Thuis batterij laten plaatsen maar zelf aankopen

Beste,

Eerste post op het nieuwe forum, voelt een beetje "like a virgin" =).

Goed, situatie:
Iedereen weet van het arrest over de terugdraaiende teller. Inspelen op een thuisbatterij moet iedereen voor zich uitmaken. Maar ik heb voor mijzelf beslist dat we er eentje willen laten plaatsen. Ook al is het maar om de lampen buiten toch te laten draaien op eigen stroom.

We hebben 25 x 345 wp op ons dak liggen voor een totaal van: 8625 wp. Hierop zit een SolarEdge 6k omvormer.

Wat hebben we nodig voor de installatie:
1 x thuis batterij, we willen voor een BYD 12 - 16 k gaan
1 x Storedge 10k

Nu wil het zijn dat wij veel in DE zijn, en daar ook verschillende kameraden hebben wonen die er al één of meerdere hebben. En ze hebben met hun voorbeelden mij als het ware overtuigd.
Echter was het niet dat de prijzen van de thuisbatterijen hier tussen de 1500 en 2500€ duurder uitvallen dan bij hun.

Nu iedereen die op zijn centen let om toch ietwat van profijt te halen wil dus de premie ook niet mislopen maar ook weer niet om aan de eerste de beste installateur mee te geven.

Dus kostprijs als ik zelf de onderdelen koop en het laat plaatsen door een installateur:
1 x BYD B-Box Premium LVS 16 + SolarEdge RWS Hybrid 48v 10k = 10.570,00 € BTW incl.
Installateurskost = 1.000,00 € (schatting)
Totaal: 11.570,00 €

En dit terwijl mij een beste voorstel hier meer dan 25% meer kost BTW Excl!

Dan vraag ik mij toch wel af wie er hier zoveel winst maakt op de thuisbatterij, de installateur zal zijn % ook pakken maar de tussenleverancier in BE ook.

Dus de vraag van 1000,00 € is het mogelijk om een installateur te laten komen die geen garantie geeft op onderdelen maar wel op zijn werk (dus kabels van en naar etc) die me dan ook zorgt dat ik een premie van de vlaamse overheid kan bekomen?

Mvg
 
Ik zou niet weten waarom je een installateur daarvoor bereid zou vinden. Zolang die mensen nog werk genoeg hebben zie ik ze niets van hun prijs afdoen.

Wanneer die sector crasht, dan weer wel. Maar het is nu te vroeg om daar nu al vanuit te gaan en met de afschaffing van die terugdraaiende teller zijn er meerdere mensen die dezelfde gedachte hebben. Waardoor ze waarschijnlijk zich daar nog niet voor geroepen vinden omdat ze x offertes moeten maken en met 5% van de offertes die besteld worden ze daar voldoende aan verdienen om voor 1000€ uit hun camionette te moeten komen..
 
Tjah, voor 1.000,00 € uit uwe bus komen is natuurlijk wat weinig 🤨

Zit niets anders op dan voor 1.000,00 € dan maar de opleiding te volgen en hem zelf te plaatsen... lol
Je hele huis zelf bouwen, dan zelf kabels trekken en aansluiten mag allemaal, zolang een gast het maar keurt. Snap niet dat de premies verbonden moeten worden aan zakkenvullers! Laat mensen het zelf doen en laat het keuren. Dan is het toch ook goed!
 
Tjah, voor 1.000,00 € uit uwe bus komen is natuurlijk wat weinig 🤨

Zit niets anders op dan voor 1.000,00 € dan maar de opleiding te volgen en hem zelf te plaatsen... lol
Je hele huis zelf bouwen, dan zelf kabels trekken en aansluiten mag allemaal, zolang een gast het maar keurt. Snap niet dat de premies verbonden moeten worden aan zakkenvullers! Laat mensen het zelf doen en laat het keuren. Dan is het toch ook goed!

Tuurlijk is dat weinig wanneer je daarvoor nog materiaal moet aankopen en plaatsen, uw afschrijving van uw camionette hebt, 2 werknemers hebt die er een ganse dag bezig zijn, voorrijkosten, 2 jaar garantie geven op hun werk (en als er iets niet goed is, gratis het moeten komen fixen) en ze projecten hebben waar ze veelvouden daarvan verdienen die ze daarvoor moeten opofferen.

Waarom zouden ze dan een werkske komen doen bij u zodanig dat jij er uw voordeel mee kunt doen. Zo werkt de vrije markt niet hé?

Misschien dat @Caracalla dat ziet zitten.

Voor de rest is het een diensteneconomie hé. Op die manier vloeit er geld van die premies naar de economie in plaats van enkel naar een individue zijn zakken. En op die manier met de inkomsten van de BTW, belastingen, sociale lasten, etc brengt dat meer op dan iemand 4000€ te laten besparen op een uitgifte van 11500€.
 
Tuurlijk is dat weinig wanneer je daarvoor nog materiaal moet aankopen en plaatsen, uw afschrijving van uw camionette hebt, 2 werknemers hebt die er een ganse dag bezig zijn, voorrijkosten, 2 jaar garantie geven op hun werk (en als er iets niet goed is, gratis het moeten komen fixen) en ze projecten hebben waar ze veelvouden daarvan verdienen die ze daarvoor moeten opofferen.

Waarom zouden ze dan een werkske komen doen bij u zodanig dat jij er uw voordeel mee kunt doen. Zo werkt de vrije markt niet hé?

Misschien dat @Caracalla dat ziet zitten.

Voor de rest is het een diensteneconomie hé. Op die manier vloeit er geld van die premies naar de economie in plaats van enkel naar een individue zijn zakken. En op die manier met de inkomsten van de BTW, belastingen, sociale lasten, etc brengt dat meer op dan iemand 4000€ te laten besparen op een uitgifte van 11500€.
1.000,00 € weinig? Dat zijn aan de normale rator: 45 euro excl btw 22 werkuren!
Materiaal? Kabels? Man die koop ik ook nog wel...
Maar je wilt dan wel meer premie ontvangen dan je uberhaupt betaald hebt in ons land?
Ja want ik betaal hier mijn belastingen, niet ergens anders. Natuurlijk wens ik zoals alle anderen ook voordelen te halen uit onze staat...

Jemig ik wist niet dat mensen zich zo in hun gat gebeten voelden om geld te besparen...
 
Waarom zo'n grote batterij? Lees onderstaande eens:

Om de daadwerkelijke dagelijkse opbrengst bij een zonnige winterdag volledig te kunnen benutten. En niet op dure op ter zijner tijd nog duurdere energie te moeten aankopen.

Maar de waarom ik wat wil plaatsen staat niet in vraag hier.

De vraag is, mag het. Mag een installateur de zaken aansluiten of moet het ook op zijn factuur staan dat hij ze geleverd heeft.

Anders ga ik het zelf plaatsen en laten keuren zonder premie. Ben ik nog altijd goedkoper uit =)
 
1.000,00 € weinig? Dat zijn aan de normale rator: 45 euro excl btw 22 werkuren!
Materiaal? Kabels? Man die koop ik ook nog wel...
Zo werkt het niet hé. De vrije markt wil zeggen dat een installateur zijn eigen prijs bepaalt.
Wat jij van zijn eigen prijs denkt, zal hem worst wezen.
Als hij voor welke reden dan ook 25% meer telt dan als je het zelf plaatst dan weet je wat je moet doen hé. Het zelf plaatsen. Maar dan krijg je geen premie.
Ja want ik betaal hier mijn belastingen, niet ergens anders. Natuurlijk wens ik zoals alle anderen ook voordelen te halen uit onze staat...
En dat is uw goed recht. Maar de installateurs hebben ook het recht om hun prijs te stellen. Staat u die prijs niet aan, zoek iemand anders die dat wel wilt doen.

Maar dan kom je uit in mijn ogen eerder bij een zelfstandige elektricien. Niet bij iemand die in die sector zit. Want die hun verdienmodel is gebaseerd op meer dan de winstmarge van een paar kabels te trekken of wat aansluitwerk te doen. Die hun winst is gebaseerd op alles. Maar niets houdt u tegen om die firma's te bellen die u een offerte hebben gegeven hé en te vragen wat hun prijs is om hetgeen jij aankoopt te plaatsen en in dienst te stellen.

Om de daadwerkelijke dagelijkse opbrengst bij een zonnige winterdag volledig te kunnen benutten. En niet op dure op ter zijner tijd nog duurdere energie te moeten aankopen.
Is uw goed recht om dat te doen.

De vraag is, mag het. Mag een installateur de zaken aansluiten of moet het ook op zijn factuur staan dat hij ze geleverd heeft.
Anders ga ik het zelf plaatsen en laten keuren zonder premie. Ben ik nog altijd goedkoper uit =)
Neen dat mag volgens mij niet.
De batterij moet aangesloten zijn op het elektriciteitsdistributienet in Vlaanderen en moet zijn geplaatst door een elektrotechnisch installateur.

PS: daarnaast zijn er nog wat extra eisen waarvan je op de hoogte moet zijn : https://www.energiesparen.be/thuisbatterij
oa: de hybride omvormer telt maar voor 50% mee voor de bepaling van de premie, en die premie mag niet hoger zijn dan 3200€.
 
Houd er wel rekening mee dat als je de premie aanvraagt (en je er nog recht op hebt, want deze zullen snel op zijn), je maar beperkt mag injecteren op het net. Als je geen premie aanvraagt, kan je alle overschot injecteren en er een vergoeding voor krijgen.
 
Ja want ik betaal hier mijn belastingen, niet ergens anders. Natuurlijk wens ik zoals alle anderen ook voordelen te halen uit onze staat...
Als je uw product in Duitsland koopt dan betaal je hierop hier geen belasting
Weet niet of dat je dan de premie wel kan krijgen (ik zou verwachten dat die ook enkel voor hier aangekochte batterijen van toepassing is, maarja politiekers en logica)
 
Het is de bedoeling om helemaal niets maar dan ook niets te injecteren.
Ik genereer in de zomer 30-35kwh op een dag. Ik verbruik geen 30kwh op een dag in de zomer. Dus hoe kom je erbij dat je niets maar dan ook niets gaat injecteren op het net ? Verbruik je dan zoveel energie ?

EDIT : ah ja dat is met 6125kwp geïnstalleerd. Jij zit daar nog eens 30% boven, daarom dat ik het een raar statement vind. Lijkt alsof de beslissing om te investeren in een batterij eerder ingegeven is dmv het onderbuikgevoel.
 
Neen dat mag volgens mij niet.

Zijn vraag was, "zonder premie", jij link hier naar de voorwaarden om de premie te ontvangen. ;)
 
Waarom zo'n grote batterij? Lees onderstaande eens:

Dat artikel is toch ook maar een voorbeeld. Ze maken daar een berekening op basis van een "gemiddelde installatie"
Ik heb een grote installatie (9.61 kWp) en ik heb over de voorbije 260 dagen 172 dagen meer dan 5kWh injectie gehad gedurende de dag. Vanaf begin maart zal ik terug netto aan 't injecteren zijn. Mijn gemiddeld verbruik gedurende de nacht is 4.2 kWh.

Ik zie echt geen reden om een accu te zetten van 2 kWH, zoals ze dat daar voorstellen, maar zou dan voor mezelf één van 4-5 kWH plaatsen. Je moet kijken naar hoe groot jouw installatie en hoe hoog jouw nachtverbruik is.
Zo'n installatie zou me inclusief premie 5000-6000 EUR kosten. Om dan 300-400 EUR per jaar op te leveren. Eigenlijk 250-300 EUR wanneer ik rekening houd met een injectietarief van 0.04 EUR/kWh

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat mensen door beslissing ivm de terugdraaiende teller een totaal irrationele reflex hebben. Ze lijken wel geobsedeerd om manieren te vinden om geen 'gratis stroom op het net te injecteren'. En dan dus een accu installeren die zich nooit, maar dan ook nooit gaat terugbetalen zolang de stroomtarieven hier niet veranderen.

Zo ook de topicstarter, hij maakt referentie naar Duitse vrienden die zo'n installatie hebben geplaatst. Maar de stroom is in Duitsland op veel plaatsen een flink pak duurder. Tot wel 0.3 EUR/kWh. Terwijl dat hier wat moeite stelen steken in het onderhandelen van je stroomprijs je kostprijs doet zakken tot 0.2 EUR/kwH of zelfs lager. Dat maakt een aanzienlijk verschil in rendabiliteit van zo'n investering.
 
Dat artikel is toch ook maar een voorbeeld. Ze maken daar een berekening op basis van een "gemiddelde installatie"
Ik heb een grote installatie (9.61 kWp) en ik heb over de voorbije 260 dagen 172 dagen meer dan 5kWh injectie gehad gedurende de dag. Vanaf begin maart zal ik terug netto aan 't injecteren zijn. Mijn gemiddeld verbruik gedurende de nacht is 4.2 kWh.

Ik zie echt geen reden om een accu te zetten van 2 kWH, zoals ze dat daar voorstellen, maar zou dan voor mezelf één van 4-5 kWH plaatsen. Je moet kijken naar hoe groot jouw installatie en hoe hoog jouw nachtverbruik is.
Zo'n installatie zou me inclusief premie 5000-6000 EUR kosten. Om dan 300-400 EUR per jaar op te leveren. Eigenlijk 250-300 EUR wanneer ik rekening houd met een injectietarief van 0.04 EUR/kWh

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat mensen door beslissing ivm de terugdraaiende teller een totaal irrationele reflex hebben. Ze lijken wel geobsedeerd om manieren te vinden om geen 'gratis stroom op het net te injecteren'. En dan dus een accu installeren die zich nooit, maar dan ook nooit gaat terugbetalen zolang de stroomtarieven hier niet veranderen.

Zo ook de topicstarter, hij maakt referentie naar Duitse vrienden die zo'n installatie hebben geplaatst. Maar de stroom is in Duitsland op veel plaatsen een flink pak duurder. Tot wel 0.3 EUR/kWh. Terwijl dat hier wat moeite stelen steken in het onderhandelen van je stroomprijs je kostprijs doet zakken tot 0.2 EUR/kwH of zelfs lager. Dat maakt een aanzienlijk verschil in rendabiliteit van zo'n investering.
Spreek je uw eigen nu niet een beetje tegen ?

Je spreekt over het feit dat je met een grote installatie het voordelig is om een batterij te zetten omdat je daarmee uw nachtverbruik kunt afzekeren. Maar dan spreek je over een investering van 5-6k€ en een voordeel van 400€ per jaar. Dan spreken we over een break even punt van 12.5 jaar.

Als je dan het injectietarief meetelt is het zelfs nog schrijnender namelijk 16.6jaar. Al kunnen we natuurlijk niet garanderen dat die hoge prijs van 0.04kwh ook in de toekomst gegarandeerd wordt. Ik noem dat hoog omdat de prijs van elektriciteit schommelt tussen de 4 - 7 cent per kwh tgv de verschillende kortingen die je ook nog eens kunt krijgen door te veranderen van leverancier.

Dergelijke termijnen doen mij het niet warm krijgen hoor. :(

Wanneer zou ik zo'n thuisbatterij overwegen :

1) mijn omvormer is stuk
2) prijs van de thuisbatterij is terugverdienbaar met de besparing over 4-5 jaar
3) je kunt pieken bufferen en de api's om dit te doen zijn al deftig getest en werkzaam (zodanig dat je vb op goedkope momenten je uw batterij kunt voltanken voor de dag, piekverbruiken te temperen of voor uw sluimerverbruik te dekken)

Zolang dat niet het geval is, zie ik er eigenlijk echt de moeite niet waard om het te doen. Is in mijn ogen de markt er nog niet echt matuur voor.
 
Geweldig deze discussie over het persoonlijk denken van iemand waarnaar niet gevraagd wordt.

Ik vraag enkel en alleen: Is het mogelijk om zelf alle zaken te voorzien en te laten plaatsen om zo de premie te kunnen bemachtigen.

En hier heb ik eigenlijk nog altijd geen antwoord op (want bij de premie staat enkel dat het geïnstalleerd moet worden door een erkende installateur), waar ik wel antwoorden op heb zijn de volgende:
Vinden mensen mij gierig als ik dit zou kunnen doen: Ja
Vinden mensen de thuisbatterij te groot: Ja
Vinden mensen dat de investering niet goed is: Ja

Allemaal zaken waar ik zelf al lang over nagedacht heb en dus ook al voor mijzelf de antwoorden heb. De thuisbatterij is al iets waar ik jaar en dag over twijfel, het komt enkel in een stroomversnelling nu de terugdraaiende teller afgeketst is.
Hier gaan we een "compensatie voor krijgen" wat deels de thuisbatterij zou kunnen bekostigen. Samen met de premie kost mij dus een thuisbatterij nog maar een fractie van zijn originele prijs. En dan vind ik dat ik dit moet doen omdat ik voorzie dat binnen nu en 3 jaar de energiemarkt volledig anders wordt.
Piek uren wordt de stroom zodanig duur dat men tot 100% van de dal uren gaat betalen. Dit is makkelijk in te regelen door energieleveranciers ? vreg omdat de digitale meter dit allemaal voorziet.

Mensen die een 5kWp pv panelen hebben die een accu plaatsen van 5Kw verliezen 44%. Zou deze een 10Kw accu zetten verliezen ze nog maar 27% van de opgewekte piekstroom.

Naar rato mijn installatie. 8.6kWp vermogen zou dus een verlies hebben van +-20-30% bij een accu die groot genoeg is om met het piekvermogen om te gaan.
 
Terug
Bovenaan