Thuis batterij laten plaatsen maar zelf aankopen

Beste,

Eerste post op het nieuwe forum, voelt een beetje "like a virgin" =).

Goed, situatie:
Iedereen weet van het arrest over de terugdraaiende teller. Inspelen op een thuisbatterij moet iedereen voor zich uitmaken. Maar ik heb voor mijzelf beslist dat we er eentje willen laten plaatsen. Ook al is het maar om de lampen buiten toch te laten draaien op eigen stroom.

We hebben 25 x 345 wp op ons dak liggen voor een totaal van: 8625 wp. Hierop zit een SolarEdge 6k omvormer.

Wat hebben we nodig voor de installatie:
1 x thuis batterij, we willen voor een BYD 12 - 16 k gaan
1 x Storedge 10k

Nu wil het zijn dat wij veel in DE zijn, en daar ook verschillende kameraden hebben wonen die er al één of meerdere hebben. En ze hebben met hun voorbeelden mij als het ware overtuigd.
Echter was het niet dat de prijzen van de thuisbatterijen hier tussen de 1500 en 2500€ duurder uitvallen dan bij hun.

Nu iedereen die op zijn centen let om toch ietwat van profijt te halen wil dus de premie ook niet mislopen maar ook weer niet om aan de eerste de beste installateur mee te geven.

Dus kostprijs als ik zelf de onderdelen koop en het laat plaatsen door een installateur:
1 x BYD B-Box Premium LVS 16 + SolarEdge RWS Hybrid 48v 10k = 10.570,00 € BTW incl.
Installateurskost = 1.000,00 € (schatting)
Totaal: 11.570,00 €

En dit terwijl mij een beste voorstel hier meer dan 25% meer kost BTW Excl!

Dan vraag ik mij toch wel af wie er hier zoveel winst maakt op de thuisbatterij, de installateur zal zijn % ook pakken maar de tussenleverancier in BE ook.

Dus de vraag van 1000,00 € is het mogelijk om een installateur te laten komen die geen garantie geeft op onderdelen maar wel op zijn werk (dus kabels van en naar etc) die me dan ook zorgt dat ik een premie van de vlaamse overheid kan bekomen?

Mvg
 
Geweldig deze discussie over het persoonlijk denken van iemand waarnaar niet gevraagd wordt.

Ik vraag enkel en alleen: Is het mogelijk om zelf alle zaken te voorzien en te laten plaatsen om zo de premie te kunnen bemachtigen.

En hier heb ik eigenlijk nog altijd geen antwoord op (want bij de premie staat enkel dat het geïnstalleerd moet worden door een erkende installateur), waar ik wel antwoorden op heb zijn de volgende:
Vinden mensen mij gierig als ik dit zou kunnen doen: Ja
Vinden mensen de thuisbatterij te groot: Ja
Vinden mensen dat de investering niet goed is: Ja

Allemaal zaken waar ik zelf al lang over nagedacht heb en dus ook al voor mijzelf de antwoorden heb. De thuisbatterij is al iets waar ik jaar en dag over twijfel, het komt enkel in een stroomversnelling nu de terugdraaiende teller afgeketst is.
Hier gaan we een "compensatie voor krijgen" wat deels de thuisbatterij zou kunnen bekostigen. Samen met de premie kost mij dus een thuisbatterij nog maar een fractie van zijn originele prijs. En dan vind ik dat ik dit moet doen omdat ik voorzie dat binnen nu en 3 jaar de energiemarkt volledig anders wordt.
Piek uren wordt de stroom zodanig duur dat men tot 100% van de dal uren gaat betalen. Dit is makkelijk in te regelen door energieleveranciers ? vreg omdat de digitale meter dit allemaal voorziet.

Mensen die een 5kWp pv panelen hebben die een accu plaatsen van 5Kw verliezen 44%. Zou deze een 10Kw accu zetten verliezen ze nog maar 27% van de opgewekte piekstroom.

Naar rato mijn installatie. 8.6kWp vermogen zou dus een verlies hebben van +-20-30% bij een accu die groot genoeg is om met het piekvermogen om te gaan.
Het antwoord heb je al.

Met name het moet geïnstalleerd zijn en worden door een erkend elektrotechnisch installateur (correcte NACE code). De injectielimiet moet correct ingesteld worden en gegarandeerd worden door deze installateur. Het systeem dat je zet moet gekeurd zijn voor het AREI. En de batterijinstallateur moet een verklaring op eer toevoegen van de werkelijke of bruikbare capaciteit van het geïnstalleerde batterijsysteem.


Meer kunnen wij ook niet zeggen. Daarom dat ik caracalla had vermeld, hij kan misschien nog iets meer zeggen aangezien hij er toch al een paar heeft geplaatst voor klanten.
 
Spreek je uw eigen nu niet een beetje tegen ?
Neen
Je spreekt over het feit dat je met een grote installatie het voordelig is om een batterij te zetten omdat je daarmee uw nachtverbruik kunt afzekeren. Maar dan spreek je over een investering van 5-6k€ en een voordeel van 400€ per jaar. Dan spreken we over een break even punt van 12.5 jaar.
Aangezien de omvormer een vaste kost is gaat die investering van een iets grotere accu zich nog altijd iets sneller terugbetalen
Als je dan het injectietarief meetelt is het zelfs nog schrijnender namelijk 16.6jaar. Al kunnen we natuurlijk niet garanderen dat die hoge prijs van 0.04kwh ook in de toekomst gegarandeerd wordt. Ik noem dat hoog omdat de prijs van elektriciteit schommelt tussen de 4 - 7 cent per kwh tgv de verschillende kortingen die je ook nog eens kunt krijgen door te veranderen van leverancier.
Ik heb de zonnepanelen niet gelegd om er geld aan te verdienen, maar uit ecologische overwegingen. Pay-back was voor mij niet zo heel belangrijk.
Dergelijke termijnen doen mij het niet warm krijgen hoor. :(

Wanneer zou ik zo'n thuisbatterij overwegen :

1) mijn omvormer is stuk
2) prijs van de thuisbatterij is terugverdienbaar met de besparing over 4-5 jaar
3) je kunt pieken bufferen en de api's om dit te doen zijn al deftig getest en werkzaam (zodanig dat je vb op goedkope momenten je uw batterij kunt voltanken voor de dag, piekverbruiken te temperen of voor uw sluimerverbruik te dekken)
Ik installeer dit jaar nog een smappee om intelligent laden toe te laten, maar dat is om de wagen op zonne-energie op te laden, niet zozeer voor de accu aan te sturen
Zolang dat niet het geval is, zie ik er eigenlijk echt de moeite niet waard om het te doen. Is in mijn ogen de markt er nog niet echt matuur voor.
Ik installeer hier onmiddelijk een accu indien mijn professionele situatie sterk wijzigt. Ik ga er van uit dat ik twee dagen per week thuis kan blijven werken en dat ik waarschijnlijk ook nog een tijd lang met de speedbike naar 't werk zal blijven rijden. Ik kan de accu van de wagen dus opladen op zonne-energie, met de smappee terwijl ik ofwel naar mijn werk ben met de fiets of thuis werk.
Indien ik alsnog een meer operationele functie heb waarbij thuiswerk helemaal niet meer mogelijk is, of ik het niet meer kan opbrengen om met de speedbike naar 't werk te gaan (is 55 km enkele rit), dan installeer ik me een accu van 20-25 kWH, zodat ik mijn dagelijks woon-werkverkeer kan neutraliseren (de wagen 's avonds opladen). Maar dat zou dan eerder een 'zelfbouw'pakket zijn, met LPF .
 
Ik denk dat het grootste probleem van je topic je toon is. Op alles wat er aangedragen wordt reageer je heel aanvallend, daarmee krijg je ook weer venijnige tegen reacties.

Ik zou zeggen, schrijf eens een paar bedrijven aan die dit soort dingen plaatst en stel je vraag daar. Als je al een antwoord krijgt, kan je dat aan hier delen, dat is heel wat nuttiger voor dit topic dan de meeste van je reacties.


PS, ik denk dat je al blij gaat mogen zijn als je een reactie terugkrijgt, nog niet eens met een offerte (tenzij je al iemand persoonlijk kent, dan zou het misschien wel lukken voor die 1000 e)
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Ik had een tag, dus ik lees :)

Die SolarEdge ga je ook niet zomaar aangemeld/geinstalleerd krijgen zonder installateurs ID.

De omvormer vervangen is een mogelijkheid, maar je kunt ook gewoon een StorEdge AC toevoegen.
Dat is dan wel te combineren met de LG 400V batterij (tot 10 kWh mogelijk).

Of natuurlijk werken met een onafhankelijk systeem en de omvormer kan normaal via de modbus van SolarEdge beperkt worden (permanent wel) tot 60%.

Als je doorklikt, komt er ook nog 650 euro transport bij naar het buitenland.

Los hiervan, ik ken de prijzen van BYD nu niet vanbuiten, want normaal doen wij deze niet.
Zal morgen eens navragen voor je (ik stuur je vast al even een PM). Ben nu zelf ook wel benieuwd eigenlijk.
Maar materiaal installeren die een ander aankoopt, dat doen we uiteraard niet. Als er dan iets is... dan is zoiets echt wel misérie.
 
Terug
Bovenaan