The rise and downfall of E-commerce

Dit is een breder stuk uit het interview uit Humo:

Ik snap niet goed wat hij eigenlijk wil bereiken. Belgen zullen toch gewoon blijven bestellen bij de gekende webshops die hun pakjes dan gewoon verdelen vanuit een depot net over de grens, dit is nu trouwens al het geval. Het is nu niet dat we hier in België enkele grote spelers hebben die zwaar geraakt zullen worden, eigenlijk betekent het niet veel wat hij zegt.

Dat e-commerce uit zijn voegen gebarsten is en zorgt voor sociale achteruitgang daar kan ik hem in volgen.

Klopt inderdaad, maar het is heel moeilijk om daar nu nog vanaf te geraken. Mensen willen alles gewoon sneller. Ook in de b2b sector merk ik dat. Alles moet er liefst nog gisteren zijn. Zelfs pallet zendingen verwacht men binnen de 24u ergens in het noorden van Spanje te krijgen.
Dat is allemaal mogelijk, maar dan hangt er een kostprijs aan vast. Mensen zijn ondertussen ook al gewoon om gratis verzending te hebben.
De carriers en bedrijven hebben het zichzelf wat aangedaan.
Bij mijn bedrijf zien we ondertussen al de switch om klanten langere, maar betrouwbaardere leadtimes voor te stellen

Ik ben het eens met hem dat het momenteel sociale en ecologische afbraak met zich meebrengt, maar het lijkt me dat daar vooral (Europese) regelgeving rond moet komen. We moeten het kind niet met het badwater weggooien. E-commerce kan ook een versterking betekenen voor lokale winkeliers, en brengt voor consumenten ook heel veel sociale winsten mee.

Hij zou beter zijn politiek kapitaal inzetten om er een meer faire, duurzame sector van te maken dan met zo'n ballonnetje afkomen dat enkel kwaad bloed zet bij zowel coalitiepartners, handelaars en consumenten. Want zijn analyse lijkt me wel gewoon juist.

E-commerce ga je niet meer kunnen terugdraaien, daarin mispakt hij zich met een ongelukkige uitspraak. Het is wel zo dat er op vlak van arbeidswetgeving iets gedaan moet worden om bepaalde situaties terug recht te trekken. Dat is ook zo met koerierdiensten als Deliveroo: dat zijn initiatieven die in de grootsteden haast onmisbaar* zijn geworden, maar de koeriers moeten beter worden beschermd.

* Ik weet dat je "onmisbaar" kan relativeren: de wereld vergaat niet als we zelf ons eten moeten halen bij de snackbar in plaats van dat iemand dat naar ons brengt. Maar Deliveroo/Takeaway.com bestond vroeger ook al in een andere vorm. Pizzakoeriers had je ook voor er nog maar sprake was van smartphones.

Ik vraag me trouwens af waar ze nog mensen gaan blijven vinden om in al die depots te werken? Zelfs beter bepaalde, technisch uitdagendere jobs raken niet ingevuld.

Gaat PS zelfde fout maken zoals met de steenkoolmijnen enzo. Vasthouden aan oude manieren van werken om toch maar hun kiesvee geruster te stellen wetende dat het eindresultaat veel erger gaat zijn.

Als je niet mee gaat met e-commerce dan gaan de lokale bedrijven gewoon verliezen. We zijn al de dupe van de strenge regels op nachtwerk en dergelijke. België is te klein daarvoor en zoals al eerder gemeld : ze zetten gewoon de depots net over de grens.

E-commerce hou je niet meer tegen. Je kan wel de werkvoorwaarden en verloningen aanpakken maar dat houdt ook in om niet vast te houden aan rigide regels qua nacht en weekendwerk.

Gaat PS zelfde fout maken zoals met de steenkoolmijnen enzo. Vasthouden aan oude manieren van werken om toch maar hun kiesvee geruster te stellen wetende dat het eindresultaat veel erger gaat zijn.

Als je niet mee gaat met e-commerce dan gaan de lokale bedrijven gewoon verliezen. We zijn al de dupe van de strenge regels op nachtwerk en dergelijke. België is te klein daarvoor en zoals al eerder gemeld : ze zetten gewoon de depots net over de grens.

E-commerce hou je niet meer tegen. Je kan wel de werkvoorwaarden en verloningen aanpakken maar dat houdt ook in om niet vast te houden aan rigide regels qua nacht en weekendwerk.
Waarom van de nood geen deugd maken en volledig inzetten op innovatie om die depots zo goed als volledig te automatiseren.

Altijd dat gedoe over 's nachts werken omdat de klant alles op 1 dag wil, ik betwijfel of dat echt zo is, in realiteit en dankzij medewerking of misschien beter tegenwerking van PostNL, Bpost, UPS, .... heb je het toch zelden op het moment van de initiele voorziene leverdatum.

Om dat "probleem" op te lossen zou men beter opties geven aan de klant wanneer wilt u uw pakket ontvangen en eventueel termijnen voorstellen zodat zij dit naargelang kunnen inplannen zonder de werknemers te overbelasten en hun bestelwagen vol te proppen en onrealistische datums voor te stellen, of werken met afhaalpunten zodat de klant er zelf, wanneer het hem uitkomt, het kan gaan afhalen op dat afhaalpunt.

Het "wij leveren binnen de dag, zelfs op zaterdag en zondag, wanneer voor 16u besteld" is er toch niet gekomen op vraag van de klant denk ik maar eerder iets dat de e-commerce sector zich zelf oplegt.
Dit vooral.
En het kiezen van de leverdatum/locatie voorzien bepaalde shops/koeriers al; al is het bij sommigen omslachtig. Bij sommigen kan dit gekozen worden bij het plaatsen van de bestelling, bij andere moet je wachten tot je je tracking nummer hebt om dan door te voeren.

Maar zelf indien ze dit niet doen, valt het probleem ook "simpel" op te lossen:
Webshops voorzien een standaard verzending die enkele dagen duurt. Je kan bijbetalen voor next day delivery. Dat zal een heel pak druk van de ketel halen want ik denk niet dat de meerderheid gaat bijbetalen om een paar dagen te winnen.

Dit is echt een non-discussie.

De grote boom van de e-commerce spelers is al gepasseerd. De magazijnen staan er. Goed voor 10-15.000 jobs.

Of we nu onze regels versoepelen of niet, veel zoden gaat dat niet meer aan de dijk brengen.
Het is niet dat spelers die hun warehouse hebben neergepoot juist over de grens, daardoor plots naar hier gaan komen. Behalve nachtwerk, zijn er hier immers nog genoeg andere redenen om weg te blijven als werkgever.

Deze boot hebben we gemist, en magnette weet dat. Dit is gwn wat opruiende taal voor de achterban, en de vlaamse liberalen te kakken zetten

Dit is echt een non-discussie.

De grote boom van de e-commerce spelers is al gepasseerd. De magazijnen staan er. Goed voor 10-15.000 jobs.

Of we nu onze regels versoepelen of niet, veel zoden gaat dat niet meer aan de dijk brengen.
Het is niet dat spelers die hun warehouse hebben neergepoot juist over de grens, daardoor plots naar hier gaan komen. Behalve nachtwerk, zijn er hier immers nog genoeg andere redenen om weg te blijven als werkgever.

Deze boot hebben we gemist, en magnette weet dat. Dit is gwn wat opruiende taal voor de achterban, en de vlaamse liberalen te kakken zetten
Omdat we die boom zogezegd gemist hebben, mogen we niks doen aan de sociale wetgeving en de uitbuiting van een hele groep mensen?

Kwestie van te overdrijven.
Hele groep mensen <> enkele rotte appels in het systeem

Kom, niet naief wezen en denken dat er maar op enkele plaatsen mensen uitgebuit worden. Dat is schering en inslag in de hele sector.
Ook in Polen waar een Amazon distributie-center staat, wordt de laatste 2 jaar vaak gestaakt en komen er in de media vaak artikels over de uitbuiting daar.

Kwestie van te overdrijven.
Hele groep mensen <> enkele rotte appels in het systeem
De hele groep mensen zijn de mensen die worden uitgebuit. De enkele rotte appels zijn de mensen die uitbuiten. Wel een klein verschil :) Er werken heel wat mensen, van orderpickers tot koeriers, die wel degelijk quasi uitgebuit worden. Dat is pas nog duidelijk geworden. Misschien door enkele rotte appels, maar dan mag daar toch ook wetgeving rond komen?

Daar moet wetgeving rond komen ja. Maar uw post kwam over alsof gans de sector uitgebuit wordt.
De jouwe kwam over alsof het over een minderheid gaat, maar als je de berichten over een gigant als Amazon hoort, vraag je je toch af hoe dat zit bij bol.com, Zalando, ... als die competitief willen blijven?

Hetzelfde voor de koeriers uiteindelijk.

Berichten over 1 speler (Amazon) en jij concludeert dat de rest van de sector ook in hetzelfde bedje ziek is?
Wat tot nu toe bekend is, is Amazon & sommige koerierdiensten bij ons...

Uitspraak toch des te pijnlijker als je het bredere plaatje bekijkt hé. Dat het jobs kost oké, maar de welvaart...
Tegelijk lachen en huilen in de spoiler.

FLDyBbjXwAITdQf

🎵If sadness is a color, then it's blue orange just like your eyes schuldgraad
And sorrow can be all over you but it will never tear me down
....🎵

Ik ben het eens met hem dat het momenteel sociale en ecologische afbraak met zich meebrengt, maar het lijkt me dat daar vooral (Europese) regelgeving rond moet komen. We moeten het kind niet met het badwater weggooien. E-commerce kan ook een versterking betekenen voor lokale winkeliers, en brengt voor consumenten ook heel veel sociale winsten mee.

Hij zou beter zijn politiek kapitaal inzetten om er een meer faire, duurzame sector van te maken dan met zo'n ballonnetje afkomen dat enkel kwaad bloed zet bij zowel coalitiepartners, handelaars en consumenten. Want zijn analyse lijkt me wel gewoon juist.
En bij uitbreiding de hele retail erbij betrekken. Bevoorrading van fysieke winkels impliceert immers ook nachtwerk. De rekken van de Lidl vullen zichzelf niet aan he.

En zoiets als een Action, Zeeman, Hema, ... lijken me toch ook het proletariaat in stand te houden en staan voor weinig duurzame keuzes. Ik kan er niet bij hoe druk het daar altijd is (als ik er voorbij kom, ga daar nooit binnen)... Hoeveel brol heeft iemand nodig.

Ik ben het eens met hem dat het momenteel sociale (...) afbraak met zich meebrengt

Dat begrijp ik niet zo goed eerlijk gezegd. Ik betwist niet dat er in die sectoren soms problemen zijn rond de toepassing van de sociale wetgeving, maar de werknemers zijn daar doorgaans toch vrijwillig aan de slag gegaan en worden vooralsnog betaald voor hun diensten.

Dus in die zin denk ik eerder dat het afnemen van (de mogelijkheid op) een job net tot meer sociale afbraak leidt. Misschien moet men een meer gaan kijken om wat regelgeving af te bouwen in plaats van steeds maar meer en meer in te bouwen. Mensen zijn volwassen wezens die zelf wel kunnen beslissen als ze onder bepaalde arbeidscondities willen werken of niet.

Berichten over 1 speler (Amazon) en jij concludeert dat de rest van de sector ook in hetzelfde bedje ziek is?
Wat tot nu toe bekend is, is Amazon & sommige koerierdiensten bij ons...
Ik concludeer niets, ik vraag me gewoon af waarom jij dit meteen wil minimaliseren als "enkele rotte appels". Zo'n bedrijf is geen eiland, als de grootste speler wereldwijd dit doet, waarom zouden de concurrenten achterblijven? Het is niet of de werkomstandigheden bij bv. Zalando onbesproken zijn hé. Hetzelfde gaat op bij de koeriersdiensten. Uiteindelijk zijn dat allemaal jobs voor mensen met weinig kwalificaties, die ook niet echt veel te kiezen hebben. Dat die dan ook geen fortuinen moeten verdienen lijkt me eigen aan hoe ons economisch systeem werkt, maar men moet er wel op toezien dat de sociale wetgeving wordt gevolgd.

Natuurlijk is dat verbieden onnozel, en Magnette wou ongetwijfeld gewoon eens in het nieuws komen.

Terug
Bovenaan