeire die overal tevoorschijn komt zoals iemand hierboven al opmerkte. Dat kind haar grootste verwezenlijking in haar bestaan is uit de juisten balzak komen en nu kunnen wij onze tv niet opzetten of eender welke social media app opstarten zonder dat die ongevraagd als ne spast begint te dansen over uw scherm, doorgaans ook met een soort gijzelaar ernaast. Jezus, wat is me dat toch.

Ik vind de content die ik zie passeren eigenlijk best nog wel meevallen.
UIteraard heeft marginaal Vlaanderen ook z'n weg naar TikTok gevonden en ziet ge dus ook wel eens drama passeren (al is dat de laatste maanden precies ook weer verbeterd, vorig jaar was dat alleszins een pak erger), maar in het algemeen zie ik ook wel genoeg "leuke" en "grappige" content passeren, en actuagebonden video's (footage van voetbal, concerten, festivals, gebeurtenissen, ... )
Het is niet hoogstaand natuurlijk, maar gewoon cava om 's avonds in de zetel wat doorheen te swipen.
 
Zopas een 40 jarige alleenstaande moeder een LIVE zien doen terwijl ze haar kind in bad steekt. Dan ben je toch echt wel zielig eenzaam he? Als je dat nodig hebt op een donderdagavond om 21u? Djeezes, wat bezielt de mensen toch om dat te filmen? Soms vind ik het echt triestig hoor 😳
 
Terug
Bovenaan