De fraude is gewoon een fout van het systeem volgens het originele artikel.
Als je bij de dokter gaat en die schrijft medicatie voor zoals dafalgan en jij gaat die niet gaan ophalen bij de apotheker dan zet je de kat bij de melk en kan hij frauderen.
Een snelle google zegt dat 11% zijn medicatie niet ophaalt. (kan wel volledige artikel niet lezen) 11% potentiële fraude.
https://www.henw.org/artikelen/een-op-de-10-patienten-haalt-voorgeschreven-medicatie-niet-op
Mss de apotheker pas vergoeden wanneer de medicatie effectief bij de leverancier is aangekocht? Eigen bereidingen wordt moeilijk wel. Zat er hier geen apotheker op het forum trouwens? Thinliz als ik me nie vergis?
Pas bij de leverancier is aangekocht? Dat is geen waterdicht systeem. Momenteel zijn apotheken meer en meer 'leverancier' of groothandel. De stock van apotheken vergroot elk jaar.
Er is steeds ruimte voor fraude hoor. Zo heb ik bv een patiënt wiens dokter een hele resem magistrale bereidingen met hydrocortisone heeft voorgeschreven, de patiënt moet die levenslang innemen nal van een hypofysetumor. Deze patiënt heeft een A-attest en krijgt elke bereiding volledig terugbetaald, het is bij afhalen gratis voor hem. Ik hoef deze maar 'van zijn paspoort' te halen, de dokter schrijft er veel te veel voor in functie van zijn controlebezoeken. Als ik dus zou willen frauderen, dan haal ik die er af, geef ik die in zonder ze effectief te maken en cash ik een kleine 20 euro per bereiding. Veel eenvoudiger dan een Humira van 1000 euro in te geven zonder unieke barcode, waar de tarificatiediensten toch alleen maar zal voor bellen om die er af te halen.
Wel een beetje duimen dat de patiënt niet naar zijn app kijkt om zien welke voorschriften er zijn afgehaald natuurlijk...
Dat zien we trouwens ook in de praktijk meer en meer: dokters kijken helemaal niet meer naar wat er nog op de paspoorten staat en schrijven medicatie maar bij en bij. Ze zijn dikwijls veel te drukbezet om daar mee bezig te zijn en sommigen hopen zo wellicht hun praktijk ook wat te ontlasten. Niet zelden zal de patiënt ook verschillende dokters bezoeken, die elk ook nog eens de dagdagelijkse medicatie kunnen voorschrijven. Op den duur zit je met een gigantische hoop aan voorschriften die alleen maar online liggen te vervallen.
Wat betreft gewone terugbetaalde geneesmiddelen is dat verhaaltje wel wat moeilijker. Elke verpakking heeft een unieke barcode, terugbetalingen mogen in principe enkel gebeuren na inlezen van deze barcode. Maar...er is een foutmarge. Nu hoor ik jullie denken? Waarom deze niet op nul brengen? Dat is momenteel onmogelijk. Enerzijds kunnen er steeds softwarematig enkele problemen opduiken of menselijk (vergeten inlezen, scanner faalt en patiënt is al weg...), in de praktijk zien we vooral dat de unieke barcodes niet kunnen worden ingeven door de stortvloed aan ingevoerde geneesmiddelen, niet zelden doordat geneesmiddelen steeds meer ontbreken. De apotheker besteld bv een verpakking Omeprazole EG bij de groothandel, neemt het voorschrift van de server en vinkt aan als 'gereserveerd en betaald'. Groothandel X levert Omeprazole EG van PI Pharma vanuit Spanje...Lap, dat heeft niet dezelfde unieke barcode als de 'gewone' Omeprazole van EG. Momenteel, hoe belachelijk dat ook klinkt, hebben sommige softwareleveranciers hier geen oplossing voor wat betreft medicamenten die reeds zijn ingegeven en waarvan het voorschrift reeds is 'gebruikt'. Soms worden deze codes zelfs helemaal niet herkend en dien je 'ingeven zonder UBC' aan te klikken. Er zijn collega's die zelf bepaalde geneesmiddelen invoeren omdat ze hier onbeschikbaar zijn (bv Colchicine, Daktarin Orale Gel...) en het voorschrift dan maar valideren zonder UBC. Principieel zouden ze echter deze geneesmiddelen volledig moeten aanrekenen aan de patiënt.
Maar terug naar het frauderen. Het is natuurlijk makkelijk om hier als anoniempje te komen vertellen dat ik niet fraudeer want waarom ze je me geloven? Ik zie er echter het nut niet van in. Je bedot er enkel jezelf mee en riskeert mensen kwijt te raken. Zeker in deze digitale tijd: het komt toch uit. Tuurlijk zullen er collega's zijn die dat doen, maar die lopen vroeg of laat wel tegen de lamp. Die zijn mede verantwoordelijk voor de tekorten in de budgetten en hun diploma te aanzien als een vodje slijk...proficiat daarvoor. Ik doe daar niet aan mee. Als je er aan 'wilt verdienen' zoals bovengenoemde pipo, dan ben je verplicht om heel dure medicijnen in te geven zonder deze effectief verkocht te hebben en dat is vragen om problemen.