The Road to the World Cup 2026

Noorwegen zit trouwens in een ongelooflijke kutgroep. Doorgaan zullen ze wel doen omwille van Irak. En Haaland zal daar het doelpuntensaldo wel veiligstellen indien ze de matchen tegen Senegal en Frankrijk niet kunnen winnen wat zeker geen gegeven is. Maar ik denk als men tweede eindigt dat het geen cadeau is om tegen de tweede van de groep I (Ecuador, Ivoorkust, Duitsland) te moeten spelen. Ivoorkust is ook één van die potentiële dark horses. Ecuador is dat eigenlijk ook. Senegal is dat eigenlijk ook maar daar verwacht ik het minst van die vier. Maar wat ik ook eigenlijk mogelijk (en zelfs vrij waarschijnlijk) acht is dat Duitsland gewoon de groep niet zal winnen.

Ik heb een beetje België 2014 vibes bij Noorwegen dus ik vind het moeilijk om me voor te stellen dat ze niet ver zouden geraken zeker na zo een sterke kwalificatiecampagne (al zijn matchen tegen Italië ook moeilijk om te beoordelen want Bosnië raakt daar ook voorbij). Ik vind het moeilijk in te schatten. Kan van alles worden, kunnen van iedereen verliezen en van iedereen winnen dus kwartfinale dan maar?

Het zou wel grappig zijn als zowel Frankrijk en Duitsland hun groep niet winnen en dan gewoon door tweede te worden tegen elkaar direct moeten. Ik denk echt niet dat die kans zo klein is daarop.

Ik vind het heel moeilijk inschatten momenteel. Ik verwacht een finale tussen Frankrijk en Portugal. Dat middenveld van de Portugezen is krankzinnig, ongelofelijk hoe zo'n klein land toch zo'n productie aan absolute topspelers blijft hebben. Frankrijk heeft dan weer een buitenaardse aanval, en opnieuw in de diepte de sterkste kern. Vooral omwille van dat laatste geef ik Frankrijk het voordeel. Frankrijk naar mijn gevoel wel het zwaarste parcours. Ze zitten al in een van de sterkste groepen, en dan wacht volgens mijn glazen bol: Zweden, Duitsland, Nederland en Spanje.

Bij veel andere landen is het toch moeilijk in te schatten. Spanje heeft zowat een vrijgeleide tot de kwartfinale, maar @Pinkman gaf hierboven al aan dat daar Yamal nog terug moet komen uit blessure en verschillende andere spelers niet in hoogvorm zitten. Als die gasten tijdens het toernooi hun fitheid en vorm terugvinden, kunnen ze WK worden, maar dat is toch nog een vraagteken nu. Engeland heeft altijd het potentieel om te winnen, en met Tuchel gaan ze er echt wel voor gaan. Maar met de selectiepolitiek zit daar ook weer heel veel controverse rond. Duitsland en Brazilië gaan naar mijn gevoel net te kort schieten om zich te meten met Frankrijk, Portugal of Spanje.

De dark horse vind ik ook heel lastig, want de kleine landen die ik wel potentieel toedicht, zie ik toch allemaal niet voorbij de kwartfinale geraken.

Winnaar: Frankrijk
Dark Horse: België (kom, toch een beetje chauvinistisch zijn!)
Dark Donkey: Argentinië
Sterspeler: Olise
Belgen: kwartfinale (en hier zijn we toch weer wat realistischer :unsure:)

Winnaar: Frankrijk (jammer genoeg)
Dark Horse: Turkije
Dark Donkey: Argentinië en Marokko, indien we die al tot "favorieten" mogen rekenen na hun sterke prestaties van de afgelopen jaren.
Sterspeler: Olise
Belgen: Achtste finale

Wel opvallend dat ik vaak België 16e of 8e finales zie voorbij komen. Tenzij de eerste ronde al (quasi) mislukt, zijn de mogelijke tegenstanders daar niet beter dan Kroatië hoor (al wil ik de uitslag van gisteren ook niet overschatten, maar blijft wel zo dat België ook nauwelijks in de problemen kwam).

Als België in vorm is, is een kwartfinale zeker haalbaar. Meer wordt normaal lastig, tenzij bv. Spanje faalt voordien.

Winnaar: Frankrijk (voor mij echt de uitgesproken favoriet)
Dark Horse: Marokko
Dark Donkey: Argentinië
Sterspeler: Mbappé
Belgen: Kwartfinale

Winnaar: Brazilië (nog nooit meer dan 4 WK's na mekaar geen enkele gewonnen. Ze staan nu 4 WK's "droog"...)
Dark Horse: Ghana
Dark Donkey: Engeland
Sterspeler: Tim Payne
Belgen: 1/8 finale

Wel opvallend dat ik vaak België 16e of 8e finales zie voorbij komen. Tenzij de eerste ronde al (quasi) mislukt, zijn de mogelijke tegenstanders daar niet beter dan Kroatië hoor (al wil ik de uitslag van gisteren ook niet overschatten, maar blijft wel zo dat België ook nauwelijks in de problemen kwam).
Moeilijk in te schatten, hangt echt af van loting. Beste derde kan mits wat rare uitslagen in andere groepen echt wel nog lastig worden. Tweede van groep VS zou VS of Turkije dan kunnen worden (als wij ook groep niet winnen). Wel mee akkoord dat kwartfinale zeker haalbaar is.

Terug
Bovenaan