The Odyssey

Ik heb de prozaversie gelezen, vertaling van 1958 wel ... wat oubollig maar ik vond het goed.
En als je gewoon een aangename leeservaring wilt, kan ik je de representatie van Stephen Fry aanraden.
Als je op zoek bent naar een representatie die tussen die van @Avondland aanleunt en die van Fry, kan ik je de versie van Robert Fagle aanraden.

Beide versies gelezen, Fry recenter omwille van de film die aangekondigd werd, en tenzij je een purist bent is dat gewoon prima.

Gisteren gaan kijken in Gent (dus jammer genoeg niet in Imax).
Dit is echt een film die je op groot scherm moet zien (en voelen). Een spektakelstuk van begin tot einde. En Nolan brengt ook de innerlijke reis die Odysseus heeft afgelegd mooi over. Op de cast valt ook weinig op te merken.

Enne, een paar jaar met Calypso (Charlize Theron) op een verlaten eiland lijkt mij ook geen straf.

En als je gewoon een aangename leeservaring wilt, kan ik je de representatie van Stephen Fry aanraden.
Als je op zoek bent naar een representatie die tussen die van @Avondland aanleunt en die van Fry, kan ik je de versie van Robert Fagle aanraden.

Beide versies gelezen, Fry recenter omwille van de film die aangekondigd werd, en tenzij je een purist bent is dat gewoon prima.
Puristen lezen de hexameters in het Oud-Grieks.

Kinepolis haalt het geluidsniveau naar beneden, hun versterker gaat van 5 naar 4.3 na teveel klachten.

Ik vind het overigens wel vreemd. Ik dacht dat er toch referentie-niveaus zijn ? Heb lange tijd geleden toch ook mijn setup gecalibreerd met referentie-DVD en een SPL-meter. (Daarna kan je natuurlijk nog altijd zo luid of stil zetten als je wil).
Dus beetje vreemd dat elke cinema ook zelf nog kan beslissen hoe stil/luid ze het zetten. Al moet je natuurlijk ook nog altijd kunnen ingrjipen als de mix écht te luid is om comfortabel te zijn (maar dan is dat toch echt wel de fout van de mixing engineers).

Ik vind het overigens wel vreemd. Ik dacht dat er toch referentie-niveaus zijn ? Heb lange tijd geleden toch ook mijn setup gecalibreerd met referentie-DVD en een SPL-meter. (Daarna kan je natuurlijk nog altijd zo luid of stil zetten als je wil).
Dus beetje vreemd dat elke cinema ook zelf nog kan beslissen hoe stil/luid ze het zetten. Al moet je natuurlijk ook nog altijd kunnen ingrjipen als de mix écht te luid is om comfortabel te zijn (maar dan is dat toch echt wel de fout van de mixing engineers).
Denk dat ik in de Kinepolis al 3 of 4x naar een IMAX ben geweest, en telkens stond het echt achterlijk luid. Ik heb al eens graag wat luider in de film, maar Tenet en 1918 (?) waren gewoon storend luid. Het verbaast me vooral dat het tot nu heeft geduurd.

Spijtig. Was zeker luid maar denk toch nog lang niet in de buurt van overdreven.
Vermoed dat de cinema's ook maar de wettelijke maximum naleven?

Maandagavond geweest in Sint Niklaas. Visueel heel cool, qua geluid stond het imo wat te luid maar bon, dat zal wel de bedoeling geweest zijn.

Heel goeie film! Voelde totaal niet aan als een film van +3u dus dat is meestal wel een goed teken.
Paar leuke twists in vergelijking met het boek en paar dingen die ik liever anders had gezien maar op zich zeker niet stoorden. Epic verfilming en een interessant kijkpunt om dit epos te gaan vertellen.

Anne Hatheway is trouwens fénomenaal als Penelope.
Gisteren in SN gaan kijken. Weg met IMAX, hoera voor de ligzetels!! :D

Geluid stond met momenten te luid, maar algemeen probleem zo te zien.

Fantastische film.

Is toch geen specifiek IMAX probleem? Ben maandagavond in Gent gaan kijken in gewone zaal (weet niet meer of het Laser Ultra was of niet) maar het geluid stond daar ook veel te luid imo

Nee. Het ligt aan jullie. Of eerder, de shitty tv speakers die je gebruikt. Simpele 2.0 speakers met een versterker gaat al veel helpen.

Gisteren in Brussel in 70mm gezien, rij 8 centraal. Wat een gigantisch scherm.
Ik heb ook nog nooit zo weinig mensen plaspauzes zien nemen tijdens een film van 3uur zonder pauze.
Maar om nu te zeggen dat die 70mm zoveel meerwaarde had, geen idee. Ik ga hem binnenkort in Gent in een standaardzaal gaan bekijken, zodat ik kan vergelijken.

Heb eigenlijk voorheen nog nooit voorgehad dat ik een film te luid vond en heb toch al minstens 1000 films in cinemas meegpikt. Ik ben zelf nog altijd fan van uit mijn stoel te daveren tijdens films. Een donderslag mag klinken als een donderslag en mag de zaal doen trillen. Maar voor alles is een eerste keer en ja het is zowat Nolan zijn trademark aan het worden maar zelfs tegenover zijn vorige films is de geluidsmix van The Odyssey gewoon absurd luid. Het is van begin tot einde een non stop barrage van lawaai. En ja ik zeg lawaai want het zijn eigenlijk vooral de sound fx die de grote boosdoener zijn. De score is prolly één van de zwakste punten want zelfs al wordt je er zo met bestookt ze blijft totaal niet hangen. Omdat het geluid zo non stop zichzelf opdringt verliest het zo ook veel van zijn kracht om bepaalde scenes extra te onderstrepen. Op 1 scene na misschien, als je hem gezien hebt weet je wel welke. Daar zag ik bijna iedereen rond mij letterlijk hun oren afdekken. Moest dat het enige moment in de film geweest zijn had ik daar best mee kunnen leven omdat dat wel zo'n onderstrepend moment had kunnen zijn ware het niet dat mensen dat heel de film door aan het doen waren. 😅

Terug
Bovenaan