The rise and downfall of E-commerce

Ik vraag me af dit probleem dan ook voor pakjes besteld via ali express/etc. telt?
Die leveren alles via de gewone post en daar zit er precies nooit tijdsdruk achter.

Ik heb heel wat kleine elektrische en mechanische speciale tools/parts al aangekocht via Ali express en het prijsverschil is echt immens.
Bijvoorbeeld RJ45/MC4 solar/whatever connector perser met diversen erbij :
Gamma/Elektro klein/groothandel : €60 - Onmiddelijk in handen
Bol.com/ebay/Amazon : €30 - Binnen de week in handen
Ali express : €13 :biglaugh: - binnen 3 weken in handen

Dus afhankelijk van hoe snel ik het nodig heb kies ik de leveringsmethode.
Fysieke winkels bezoek ik wel steeds minder en minder. Ze zijn gewoon véééél te duur.
Dingen waar ik een garantie op wil komen van BE & NL webshops.

Ik zou niet graag werken voor zo'n bedrijf die pakjes moet ronddragen, de competitie is moordend want iedereen die met een auto kan rijden kan ervoor werken.
De overheid moet die illegale praktijken stoppen natuurlijk en die bedrijven moeten gewoon hun werkelijke kosten kunnen doorrekenen.
Dit is zo een beetje hetzelfde verhaal als de vrachtwagenchauffeurs uit Oost EU.
Race to the bottom. :(

Dan openen die bedrijven gewoon een enorm groot magazijn of filiaal net over de grens waar de arbeidsregels soepeler zijn en opereren ze van daar uit.
Nee, want dan gelden nog steeds de Belgische regels rond welzijn op het werk. Zeker voor zo'n groot bedrijf dat in de praktijk gewoon niet ver over de grens kan zitten is dat (relatief) gemakkelijk toepasbaar (het is iets anders met buitenlandse transportbedrijven van goederen die op lange termijn getransporteerd worden).

Nee, want dan gelden nog steeds de Belgische regels rond welzijn op het werk. Zeker voor zo'n groot bedrijf dat in de praktijk gewoon niet ver over de grens kan zitten is dat (relatief) gemakkelijk toepasbaar (het is iets anders met buitenlandse transportbedrijven van goederen die op lange termijn getransporteerd worden).

Dus Zalando dat hier iets levert met een Duitse koerier van DPD die vertrekt vanuit Aken is onderhevig aan onze Belgische regels van welzijn op het werk?

Dinsdag vielen inspecteurs binnen bij pakjesdienst DPD in Lummen, kon ‘VTM Nieuws’ vaststellen. “We weten van vakbond ABVV dat er verschillende inbreuken zijn vastgesteld”, zegt ‘’VTM Nieuws’-journaliste Greet Henderix ter plaatse

Dus Zalando dat hier iets levert met een Duitse koerier van DPD die vertrekt vanuit Aken is onderhevig aan onze Belgische regels van welzijn op het werk?
Aan een deel van de wetgeving zijn ze sowieso onderhevig, aan een ander deel zijn ze slechts onderhevig indien ze dat regelmatig doen (een voldoende grote Belgische omzet hebben)

Dit vooral he. Als ik ineens echt iets wil (ik denk altijd veel te lang na over dingen maar dan wil ik dat ineens hebben), dan rij ik zelf wel naar de winkel.

Over zoiets heb ik ook al nagedacht, maar eigenlijk nog beter is gewoon enkel bij supermarkten laten ophalen (en gewoon je favoriete supermarkt aangeven).
Bijvoorbeeld bol.com pakketjes kan je standaard bij Albert Heijn laten afleveren, als je standaard toch één keertje per week bij die supermarkt passeert kan je ineens je pakketjes meenemen > geen extra verplaatsing dus minder verbruik en beter voor het milieu.
Of dat echt veel uitmaakt voor het milieu zal afhangen van de omstandigheden, als jouw buren ook veel pakketjes laten afleveren zal die extra stop bij jouw thuis verwaarloosbaar zijn. Ik kan me voorstellen dat zeker in stedelijke gebieden het model met leveringen aan huis ecologischer is dan zelf naar de winkel gaan. Voor hetzelfde geld ligt dat warenhuis ook wat verder van hun depot dan jouw huis, en gaan uw pakketjes door die regeling meer afstand moeten afleggen en dus meer belastend zijn voor het milieu dan wanneer ze gewoon afgeleverd werden aan je voordeur.

De lokale zelfstandige heeft dat wel voor een deel aan zichzelf te danken. Wanneer zijn de meeste winkels mee beginnen gaan met hun tijd door een online aanbod aan te bieden? Toen Corona begon, oftewel zo'n 10 jaar te laat. Vroeger ging je nog naar de zelfstandige voor de service, maar daar moet je het tegenwoordig ook niet meer voor doen. Ze weten vaak amper waarover ze praten, de prijzen liggen x aantal keer hoger dan online en vaak hebben ze hetgeen in hun rekken ligt niet eens in voorraad. "Ja meneer, dat kan ik binnen 3 weken wel binnen hebben.". Als pakweg mijn telefoon stuk is heb ik geen 3 weken tijd eh.
Soms is het ook gewoon véél gemakkelijker om iets online te vinden hé! Google is your friend :)

Soms ga je 10 winkelketens af en zeggen die alle 10 in koor dat ze nog nooit gehoord hebben van artikel x.
Of sterker nog: Dat wat je wil kopen niet eens bestaat ;)

Ik had een kapotte lamp. Ik zei gisteren aan het personeelslid, aan de balie bij de Gamma: Ik heb een lamp nodig met fitting E12.
Die mens bekijkt mij eens vies en hij zegt: Je bedoelt een E14 fitting? E12 bestaat niet hé.
Wacht ik zal eens horen vanachter .. momentje .. een beetje later kwam die mens terug: Nope E12 bestaat echt niet hoor.

Daarop toon ik hem mijn kapotte lamp en ... hij krabte achter zijn oren ..
Want die mens was fout. E12 fitting bestaat wel. :tongue:
E12 kaarslamp

Nu goed uiteindelijk (zie een ander topic) heeft de leverancier van de lamp, mij een nieuw exemplaar gestuurd.

Ik heb heel wat kleine elektrische en mechanische speciale tools/parts al aangekocht via Ali express en het prijsverschil is echt immens.
Met select 9,99€/jaar (het is nu opgeslagen merk ik) -->
Bol.com : €30 - Binnen de 24u in handen, meestal nog de dag zelf (ipv binnen de week)
Dus doe je alleen bovenstaande bestelling dan kost die 39.99€

Allé ik zeg niet dat mensen nu massaal select moeten nemen hé, maar bovenstaande is dus weldegelijk de praktijk.

Laatst bewerkt:
Maar DPD werkt hier met Belgische bedrijven die voor hun diensten leveren, net zoals Post NL Belgische vestigingen heeft.

Of dat echt veel uitmaakt voor het milieu zal afhangen van de omstandigheden, als jouw buren ook veel pakketjes laten afleveren zal die extra stop bij jouw thuis verwaarloosbaar zijn. Ik kan me voorstellen dat zeker in stedelijke gebieden het model met leveringen aan huis ecologischer is dan zelf naar de winkel gaan. Voor hetzelfde geld ligt dat warenhuis ook wat verder van hun depot dan jouw huis, en gaan uw pakketjes door die regeling meer afstand moeten afleggen en dus meer belastend zijn voor het milieu dan wanneer ze gewoon afgeleverd werden aan je voordeur.
Je moet mijn concept wel zien als iets waar iedereen zich naar schikt, als in pakjes worden standaard bij een winkel afgeleverd naar jouw keuze (waar je dus toch anders ook langskomt voor je boodschappen).

Je moet mijn concept wel zien als iets waar iedereen zich naar schikt, als in pakjes worden standaard bij een winkel afgeleverd naar jouw keuze (waar je dus toch anders ook langskomt voor je boodschappen).

Elke oplossing creëert natuurlijk ook weer problemen, ik herinner me nog een postpunt in een supermarkt waar BPost dan serieuze Ikea bouwpakketten dropte. Die postpunten zijn daar natuurlijk niet op voorzien qua stockage en de mensen die er werken al evenmin qua materiaal.

In een aantal sectoren hebben fysieke winkels er ook gewoon voor gezorgd dat mensen richting e-commerce geduwd worden: als je veel duurder bent maar daar geen betere service, kennis, assortiment of wat dan ook kan tegenover stellen, houdt het voor mij op.
Zelf bestel ik veel dingen gewoon online omdat je ze in fysieke winkels niet vindt, of soms zelfs omdat het goedkoper is om iets kleins te bestellen plus €5 verzendingskosten, dan er zelf om te gaan in de winkel...

Maar voor mij hoeft die hele next-day-delivery absoluut niet, als het echt eens dringend is, betaal ik met plezier bij voor zo'n snelle levering; al de rest mag gerust 1 of 2 weken duren. Net als het onbeperkt gratis terugsturen van aankopen, daar mogen ze van mij zeker beperkingen op zetten (bv. het terugsturen betalend maken wanneer je als klant meer dan X% artikels terugstuurt)

Ik hoop dat er meer zal ingezet worden op controles en dat bedrijven die zo'n wanpraktijken toelaten zeer zwaar beboet worden als afschrikmiddel en om die onrechtmatige winst af te nemen - dan blijven vanzelf de bedrijven over die het wel deftig regelen en winstgevend kunnen zijn door slimmer te werken, niet door allerlei illegale praktijken of onderaannemers uit te persen.

Het zijn de PostNl, dpd, ... die zo'n dingen in stand houden en werken met onderaannemers zodat zij hun handen hypocriet in onschuld kunnen wassen.

Idem met die grote constructiebedrijven waar de werken uiteindelijk worden uitgevoerd door de onderaannemer van de onderaannemer van hun direchte onderaannemer :p. Degene helemaal onderaan de ketting zit int zwart te werken. :p

Weinig te maken met "ecommerce". Eerder een oligipolie die zo'n zaken afdwingen om de marges zo laag mogelijk te houden en de politiek die daar maar halfbakken mee omgaat.

Dat is al jaren geweten van die praktijken van zwartwerk bij de pakjesleverancierders. En nu pas treedt men daar op. :p

Laatst bewerkt:
De lokale zelfstandige heeft dat wel voor een deel aan zichzelf te danken. Wanneer zijn de meeste winkels mee beginnen gaan met hun tijd door een online aanbod aan te bieden? Toen Corona begon, oftewel zo'n 10 jaar te laat. Vroeger ging je nog naar de zelfstandige voor de service, maar daar moet je het tegenwoordig ook niet meer voor doen. Ze weten vaak amper waarover ze praten, de prijzen liggen x aantal keer hoger dan online en vaak hebben ze hetgeen in hun rekken ligt niet eens in voorraad. "Ja meneer, dat kan ik binnen 3 weken wel binnen hebben.". Als pakweg mijn telefoon stuk is heb ik geen 3 weken tijd eh.

En daarbovenop komt ook nog eens de enorme hypocrisie. Ze klagen allemaal steen en been dat mensen enkel nog online winkelen. Maar je wilt de zelfstandige waar thuis dagelijks wel een pakketje van bol of zalando aankomt niet de kost geven.

Ik kan me hier wel enorm in vinden. Het aanbod online is zo veel groter, daarbij kan onze generatie(s) best wel een deftige review opzoeken in plaats van terug te moeten vallen op de halve gare uitleg van de verkoper in de lokale winkel én een prijs die vaak 30% of meer hoger ligt dan online. Nja, dan kan je zeggen dat online de lokale economie inderdaad kapot maakt, maar zorg dan dat mensen naar uw winkel komen voor een reden.

Ik ga naar sommige winkels puur en alleen voor de ervaring in de winkel (service, expertise, ...). Maar zo zijn er toch niks meer veel tbh.

Ik vraag me af dit probleem dan ook voor pakjes besteld via ali express/etc. telt?
Die leveren alles via de gewone post en daar zit er precies nooit tijdsdruk achter.

Fysieke winkels bezoek ik wel steeds minder en minder. Ze zijn gewoon véééél te duur.

Ik zou niet graag werken voor zo'n bedrijf die pakjes moet ronddragen, de competitie is moordend want iedereen die met een auto kan rijden kan ervoor werken.
De overheid moet die illegale praktijken stoppen natuurlijk en die bedrijven moeten gewoon hun werkelijke kosten kunnen doorrekenen.
Dit is zo een beetje hetzelfde verhaal als de vrachtwagenchauffeurs uit Oost EU.
Dat is nu wel een beetje scheve vergelijking i.v.m. de levertijden hé. AliExpress wordt verstuurd vanuit China, moet hier mogelijks nog ingeklaard worden en kan dan pas geleverd worden... Bol, Amazon komt (meestal) allemaal van binnen EU.

Zelf zie ik dat sceptisch in. Er is nu veel verontwaardiging en ik kan enkel hopen dat er ten gronde iets verandert en dat die koeriers hun job wat waardiger mag worden. Maar binnen een maand zitten er veel weer vol verwachting met hun kerstcadeaus bezig die de koerier gebracht heeft en is dit geen nieuws meer.
Doet mij denken aan de verontwaardiging paar jaar terug over Oost-Europese truckchauffeurs die maanden van huis waren. Veel zijn dan verontwaardigd maar denken eens niet dieper na wat er achter die goedkope prijs zit. Hun jas moet zo goedkoop mogelijk gemaakt worden in China, Bangladesh of ergens daar, getransporteerd worden door Europa door goedkope Oost-Europese truckchauffeurs en dan nog gratis levering volgende dag door een koerier die over de 300 stops moet maken op een dag.

Ik shop uiteraard ook online. Bij mij moet er niks de volgende dag geleverd worden. Ik wil gerust een paar dagen wachten. En veel aankopen van elektronica, tv's, e.d. bestel ik online maar haal ik zelf af bij Alternate, Coolblue of een andere winkel. En kleding koop ik nog altijd in de winkel zelf. Maar ik draag die dan ook erg lang en moet niet om de maand een nieuwe weet ik wat hebben.

Dit zijn praktijken die de meesten wel kenden maar erbij nemen als collateral damage mbt pakjesleveringen.
De transportfirma waar ik werk reed tot voor kort ook voor postnl.
Zijn er mee gestopt omdat de tarieven lager en lager werden en we niet meer wilden meedoen aan die race naar de bodem.

Ik verwacht geen grote veranderingen omdat de huidige vorm van pakjesbezorging voor veel mensen al als normaal worden bevonden.
Velen halen gewoon hun schouders op, zolang hun pakje er de volgende dag ligt is het allemaal best.

jij komt er wel langs maar het pakje moet ook daar geraken en misschien is die afstand, die de leverancier aflegt, langer dan als het aan je deur werd afgeleverd. Zelfs al is de extra afstand die jij aflegt 0. Pak dat de winkel 20 kilometer van het depot ligt en jouw huis 18 kilometer, dan heeft jouw pakje dat je in de winkel afhaalt mer afstand afgelegd. In die vergelijking is het natuurlijk vooral belangrijk hoeveel andere pakjes er meegaan in beide scenario's, hoe groot de schaalvoordelen dus zijn maar afhankelijk van de situatie kunnen die schaalvoordelen om bij jouw te leveren al groot genoeg zijn. Als die pakjesdienst met een volle bestelwagen een korte toer kan doen die alles aflevert bij de klanten zelf kan die ecologischer bezig zijn dan als ie alles afzet in een grootwarenhuis.

Het is natuurlijk wel zo dat als je er meer tijd over laat gaan, je meer kansen krijgt om verplaatsingen te verminderen door ze te groeperen, maar dat geldt net zowel voor alles afleveren op een centraal punt versus als alles aan de klant leveren. Groeperen zou per definitie ecologisch beter zou moeten zijn maar hoe groot dat effect is hangt af van de situatie in de markt, over het algemeen lijkt het me dat dat effect in een markt waar pakjesleveringen intensief gebruikt worden minder of amper ecologisch voordeel zou opleveren.

Zelf zie ik dat sceptisch in.
Ja en neen. Aan alles is er een grens aan en PostNL leunt nu toch erg dicht tegen die grens aan sé. Je kan niet blijven besparen zonder gevolgen. PostNL heeft die reportage toch ook gezien? Het uitperssysteem gelijk citroenen staat op crashen/omvallen. Als PostNL slim is, gaan ze de onderaannemers terug ietsje extra betalen en gaan ze dit ook verkondigen voor de media (en dan is PostNL ineens de held).

Uit de reportage is namelijk gebleken dat op 10 jaar tijd, de bedragen die Post NL aan de onderaannemers uitbetaalt, gehalveerd zijn, géén rekening houdend met de inflatie. Zelfs al werkt elke onderaannemer in het zwart, met illegalen, kinderen en mensen zonder rijbewijs en 20u lang per dag. Blijkbaar is zelfs dat amper voldoende om nog winst te maken. Dan mag PostNL dreigen met: we zoeken dan wel iemand anders als jij het niet doet! Men moet nog volk blijven vinden. En véél volk wil het zeker voor een aalmoes doen. Maar NIEMAND wil er verlies aan maken.

En uit de reportage gingen bij mij toch de alarmbelletjes af, dan als post nogmaals de uitbetalingen zou halveren in de volgende 10 jaar. Dan heeft PostNL nog NUL onderaannemers over. En dan ???

Ik denk dat dit ook de reden is dat men nu ingrijpt. Omdat men gewoon merkt dat er 'iets' moet gebeuren of dat anders het hele systeem van onderaannemers gewoon instort.

Dit zijn praktijken die de meesten wel kenden maar erbij nemen als collateral damage mbt pakjesleveringen.
De transportfirma waar ik werk reed tot voor kort ook voor postnl.
Zijn er mee gestopt omdat de tarieven lager en lager werden en we niet meer wilden meedoen aan die race naar de bodem.
Maar uiteindelijk / ooit wordt die bodem bereikt hé. Als niemand er nog winst aanmaakt van de onderaannemers, dan stoppen ze één voor één en heeft PostNL uiteindelijk een groot probleem. En dan zegt PostNL waarschijnlijk: géén probleem we nemen wel iemand anders aan! Maar dat is dan gemakkelijker gezegd dan gedaan. Niemand gaat werken voor een negatieve eindbalans qua salaris.

Laatst bewerkt:
Ja en neen. Aan alles is er een grens aan en PostNL leunt nu toch erg dicht tegen die grens aan sé. Je kan niet blijven besparen zonder gevolgen. PostNL heeft die reportage toch ook gezien? Het uitperssysteem gelijk citroenen staat op crashen/omvallen. Als PostNL slim is, gaan ze de onderaannemers terug ietsje extra betalen en gaan ze dit ook verkondigen voor de media (en dan is PostNL ineens de held).

Uit de reportage is namelijk gebleken dat op 10 jaar tijd, de bedragen die Post NL aan de onderaannemers uitbetaalt, gehalveerd zijn, géén rekening houdend met de inflatie. Zelfs al werkt elke onderaannemer in het zwart, met illegalen, kinderen en mensen zonder rijbewijs en 20u lang per dag. Blijkbaar is zelfs dat amper voldoende om nog winst te maken. Dan mag PostNL dreigen met: we zoeken dan wel iemand anders als jij het niet doet! Men moet nog volk blijven vinden. En véél volk wil het zeker voor een aalmoes doen. Maar NIEMAND wil er verlies aan maken.

En uit de reportage gingen bij mij toch de alarmbelletjes af, dan als post nogmaals de uitbetalingen zou halveren in de volgende 10 jaar. Dan heeft PostNL nog NUL onderaannemers over. En dan ???

Ik denk dat dit ook de reden is dat men nu ingrijpt. Omdat men gewoon merkt dat er 'iets' moet gebeuren of dat anders het hele systeem van onderaannemers gewoon instort.

Maar uiteindelijk / ooit wordt die bodem bereikt hé. Als niemand er nog winst aanmaakt van de onderaannemers, dan stoppen ze één voor één en heeft PostNL uiteindelijk een groot probleem. En dan zegt PostNL waarschijnlijk: géén probleem we nemen wel iemand anders aan! Maar dat is dan gemakkelijker gezegd dan gedaan. Niemand gaat werken voor een negatieve eindbalans qua salaris.
Ik hoop dat de bodem bereikt is maar ik vrees ervoor dat die héél diep is. Vergeet niet dat dit al de 2de keer is dit jaar: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/08/sociale-fraude-postnl-gls/.

Bedrijven en zeker vervoerders zijn zeer creatief als het op besparen op loonkost gaat.
Niet voor niks dat bedrijven als Dinotrans of Hegelmann begonnen met Filipijnen aan het stuur te zetten in onderaanneming voor Amazon.
Of Brazilianen op Portugese nummerplaten, er is altijd wel iemand die het goedkoper kan.
Dat kan het overgrote deel van de mensen geen zak schelen. Als het maar snel en goedkoop is.

Bedrijven en zeker vervoerders zijn zeer creatief als het op besparen op loonkost gaat.
Niet voor niks dat bedrijven als Dinotrans of Hegelmann begonnen met Filipijnen aan het stuur te zetten in onderaanneming voor Amazon.
Of Brazilianen op Portugese nummerplaten, er is altijd wel iemand die het goedkoper kan.
Dat kan het overgrote deel van de mensen geen zak schelen. Als het maar snel en goedkoop is.
Nu ja als je die reportage ziet:
PostNL manager (or whoever it was): Per pakje dat je niet tijdig kan leveren :100€ boete!
Baas onderaanneming (het waren 400+ pakjes die dag): Het waren echt wel héél véél pakjes, dat was ...
PostNL manager: Dat kan mij allemaal géén reet schelen! 100€ boete per pakje, amen!
(Terwijl je weet dat PostNL 1€ per geleverd pakje betaalt als de persoon thuis is en anders 16 cent als het geleverd in een afhaalpunt)

Allé zo heb ik het toch begrepen, ik verstond die mens niet goed (stem was ook vervormd) .. dus correct me if I am wrong ..

Je zou voor minder gedemotiveerd worden als zo'n mens, na een erg zware werkdag u ook nog eens uitschijt en zegt: Als je niet doet wat ik zeg dan betaal jij PostNL geld ipv omgekeerd!

Laatst bewerkt:

Ik haal altijd hetzelfde voorbeeldje aan.

Recent moest ik een paar N7002 transistors hebben. Dat zijn gelijk de meest basic componenten van een circuit.

Speciaalzaak in het Leuvense verkocht die voor een euro per stuk. 10 euro voor 10 stuks.

Ik heb op Ali voor 16 euro een zak van 1000 transistors gekocht.

Lokaal kopen is één zaak als daar kennis en vakkunde achter zit. Maar vaak betaal je gewoon 500% markup voor iets wat die winkel van hun supplier in China kopen.

Terug
Bovenaan