Gisteren gaan kijken in Kinepolis Antwerpen. Geluid was inderdaad beduidend minder luid dan de vorige IMAX films die ik daar heb gezien. Bewust deze thread en die van P&A (lol) proberen te negeren om zo min mogelijk biased te kunnen zijn.
Cinematografie en soundtrack: prachtig. Had eerlijk gezegd ook niets anders verwacht. Totally feeling it. Er zaten enkele nerve racking momenten in waarbij ik echt verkrampt in mijn stoel zat. De Circe/pig-scène was... disturbing en somehow ook heel realistisch? Echt goed gedaan. De Hades-scène vond ik ook heel sterk.
Maar dan... de min puntjes:
De overload aan overrated A-listers die ze hebben gecast was echt wel een mintpunt voor mij... Ik heb oprecht geprobeerd de character los te koppelen van de acteur/actrice, maar voor enkelen ging het écht niet wat de immersion wel brak voor mij. Matt Damon is werkelijk de enige waarbij ik niet constant dacht: "hey look, it's Matt Damon!", terwijl ik dit wel had bij Interstellar. En zelfs hij speelde iets te... "modern". Om dan maar enkele op te noemen:
- Tom Holland: de grootste miscast en kan imo echt totaal niet acteren. Bland and boring. Altijd zo gevonden en hier ook.
- Charlize Theron: Ze had nu niet per se zoveel screentime, but yeah... Lackluster. Blijft een knappe vrouw wel

- Zendaya: meh?
- Anne Hathaway: Nu niet per se omwille van haar als actrice, maar de dialogue was... lackluster? She was fine, niet per se impactvol ofzo.
2: De dialogen waren... zwak? Soms totaal out of place, borderline lazy en tenenkrommend als ze woorden zoals "fuck", "fucking", "dad" gebruiken. Alé het kan zijn dat ik aan het muggeziften ben hé, maar het nam mij wel uit "de wereld". Het was zo... Amerikaans?
3: De costume designs waren... meh?
4: Mijn grootste petpeeve en mij het meeste stoorde: Hoe Nolan Odysseus braver, passiever, minder boeiend en ook probeert vrij te pleiten van vrijwel... alles? Veel van zijn sluwheid, nieuwsgierigheid en ego zijn gewoon verdwenen.
- We zien hem het plan met het Trojaanse paard niet bedenken, nochtans HET voorbeeld van zijn legendarische sluwheid.
- Zijn complexe relaties met Circe en Calypso worden grotendeels verkleind, , waardoor weer een stuk van zijn zwakke en minder mooie kant verdwijnt.
- Polyphemus provoceert hij amper?
Er is nog veel meer (sorry), maar ik zal het hierbij laten qua punten die mij stoorde...
Om dan TOCH iets te zeggen over héél dat "woke"-drama van de snowflake zijde die de film zelfs niet hebben gezien maar wel al een mening hadden gevormd want... tja stupidity: Ik heb mij oprecht aan niets gestoord en het brak, voor mij (!), de immersie totaal niet. Ik heb welgeteld 2x eventjes gefronst: Sinon.. ik zag echt nog steeds... een vrouw in het begin en bij het zien van Will Yun Lee dacht ik ook heel eventjes... tiens, das out of place

. Zelfs een zwarte Helena boeide werkelijk geen fuck. 5 min, if even, screentime? En dat zou mensen hun immersie breken? Haha. Van sneeuwvlokjes gesproken...
Mijn uiteindelijke mening: visueel een prachtige film en zeker de moeite, maar imo absoluut niet Nolans meesterwerk.